SOSTE Suomen sosiaali ja terveys rySOSTE Suomen sosiaali ja terveys rySOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry

Kansalaiskysely: yli puolet suomalaisista kannattaa veroa epäterveellisille ruuille

Yli puolet suomalaisista (53 prosenttia) kannattaa siirtymistä elintarvikkeiden terveysperusteiseen verotukseen. Kolmasosa (33 prosenttia) vastustaa ajatusta. Tulokset selviävät SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry:n, Yksi elämä -verkoston ja Terve Paino ry:n Taloustutkimuksella teettämästä kyselystä, jossa selvitettiin kansalaisten asenteita epäterveellisten tuotteiden verotuksesta, myynninedistämisestä sekä kulutustottumuksista tiettyjen elintarvikkeiden osalta.

Kansa tukee toimia, joilla hillitään epäterveellisten elintarvikkeiden kulutusta.

Ylipainon voimakas lisääntyminen on ennen kaikkea yhteiskunnallisten muutosten aiheuttama. Monissa maissa, kuten Unkarissa ja Meksikossa, on jo ryhdytty lakien ja säädösten avulla vähentämään epäterveellisten elintarvikkeiden tarjontaa ja kulutusta. Tutkimuksessa kysyttiin, olisiko myös Suomessa otettava käyttöön lainsäädännöllisiä keinoja vähentämään epäterveellisten tuotteiden kulutusta. Vastaajista hieman vajaa puolet (46 prosenttia) kannattaa lainsäädännöllisiä toimia hillitsemään epäterveellisten tuotteiden kulutusta ja reilu kolmannes (36 prosenttia) vastustaa. Naiset ja korkeasti koulutetut kannattavat lainsäädännöllisiä toimia keskimääräistä enemmän.

”Tarvitsemme yhteiskunnallisia ratkaisuja lihavuuden ja siihen liittyvien sairauksien ehkäisyyn. Verotus on yksi ja toistaiseksi vielä hyödyntämätön keino vaikuttaa siihen, että ruokaympäristömme tukisi nykyistä terveellisempiä valintoja”, korostaa Sydänliiton terveysjohtaja Marjaana Lahti-Koski.

Sokerivero saa laajinta kannatusta

SOSTE ja muut järjestöt ovat esittäneet otettavaksi käyttöön terveysperusteista valmisteveroa, joka ottaisi sokerin lisäksi kriittisinä ravintoaineina huomioon myös elintarvikkeiden suolan määrän ja rasvan laadun. Verorasitus kasvaisi tuotteen sokeri- tai suolapitoisuuden tai kovan rasvan määrän kasvaessa. Kuluttajahinnoille tämä tarkoittaisi sitä, että mitä enemmän sokeria, suolaa tai kovaa rasvaa tuote sisältäisi, sitä enemmän tuote maksaisi. Näin ollen terveellisemmät vaihtoehdot olisivat epäterveellisiä tuotteita edullisempia. Veron tavoitteena olisi myös ohjata elintarviketuottajia valmistamaan vähäsokerisempia, vähäsuolaisempia ja rasvakoostumukseltaan terveellisempiä tuotteita.

Runsaasti sokeria sisältävien elintarvikkeiden verottamista kannattaa peräti 58 prosenttia suomalaisista ja kolmannes (29 prosenttia) vastustaa. Suolan verotusta kannattaa 43 prosenttia suomalaisista ja 38 prosenttia vastustaa. Vähiten kannatusta sai rasvavero. Vastustajia oli enemmän kuin kannattajia: 36 prosenttia suomalaisista kannattaa rasvaveroa ja 45 prosenttia vastustaa.

”Kyselyn perusteella näyttää siltä, että suomalaiset suhtautuvat varsin suopeasti terveysperusteiseen verotukseen”, toteaa SOSTEn pääekonomisti Jussi Ahokas.

”Liiallisen sokerin käytön negatiiviset terveysvaikutukset ovat selvästi parhaiten iskostuneet suomalaisten mieliin, minkä vuoksi sokerivero saanee kovimman kannatuksen. Optimaalisessa terveysperusteisessa verotuksessa kuitenkin myös suolan ja kovan rasvan verottaminen olisi tarpeen”, Ahokas muistuttaa.

Energiajuomien myyntikieltoa alle 15-vuotiaille kannattaa yli 80 prosenttia suomalaisista

Tutkimuksessa kysyttiin myös kansalaisten mielipiteitä epäterveellisten elintarvikkeiden markkinoinnista.

Merkittävä tulos oli, että energiajuomien myynnin kieltämistä alle 15-vuotiaille kannattaa peräti 83 prosenttia suomalaisista. Lapsia houkuttavien epäterveellisten juomien ja elintarvikkeiden mainonnan kielto saa myös laajaa kannatusta, 69 prosenttia eli yli kaksi kolmesta suomalaisesta on kiellon kannalla. Vain 16 prosenttia vastustaa tätä ajatusta. Epäterveellisten elintarvikkeiden suurten pakkausten paljousalennusten kieltoa kannattaa 63 prosenttia suomalaisista ja vain 19 prosenttia vastustaa.

”Suomalaiset tietävät hyvin, että lihavuus uhkaa vakavalla tavalla ihmisten terveyttä. He vaativat päättäjiltä toimenpiteitä ylipainon vähentämiseksi. Etenkin lapsia tulee suojella ylimääräisiltä kaloreilta, korostaa Terve Paino ry:n puheenjohtaja Pertti Mustajoki.

Taloustutkimuksen kysely toteutettiin marraskuussa 2020 internetpaneelina 1100 henkilölle.

Lisätietoja:

• Pääekonomisti Jussi Ahokas, SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry,
    jussi.ahokas@soste.fi, p. 050 308 6870
  • Terveysjohtaja Marjaana Lahti-Koski, Suomen Sydänliitto ry ja Yksi elämä
    -verkosto, marjaana.lahti-koski@sydanliitto.fi, p. 050 359 1211
  • Puheenjohtaja Pertti Mustajoki, Terve Paino ry, pertti.mustajoki@fimnet.fi,

Kuvat

Kannatusta teoille, jotka vähentävät turhaa energiansaantia.

SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry on valtakunnallinen kattojärjestö, joka kokoaa yhteen yli 300 sosiaali- ja terveysalan järjestöä ja yhteisöä. SOSTEn tavoitteena on sosiaalisesti eheä, terve ja aidosti osallistuva yhteiskunta, jossa järjestöillä on vahva rooli. Sosiaali- ja terveysjärjestöissä toimii 1,3 miljoonaa jäsentä, 0,5 miljoonaa vapaaehtoista, 260 000 vertaistukijaa ja 50 000 ammattilaista.

SOSTE ja Hengitysliitto: Kuntavaalit järjestettävä turvallisesti19.2.2021 11:25:08 EETTiedote

Hengitysliitto ja SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ovat huolissaan riskeistä, joita liittyy vaalien järjestämiseen akuutissa koronavirustilanteessa. Koronan leviämistilanne vaihtelee huomattavasti eri puolilla maata ja myös rokotuksissa on suuria alueellisia eroja. On hyvin todennäköistä, että epidemiaa ei ole pystytty rauhoittamaan koko maassa vaaleihin mennessä ja vaalien toteuttamisessa tarvitaan uudenlaisia ratkaisuja.

Hallituksen selvitettävä viipymättä kansanterveyttä vahvistavan terveysveron mahdollisuudet10.2.2021 08:00:00 EETTiedote

Suomessa on otettava käyttöön terveysperusteinen verotus, joka puuttuu liialliseen sokerin, suolan ja tyydyttyneen rasvan saantiin. SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry on tehnyt esityksen veromalliksi, jonka tavoitteena on ohjata kulutusta ja elintarvikkeiden tuotekehitystä kansanterveyden näkökulmasta parempaan suuntaan. Onnistuessaan vero vähentää elintaso- ja kansansairauksia, pienentää terveydenhoitokuluja sekä parantaa ihmisten elämänlaatua ja hyvinvointia.

SOSTE: Terapiatakuu toteutettava tämän vaalikauden aikana9.2.2021 08:00:00 EETTiedote

SOSTE vaatii hallitusta ja eduskuntaa toimimaan määrätietoisesti ja nopeasti, jotta vielä tämän vaalikauden aikana Suomeen saadaan voimaan terapiatakuu. Terapiatakuu on irrotettava laajemmasta hoitotakuusta ja toteutettava etupainotteisesti. Mielenterveyden ongelmat ovat yleisin syy työkyvyttömyyteen. Suurin yksittäinen mielenterveyssyy eläkkeelle siirtymiseen on jo pitkään ollut masennus. Vuonna 2019 masennuksen takia työkyvyttömyyseläkkeelle joutui liki 3 900 ihmistä, kolmannes enemmän kuin vuonna 2015. Laskelmien mukaan terapiatakuun vuosikustannus on noin 35 miljoonaa euroa, kun mielenterveyden häiriöiden kokonaiskustannukset Suomessa ovat OECD:n arvion (2018) mukaan noin 11 miljardia vuodessa. ”Mielenterveystaustaiset poissaolot ovat viime vuosina olleet kasvussa kaikissa ikäryhmissä. Panostamalla mielenterveyden ongelmien ehkäisyyn ja oikea-aikaiseen hoitoon voitaisiin merkittävästi vähentää niitä kustannuksia, joita mielenterveyden häiriöistä aiheutuu suomalaiselle yhteiskunnall

SOSTEn liittokokous vaatii toimia yhteiskunnan jakautumisen estämiseksi20.1.2021 15:23:51 EETTiedote

SOSTEn liittokokous muistuttaa, että kaikkien väestöryhmien hyvinvointi ja osallisuus ovat yhteiskunnan sosiaalisen ja taloudellisen kestävyyden näkökulmasta ratkaisevia asioita. Ne estävät yhteiskunnan jakautumista ja näköalattomuutta, mitkä voivat pahimmillaan johtaa väkivaltaisuuksiin ja ääriliikehdintään. Kaikilla poliittisilla puolueilla on vastuu siitä, että yhteiskunnallinen keskustelu ei ruoki vastakkainasettelua eri ihmisryhmien välille. Päättäjiltä on osoitettava arvojohtajuutta ja ylläpidettävä kansakunnan eheyttä, mutta myös konkreettisia tekoja, joilla estetään kielteinen kehityskulku. Tarvitaan uudistuksia ja investointeja palveluihin, jotka vahvistavat tasa-arvoa, yhdenvertaisuutta ja kaikkien pärjäämistä. Suuri huolenaihe on, että heikossa asemassa olevien ihmisten tilanne heikkenee entisestään ja sen seurauksena hyvinvointiyhteiskunnan murtumat syvenevät. Toimia tarvitaan nyt, jotta ihmisten elämäntilanne ei käy entistä vaikeammaksi, vaatii SOSTEn liittokokous kannanot