Kansalaistutkimus ”Ihan pihalla”: Vanhoista ihmisistä yhä useampi syrjäytyy monimutkaistuvassa, digitalisoituvassa maailmassa

Yhä useamman vanhan ihmisen on vaikea saada tietoa, hoitaa asioitaan ja käyttää eri palveluita. He jäävät yhä monimutkaisemmassa ja digitalisoituvassa maailmassa sivuun täydestä kansalaisuudesta, kansalaisoikeuksista ja niihin kuuluvasta vallasta.

Tätä vakavaa sivuun jäämistä kuvaa sosiaalipolitiikan professori emerita Briitta Koskiahon johtama, SOSTEn julkaisema Ihan pihalla? -tutkimus.

Tutkimus perustuu kansalaistutkijoina toimineiden vanhojen ihmisten kokemuksiin erilaisista palveluista. He havainnoivat arkeaan ja kirjasivat sen ongelmia puolen vuoden ajan.

”Esimerkiksi pääkaupunkiseudulla vanhojen sairaiden ihmisten ja omaishoitajien taistelu kotipalvelun byrokratian kanssa oli piinallista luettavaa”, professori Koskiaho sanoo.

Tutkimus osoittaa kehityksen yhteiskunnallisia syitä: yhteiskunta on pitkään muuttunut yhä monimutkaisemmaksi ja tämä kehitys jatkuu. Nopea digitalisaatio lisää sitä. Markkinoilla on yhä enemmän erilaisia toimijoita, joita pitää osata kilpailuttaa ja vertailla – esimerkiksi, kun hankkii puhelinta tai turvarannekepalvelua.

Korkea koulutuskaan ei auta

Vanhojen ihmisten elämäntilanteessa on ymmärrettäviä ”pihalle joutumisen” syitä: monet ovat olleet kauan poissa työelämästä – etääntyneet organisaatioista, joissa pysyisi kiinni digitekniikan ja -käytön kehityksessä. Osalla on tietotekniikkaan torjuva tai pelokas asenne. Muut ovat hoitaneet asioita. Selviytymistä vaikeuttavat voimien, näön ja kuulon heikkeneminen sekä sairaudet.

Yhteiskunnan muutoksia ja omaa vanhenemista vastaan ei auta edes korkea koulutus, jonka ajateltiin aiemmin ehkäisevän syrjäytymistä. Vaikka tämän tutkimuksen kansalaistutkijoina toimineet ikäihmiset ovat korkeasti koulutettuja, heille on haastavaa asioida pankin, verottajan, Kelan ja sosiaali- ja terveydenhuollon kanssa. Heidän on hankala saada tarvitsemaansa tietoa, ostaa bussi- tai teatterilippuja, käyttää erilaisia automaatteja.

”He ovat kaikki aika lailla avuttomia yhteiskunnan muutosten edessä. Pahinta on, että heidän on vaikea ajaa asioitaan ja käyttää oikeuksiaan sekä hoitaa velvollisuuksiaan”, Koskiaho sanoo.

Lisää syrjäytyneitä yhteiskuntaan

”Tuleeko yhteiskuntaan vanhoista ihmisistä lisää syrjäytyneitä muiden lisäksi, kun kaikista ikäryhmistä eniten kasvaa 75 vuotta täyttäneiden ryhmä”, Koskiaho pohtii. ”Ja tämä sen vuoksi, että yhteiskunta tuottaa uusia toimintatapoja, joita ei ole rakennettu käyttäjälähtöisesti erilaiset kansalaisryhmät huomioiden vaan organisaatio- tai tekniikkakeskeisesti.”

Koskiaho muistuttaa, ettei ongelma koske vain vanhoja ihmisiä. THL:n Suomalaisten hyvinvointi 2018 -tutkimuksen mukaan puolella suomalaisista on esteitä käyttää sähköisiä sosiaali- ja terveyspalveluita. Esteet ovat esimerkiksi laitteiden, osaamisen tai vaikkapa kielitaidon puutteita.

Ongelma ratkaistava systemaattisesti kaikkialla maassa

SOSTEn julkaisema tutkimus käsittelee myös viimeaikaisia hankkeita ja uusia ratkaisuja, joilla neuvonnan ja tuen malleja on kehitelty Suomessa ja myös muissa maissa.

”Digimaailman muutoksen pohdinta on syytä aloittaa ihmisten arjesta, käytännön ongelmista. Sitä tämä tutkimus tekee”, SOSTEn pääsihteeri Vertti Kiukas toteaa.

”Kyseessä on keskeinen yhteiskunnallinen ongelma, joka koskee sosiaali- ja terveysjärjestöjen edustamia ihmisryhmiä. Tutkimus esittää ongelmiin ratkaisuehdotuksia, joissa järjestöjen toimintamalleilla on suuri merkitys.”

Tutkimus päätyy siihen, että neuvonnan, opastuksen ja avustetun asioiden ajamisen järjestäminen toimivasti kaikkialla maassa on uusi sosiaalipoliittinen tehtävä. Siinä ehdotetaan erityisten senioriluotsien kouluttamista ja sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstön lisäkoulutusta laaja-alaiseen neuvontaan, opastukseen ja asioiden ajamiseen.

Kuntien keskustoihin tarvitaan laaja-alaisia neuvontakeskuksia, joissa työskentelee senioriluotseja. Niiden lisäksi tarvitaan ihmisten koteja lähelle korttelikeskuksia, joista saa neuvontaa ja vertaistukea.

Ihan pihalla -julkaisu

Ihan pihalla? Vanhat ihmiset digitaalisen maailman myllerryksessä: neuvonnan, ohjauksen ja asioiden ajamisen järjestäminen ja sen tiivistelmä SOSTEn sivulla www.soste.fi/Ihan-pihalla

Briitta Koskiaho
sosiaalipolitiikan professori emerita
Tampereen yliopisto
briitta.koskiaho@tuni.fi, puh. 040 181 4820

Olli Hämäläinen
vapaaehtoinen tietotekniikan neuvoja
ATK Seniorit Mukanetti ry
ollihamalainen22@gmail.com , puh. 0400 829 724,

Erja Saarinen
tutkimuksen toinen toimittaja, erityisasiantuntija
erja.saarinen@soste.fi, puh. 050 433 4202

SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry on valtakunnallinen kattojärjestö, joka kokoaa yhteen yli 290 sosiaali- ja terveysalan järjestöä ja yhteisöä. SOSTEn tavoitteena on sosiaalisesti eheä, terve ja aidosti osallistuva yhteiskunta, jossa järjestöillä on vahva rooli. Sosiaali- ja terveysjärjestöissä toimii 1,3 miljoonaa jäsentä, 0,5 miljoonaa vapaaehtoista, 260 000 vertaistukijaa ja 50 000 ammattilaista.

Miten käy paikallisten sote-järjestöjen? Varsinais-Suomen ja Satakunnan järjestöt kokoontuvat pohtimaan tulevaisuuttaan Turkuun 24.9.23.9.2019 09:00:44 EESTTiedote

Sote-uudistuksen uusi kierros pohjaa edelleen maakuntamalliin. 18 maakunnassa toteutettavat sosiaali- ja terveyspalvelut tarkoittavat monien paikallisten sote-järjestöjen kannalta sitä, että toiminnalle on löydettävä uusia kumppanuuksia ja ehkä myös rahoittajia. Paikalliset ja alueelliset sote-järjestöt ovat täydentäneet kuntien sote-palveluiden valikoimaa, tarjonneet erityisten kohderyhmien tuntemusta ja vertaistukea. Järjestöjen ja kuntien yhteistyö voi olla pienimuotoista, esimerkiksi että kunta tarjoaa toiminnalle maksuttomat tilat. Pienellä budjetilla toimiville järjestöille kunnan tuki on elintärkeää. Yhteistyö voi tarkoittaa myös yhteistyösopimuksiin perustuvaa sote-palveluiden tilaamista ja ostamista järjestöiltä, esimerkiksi päihdehuollon palveluja. Tarve järjestöjen toiminnalle on kiistaton. Ketterinä toimijoina järjestöt kehittävät uusia tapoja tukea ihmisiä monenlaisissa elämäntilanteissa, mihin julkinen sektori ei pysty. Järjestöt kulkevat ihmisen rinnalla tarjoten vertais

Hallituksen osatyökykyisiin kohdistamat työllisyyspaketin toimet jäävät vielä lupauksen tasolle18.9.2019 14:09:11 EESTTiedote

Hallituksen eilen julkaisema työllisyyspaketti sisälsi paljon hyviä aikeita, mutta vähäisesti konkretiaa. 75 prosentin työllisyystavoitteen saavuttaminen edellyttää ratkaisujen löytämistä heikossa työmarkkina-asemassa olevien moninaisiin tilanteisiin. Puolet Sosiaalibarometrin vastaajista arvioi osatyökykyisten työttömyyden erittäin tai melko suureksi ongelmaksi alueellaan.

Miten käy paikallisten sote-järjestöjen? Pohjamaan sekä Etelä- ja Keski-Pohjanmaan järjestöt kokoontuvat pohtimaan tulevaisuuttaan Kokkolaan 19.9.12.9.2019 14:17:28 EESTTiedote

Miten käy paikallisten sote-järjestöjen? Pohjois-Karjalan järjestöt kokoontuvat pohtimaan tulevaisuuttaan Joensuuhun 17.9.12.9.2019 14:05:38 EESTTiedote

Miten käy paikallisten sote-järjestöjen? Keski-Suomen järjestöt kokoontuvat pohtimaan tulevaisuuttaan Jyväskylään 16.9.12.9.2019 13:57:57 EESTTiedote