Kansallinen keskustelu liikenteen päästövähennyksistä nähtävä osana laajempaa kokonaisuutta

Kuluneella viikolla keskustelu velloi liikenteen päästövähennyksistä ja Suomen kunnianhimoisista tavoitteista niiden vähentämiseksi puolella vuoteen 2030 mennessä. Aalto-yliopiston tutkijoiden ehdotus alenevien kiintiöiden kohdistamisesta polttoaineen jakeluverkostolle tyrmättiin julkisessa keskustelussa.
”Suomen hallitus on asettanut kunnianhimoiset päästövähennystavoitteet. Liikenteen osuus Euroopan kasvihuonekaasupäästöistä on neljännes ja se on ainoa sektori, jonka päästöt ovat kasvussa”, Wood sanoo.
Tieliikenne tuottaa viidenneksen Suomen hiilidioksidipäästöistä. Polttoainevalinnoilla, ajoneuvojen koolla ja käytöllä vaikutetaan päästöihin.
”Kuljetusten siirtäminen raiteille on osa ratkaisua, mutta tieliikennettä ei voi jättää yksin tekemään valintoja, miten päästövähennyksiä toteutetaan. Eikä ilmastotekoja liikennesektorilla pidä myöskään jättää yksin kansalaisten tai yritysten harteille. Kaupunkisuunnittelulla, maankäytönsuunnitelulla, polttoaineilla ja liikennevälineillä on myös merkityksensä, samoin kuin sen huomioimisella, mihin suuntaan asiat ovat Suomen ulkopuolella kehittymässä”, Wood sanoo.
Wood pitää päästökauppaa yhtenä EU:n keskeisimpiä ilmastopolitiikan toteuttamisen ja ohjaamisen välineenä. Tähän asti liikennesektori on ollut päästökaupan ulkopuolella lentoliikennettä lukuun ottamatta.
”Niillä aloilla, joissa päästökauppamekanismi on ollut toiminnassa, sitä pidetään onnistuneena ratkaisuna. Komission viestit siitä, että liikenne otetaan osaksi päästökauppaa, tulee ottaa vakavasti”, Wood sanoo.
Saksa on ottanut ensimmäiset askeleensa. Tarkoitus on joulukuussa hyväksyä ehdotus, jonka mukaan liikenteen päästövähennyskauppa käynnistyy vuonna 2026. EU-komissio ehdottaa osana Vihreä Investointi -ohjelmaa päästökaupan laajentamista ensin merenkulkuun ja sen jälkeen muihin liikennemuotoihin. Komission keulahahmo Ursula von der Leyen aikoo nostaa Vihreän investointi -ohjelman keskiöön.
”Kansallinen keskustelu on kytkettävä osaksi Suomen rajojen ulkopuolella tapahtuvaa kehitystä. Komissio on tuonut esille, että ensimmäiset ehdotukset Vihreä Investointi -ohjelmasta annetaan sadan päivän sisällä siitä, kun uusi komissio on aloittanut toimintansa. Valmistelukoneisto on käynnistynyt jo. Suomesta löytyy osaamista tuottamaan malleja komission päätöksenteon tueksi. Nyt olisi aika vaikuttaa tulevien ehdotusten sisältöön, jotta ne eivät tule Suomelle yllätyksenä”, Wood sanoo.
Keskuskauppakamari rohkaisee keskusteluun siitä, miten liikenteen päästövähennysten tavoitteet voidaan saavuttaa realistisin ja kustannustehokkain keinoin. Wood muistuttaa, että liikenteen päästöjen leikkaaminen tulee lisäämään liikkumisen kustannuksia ja kustannusten kompensointi ei ole vähämerkityksellinen asia.
”Aalto-yliopiston tutkijoiden ehdotus on hyvä keskustelun avaus sille, minkä edessä ollaan, jos asetetuista tavoitteista aiotaan pitää kiinni. Nyt tarvitaan tutkimukseen pohjautuvaa keskustelua siitä, miten kustannuksia voidaan kompensoida. Ratkaisuja on löydettävä yhdessä muiden kanssa, ei käpertyen Suomen rajojen sisälle. Jos Suomi valmistelee omia toimia erillään muista, voi lopputuloksena olla viennin heikkeneminen ja kilpailukyvyn lasku”, Wood päättää.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Päivi WoodJohtava liikenne- ja elinkeinopoliittinen asiantuntija
Puh:050 478 3990paivi.wood@chamber.fiKuvat
Tietoja julkaisijasta
Keskuskauppakamari edustaa yli 22 000 suomalaista yritystä, jotka työllistävät yhteensä noin miljoona työntekijää. Haluamme helpottaa yritysten toimintaedellytyksiä verotuksen, liikenteen ja lainsäädännön saralla sekä kansainvälisessä kaupassa. Edistämme yritysten itsesääntelyä sekä tarjoamme monipuolisia asiantuntijapalveluja elinkeinoelämän tarpeisiin.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Keskuskauppakamari
Keskuskauppakamari: Vuoden kauppakamariksi Kymenlaakson kauppakamari12.9.2025 11:56:44 EEST | Tiedote
Vuoden kauppakamari ja Vuoden kauppakamarilainen palkittiin 10.–11. syyskuuta järjestetyillä kauppakamaripäivillä Rovaniemellä. Vuoden kauppakamariksi valittiin Kymenlaakson kauppakamari ja Vuoden kauppakamarilaisena palkittiin Viivi Sakkara, Keski-Suomen kauppakamarin viestintäpäällikkö. Vuoden aktiivisimpana ansiomerkkien myynnin edistäjänä palkittiin Etelä-Pohjanmaan kauppakamari.
Kauppakamarikysely: Yritykset tyytyväisiä kansainvälisten osaajien rekrytointiin, rekrytointien määrä kuitenkin laskussa9.9.2025 06:55:00 EEST | Tiedote
Yritysten tyytyväisyys kansainvälisiin osaajiin on pysynyt korkealla. Kauppakamareiden osaajakyselyn perusteella 73 prosenttia kansainvälisiä työntekijöitä rekrytoineista yrityksistä pitää kokemustaan myönteisenä, ja vain 4,5 prosenttia kielteisenä. Kansainvälisten rekrytointien määrä on kuitenkin laskussa.
Keskuskauppakamari: Mercosur-sopimuksen tullien alennukset avaisivat ovia suomalaisyrityksille5.9.2025 06:55:00 EEST | Tiedote
EU:n ja Mercosur-maiden (Brasilia, Argentiina, Paraguay ja Uruguay) välisen, maailman suurimman kauppasopimuksen hyväksyntä toisi merkittäviä mahdollisuuksia suomalaiselle elinkeinoelämälle. Euroopan komissio on jättänyt virallisen esityksen sopimuksen hyväksymisestä, ja Keskuskauppakamari pitää tätä askelta erittäin tervetulleena.
MEN: Kansainvälisen kauppakamarin päivitetyt markkinointisäännöt kieltävät vihapuheen ja disinformaation hyödyntämisen markkinoinnissa4.9.2025 10:00:00 EEST | Tiedote
Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) markkinointisäännöksiä on päivitetty muun muassa syrjintäperusteiden osalta, ja nyt myös mielenterveys voi olla syrjintäperuste. Lisäksi säännösten päivityksessä disinformaatio ja vihapuhe on kielletty markkinoinnissa, sekä niissä määritellään vaikuttaja ensimmäistä kertaa.
Keskuskauppakamari: Osaaminen turvattiin – kotoutumisen leikkaukset haastavat työllisyyden edistämistä4.9.2025 06:58:00 EEST | Tiedote
Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Suvi Pulkkinen pitää hallituksen päätöstä olla kohdistamatta uusia säästöjä koulutukseen erittäin tervetulleena. Hänen mukaansa ratkaisu tukee Suomen kilpailukykyä ja tavoitetta nostaa osaamistasoa. Kotouttamiseen tarvitaan työ ensin -periaate.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme