Kansallismuseon muumien merkkivuotta juhlistavasta näyttelystä tuli yhä ajankohtaisempi

Rohkeus, rakkaus, vapaus! -näyttely vie 14.8. alkaen taianomaiselle matkalle rakastettujen satuhahmojen elämänarvoihin ja filosofiaan.

Rohkeus, rakkaus, vapaus! -näyttelyn taiteellinen ilme on Alexander Reichsteinin käsialaa ja pohjautuu Toven Janssonin alkuperäiskuvituksiin. Kuva: Jussi Hellsten / Museovirasto ©Moomin Characters™

Tove Jansson kirjoitti ensimmäisen muumikirjansa Muumit ja suuri tuhotulva epävarmuuden ja uhkakuvien keskelle. Oli talvisodan aatto vuonna 1939, valtioiden rajat alkoivat sulkeutua eikä tulevaisuudesta tiennyt kukaan – ajankohta, jolla on yllättäen paljon yhtymäkohtia tämän päivän kanssa. Toven käsikirjoitus jäi pöytälaatikkoon ja julkaistiin vasta sodan jälkeen vuonna 1945, 75 vuotta sitten.

Kansallismuseossa 14.8.2020–28.2.2021 nähtävän näyttelyn lähtökohtana ovat Tove Janssonin (1914–2001) muumikuvitukset ja -tekstit: maisema, hahmot ja arvomaailma. Muumiteoksissa pääsevät ääneen erilaiset elämännäkemykset ja persoonat, ja näyttelyssä myös muumitarinoiden välittämät arvot. Mitä merkitsevät ystävyys, rakkaus, luonnon kunnioittaminen, seikkailunhalu, tasavertaisuus, suvaitsevaisuus, vapaus tai rohkeus – mikä elämässä on tärkeää, mikä turhaa?

“Muumitarinoiden hahmot ovat jo vuosikymmenien ajan omalla lämpimällä tavallaan rakentaneet sitä arvomaailmaa, johon suomalaisen yhteiskunnan kestävyys nojaa. Juuri nyt niiden viesti on entistäkin ajankohtaisempi. Muumien seikkailuja ja dialogeja siivittää yhdenvertaisuuden, empatian ja avarakatseisuuden viisaus, jota tarvitaan niin kriisien kestämisessä kuin konfliktien ennaltaehkäisemisessäkin”, Suomen kansallismuseon ylijohtaja Elina Anttila sanoo.

Rohkeus, rakkaus, vapaus! -näyttely vie seikkailulle halki hämärän metsän kohti kukkivaa laaksoa ja vapaana välkkyvää merta. Kävijä kohtaa matkallaan pärskyvät aallot, kelluvan teatterin ja taikojen talven. Näyttely antaa tilaa kokea erilaisia tunteita ja pohtia arvojen merkitystä niin itselle kuin yhteiskunnassa. Näyttely on samaan aikaan nostalginen, lohdullinen, ilahduttava. Tove Janssonin kirjojen tapaan kaikenikäisille tarkoitetun näyttelyn voi kokea ja tulkita monin eri tavoin.

Kansallismuseo toteuttaa Rohkeus, rakkaus, vapaus -näyttelyn yhteistyössä Moomin Characters Oy Ltd:n kanssa. Näyttelyn kuvitus ja sitaatit perustuvat Tove Janssonin alkuperäisiin teoksiin. Taiteellisesta toteutuksesta ja näyttelyarkkitehtuurista vastaa Alexander Reichstein.

Kutsumme mediaa tutustumaan näyttelyyn avausviikolla, vko 33. Sovi vierailusta etukäteen meilitse: sanna.paakkanen@kansallismuseo.fi

näyttelyamanuenssi Aino-Maija Kaila, aino-maija.kaila@kansallismuseo.fi, puh. 0295 33 6362
näyttelypäällikkö Minerva Keltanen, minerva.keltanen@kansallismuseo.fi, puh. 0295 33 6463
viestintäsuunnittelija Sanna Paakkanen, sanna.paakkanen@kansallismuseo.fi, puh. 0295 33 6200
ylijohtaja Elina Anttila, elina.anttila@kansallismuseo.fi, puh. 0295 33 6131

KANSALLISMUSEO
Mannerheimintie 34, Helsinki
Museo on avoinna 31.8. asti päivittäin klo 11–18, ke klo 11–20. 1.9. alkaen ti–su klo 11–18, ke klo 11–20.
www.kansallismuseo.fi

Suomen kansallismuseon ylijohtaja Elina Anttila tapasi Yhdysvaltain presidentti Donald Trumpin18.9.2020 17:17:05 EESTTiedote

Suomen kansallismuseon ylijohtaja Elina Anttila on tavannut torstaina 17.9.2020 Yhdysvaltain presidentti Donald Trumpin Valkoisessa talossa Washingtonissa. Tapaaminen liittyi matkaan, jonka aikana Suomen kansallismuseon Mesa Verde -kokoelmasta luovutettiin Yhdysvaltain alkuperäiskansojen edustajille takaisin esivanhempien jäänteet ja hautaesineet. Tapaamisessa oli läsnä repatriaation toteutukseen osallistuneiden osapuolten edustajia, Suomesta Elina Anttila sekä uusi Suomen Yhdysvaltain-suurlähettiläs Mikko Hautala. Kulttuuri ja kulttuuriperintökysymykset ovat osa kansainvälistä politiikkaa, vaikka aiheet eivät usein näy poliittisen uutisoinnin yhteydessä. Suomen kansallismuseon ylijohtaja Elina Anttila sanoo: ”On erityistä ja tärkeää, että kulttuurisiin oikeuksiin liittyvät kysymykset tunnistetaan korkeimmalla poliittisella tasolla. Suomen kansallismuseon ja Yhdysvaltain alkuperäiskansojen välinen repatriaatio oli kansainvälisesti ainutlaatuinen prosessi ja tapahtuma, joka ei olisi tot

The National Museum of Finland returned Pueblo Tribes’ ancestral remains from its collection for reburial in Mesa Verde, Colorado17.9.2020 19:01:36 EESTPress release

The ancestors and grave items, which are estimated to date back to the 13th century and were part of the National Museum of Finland’s Mesa Verde collection, have been repatriated to the Hopi Tribe, the Pueblo of Acoma, the Pueblo of Zia, and the Pueblo of Zuni, indigenous tribes of the United States, to be reburied on Saturday 12 September 2020. This repatriation respects the 2007 United Nations Declaration on the Rights of Indigenous Peoples and its Article 12 on indigenous peoples’ right to the repatriation of their human remains. This repatriation is the first to return grave findings of the indigenous peoples in the Mesa Verde region from abroad to the representatives of the descendants. The National Museum of Finland and representatives of the indigenous peoples of the Mesa Verde region carried out the return, in cooperation with the Finnish and United States authorities.

Suomen kansallismuseo luovutti yli sata vuotta kokoelmissaan olleet pueblo-intiaanien esivanhempien jäänteet uudelleenhaudattaviksi Mesa Verdeen Coloradoon17.9.2020 17:42:55 EESTTiedote

Suomen kansallismuseon Mesa Verde -kokoelmaan kuuluneet, noin 1200-luvulta peräisin olevat pueblo-intiaanien esivanhempien jäänteet ja hautaesineet on luovutettu Yhdysvaltain alkuperäiskansoille uudelleenhaudattavaksi lauantaina 12.9.2020. Palautus kunnioittaa YK:n vuoden 2007 julistusta alkuperäiskansojen oikeuksista vainajiensa kotiuttamiseen. Tämä repatriaatio on ensimmäinen kerta, kun Mesa Verden alueen alkuperäiskansojen hautajäänteitä palautetaan ulkomailta jälkeläisten edustajille. Suomen kansallismuseo ja Mesa Verden alueen alkuperäiskansojen edustajat toteuttivat palautuksen yhteistyössä Suomen ja Yhdysvaltain viranomaisten kanssa. Neljä vuotta kestänyt prosessi nousi esille myös lokakuussa 2019 tasavallan presidentti Sauli Niinistön ja Yhdysvaltain presidentti Donald Trumpin tapaamisessa.