Kansallismuseon muumien merkkivuotta juhlistavasta näyttelystä tuli yhä ajankohtaisempi

Rohkeus, rakkaus, vapaus! -näyttely vie 14.8. alkaen taianomaiselle matkalle rakastettujen satuhahmojen elämänarvoihin ja filosofiaan.

Rohkeus, rakkaus, vapaus! -näyttelyn taiteellinen ilme on Alexander Reichsteinin käsialaa ja pohjautuu Toven Janssonin alkuperäiskuvituksiin. Kuva: Jussi Hellsten / Museovirasto ©Moomin Characters™

Tove Jansson kirjoitti ensimmäisen muumikirjansa Muumit ja suuri tuhotulva epävarmuuden ja uhkakuvien keskelle. Oli talvisodan aatto vuonna 1939, valtioiden rajat alkoivat sulkeutua eikä tulevaisuudesta tiennyt kukaan – ajankohta, jolla on yllättäen paljon yhtymäkohtia tämän päivän kanssa. Toven käsikirjoitus jäi pöytälaatikkoon ja julkaistiin vasta sodan jälkeen vuonna 1945, 75 vuotta sitten.

Kansallismuseossa 14.8.2020–28.2.2021 nähtävän näyttelyn lähtökohtana ovat Tove Janssonin (1914–2001) muumikuvitukset ja -tekstit: maisema, hahmot ja arvomaailma. Muumiteoksissa pääsevät ääneen erilaiset elämännäkemykset ja persoonat, ja näyttelyssä myös muumitarinoiden välittämät arvot. Mitä merkitsevät ystävyys, rakkaus, luonnon kunnioittaminen, seikkailunhalu, tasavertaisuus, suvaitsevaisuus, vapaus tai rohkeus – mikä elämässä on tärkeää, mikä turhaa?

“Muumitarinoiden hahmot ovat jo vuosikymmenien ajan omalla lämpimällä tavallaan rakentaneet sitä arvomaailmaa, johon suomalaisen yhteiskunnan kestävyys nojaa. Juuri nyt niiden viesti on entistäkin ajankohtaisempi. Muumien seikkailuja ja dialogeja siivittää yhdenvertaisuuden, empatian ja avarakatseisuuden viisaus, jota tarvitaan niin kriisien kestämisessä kuin konfliktien ennaltaehkäisemisessäkin”, Suomen kansallismuseon ylijohtaja Elina Anttila sanoo.

Rohkeus, rakkaus, vapaus! -näyttely vie seikkailulle halki hämärän metsän kohti kukkivaa laaksoa ja vapaana välkkyvää merta. Kävijä kohtaa matkallaan pärskyvät aallot, kelluvan teatterin ja taikojen talven. Näyttely antaa tilaa kokea erilaisia tunteita ja pohtia arvojen merkitystä niin itselle kuin yhteiskunnassa. Näyttely on samaan aikaan nostalginen, lohdullinen, ilahduttava. Tove Janssonin kirjojen tapaan kaikenikäisille tarkoitetun näyttelyn voi kokea ja tulkita monin eri tavoin.

Kansallismuseo toteuttaa Rohkeus, rakkaus, vapaus -näyttelyn yhteistyössä Moomin Characters Oy Ltd:n kanssa. Näyttelyn kuvitus ja sitaatit perustuvat Tove Janssonin alkuperäisiin teoksiin. Taiteellisesta toteutuksesta ja näyttelyarkkitehtuurista vastaa Alexander Reichstein.

Kutsumme mediaa tutustumaan näyttelyyn avausviikolla, vko 33. Sovi vierailusta etukäteen meilitse: sanna.paakkanen@kansallismuseo.fi

näyttelyamanuenssi Aino-Maija Kaila, aino-maija.kaila@kansallismuseo.fi, puh. 0295 33 6362
näyttelypäällikkö Minerva Keltanen, minerva.keltanen@kansallismuseo.fi, puh. 0295 33 6463
viestintäsuunnittelija Sanna Paakkanen, sanna.paakkanen@kansallismuseo.fi, puh. 0295 33 6200
ylijohtaja Elina Anttila, elina.anttila@kansallismuseo.fi, puh. 0295 33 6131

KANSALLISMUSEO
Mannerheimintie 34, Helsinki
Museo on avoinna 31.8. asti päivittäin klo 11–18, ke klo 11–20. 1.9. alkaen ti–su klo 11–18, ke klo 11–20.
www.kansallismuseo.fi

Riikkamusea Kotiinpaluu – čájáhus gudnejahttá sámedávviriid máhcaheami Sápmái25.2.2021 08:58:00 EETTiedote

Kansallismuseon lisärakentaminen etenee valtion ensi vuoden talousarvion myötä23.12.2020 15:08:46 EETTiedote

Lisääntynyt kotimaanmatkailu piristi poikkeuksellista vuotta Suomen kansallismuseon museoissa ja linnoissa22.12.2020 14:06:39 EETTiedote

Kotimaanmatkailun suuri suosio piristi näkymiltään haastavaa vuotta, jonka valopilkuiksi nousivat kaavoitukseen edennyt Kansallismuseon uudisosa sekä somehiteiksi nousseet joulukuun juhlavalaisut linnoissa. Yleisöihin luotiin pandemian aikana uutta suhdetta digitaalisin sisällöin. Suomen kansallismuseon avoinna pitämissä kymmenessä museokohteessa vieraili poikkeuksellisena vuonna 2020 yhteensä 494 563 kävijää, mikä oli kolmanneksen vähemmän kuin ennätysvuoden 2019 kävijämäärä 762 481.

Poikkeuksellinen joulunaika tuo perinteet koteihin Suomen kansallismuseon kohteista3.12.2020 17:05:58 EETTiedote

Vaikka Suomen kansallismuseonkin museokohteita on eri puolilla Suomea suljettuina, toimivat museot ympäristöineen näyttämöinä itsenäisyyspäivän juhlallisuuksille sekä kauden juhlavalaisuille. Joulukausi alkaa suorana verkossa ja radiossa lähetettävällä itsenäisyyspäivän lipunnostolla Hämeen linnasta ja jatkuu Olavinlinnan pihalta lähetettävällä juhlalähetyksellä. Tanssillisen erikoiskierroksen Tamminiemessä tarjoaa taltiointi Uotinen goes Kekkonen -teoksesta, joka nähdään niin ikään itsenäisyyspäivänä tv:ssä. Lucian päivänä 13.12. radiossa ja Yle Areenassa nähtävässä suorassa lähetyksessä Lucia laulaa kuoroineen Kansallismuseossa.

Suomen kansallismuseon kohteista Kansallismuseo ja Tamminiemi suljettuina kolme viikkoa yleisen koronatilanteen vuoksi27.11.2020 14:42:25 EETTiedote

Uudellamaalla käyttöön otettujen voimakkaiden rajoitustoimenpiteiden johdosta myös Helsingissä sijaitsevat Kansallismuseo ja Tamminiemi suljetaan 30.11.-20.12.2020. Suomen kansallismuseon avoinna olevien Hämeen linnan, Olavinlinnan ja Kotkassa sijaitsevan Suomen merimuseon osalta seurataan koronatilanteen alueellista kehittymistä. Muut Suomen kansallismuseon museokohteet ovat avoinna muutoinkin vain kesäkaudella.

Noin puolet suomalaisista arvioi tuntevansa hyvin Suomen ja Ruotsin yhteisen historian, selvisi Suomen kansallismuseon kyselyssä5.11.2020 15:53:57 EETTiedote

Kansallismuseo on uudistamassa perusnäyttelynsä osaa, joka kertoo ajanjaksosta 1100–1917 alueella, joka tunnetaan nykyisin Suomena. Ajanjaksoon sisältyy myös Ruotsin-vallan aika. Taustatyönä toteutetusta kyselystä selvisi, että vain noin puolet vastaajista arvioi tuntevansa tämän jakson tapahtumia ja merkitystä. Näyttely avautuu keväällä 2021. Se täydentää Kansallismuseon perusnäyttelyuudistuksen, josta aiemmin on avattu osat Esihistoria ja Itsenäisyyden ajasta kertova Suomen tarina vuonna 2017.