Kansallismuseon muumien merkkivuotta juhlistavasta näyttelystä tuli yhä ajankohtaisempi

Rohkeus, rakkaus, vapaus! -näyttely vie 14.8. alkaen taianomaiselle matkalle rakastettujen satuhahmojen elämänarvoihin ja filosofiaan.

Rohkeus, rakkaus, vapaus! -näyttelyn taiteellinen ilme on Alexander Reichsteinin käsialaa ja pohjautuu Toven Janssonin alkuperäiskuvituksiin. Kuva: Jussi Hellsten / Museovirasto ©Moomin Characters™

Tove Jansson kirjoitti ensimmäisen muumikirjansa Muumit ja suuri tuhotulva epävarmuuden ja uhkakuvien keskelle. Oli talvisodan aatto vuonna 1939, valtioiden rajat alkoivat sulkeutua eikä tulevaisuudesta tiennyt kukaan – ajankohta, jolla on yllättäen paljon yhtymäkohtia tämän päivän kanssa. Toven käsikirjoitus jäi pöytälaatikkoon ja julkaistiin vasta sodan jälkeen vuonna 1945, 75 vuotta sitten.

Kansallismuseossa 14.8.2020–28.2.2021 nähtävän näyttelyn lähtökohtana ovat Tove Janssonin (1914–2001) muumikuvitukset ja -tekstit: maisema, hahmot ja arvomaailma. Muumiteoksissa pääsevät ääneen erilaiset elämännäkemykset ja persoonat, ja näyttelyssä myös muumitarinoiden välittämät arvot. Mitä merkitsevät ystävyys, rakkaus, luonnon kunnioittaminen, seikkailunhalu, tasavertaisuus, suvaitsevaisuus, vapaus tai rohkeus – mikä elämässä on tärkeää, mikä turhaa?

“Muumitarinoiden hahmot ovat jo vuosikymmenien ajan omalla lämpimällä tavallaan rakentaneet sitä arvomaailmaa, johon suomalaisen yhteiskunnan kestävyys nojaa. Juuri nyt niiden viesti on entistäkin ajankohtaisempi. Muumien seikkailuja ja dialogeja siivittää yhdenvertaisuuden, empatian ja avarakatseisuuden viisaus, jota tarvitaan niin kriisien kestämisessä kuin konfliktien ennaltaehkäisemisessäkin”, Suomen kansallismuseon ylijohtaja Elina Anttila sanoo.

Rohkeus, rakkaus, vapaus! -näyttely vie seikkailulle halki hämärän metsän kohti kukkivaa laaksoa ja vapaana välkkyvää merta. Kävijä kohtaa matkallaan pärskyvät aallot, kelluvan teatterin ja taikojen talven. Näyttely antaa tilaa kokea erilaisia tunteita ja pohtia arvojen merkitystä niin itselle kuin yhteiskunnassa. Näyttely on samaan aikaan nostalginen, lohdullinen, ilahduttava. Tove Janssonin kirjojen tapaan kaikenikäisille tarkoitetun näyttelyn voi kokea ja tulkita monin eri tavoin.

Kansallismuseo toteuttaa Rohkeus, rakkaus, vapaus -näyttelyn yhteistyössä Moomin Characters Oy Ltd:n kanssa. Näyttelyn kuvitus ja sitaatit perustuvat Tove Janssonin alkuperäisiin teoksiin. Taiteellisesta toteutuksesta ja näyttelyarkkitehtuurista vastaa Alexander Reichstein.

Kutsumme mediaa tutustumaan näyttelyyn avausviikolla, vko 33. Sovi vierailusta etukäteen meilitse: sanna.paakkanen@kansallismuseo.fi

näyttelyamanuenssi Aino-Maija Kaila, aino-maija.kaila@kansallismuseo.fi, puh. 0295 33 6362
näyttelypäällikkö Minerva Keltanen, minerva.keltanen@kansallismuseo.fi, puh. 0295 33 6463
viestintäsuunnittelija Sanna Paakkanen, sanna.paakkanen@kansallismuseo.fi, puh. 0295 33 6200
ylijohtaja Elina Anttila, elina.anttila@kansallismuseo.fi, puh. 0295 33 6131

KANSALLISMUSEO
Mannerheimintie 34, Helsinki
Museo on avoinna 31.8. asti päivittäin klo 11–18, ke klo 11–20. 1.9. alkaen ti–su klo 11–18, ke klo 11–20.
www.kansallismuseo.fi

Savua aalloilla -virtuaaliesitys tuo peliteknologian museoon – esityksen alusten 3D-mallit julkaistaan avoimena datana9.6.2020 09:00:00 EESTTiedote

Kohtalona Ruotsinsalmi -näyttely avautuu Merikeskus Vellamossa Kotkassa 9.6.2020. Yksi näyttelyn huippukohdista on virtuaaliesitys Savua aalloilla, jossa kävijä pääsee osaksi yhtä Itämeren suurimmista meritaisteluista. Esitystä varten mallinnettiin 16 historiallista alusta, joiden 3D-mallit julkaistaan avoimena datana. Näyttelyn ovat toteuttaneet yhteistyössä Suomen merimuseo ja Kymenlaakson museo, ja se on Suomen kansallismuseon ja Kotkan kaupungin tuotantoa.