Kansallisteatteri ja Kustannusosakeyhtiö Otava ilahduttavat suomalaisen lyriikan ystäviä Jenni Haukion kokoaman Katso pohjoista taivasta -antologian runoilla

Valikoima rakastetuimpia suomalaisia runoja tuodaan kaikkien kuunneltavaksi Kansallisteatterin Äänikanavalle 25.5.2020. Kustannusosakeyhtiö Otava lahjoittaa lukukappaleen Katso pohjoista taivasta -antologiaa jokaiseen suomalaiseen ikäihmisten palvelukotiin.

Kansallisteatterin näyttelijät ovat äänittäneet toukokuussa suomalaisten lempirunoja kirjailija Jenni Haukion toimittamasta runoantologiasta Katso pohjoista taivasta. Haukio on myös valinnut runot, joista Kansallisteatterin pääjohtaja Mika Myllyahon johdolla on luotu ensimmäinen kolmesta äänitekokonaisuudesta Kansallisteatterin Äänikanavalle. Nyt julkaistava ensimmäinen osa sisältää vanhempia runoja antologian alkupäästä. Aikajärjestyksessä vanhemmasta uudempaan runouteen etenevän kokonaisuuden toinen ja kolmas osa ovat tulossa kanavalle elokuussa.

”Haluamme ilahduttaa projektillamme kaikkia suomalaisia. Erityiskohteenamme ovat ikäihmiset, jotka eivät tänä poikkeuskeväänä ole voineet tavata läheisiään eivätkä välttämättä edes toisiaan. Haluamme osaltamme auttaa tarjoamalla kulttuuria arjen piristykseksi ”, Myllyaho kertoo.

”Kuten antologian esipuheessani totean, runoudella on sekä emotionaalista että älyllistä käyttövoimaa – runo myötäelää ja lohduttaa sekä väittelee ja vakuuttaa – se on lahja, ruusu ja serenadi. Toivon antologian runojen tuovan kaikille sekä aivan erityisesti seniorikansalaisillemme elämyksellisiä ja virikkeellisiä hyvän mielen hetkiä”, Haukio luonnehtii.

Kustannusosakeyhtiö Otava lahjoittaa jokaiseen suomalaiseen ikäihmisten palvelukotiin lukukappaleen Katso pohjoista taivasta -runoantologiaa. Palvelukodit voivat tilata lukukappaleensa tämän sivuston kautta viimeistään 2.6.2020. Kansallisteatterin Äänikanavalta löytyy vinkkejä luku- ja kuuntelukokemuksen rikastuttamiseen.

Kansallisteatteri, pääjohtaja Mika Myllyaho mika.myllyaho@kansallisteatteri.fi
p. 044 593 8130

Kustannusosakeyhtiö Otava, kirjallinen johtaja Minna Castrén minna.castren@otava.fi

Ekologista, taloudellista ja trendikästä – Suosittu bloggaaja opastaa uutuuskirjassaan vaatteiden korjaamisen ja huoltamisen saloihin21.9.2020 14:02:51 EESTTiedote

Aina ei kannata ostaa uutta! Vaatteiden korjaaminen säästää aikaa, rahaa ja luontoa. Shoppailua inhoavilta se säästää myös hermoja. Suosittu bloggaaja Anni Ignatius paljastaa uutuuskirjassaan Korjaa kauniiksi seikkaperäiset ohjeet eri vaatekappaleiden korjaustapoihin käsin ja koneella ommellen ja antaa myös paljon vinkkejä vaatehuoltoon.

Kirveitä, moottorisahoja ja saunoja − 17.9. ilmestyvä Guinnessin ennätystenkirja kutsuu tutkimaan maailmaa15.9.2020 09:12:00 EESTTiedote

Legendaarinen Guinness World Records 2021 on taas täynnä uskomattomia ennätyksiä. Pandemiasta huolimatta vuoden aikana Guinnessille saapui 32 986 ennätyshakemusta eri puolilta maailmaa − noin 90 ennätystä päivässä. Julkaistujen ennätysten joukossa on useita suomalaisennätyksiä. Esimerkiksi pääministerimme Sanna Marin pitää hallussaan nuorin pääministeri virassa -ennätystä.