Kansanedustaja Heikki Vestman esittää Fennovoiman hankkeen toteuttamista länsimaisella pienydinvoimalla

Fennovoima on tiedottanut päättäneensä Hanhikivi 1 -ydinvoimalan laitostoimitussopimuksen Venäjän Rosatomin kanssa. Kokoomuksen kansanedustaja Heikki Vestman ehdottaa hankkeen tilalle länsimaista pienydinvoimaa eli SMR-teknologiaa.

Heikki Vestman. Kuvaaja: Mikko Mäntyniemi.

”Toimitusvarma ja kohtuuhintainen sähkö tulee turvata, kun piuhat ja putket Venäjään katkotaan. Uusiutuvan energian lisäksi Suomi tarvitsee lisää puhdasta perusvoimaa eli ydinvoimaa. On oikein, että Fennovoima irtaantuu Venäjän valtiollisesta Rosatomista. Pyhäjoen ydinvoimalle on kuitenkin tarve. Todennäköisesti nopein ja joustavin tapa pystyttää tilalle länsimainen ydinvoimala on tehdä se usealla SMR-yksilöllä”, Vestman kertoo.

Suomen ydinenergiasääntely ei nykyisellään tunnista pieniä sarjatuotettavia SMR-yksiköitä, vaan sääntely on kirjoitettu suurten kevytvesireaktorien näkökulmasta. Ministeriö valmistelee sarjatuotettavat reaktorit mahdollistavaa lainsäädäntöä osana ydinenergialain ylivaalikautista kokonaisuudistusta. Nykylain mukaan laitostoimittajan vaihtuessa Fennovoima tarvitsisi uuden periaatepäätöksen eduskunnasta.

”Nyt on oikea hetki uudistaa ydinenergialaki ja -määräykset pienreaktorit mahdollistaviksi. Länsimaisen pienydinvoiman luvitusta tulee pikaisesti helpottaa, jolloin mahdollinen uusi hanke voisi perustua modulaarisille SMR-reaktoreille”, Vestman sanoo.

Vestman on jo aiemmin vaatinut pienydinvoiman tarvitsemia lakimuutoksia nopeutetusti, koska teknologia kaupallistuu maailmalla. Suomessa muun muassa energiayhtiöt Helen Oy ja Fortum ovat kertoneet arvioivansa pienydinvoiman käyttöä tulevissa hankkeissaan. Ruotsalainen Kärnfull Next on tänä vuonna ilmoittanut sopineensa japanilaisen GE Hitachin kanssa 300 MW:n SMR-reaktorin tilauksesta. Virossa Fermi Energia aikoo aloittaa SMR-reaktoreiden rakentamisen lähivuosina.

”Suomessa laki ja kohtuuttoman hitaasti etenevä lainsäädäntötyö ovat uusien ydinenergiainvestointien hidaste, jopa este. Lainsäädännön esteet on raivattava pois pienydinvoiman tieltä pikavalmistelulla”, Vestman vaatii.

Vestman toivoo myös, että Fennovoiman korvaava hanke saisi rahoitusta Euroopan komission ehdottamasta RePowerEU-suunnitelmasta. Komission RePowerEU-aloite pyrkii irrottamaan Euroopan venäläisestä energiasta sekä vakauttamaan Euroopan energiajärjestelmää.

”Hallituksen kriittinen edunvalvontatehtävä EU:ssa on nyt varmistaa, että RePowerEU-rahoitusta saadaan myös uusiin ydinvoimainvestointeihin ja Suomeen”, Vestman päättää.

Heikki Vestman. Kuvaaja: Mikko Mäntyniemi.

Kokoomuksen Valtonen: Nato-jäsenyys selkeyttää Suomen ulko- ja turvallisuuspoliittista asemaa17.5.2022 11:57:08 EEST | Tiedote

Kokoomuksen varapuheenjohtajan ja eduskunnan ulkoasianvaliokunnan jäsenen Elina Valtosen mielestä Nato-jäsenyys selkeyttää merkittävällä tavalla Suomen ulko- ja turvallisuuspoliittista asemaa. Se mahdollistaa myös yhä syvemmän eurooppalaisen turvallisuusajattelun. Ulkoasianvaliokunnan mietintö Suomen turvallisuusympäristön muutoksesta ja Nato-jäsenyydestä valmistui tänään.