Kansanedustajille nimikkoyrittäjät - viesti suoraan yrittäjän arjesta

Kansanedustajille nimetään omasta vaalipiiristä nimikkoyrittäjä, joka auttaa, kun kansanedustaja tarvitsee tietoa yrittäjyydestä.

Suomen Yrittäjien ja sen aluejärjestöjen nimikkoyrittäjyyskonsepti tarjoaa kansanedustajalle luontevan yhteyden yrittäjän arkeen. Yrittäjä saa puolestaan ajantasaista tietoa yrittäjiä koskevasta päätöksenteosta. Yhteydenpidon on tarkoitus kestää koko vaalikauden.

- Nimikkoyrittäjän tehtävä on välittää kansanedustajalle konkreettista tietoa yrittäjän arjesta ja kertoa, mitä yrittäjyyden edistämiseksi kannattaisi tehdä, kenttäjohtaja Mari Kokko Suomen Yrittäjistä kertoo.

- On tärkeää, että yrittäjän ääni tulee kuulluksi suoraan kansanedustajalle ja että tapaamiset olisivat jatkuvia, vähintään muutaman kerran vuodessa, nimikkoyrittäjä Mari Laaksonen sanoo.

Nimikkoyrittäjä ja kansanedustaja voivat tavata esimerkiksi Suomen Yrittäjien aluejärjestöjen kansanedustajatapaamisissa. Yrittäjä voi puolestaan kutsua kansanedustajan kylään yritykseensä.

- Yritysten menestyminen on koko vaalipiirin etu. Yrittäjät luovat työpaikkoja, verotuloja ja vireyttä, Mari Kokko muistuttaa.

Suomen Yrittäjät aloitti nimikkoyrittäjäkonseptin vuonna 2015.

- Yhteistyö on ollut usein hedelmällistä ja antoisaa sekä kansanedustajalle että yrittäjälle, Kokko sanoo.

Nimikkoyrittäjäkonsepti on jatkoa Suomen Yrittäjien Kasva Suomi -eduskuntavaalikampanjalle.

kenttäjohtaja Mari Kokko, Suomen Yrittäjät, p. 040 521 2124, mari.kokko @ yrittajat.fi

elinkeinopoliittinen asiantuntija Janika Tikkala, Suomen Yrittäjät, p. 046 9234386, janika.tikkala @ yrittajat.fi

Suomen Yrittäjät on jäsenmäärältään elinkeinoelämän suurin, 115 000 jäsenyrityksen keskusjärjestö, joka ajaa Suomen pienten ja keskisuurten yritysten asiaa. Jäsenyrityksistä 50 000 on työnantajayrittäjiä. Ne työllistävät yrittäjät mukaan lukien noin 660 000 henkilöä. Työllistämisluku perustuu vuonna 2018 yhdessä Tilastokeskuksen kanssa tehtyyn laskelmaan. Yrittäjäjärjestön toiminta rakentuu 383 paikallisyhdistyksestä, 20 aluejärjestöstä ja 58 toimialajärjestöstä. Lisätietoa: www.yrittajat.fi.

Vuoden nuori yrittäjä -palkinnosta kilpailevat efektilaiteyrittäjä, luomuruuan tukkukauppiaat ja leikkikenttäyrittäjä30.5.2020 07:00:00 EESTTiedote

Vuoden nuori yrittäjä 2020 -kilpailun finaaliin ylsivät efekti- ja äänilaitteita valmistava Douglas Castro yrityksellä Darkglass Electronics Helsingistä, luomuruuan tukkukauppaa pyörittävät Lasse ja Maria Jalkanen yrityksellä Foodin Keski-Suomesta ja leikki- ja urheiluvälineiden valmistukseen keskittyvä Tomi Mäkilä yrityksellä Leikkiset Hämeestä.

Yrittäjägallup: Yrityksissä pientä virkoamista, mutta tilanne yhä paha29.5.2020 10:30:00 EESTTiedote

Yritysten tilanne on hieman parantunut toukokuussa, tuore Yrittäjägallup kertoo. - Pientä virkoamista on havaittavissa, mutta yleistilanne on yhä paha, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen kommentoi. Yrittäjät ehdottaa hallitukselle laajaa työmarkkinauudistuspakettia. - Pitää lopettaa reformivälttely. Emme voi kiertää vuosikymmeniä työmarkkinauudistuksia kuin kissa kuumaa puuroa, hän sanoo.

Kutsu: Yrittäjägallup julki tänään klo 10: Miten koronakriisin vaikutus yrityksiin on kuukaudessa muuttunut?29.5.2020 07:11:00 EESTKutsu

Miten koronakriisi vaikuttaa Suomessa toimiviin yrityksiin nyt? Onko kuukaudessa tapahtunut muutoksia? Jos on, mihin suuntaan? Ovatko tuet tehonneet? Suomen Yrittäjät julkistaa tuoreen Yrittäjägallupin tulokset verkkotiedotustilaisuudessa tänään klo 10 alkaen. Samalla kerrotaan, mitä keinoja Yrittäjät esittää, jotta Suomi pääsee kriisin jälkeen liikkeelle.

Kutsu: Miten koronakriisin vaikutus yrityksiin on kuukaudessa muuttunut? Mennäänkö parempaan vai huonompaan suuntaan? Yrittäjägallup julki 29.5. klo 1028.5.2020 07:12:00 EESTKutsu

Miten koronakriisi vaikuttaa Suomessa toimiviin yrityksiin nyt? Onko kuukaudessa tapahtunut muutoksia? Jos on, mihin suuntaan? Ovatko tuet tehonneet? Suomen Yrittäjät julkistaa tuoreen Yrittäjägallupin tulokset verkkotiedotustilaisuudessa perjantaina 29.5. klo 10. Samalla kerrotaan, mitä keinoja Yrittäjät esittää, jotta Suomi pääsee kriisin jälkeen liikkeelle.