Kansanedustajille nimikkoyrittäjät - viesti suoraan yrittäjän arjesta

Kansanedustajille nimetään omasta vaalipiiristä nimikkoyrittäjä, joka auttaa, kun kansanedustaja tarvitsee tietoa yrittäjyydestä.

Suomen Yrittäjien ja sen aluejärjestöjen nimikkoyrittäjyyskonsepti tarjoaa kansanedustajalle luontevan yhteyden yrittäjän arkeen. Yrittäjä saa puolestaan ajantasaista tietoa yrittäjiä koskevasta päätöksenteosta. Yhteydenpidon on tarkoitus kestää koko vaalikauden.

- Nimikkoyrittäjän tehtävä on välittää kansanedustajalle konkreettista tietoa yrittäjän arjesta ja kertoa, mitä yrittäjyyden edistämiseksi kannattaisi tehdä, kenttäjohtaja Mari Kokko Suomen Yrittäjistä kertoo.

- On tärkeää, että yrittäjän ääni tulee kuulluksi suoraan kansanedustajalle ja että tapaamiset olisivat jatkuvia, vähintään muutaman kerran vuodessa, nimikkoyrittäjä Mari Laaksonen sanoo.

Nimikkoyrittäjä ja kansanedustaja voivat tavata esimerkiksi Suomen Yrittäjien aluejärjestöjen kansanedustajatapaamisissa. Yrittäjä voi puolestaan kutsua kansanedustajan kylään yritykseensä.

- Yritysten menestyminen on koko vaalipiirin etu. Yrittäjät luovat työpaikkoja, verotuloja ja vireyttä, Mari Kokko muistuttaa.

Suomen Yrittäjät aloitti nimikkoyrittäjäkonseptin vuonna 2015.

- Yhteistyö on ollut usein hedelmällistä ja antoisaa sekä kansanedustajalle että yrittäjälle, Kokko sanoo.

Nimikkoyrittäjäkonsepti on jatkoa Suomen Yrittäjien Kasva Suomi -eduskuntavaalikampanjalle.

kenttäjohtaja Mari Kokko, Suomen Yrittäjät, p. 040 521 2124, mari.kokko @ yrittajat.fi

elinkeinopoliittinen asiantuntija Janika Tikkala, Suomen Yrittäjät, p. 046 9234386, janika.tikkala @ yrittajat.fi

Suomen Yrittäjät on jäsenmäärältään elinkeinoelämän suurin, 115 000 jäsenyrityksen keskusjärjestö, joka ajaa Suomen pienten ja keskisuurten yritysten asiaa. Jäsenyrityksistä 50 000 on työnantajayrittäjiä. Ne työllistävät yrittäjät mukaan lukien noin 660 000 henkilöä. Työllistämisluku perustuu vuonna 2018 yhdessä Tilastokeskuksen kanssa tehtyyn laskelmaan. Yrittäjäjärjestön toiminta rakentuu 383 paikallisyhdistyksestä, 20 aluejärjestöstä ja 60 toimialajärjestöstä. Lisätietoa: www.yrittajat.fi.