Karanteenissa ollut merenneito vihdoin yleisön nähtävillä Helsingissä

SEA LIFE Helsinki aloittaa uusimman tulokkaan, merenneidon, totuttamisen omaan altaaseensa pitkän karanteenijakson jälkeen. Ensimmäisen kerran aidon, ihka elävän merenneidon voi nähdä jo lauantaina 7.3. Samaan aikaan SEA LIFEssä pyörähtää käyntiin kaksi kuukautta kestävä Merirosvot & Merenneidot -tapahtuma.

Kuvassa näkyvä merenneito vietti pitkän karanteenijakson SEA LIFEn tiloissa valmistautuakseen rauhassa uuteen ympäristöönsä. Viikko sitten hän kuitenkin pääsi livahtamaan yöllisellä vierailulla yhdessä näyttelyn altaassa. Tapauksen jälkeen häntä tarkkailtiin erityisesti pari päivää jotta kaikki oli hänellä kunnossa. Myöhemmin tällä viikolla päätös tehtiin, että hän on valmis muuttamaan omaan altaaseen näyttelyn puolella.

”Tämä on ensimmäinen kerta, kun elävä merenneito nähdään akvaariossa Pohjoismaissa. Merenneidot ovat muutenkin äärimmäisen harvinaisia, eikä tällaista Itämeren rannikkomerenneitoihin kuuluvaa lajia ole tietääksemme kukaan koittanut aikaisemmin kasvattaa. Mistään uhanalaisesta lajista ei kuitenkaan ole kyse”, vakuuttaa SEA LIFEn toimitusjohtaja Michelle Hoenevelde.

Merenneito on rakenteeltaan siro, mutta mittaa ilmestyksellä on pyrstöineen päivineen noin 2,5 metriä.

”Merenneito tarvitsee viihtyäkseen aika tilavan altaan, ja nämä kotoiset lajimme käyvät myös ajoittaa pinnalla, joten kansilaseja ei voida käyttää. Merenneidon ruokinta on haaste, mutta olemme varautuneet tarjoamaan sille monipuolista ravintoa. Merenneidot eivät vahingoita muita vedeneläviä, joten niiden kanssa voidaan pitää myös kaloja”, vakuuttelee Hoenevelde.

Yleisö pääsee tulevana lauantaina näkemään merenneidon lähietäisyydeltä kahdesti. Tähän eksoottisen olentoon pääsee tutustumaan sekä lasin takaa että kuivalla maalla, koska merenneidot kykenevät hengittämään myös ilmaa. Tarkemmat ajankohdat ja tulevat esiintymispäivät voi tarkastaa SEA LIFEn some-kanavilta.

Merirosvot & Merenneidot

SEA LIFE Helsinki

Tapahtuma-aika: 4.3.-3.5.2020. Merenneito esitykset aikavälillä klo 11–16, tiettyinä viikonloppuina. Tarkasta ajankohta some-kanavilta!

Pääsyliput: 18,50€/aikuinen, 15€/lapsi. Ennakkoon ostettuna edullisemmin verkkokaupasta sealifeshop.fi

Muita aktiviteetteja: mm. hauska seikkailutehtävärata, jossa voi valita merirosvo- tai merenneitoaarrejahdin välillä. Tehtäväradan suorittaneet saavat oman diplomin muistoksi. Näyttelyssä voit tutkia ja testata omaa merirosvo- ja merenneitotietouttasi. Tarjolla on myös muuta hauskaa aktiviteettia lapsille ja lapsenmielisille. Tule pukeutumaan merirosvoksi tai merenneidoksi, ja ota hauska selfie akvaariomaisemissa!

Merenneitoesitysten lisäksi tapahtuman aikana paikalla myös muita erikoisvieraita ja kasvomaalausta lapsille.

Merenneito esiintyy vain tiettyinä aikoina, joten tarkastathan ohjelman some-kanavilta!

Markkinointipäällikkö

SEA LIFE Helsinki

SEA LIFE Helsinki, elämysakvaario on toiminut Suomessa jo vuodesta 2002. SEA LIFE on erityisen suosittu lapsiperhekohteena ja se sijaitsee Linnanmäellä. Vuosittainen kokonais kävijämäärä on suunnilleen 220 000. SEA LIFEn tavoite on jakaa innostus valtamerten eläimiin ja niiden suojeluun sekä herättää mielenkiinnon niitä kohtaan myös vierailjoissa.