Kariston kaunokirjallisuuden kustantaminen vahvistuu: Silka Raatikainen kustannuspäälliköksi, Tiina Nevametsä kustannustoimittajaksi

FM Silka Raatikainen on nimitetty Kariston kaunokirjallisuudesta vastaavaksi kustannuspäälliköksi 1.10.2023 alkaen. Hän on työskennellyt Kustannusosakeyhtiö Otavassa vuodesta 2009 alkaen, viimeiset yli kymmenen vuotta kustannustoimittajana kaunokirjallisuuden osastolla.

HuK Tiina Nevametsä on nimitetty Kariston ja Otavan kaunokirjallisuuden kustannustoimittajaksi 1.11.2023 alkaen. Tiina on työskennellyt kirja-alalla liki 20 vuotta ja toiminut kustannustoimittajana Likessä, Bazar Kustannuksessa ja Basam Booksilla sekä tehnyt freelance-toimitustöitä. Hän siirtyy kustannustoimittajaksi Otavan markkinoinnin ja myynnin tuottajan tehtävästä.

Nimitykset ovat vahva panostus Kariston tulevaisuuteen ja tukevat koko Otava-kustantamoperheen pitkäjänteistä kaunokirjallisuuden kustantamista, jonka perustana ovat kirjallinen näkemys, kaupallinen tavoitteellisuus ja yhteistyö.

”Olen valtavan iloinen päästessäni perinteikkääseen Karistoon rakentamaan vahvaa kustannusohjelmaa yhdessä kollegoiden ja, ennen muuta, upeiden kirjailijoiden kanssa. Karistossa julkaistaan kirjallisuutta, joka elähdyttää, vie niin menneisiin aikoihin kuin aiemmin kuvittelemattomiin maailmoihin ja pitää lukijan otteessaan”, sanoo Silka Raatikainen

”Olen vilpittömän riemuissani tästä nimityksestä. Kariston ja Otavan laadukkaat kaunokirjat ovat olleet tärkeä osa elämääni vuosien ajan, ja odotan innolla työskentelyä kustantamoperheemme kirjailijoiden ja suomentajien kanssa. Kariston kaunokirjallisuuden julkaisuohjelman kehittäminen on upea mahdollisuus, etenkin kun kollegoina on rautaisia ammattilaisia”, sanoo Tiina Nevametsä.

”Silkalla on vahvat näytöt monien maamme rakastetuimpien kirjailijoiden luotettuna kumppanina ja uusien lukijoiden suosikkien löytäjänä. Tiina on tarkka, herkkävaistoinen ja monialainen editori, joka tekee tekstistä kuin tekstistä timanttia. Kariston komeaan, yli satavuotiseen historiaan mahtuu niin kirjallisuutemme klassikkoja kuin nykykirjallisuuden rakastetuimpia tekijöitä. Tälle upealle pohjalle haluamme rakentaa Kariston seuraavaa vuosisataa vahvasti kohti tulevaisuutta katsoen. Meillä ei voisi olla parempaa tiimiä viemään Kariston kaunokirjallisuuden kustantamista menestyksekkäästi eteenpäin”, sanoo Otava-kustantamoperheen kaunokirjallisuuden kustannusjohtaja Antti Kasper.

Kariston kaunokirjallisuuden toimituksen muodostavat jatkossa kustannuspäällikkö Silka Raatikainen sekä kustannustoimittajat Tiina Nevametsä ja Pihla Rausmaa. Kustannustoimittaja Minna Klapuri on opintovapaalla vuoden 2024 loppuun.

Silka ja Tiina tulevat molemmat työskentelemään Otava-kustantamoissa kirjailijakohtaisesti myös yli kustantamorajojen.

Kariston lasten- ja nuortenkirjallisuudesta vastaavana kustannuspäällikkönä jatkaa Milla Karppinen.

Otava-kustantamoperheen kaunokirjallisuuden osasto kattaa sekä kotimaisen että suomennetun aikuisten kaunokirjallisuuden.

Antti Kasper, kustannusjohtaja, kaunokirjallisuus
050 313 2413, antti.kasper@otava.fi