Karleby igen på underleverantörsmässan i Tammerfors 21–23.9.

Karleby stad, KOSEK och regionens företag deltar den här veckan i den ledande mässan för finländsk industri, underleverantörsmässan Alihankintamessut i Tammerfors. Den tre dagar långa mässan erbjuder en träffpunkt för spetsföretag, experter och beslutsfattare inom metall-, elektronik-, plast- och gummiindustrin. Över 900 utställare deltar i mässan.

Företag i Karleby har flera års erfarenhet av mässamarbete och gemensamma avdelningar. På den gemensamma avdelningen finns Best-Hall, Earthpac, Hiltop, Apex Automation Oy, LCC och Laser Steel samt KOSEK och Karleby stad. Avdelningen, som visar upp stadens nya varumärke, har designats av Solmu Design från Karleby.

”Företagen i vår region väntar redan på att få delta i underleverantörsmässan, och speciellt ser man fram emot att träffa kunder och samarbetsnätverk ansikte mot ansikte. Det är intressant att efter den långa väntetiden se vad nytt den exceptionella tiden har fört med sig till mässan. Vi deltar i mässan med positiva förväntningar”, konstaterar KOSEKs företagsutvecklare Pekka Pohjola

För många företag är underleverantörsmässan årets viktigaste tillfälle att skapa nya kontakter och affärer. Deltagarna och företagen kan redan på förhand bilda nätverk genom att boka möten med andra deltagare. De personer man helst vill träffa har ofta överenskomna möten i sina kalendrar redan i förväg, därför fungerar den sociala nätverkstjänsten som en bra genväg för att komma i kontakt med önskad expertis och kontakter.

En synlig kampanj lyfter fram Karlebys goda logistik och inspirerande atmosfär

Under underleverantörsmässan syns Karleby också i Tammerfors gatubild och media. Under den två veckor långa kampanjen är Karlebys läge, tillgänglighet och livskvalitet huvudteman, och utöver till mässbesökarna riktar sig kampanjen till företag, invånare och studerande i Birkaland.

”Kampanjen lyfter fram Karlebys goda logistik och inspirerande atmosfär”, berättar Karleby stads marknadsförings- och kommunikationschef Päivi Korpisalo. ”Vi vill bryta myten om Karlebys avlägsna läge och visa vår stad som impulsgivande och företagsam där det är gott att leva, vara företagare och studera.”

Kampanjen syns på digitala skyltar vid planen framför Tammerfors järnvägsstation och perrongerna, busshållplatserna och de nya spårvagnarna, i Ilta-Sanomats och Aamulehtis digitala innehåll, på Facebook och Instagram samt i Pirkanmaan Yrittäjä-tidningens mässnummer som delas ut mellan Aamulehti.

Kokkola Material Week eftersträvar ett nytt publikrekord16.9.2021 09:00:00 EEST | Tiedote

I år genomförs Kokkola Material Week som arrangeras i Karleby i november som ett hybridevenemang. Man kan delta i de avgiftsfria evenemang som ordnas i samband med konferensen i Tullpackhuset samt i Karleby stadshus. Innehållet i den direkta livesändning som sänds via internet dagligen kommer att bestå av särskilt intressanta, utvalda och sammanställda helheter. En nyhet i samband med årets upplaga av Kokkola Material Week utgörs av den biståendemässa som arrangeras i samband med Kokkola Material Wek i samarbete med KPK Events.

Fler nya företag grundas nu än före coronan23.8.2021 09:45:00 EEST | Tiedote

I januari–juni grundades via Nyföretagarcentralerna en tredjedel fler företag än under motsvarande period år 2020 och ett par procent fler än under motsvarande period år 2019, före coronapandemin. Intresset för företagande har ökat jämnt runt om i Finland. Den färska Nyföretagaröversikten berättar om vem som grundade företag, vilka företag som grundades och vilka fenomen som kunde observeras inom nyföretagandet under årets första hälft.

Uusia yrityksiä perustetaan jo vilkkaammin kuin ennen koronaa23.8.2021 09:45:00 EEST | Tiedote

Uusia yrityksiä syntyi valtakunnallisesti Uusyrityskeskusten kautta tammi-kesäkuun aikana kolmannes enemmän kuin vuonna 2020 ja pari prosenttia enemmän kuin ennen koronaa, vuonna 2019, vastaavalla ajanjaksolla. Yrittäjyysinto on kasvanut tasaisesti eri puolilla Suomea. Juuri julkaistu Uusyrittäjyyskatsaus käy läpi, ketkä yrityksiä perustivat, millaisia syntyneet yritykset ovat ja mitä ilmiöitä uusyrittäjyydessä oli havaittavissa vuoden alkupuoliskolla.