Karoliina Niemi nimitetty Metsäteollisuus ry:n metsäjohtajaksi ja Tiina Rytilä-Broere edunvalvontapäälliköksi

Filosofian tohtori, metsänhoitaja Karoliina Niemi on nimitetty Metsäteollisuus ry:n metsäjohtajaksi ja metsänhoitaja Tiina Rytilä-Broere järjestön edunvalvontapäälliköksi. Molemmat nimitettiin myös Metsäteollisuus ry:n johtoryhmän jäseniksi.

Karoliina Niemi siirtyy uuteen tehtävään Metsäteollisuus ry:n EU-metsäasioiden päällikön paikalta. Hän on vastannut Metsäteollisuus ry:n kansainvälisestä metsäedunvalvonnasta vuodesta 2011. Niemellä on taustallaan pitkä metsäalan tutkijaura, minkä jälkeen hän on työskennellyt muiden muassa maa- ja metsätalousministeriössä sekä Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitossa MTK:ssa.

Tiina Rytilä-Broere palaa metsäalalle eduskunnan puhemiehen eritysavustajan tehtävästä. Aiemmin Rytilä-Broere on toiminut muiden muassa valtiosihteerinä maa- ja metsätalousministeriössä sekä maa- ja metsätalousministerin kuten myös sisäministerin erityisavustajana. Näitä edelsivät työ Päättäjien Metsäakatemian johtajana Suomen Metsäyhdistyksessä sekä erilaiset kansainväliset metsäalan edunvalvontatehtävät.

– Metsät ja niiden hyvinvointi sekä kestävä käyttö puhututtavat juuri nyt enemmän kuin koskaan. Karoliina Niemellä on laaja metsäalan osaaminen ja edunvalvontakokemus, Tiina Rytilällä monipuolinen yhteiskunnan ja metsäsektorin tuntemus. He vahvistavat metsäteollisuuden edunvalvontaa toimintaympäristön muuttuessa, sanoo Metsäteollisuus ry:n toimitusjohtaja Timo Jaatinen.

Timo Jaatinen, toimitusjohtaja, Metsäteollisuus ry, p. 09 132 6600

Mika Mäkinen, viestintäjohtaja, 050 555 3425

The forest industry directly and indirectly employs approximately 140,000 Finns. The industry's multiplier effects extend broadly into surrounding society.

Mika Mäkinen, Communications Director, mobile +358 50 555 3425

Jatkuva oppiminen on elintärkeä asia yrityksille2.5.2019 15:06:40 EESTTiedote

Opetus- ja kulttuuriministeriö on tänään julkaissut jatkuvan oppimisen väliraportin. Neljän ministeriön yhteinen työryhmä ehdottaa kansallisen jatkuvan oppimisen uudistusta. Uudistuksen toteuttamiseksi ja toimenpiteiden täsmentämiseksi ehdotetaan laadittavaksi vuoteen 2030 ulottuva kansallinen jatkuvan oppimisen strategia. Työryhmä ei tee ehdotusta jatkuvan oppimisen rahoitusmallista, mutta se tarkastelee väliraportissaan erilaisia rahoituksen kehittämisen lähestymistapoja. Työryhmän väliraportti ei ole yksimielinen.

Kansainvälisesti tasapuolinen kilpailuasema on teollisuuden kohtuullinen vaatimus29.4.2019 15:37:18 EESTTiedote

VATT ja Etla julkaisivat tänään selvityksen yritystukien vaikutuksista suomalaisen teollisuuden globaaliin kilpailukykyyn. Selvityksessä tarkastellaan erityisesti energiaveron palautusta sekä päästökauppakompensaatiota. Metsäteollisuuden mielestä ei ole kansantaloudellisesti tai ympäristön kannalta perusteltua nostaa kotimaisen vientiteollisuuden kustannuksia korkeammalle tasolle kuin kilpailijamaissa.

Sellun ja sahatavaran tuotanto kasvoi tammi–maaliskuussa29.4.2019 12:09:58 EESTTiedote

Metsäteollisuus ry:n tilastojen mukaan sellun ja sahatavaran tuotanto kasvoi vuoden ensimmäisen neljänneksen aikana. Paperin, kartongin ja vanerin tuotantomäärät taas olivat pienemmät verrattuna edellisen vuoden tammi–maaliskuuhun. Sellua metsäteollisuus tuotti tammi–maaliskuussa 2,1 miljoonaa tonnia. Määrä oli 6,3 prosenttia enemmän kuin vastaavalla ajanjaksolla viime vuonna. Tammi–maaliskuussa vahva kasvu jatkui myös sahatavaran tuotannossa, kun sen tuotantomäärä nousi 3,0 miljoonaan kuutiometriin. Nousua edelliseen vuoteen verrattuna 2,9 prosenttia. –Tuotanto kasvoi nimenomaan volyymituotteissa, vaikka ennusteet maailmantalouden kovimman kasvun hiipumisesta ovat yleistyneet, Metsäteollisuus ry:n toimitusjohtaja Timo Jaatinen sanoo. –Suomen ei pidä poliittisilla päätöksillä alkaa rajoittaa metsäteollisuuden menestystä, varsinkaan nyt kun alalla on investointihalukkuutta. Seuraavan hallituksen tulee kannustaa metsien lisäkäyttöön, turvata kilpailukykyinen energian saanti ja varmistaa