Karstulan Soteku-keskuksen rakennustyöt valmistuivat – keskus tarjoaa avautuessaan kuntalaisille kaikki sosiaali- ja terveyspalvelut

Karstulan kunnan uusi Soteku-keskus valmistui palvelemaan Karstulan ja sen lähialueiden asukkaita sosiaali-, terveys- ja kuntoutuspalveluissa. Keskuksen suunnittelusta ja toteutuksesta vastasi Rakennusliike Lapti Oy. Keskuksen rakentaminen alkoi kesällä 2021, ja se valmistui syyskuun alkupuolella 2022. Uusi keskus sisältää kaikki kunnan tarjoamat sosiaali-, terveys- ja kuntoutuspalvelut, ja asiakkaille Soteku-keskus avaa ovensa syyskuun loppupuolella 2022.
Karstulan Soteku-keskus

Uuden keskuksen tilat ja palvelut ovat erittäin monipuoliset ja kattavat palvelut vauvasta vaariin ja laidasta laitaan, kuten terveyskeskus-, neuvola-, perhe-, mielenterveys- ja fysioterapiapalvelut sekä hammashoidon. Palvelut tuottaa Perusturvaliikelaitos Saarikka, joka on Kannonkosken, Karstulan, Kivijärven ja Kyyjärven kuntien sekä Saarijärven kaupungin muodostama sote-kuntayhtymä.

”Kauniit, kompaktit tilat keskeisellä sijainnilla palvelevat loistavasti alueen asukkaita ja luovat puitteet Sote-palveluiden järjestämiselle”, kuvailee Perusturvaliikelaitos Saarikan palvelujohtaja Marjo Kotilainen.

Näyttävän Soteku-keskuksen pääasiallisena ulkoseinämateriaalina on käytetty painumatonta lamellihirttä, joka näkyy ulkoseinissä myös keskuksen sisäpuolelta. Yksikerroksisen keskuksen huoneistoala on noin 2 000 m2. Keskuksen energiatehokkuuteen on panostettu muun muassa asentamalla katolle aurinkosähköjärjestelmä, valitsemalla keskukseen erityisen energiatehokkaat ikkunat ja tekemällä paksut yläpohjaeristykset.

”Olemme kokenut palvelutilarakentaja, ja toimme hankkeen käyttöön vahvan asiantuntijuutemme ja parhaaksi todetut yhteistyökumppanimme. Teimme läpi hankkeen antoisaa yhteistyötä tilaajan ja käyttäjän kanssa sekä suunnittelimme ja toteutimme käyttäjälähtöisesti terveellisen, energiatehokkaan ja toimivan rakennuksen henkilöstölle ja asiakkaille”, kertoo Laptin Keski-Suomen aluejohtaja Samuli Heino.

Marjo Kotilainen, palvelujohtaja, SoTe ky/Perusturvaliikelaitos Saarikka, 040 1512381, marjo.kotilainen@saarikka.fi
Samuli Heino, aluejohtaja, Rakennusliike Lapti Oy, 050 388 8507, samuli.heino@lapti.fi

Karstulan Soteku-keskus

Lapti on monipuolinen ja vakavarainen suomalainen rakennusalan toimija. Rakennamme huolella hyvän elämän puitteita ympäri maan: asuntoja, toimitiloja sekä toimivan yhteiskunnan tärkeimpiä tiloja päiväkodeista kouluihin ja hoivakodeista sairaaloihin. Meillä työskentelee noin 500 henkilöä. www.lapti.fi