Kartonkihylsytehtaan ja energiayhtiön ekosysteemi hyödyttää kaikkia osapuolia

Öljystä luopuminen laskee tehtaan energiakustannuksia ja parantaa samalla Loviisan energiantuotannon ympäristöystävällisyyttä.
Energian kuluttajasta tulee myös sen tuottaja ja samalla kaukolämpöverkon energiatehokkuus paranee. Corexin Suomen hylsyteollisuuden johtaja Maarit Simola ja Loviisan Lämmön toimitusjohtaja Mikko Paajanen.

Loviisassa Corex valmistaa kartonkihylsyjä paperi- ja kartonkiteollisuuden käyttöön. Tehtaalla on käytetty polttoöljyä 60-luvulta alkaen, sillä kenelläkään ei ole ollut aiemmin esittää kannattavaa vaihtoehtoteknologiaa.

Loviisan Lämmön toimitusjohtaja Mikko Paajanen aloitti Corexin kanssa neuvottelut, löytyisikö öljyn korvaamiseen fiksua ratkaisua.

- Kun uusiutuva kaukolämpö öljyn korvaajana ei sellaisenaan heitä viehättänyt, piti keksiä lihaa luiden ympärille. Otin Calefan Antti Porkkaan yhteyttä, josko ratkaisu löytyisi energiatehokkuuden parantamisesta. Yhdessä sparrailtiin ja syntyikin teknistaloudellisesti paras ratkaisu, joka hyödyttää aivan kaikkia osapuolia.

Saman vahvistaa Corexin Suomen hylsyteollisuuden johtaja Maarit Simola.

- Laskelmat olivat sen verran hyviä, että siitähän se kiinnostus heräsi. Lisäksi avaimet käteen -toimituksella on iso merkitys, niin me voimme keskittyä omaan ydintekemiseemme järjestelmän ylläpidon sijaan.

Edullisempaa energiaa tehtaalle ja kaukolämpöverkolle

Kyse ratkaisussa on ekosysteemistä, jossa Corexin lämmöntarve tuotetaan kokonaan Calefan lämpöpumppujärjestelmällä. Kolmasosa energiasta tuotetaan tehtaan kuivausprosessin hukkalämmöistä ja 2/3 kaukolämpöverkon paluuvettä jäähdyttämällä.

Paitsi että tämän myötä Corex pääsee kokonaan raskaan öljyn käytöstä eroon, ratkaisu parantaa myös koko Loviisan kaukolämpöverkon energiatehokkuutta. Lämmityksen ohessa syntynyt jäähdytysenergia hyödynnetään Loviisan Lämmön lämpökeskuksen savukaasupesurissa, jonka myötä koko laitoksen hyötysuhde paranee.

- Ekosysteemit energian tuottamisessa ovat tätä päivää. Lämpöpumppujen integrointi kaukolämpöjärjestelmäkokonaisuutta tehostamaan on hyvinkin kannattavaa ja oikeasti fiksua ympäristön kannalta, Antti Porkka sanoo.

- Kun jaksetaan miettiä ja ottaa kaikki puolet huomioon, löytyy aina hyvä ratkaisu. Tämä ei olisi onnistunut yksinään keneltäkään meiltä kolmelta. Monesti lämpöpumput ja kaukolämpö laitetaan vastakkain, että se on joko tai. Tässäkin tapauksessa asiakkaan kannalta paras ratkaisu löytyi yhdistämällä ne molemmat samaan järjestelmään. Corexille tämä on kustannusten kuin lämmitysjärjestelmän toimintavarmuuden kannalta kaikista paras ratkaisu, Mikko Paajanen lisää.

Muovite 1

Calefa Oy toteuttaa maailman johtavaan lämpöpumppu­teknologiaan perustuvia kokonais­energia­ratkaisuja teollisuudelle, energian tuotantolaitoksille sekä suurille kiinteistöille. Lämpöpumppujärjestelmämme hyödyntävät hukkalämpöä ja ympäristön energiaa. Teemme kokonaisratkaisuja, joilla asiakkaamme saavat merkittävät energiansäästöt ja leikkaavat CO2-päästöjä pysyvästi. Toteutamme järjestelmät avaimet käteen -periaatteella, varmistaen toimivuuden koko elinkaaren ajan.

Favoritilla satsataan energiatehokkuuteen ja työolosuhteisiin8.12.2022 08:48:22 EET | Tiedote

Lämpöpumppujärjestelmä hyödyntää muovituotannon ylijäämälämmöt Favorit Tuotteen kiinteistöjen lämmityksessä sekä kasvualustojen kuivausprosessissa Järjestelmä jäähdyttää tuotantotilat noin 20-asteisiksi ympäri vuoden Tuotannollisena etuna on nopeampi tuotantosykli sekä tehostusta tasalaatuisuuteen, kun tavoitelämpötiloissa pysytään ympäri vuoden Järjestelmän myötä tehtaan ostoenergiantarve ja ympäristöjalanjälki ovat pienentyneet pysyvästi Ulkolämpötilamittari näyttää kesäkuumalla 35 astetta auringon paahtaessa taivaan täydeltä. Etenkin tällaisina päivinä muovitehtailla painiskellaan tuotantotiloissa korkealle nousevien sisälämpötilojen kanssa. Ongelma on ollut tuttu myös Biolan-kompostoreistaan tunnetun Favorit Tuotteen tehtaalla Eurassa. Rotaatiovalu-uunien sisällä lämpötila on parhaimmillaan 250 astetta. Hyvästä eristyksestä huolimatta osa tuosta lämmöstä hohkaa väkisinkin ulos tuotantotilaan. Tästä syystä johtuen monella muovitehtaalla työskennellään myös talvisaikaan hellekeleihin