Kasarmitorin Hesburgerilla istuskellaan ketsuppitynnyreillä

Vastikään remontoitu Helsingin Kasarmitorin Hesburger-ravintola on sisustettu lähes täysin Hesburgerin omasta toiminnasta syntyneellä jätteellä ja ylijäämämateriaalilla. Projektin taustalla on Hesburgerin aktiivinen panostus kiertotalouteen.
Kasarmitorin Hesburger-ravintola on sisustettu lähes kokonaan Hesburgerin omasta toiminnasta syntyneellä ylijäämämateriaalilla.

Kasarmitorin Hesburgerissa voi haukata hampurilaista ketsuppitynnyristä tehdyn jakkaran päällä istuskellen. Kurkkupurkista tehdyn valaisimen pehmeä valo valaisee jo 12 vuotta palvelleen, uudenveroiseksi kunnostetun pöydän pintaa. Rouheaan lautaseinään poltettu leima kertoo, että laudoitus on palvellut ennen Hesburgerin logistiikassa kuormalavoina.

Tätä ravintolaa leimaa kiertotalous – kirjaimellisesti. Ravintolan pinnoissa ja kalusteissa näkyvät leimat vihjaavat niiden edellisestä elämästä.

Nokkelaa materiaalitehokkuutta

Lähtökohtaisesti Hesburger panostaa ravintoloiden sisustuksessa kestäviin materiaaleihin ja siihen, että eniten kuluvat osat kuten pöytälevyt tai sohvien istuinosat ovat vaihdettavissa. Kasarmitorin Hesburger on konkreettinen esimerkki ennakkoluulottomasta kiertotalousajattelusta.

– Mietimme paljon materiaalivirtoja. Omasta toiminnastamme syntyy materiaalia, jota voidaan hyödyntää esimerkiksi ravintoloiden sisustamisessa. Lopputuloksena on nokkela yhdistelmä luovuutta ja materiaalitehokkuutta, sanoo Hesburgerin viestintäpäällikkö Heini Santos.

– Kiertotalousajattelu on ollut Hesburgerille luontevaa jo pitkään – olemme esimerkiksi jo vuosia kierrättäneet paistoöljyn biopolttoaineeksi ja teettäneet työasut ja terassipöydät kierrätysmateriaaleista. Käytettyjä työvaatteitamme on hyödynnetty myös Kasarmitorin ravintolan kalusteiden verhoilussa.

Trash Design -ajattelua

Sisustuksen ideointi ja toteutus tehtiin tiimityönä, jossa oli mukana monia Hesburger-ravintoloiden suunnittelusta ja rakentamisesta vastaavia ammattilaisia arkkitehdeistä ja suunnittelijoista puuseppiin. Osa ravintolan kalusteista ja valaisimista tehtiin suunnittelijapariskunta Isa Kukkapuro-Enbomin ja Henrik Enbomin muotoilukonsepti Trash Designin mukaisesti.

– On hienoa, kun Hesburgerin kaltainen iso toimija lähtee ennakkoluulottomasti kokeilemaan ideoita. Tästä pilottiravintolasta syntyy varmasti konseptituotteita, joita voi soveltaa Hesburgerin muissakin toimipisteissä. Odotamme innolla, miten ”EkoHese” otetaan vastaan, sanoo Kukkapuro-Enbom.

Hesburgerin tavoitteena on remontoida lisää ravintoloita kiertotalousteemalla lähivuosina.

– Keräämme Kasarmitorilta kokemusta ratkaisujen toimivuudesta ja testaamme kalusteiden kestävyyttä, Santos sanoo.

Ketsuppitynnyreistä tehtiin monenlaisia istuimia.
Ketsuppitynnyreistä tehtiin monenlaisia istuimia.
Kurkkupurkki toimii lampettina.
Ravintolan seinälaudoitus tehtiin vanhoista kuormalavoista.

Burger-In Oy on suomalainen perheyritys ja Hesburger sen rekisteröity liikemerkki. Hesburger-ravintoloita löytyy jo yhdeksästä maasta: Suomesta, Virosta, Latviasta, Liettuasta, Venäjältä, Saksasta, Ukrainasta, Bulgariasta ja Valko-Venäjältä. Ketjun ravintoloissa työskentelee noin 7 900 ihmistä. Vuoden 2018 verollinen myynti Suomessa oli 227 miljoonaa euroa ja ulkomailla 98 miljoonaa euroa.