Kasarmitorin Hesburgerilla istuskellaan ketsuppitynnyreillä

Kasarmitorin Hesburgerissa voi haukata hampurilaista ketsuppitynnyristä tehdyn jakkaran päällä istuskellen. Kurkkupurkista tehdyn valaisimen pehmeä valo valaisee jo 12 vuotta palvelleen, uudenveroiseksi kunnostetun pöydän pintaa. Rouheaan lautaseinään poltettu leima kertoo, että laudoitus on palvellut ennen Hesburgerin logistiikassa kuormalavoina.
Tätä ravintolaa leimaa kiertotalous – kirjaimellisesti. Ravintolan pinnoissa ja kalusteissa näkyvät leimat vihjaavat niiden edellisestä elämästä.
Nokkelaa materiaalitehokkuutta
Lähtökohtaisesti Hesburger panostaa ravintoloiden sisustuksessa kestäviin materiaaleihin ja siihen, että eniten kuluvat osat kuten pöytälevyt tai sohvien istuinosat ovat vaihdettavissa. Kasarmitorin Hesburger on konkreettinen esimerkki ennakkoluulottomasta kiertotalousajattelusta.
– Mietimme paljon materiaalivirtoja. Omasta toiminnastamme syntyy materiaalia, jota voidaan hyödyntää esimerkiksi ravintoloiden sisustamisessa. Lopputuloksena on nokkela yhdistelmä luovuutta ja materiaalitehokkuutta, sanoo Hesburgerin viestintäpäällikkö Heini Santos.
– Kiertotalousajattelu on ollut Hesburgerille luontevaa jo pitkään – olemme esimerkiksi jo vuosia kierrättäneet paistoöljyn biopolttoaineeksi ja teettäneet työasut ja terassipöydät kierrätysmateriaaleista. Käytettyjä työvaatteitamme on hyödynnetty myös Kasarmitorin ravintolan kalusteiden verhoilussa.
Trash Design -ajattelua
Sisustuksen ideointi ja toteutus tehtiin tiimityönä, jossa oli mukana monia Hesburger-ravintoloiden suunnittelusta ja rakentamisesta vastaavia ammattilaisia arkkitehdeistä ja suunnittelijoista puuseppiin. Osa ravintolan kalusteista ja valaisimista tehtiin suunnittelijapariskunta Isa Kukkapuro-Enbomin ja Henrik Enbomin muotoilukonsepti Trash Designin mukaisesti.
– On hienoa, kun Hesburgerin kaltainen iso toimija lähtee ennakkoluulottomasti kokeilemaan ideoita. Tästä pilottiravintolasta syntyy varmasti konseptituotteita, joita voi soveltaa Hesburgerin muissakin toimipisteissä. Odotamme innolla, miten ”EkoHese” otetaan vastaan, sanoo Kukkapuro-Enbom.
Hesburgerin tavoitteena on remontoida lisää ravintoloita kiertotalousteemalla lähivuosina.
– Keräämme Kasarmitorilta kokemusta ratkaisujen toimivuudesta ja testaamme kalusteiden kestävyyttä, Santos sanoo.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Heini SantosViestintäpäällikkö
Puh:+358 50 310 3054heini.santos@hesburger.fiKuvat












Linkit
Tietoja julkaisijasta
Burger-In Oy on suomalainen perheyritys ja Hesburger sen rekisteröity liikemerkki. Hesburger-ravintoloita löytyy jo yhdeksästä maasta: Suomesta, Virosta, Latviasta, Liettuasta, Venäjältä, Saksasta, Ukrainasta, Bulgariasta ja Valko-Venäjältä. Ketjun ravintoloissa työskentelee noin 7 900 ihmistä. Vuoden 2018 verollinen myynti Suomessa oli 227 miljoonaa euroa ja ulkomailla 98 miljoonaa euroa.
www.hesburger.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Hesburger
Hesburger luopuu Lastenateriasta1.7.2025 09:09:02 EEST | Tiedote
Hesburgerin Lastenaterian myynti lopetetaan keväästä 2026 alkaen. Päätöksen taustalla ovat ketjun vastuullisuustyö, muuttuneet kuluttajaodotukset ja uudet markkinointisuositukset.
Hesburger istuttaa metsää17.6.2025 08:55:46 EEST | Tiedote
Pikaruokaketju Hesburger istuttaa uutta metsää yhteistyössä Carboreal Oy:n kanssa. Pohjois-Savon Rautalammille on istutettu tänä vuonna yli 10 000 taimea, ja Pohjois-Pohjanmaan Reisjärven alueelle istutettiin yli 15 000 taimea vuonna 2023.
Tampereen Tesoman koulu Hese-kisojen voittoon21.5.2025 11:16:02 EEST | Tiedote
Tampereella Pyynikin stadionilla järjestettiin eilen (20.5.25) Hesburgerin ja Suomen Urheiluliiton (SUL) Hese-kisojen finaali, jossa koululaiset kilpailivat sukkula- ja kierrosviestissä, pituushypyssä ja junnukeihäässä.
Hesburger uudistaa henkilöstön koulutusta ja ravintola-arkea tekoälyn ja pelillisen oppimisen avulla – investoi yli 760 000 euroa9.4.2025 08:30:00 EEST | Tiedote
Hesburgerin henkilöstö saa tänä vuonna käyttöönsä tekoälybotin ja pelillisen oppimisympäristön. Viime vuonna koulutukseen suunnattiin yli 760 000 euroa.
Hesburgerin myynti kasvoi Suomessa lähes 4 %, ulkomailla 12 % – uudet ravintolat ja digitalisaatio vauhdittavat kasvua5.3.2025 09:12:55 EET | Tiedote
Hesburger-ketjun ravintolat kasvattivat vuonna 2024 myyntiään 6,3 % vuoteen 2023 verrattuna. Suomessa myynti kasvoi 3,61 % ja ulkomailla 12 %. Koko ketjun verollinen myynti oli 488,6 miljoonaa euroa, josta Suomen ravintoloiden osuus oli 295 miljoonaa euroa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme