Kasvavalle kaupungille uusia ratkaisuja – jäteastioiden tyhjentäminen aikaisin aamulla estää ruuhkia ja parantaa liikenneturvallisuutta

Jäteautot voivat aiheuttaa liikennetukoksia, kun ne toimivat vilkkaan liikenteen ympäröimänä ahtaassa kaupunkitilassa. Toisinaan jäteautojen ja etenkin kevyen liikenteen kohtaamiset johtavat vaaratilanteisiin. Pääkaupunkiseudulla on tarpeen kehittää uusia käytäntöjä, kun jätehuoltopalvelujen kysyntä lisääntyy väestön kasvaessa.

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY toteutti laajan kokeiluhankeen jäteastioiden tyhjennysajan laajentamisesta vuosina 2015–2017. Jäteastioita tyhjennettiin kello 5–22 välisenä aikana, kun normaalisti tyhjennykset suoritetaan kello 7–21 välisenä aikana.

Kokeilussa kerättiin tietoa siitä, miten varhaisempi ja myöhäisempi jäteastioiden tyhjennysaika vaikuttaa asukkaiden arkeen, liikenteen ruuhkautumiseen ja jätekuljettajien työturvallisuuteen. Kokeilu on vahvistanut käsitystä siitä, että tyhjennysaikojen pidentämisellä saadaan monia hyötyjä aiheuttamatta juurikaan lisähäiriöitä asukkaille.

- Jäteastioiden tyhjennyksen aikaistaminen ehkäisee jäteautojen aiheuttamia ruuhkia sekä vähentää jätteen kuljettamisesta ja muusta liikenteestä aiheutuvia päästöjä. Samalla voimme merkittävästi parantaa jalankulkijoiden, pyöräilijöiden ja muiden kadulla liikkujien turvallisuutta, kun jäteauto ei joudu toimimaan ja esimerkiksi peruuttamaan ruuhkaisilla väylillä, kertoo HSY:n käyttöpäällikkö Johanna Rusanen.

Kokeilun piirissä oli yhteensä noin 220 000 asukasta, joita pyydettiin antamaan palautetta kokeilun aikana. Asukkaiden määrään nähden palautteita saapui merkittävän vähän. Palautteita saatiin ainoastaan 114 kiinteistöltä, joka on noin kolme prosenttia kiinteistöjen kokonaismäärästä.

Palautteiden perusteella jäteastioiden tyhjennyksestä aiheutuva melu voi häiritä asukkaita jonkin verran. Meluhaittoja voidaan kuitenkin vähentää esimerkiksi muuttamalla jätekuljettajien työtapoja sekä lisäämällä autoihin peruutustutkia ja jäteautojen käyntiääniä vähentäviä kytkimiä. Lisäksi jotkin kiinteistöt voivat hyötyä kokeilussa testatuista jäteastioista, joiden liikuttelusta aiheutuu vähemmän melua.

Kiinteistö voi myös itse vaikuttaa melutasoon. Esimerkiksi koliseva jätetilan ovi tai kiinteistön portti kannattaa huoltaa. Tasainen alusta jätetilan ympäristössä helpottaa jäteastian siirtämistä.

Tietolaatikko:

• HSY kokeili jäteastioiden tyhjentämistä kello 5–22 välisenä aikana Helsingissä vuosina 2015–2017.
  • Normaali jätehuoltomääräysten mukainen aikaväli jäteastioiden tyhjennykselle on kello 7-21.
  • Jäteastioiden tyhjennysaikojen laajentamista kokeiltiin vaiheittain Kampin, Ruoholahden ja Punavuoren alueella sekä Eiran ja Ullanlinnan kaupunginosissa. Viimeisessä vaiheessa kokeilualue kattoi koko Helsingin kantakaupungin sekä Lauttasaaren ja Munkkiniemen.

Lisätiedot:

Käyttöpäällikkö Johanna Rusanen, p. 0400 877 254, johanna.rusanen(at)hsy.fi

HSY:llä useita toimia Itämerihaasteessa puhtaamman meren puolesta16.8.2019 11:55:39 EESTTiedote

Helsingin ja Turun kaupunginjohtajien vuonna 2007 käynnistämän Itämerihaasteen tavoitteena on vaikuttaa vesien tilaan sekä paikallisesti kaupunkien lähivesillä että koko Itämeren piirissä. Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY on sitoutunut Itämerihaasteeseen uudelleen viideksi vuodeksi 2019-2023. Se on toteuttanut toimenpideohjelmaansa jo kahden kauden ajan ja kolmas käynnistyi vuosiksi 2019-2021.

Yhdyskuntajätteen kierrätysasteen laskemiseksi on kehitetty uusi menetelmä16.8.2019 11:55:22 EESTTiedote

Tulevaisuuden kiertotalouskeskukset (CircHubs) -hankkeessa on kehitetty kaupunkiseuduille laskentamalli yhdyskuntajätteen kierrätysasteen laskemiseksi. Laskentamallin avulla voidaan tarkastella kierrätysasteiden kehitystä ja lainsäädännössä asetettujen tavoitteiden toteutumista eri alueilla Suomessa. Yhdyskuntajätteitä ovat kotitalousjäte sekä julkisten ja yksityisten palveluiden jätteet.

HSY:n hallituksen päätökset 16.8.201916.8.2019 11:54:53 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti hyväksyä Immolantien ja Santerlantien vesihuollon saneerauksen hankesuunnitelman ja Itämerihaasteen HSY:n toimenpideohjelman 2019 -2021. Hallitus päätti seuraavista hankinnoista: - Peltoniemen paineenkorotusaseman hankesuunnitelma hyväksyttiin ja rakennusurakoitsijaksi valittiin Suomen Meriittirakennus Oy - sekajätteiden keräys- ja kuljetustöiden urakoitsijoiksi Länsi-Helsinkiin ja Vantaalle valittiin kolmelle urakka-alueelle Grönfors Training Oy ja kahdelle urakka-alueelle Tapiolan Lämpö Oy. - metallitöiden huolto- ja kunnossapitotehtävät sekä alueellisen jätteiden keräysverkoston pisteiden puhtaanapito vuosina 2020-2022 tilataan Tronkko Oy:ltä. Hallitus sai tiedoksi organisaatiouudistuksen toteuttamisen tilannekatsauksen, Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen kesäkuulta, jätehuollon asiakastyytyväisyyskyselyn tulokset sekä yhdyskuntajätteen kierrätysasteen. Hallitus päätti hylätä asian 3, hallintosään