Kasvavalle kaupungille uusia ratkaisuja – jäteastioiden tyhjentäminen aikaisin aamulla estää ruuhkia ja parantaa liikenneturvallisuutta

Jäteautot voivat aiheuttaa liikennetukoksia, kun ne toimivat vilkkaan liikenteen ympäröimänä ahtaassa kaupunkitilassa. Toisinaan jäteautojen ja etenkin kevyen liikenteen kohtaamiset johtavat vaaratilanteisiin. Pääkaupunkiseudulla on tarpeen kehittää uusia käytäntöjä, kun jätehuoltopalvelujen kysyntä lisääntyy väestön kasvaessa.

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY toteutti laajan kokeiluhankeen jäteastioiden tyhjennysajan laajentamisesta vuosina 2015–2017. Jäteastioita tyhjennettiin kello 5–22 välisenä aikana, kun normaalisti tyhjennykset suoritetaan kello 7–21 välisenä aikana.

Kokeilussa kerättiin tietoa siitä, miten varhaisempi ja myöhäisempi jäteastioiden tyhjennysaika vaikuttaa asukkaiden arkeen, liikenteen ruuhkautumiseen ja jätekuljettajien työturvallisuuteen. Kokeilu on vahvistanut käsitystä siitä, että tyhjennysaikojen pidentämisellä saadaan monia hyötyjä aiheuttamatta juurikaan lisähäiriöitä asukkaille.

- Jäteastioiden tyhjennyksen aikaistaminen ehkäisee jäteautojen aiheuttamia ruuhkia sekä vähentää jätteen kuljettamisesta ja muusta liikenteestä aiheutuvia päästöjä. Samalla voimme merkittävästi parantaa jalankulkijoiden, pyöräilijöiden ja muiden kadulla liikkujien turvallisuutta, kun jäteauto ei joudu toimimaan ja esimerkiksi peruuttamaan ruuhkaisilla väylillä, kertoo HSY:n käyttöpäällikkö Johanna Rusanen.

Kokeilun piirissä oli yhteensä noin 220 000 asukasta, joita pyydettiin antamaan palautetta kokeilun aikana. Asukkaiden määrään nähden palautteita saapui merkittävän vähän. Palautteita saatiin ainoastaan 114 kiinteistöltä, joka on noin kolme prosenttia kiinteistöjen kokonaismäärästä.

Palautteiden perusteella jäteastioiden tyhjennyksestä aiheutuva melu voi häiritä asukkaita jonkin verran. Meluhaittoja voidaan kuitenkin vähentää esimerkiksi muuttamalla jätekuljettajien työtapoja sekä lisäämällä autoihin peruutustutkia ja jäteautojen käyntiääniä vähentäviä kytkimiä. Lisäksi jotkin kiinteistöt voivat hyötyä kokeilussa testatuista jäteastioista, joiden liikuttelusta aiheutuu vähemmän melua.

Kiinteistö voi myös itse vaikuttaa melutasoon. Esimerkiksi koliseva jätetilan ovi tai kiinteistön portti kannattaa huoltaa. Tasainen alusta jätetilan ympäristössä helpottaa jäteastian siirtämistä.

Tietolaatikko:

• HSY kokeili jäteastioiden tyhjentämistä kello 5–22 välisenä aikana Helsingissä vuosina 2015–2017.
  • Normaali jätehuoltomääräysten mukainen aikaväli jäteastioiden tyhjennykselle on kello 7-21.
  • Jäteastioiden tyhjennysaikojen laajentamista kokeiltiin vaiheittain Kampin, Ruoholahden ja Punavuoren alueella sekä Eiran ja Ullanlinnan kaupunginosissa. Viimeisessä vaiheessa kokeilualue kattoi koko Helsingin kantakaupungin sekä Lauttasaaren ja Munkkiniemen.

Lisätiedot:

Käyttöpäällikkö Johanna Rusanen, p. 0400 877 254, johanna.rusanen(at)hsy.fi

HSY:n hallituksen päätökset 17.1.202017.1.2020 09:54:22 EETTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muun muassa hyväksyä Puotisten Vesi Oy:n vesihuoltoverkoston vastaanottamiseen ja vesihuollon järjestämiseen liittyvän sopimuksen sekä tehdä sopimuksen Stena Recycling Oy:n kanssa metalliromun kuljettamisesta ja hyödyntämisestä vuosina 2020 - 23. Hallitus päätti tilata vaarallisten jätteiden käsittely- ja kuljetuspalvelut Lassila & Tikanoja Oyj:lta, Fortum Waste Solutions Oy:lta, Kierto Ympäristöpalvelut Oy:lta, Veikko Lehti Oy:lta ja Stena Recycling Oy:lta ajalla 3/2020 - 2/2023. Hallitus sai tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen ja ilmanlaadun seurannan pääkaupunkiseudulla vuonna 2020. Kokouksessa käsitellyt muut asiat päätettiin ehdotusten mukaisesti. Kokouksen esityslista/pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut käsitellyt asiat: http://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Rii

Potkua asemanseutujen yritysyhteistyöhön – kasvuyrityksille tarjolla kumppaneita ja sparrausta16.1.2020 11:24:03 EETTiedote

Helsingin, Espoon, Vantaan ja Hämeenlinnan kaupungit sekä Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY käynnistävät Fiksu arki assalle -yrityskehitysohjelman, jossa kasvuyritykset yhdessä suurten kumppaniyritysten kanssa rakentavat uusia arjen palveluja asemanseuduille. Ohjelman tavoitteena on luoda kestävän arjen palveluja, lisätä asemanseutujen viihtyisyyttä ja edistää raideliikenteen houkuttelevuutta. Hankkeen kumppaniyrityksiä ovat YIT, R-kioski, Posti, Sokos Hotel Vaakuna Hämeenlinna ja Hämeenlinnan pysäköinti Oy. Kasvuyritykset voivat hakea mukaan ohjelmaan 11.3.2020 asti.

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 17.1.202014.1.2020 15:26:20 EETTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 17.1.2020 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Hallitus päättää muun muassa Puotisten Vesi Oy:n vesihuoltoverkoston vastaanottamiseen ja vesihuollon järjestämiseen liittyvän sopimuksen hyväksymisestä sekä metalliromun kuljettamisesta ja hyödyntämisestä vuosina 2020 - 23. Hallitus saa tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen ja ilmanlaadun seurannan pääkaupunkiseudulla vuonna 2020. Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh. 040 593 6346 www.hsy.fi