Kasvavalle kaupungille uusia ratkaisuja – jäteastioiden tyhjentäminen aikaisin aamulla estää ruuhkia ja parantaa liikenneturvallisuutta

Jäteautot voivat aiheuttaa liikennetukoksia, kun ne toimivat vilkkaan liikenteen ympäröimänä ahtaassa kaupunkitilassa. Toisinaan jäteautojen ja etenkin kevyen liikenteen kohtaamiset johtavat vaaratilanteisiin. Pääkaupunkiseudulla on tarpeen kehittää uusia käytäntöjä, kun jätehuoltopalvelujen kysyntä lisääntyy väestön kasvaessa.

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY toteutti laajan kokeiluhankeen jäteastioiden tyhjennysajan laajentamisesta vuosina 2015–2017. Jäteastioita tyhjennettiin kello 5–22 välisenä aikana, kun normaalisti tyhjennykset suoritetaan kello 7–21 välisenä aikana.

Kokeilussa kerättiin tietoa siitä, miten varhaisempi ja myöhäisempi jäteastioiden tyhjennysaika vaikuttaa asukkaiden arkeen, liikenteen ruuhkautumiseen ja jätekuljettajien työturvallisuuteen. Kokeilu on vahvistanut käsitystä siitä, että tyhjennysaikojen pidentämisellä saadaan monia hyötyjä aiheuttamatta juurikaan lisähäiriöitä asukkaille.

- Jäteastioiden tyhjennyksen aikaistaminen ehkäisee jäteautojen aiheuttamia ruuhkia sekä vähentää jätteen kuljettamisesta ja muusta liikenteestä aiheutuvia päästöjä. Samalla voimme merkittävästi parantaa jalankulkijoiden, pyöräilijöiden ja muiden kadulla liikkujien turvallisuutta, kun jäteauto ei joudu toimimaan ja esimerkiksi peruuttamaan ruuhkaisilla väylillä, kertoo HSY:n käyttöpäällikkö Johanna Rusanen.

Kokeilun piirissä oli yhteensä noin 220 000 asukasta, joita pyydettiin antamaan palautetta kokeilun aikana. Asukkaiden määrään nähden palautteita saapui merkittävän vähän. Palautteita saatiin ainoastaan 114 kiinteistöltä, joka on noin kolme prosenttia kiinteistöjen kokonaismäärästä.

Palautteiden perusteella jäteastioiden tyhjennyksestä aiheutuva melu voi häiritä asukkaita jonkin verran. Meluhaittoja voidaan kuitenkin vähentää esimerkiksi muuttamalla jätekuljettajien työtapoja sekä lisäämällä autoihin peruutustutkia ja jäteautojen käyntiääniä vähentäviä kytkimiä. Lisäksi jotkin kiinteistöt voivat hyötyä kokeilussa testatuista jäteastioista, joiden liikuttelusta aiheutuu vähemmän melua.

Kiinteistö voi myös itse vaikuttaa melutasoon. Esimerkiksi koliseva jätetilan ovi tai kiinteistön portti kannattaa huoltaa. Tasainen alusta jätetilan ympäristössä helpottaa jäteastian siirtämistä.

Tietolaatikko:

• HSY kokeili jäteastioiden tyhjentämistä kello 5–22 välisenä aikana Helsingissä vuosina 2015–2017.
  • Normaali jätehuoltomääräysten mukainen aikaväli jäteastioiden tyhjennykselle on kello 7-21.
  • Jäteastioiden tyhjennysaikojen laajentamista kokeiltiin vaiheittain Kampin, Ruoholahden ja Punavuoren alueella sekä Eiran ja Ullanlinnan kaupunginosissa. Viimeisessä vaiheessa kokeilualue kattoi koko Helsingin kantakaupungin sekä Lauttasaaren ja Munkkiniemen.

Lisätiedot:

Käyttöpäällikkö Johanna Rusanen, p. 0400 877 254, johanna.rusanen(at)hsy.fi

HSY:n hallituksen päätökset 12.4.201912.4.2019 11:15:45 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muun muassa hyväksyä Blominmäen projektinjohtourakan sopimusmuutoksen ja puhdistetun jäteveden lämpöenergian hyödyntämistä koskevan sopimuksen Helen Oy:n kanssa. Hallitus hyväksyi myös jätteiden keräysvälineiden huoltohalli -hankesuunnitelman. Hallitus päätti seuraavista hankinnoista: - muovikaivot tilataan Ahlsell Oy:ltä ja Onninen Oy:ltä - Espoon sako- ja umpikaivojen tyhjennykset ja lietteen kuljetus tilataan Lassila & Tikanoja Oyj:ltä. Hallitus saa tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen. HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilanteesta. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut päätetyt asiat: http://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh. 040 593 6346 www.hsy.fi

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 12.4.201910.4.2019 08:03:14 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 12.4.2019. Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessahttp://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Hallitus päättää muun muassa Blominmäen projektinjohtourakan sopimusmuutoksen hyväksymisestä ja puhdistetun jäteveden lämpöenergian hyödyntämistä koskevan sopimuksen hyväksymisestä. Hallitus päättää myös jätteiden keräysvälineiden huoltohalli -hankesuunnitelman hyväksymisestä. Hallitus päättää seuraavista hankinnoista: - muovikaivojen hankinta - Espoon sako- ja umpikaivojen tyhjennykset ja lietteen kuljetus. Hallitus saa tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen. HSY tiedottaa kokouksen jälkeen Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilanteesta. Kokouksen pöytäkirja on nähtävissä em. osoitteessa perjantaina 12.4.2019. Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh. 040 593 6346 www.hsy.fi