Kasviskausi pyörähtää käyntiin

Viljelijät suhtautuvat alkavaan kasvisten satokauteen toiveikkaasti, vaikka kevät aiheutti monenlaisia haasteita. Toukokuu oli kylmempi kuin vuosikymmeniin. Yöpakkaset kurittivat niin maaliskuussa istutettua perunaa kuin kaalintaimiakin. Kovat tuulet riepottelivat harsoja ja sadetusta tarvittiin hallan torjumiseksi. Viljelijöiden kova uurastus palkitaan ja sadonkorjuu avomaalla on alkanut. Nyt päästään nauttimaan uuden sadon kasviksista!

Niin kasvit kuin viljelijätkin ovat sitkeitä, ja kuluttajat voivat luottaa siihen, että hartaasti odotettuja varhaisvihanneksia ja varhaisperunoita avomaalta saadaan pöytiin juhannusta edeltävällä viikolla.

Juhannuspöytien ensimmäiset

Yöpakkaset viivästyttivät ensisatojen valmistumista noin viikolla. Ensimmäisinä uuden kauden herkkuina on jo nostettu valkosipulia ja retiisejä. Varhaiskaali, avomaan jäävuorisalaatti ja raparperi saadaan myyntiin puolitoista viikkoa ennen juhannusta.

Varhaisperunoiden nostot aloitettiin toukokuun viimeisellä viikolla. Kilomäärät ovat kylmyyden takia alkuun vielä melko pieniä. Nuoria kukka-, parsa- ja kiinankaaleja aletaan saada juhannuksen tienoosta alkaen, viimeistään kesäkuun loppuun mennessä. Kotimaiset mansikat ja vadelmat tulevat juhannuspöytiin kasvutunneleista. Viljelijät toivovat, että kuluttajat eivät lomien alettua unohtaisi uuden sadon kasviksia vaan nauttisivat niistä, koska heinäkuussa kotimaisia kasvissatoja valmistuu hyvin, ja ne ovat herkkua.

Muista sipulit, juurekset ja kaalit

Nippuina myytäviä kelta- ja punasipuleita kuluu kesäkeittiössä ja grilliruokien kavereina. Myös porkkana- ja naurisniput kannattaa muistaa. Niitä voi syödä ihan sellaisenaan. Maku on kokemisen arvoinen ja unohtumaton makuelämys myös lapsille.

Varhaiskaalin kausi kestää vain rajoitetun ajan, joten varhaiskaali kuuluu poimia ostoskassiin joka kaupassa käynnillä. Sen parempaa salaattiainesta ei kesäpöytään ole olemassakaan kuin varhaiskaali. Se kestää hyvin myös mökkiolosuhteissa. Varhaiskaalipata ja -keitto tai kaalilaatikko sopivat viileän päivän ruuiksi.

Käsittele varoen

Kaikkia ensisatojen kasviksia ja perunoita on käsiteltävä niin kuljetuksessa, kaupassa kuin kotikeittiössäkin hellästi ja kunnioittaen, kuin kananmunia. Kolhuja ja kovaa valoa ne eivät kestä. Varhaisvihannesten rakenne on rapea, kuiva-ainepitoisuus alhainen ja kuori ohut. Tuotteet on suojattava kosteuden haihtumiselta. Naatit kannattaa mahdollisen kotisäilytyksen ajaksi poistaa, koska kosteus haihtuu tehokkaimmin juuri naattien kautta.

Valtakunnallinen varhaisvihannesten ja -perunoiden viikko viikolla 25 (15.–21.6.2020).

Mika Virtanen, kasvinviljelyasiamies, MTK, 0400 544 728
puutarhaverkoston puheenjohtaja, MTK, Stiina Lerkki, 040 6503534

Kokeillut ruokaohjeet:
Varhaisperuna-parsasalaatti
Kesän paras salaatti

What do you want to do ?
New mailCopy

Kutsu Maatalouden ilmastotiekartan julkistustilaisuuteen verkossa 15.7. klo 10-11.3013.7.2020 11:21:10 EESTKutsu

Maatalouden ilmastotiekartta on nyt valmistunut. Tule kuuntelemaan ja keskustelemaan, mitä matka kohti ilmastoneutraalia ja kestävämpää maataloutta tarkoittaa, ja mitä se vaatii pellonkäytöltä, hiilensidonnalta ja energiaratkaisuilta. Maataloustuottajat ovat ilmastonmuutoksen etulinjassa ja osa ratkaisua. Maatalouden ilmastotiekartan on valmistellut Luonnonvarakeskus (Luke) Maa- ja metsätalouden Keskusliitto MTK:n ja Svenska lantbrukproducenternas centralförbund SLC:n toimeksiannosta.

Kutsu Maatalouden ilmastotiekartan julkistustilaisuuteen verkossa 15.7. klo 10-11.304.7.2020 08:00:00 EESTKutsu

Nyt on aika olla #laitumella – luonnon monimuotoisuus, eläinten hyvinvointi ja maalaismaisema kiittävät23.6.2020 13:05:00 EESTTiedote

Laidunnuksella saadaan aikaan paljon hyvää. Laiduntavia eläimiä tarvitaan luonnon monimuotoisuuden ylläpitoon, minkä lisäksi ne tarjoavat myös muita ympäristöhyötyjä. Laidunnuksen myönteiset vaikutukset eläinten hyvinvointiin ovat merkittäviä. Erilaiset laitumet erilaisine eläimineen kuuluvat olennaisena osana suomalaiseen maalaismaisemaan. Eläimet maisemanhoitajina ilostuttavat ihmisiä myös taajamissa. Laidunnuksen hyödyt eivät kuitenkaan synny itsestään, vaan vaativat tilallisilta paljon työtä.

Maaseutumatkailun Kellokas vuonna 2020 on Härkäniemen Tuvat Mikkelistä10.6.2020 12:49:30 EESTTiedote

Maaseutumatkailun Kellokas on Suomen Maaseutumatkailuyrittäjät ry:n myöntämä korkein tunnustus yritykselle/henkilölle/henkilöille, jotka ovat toimineet erityisen ansiokkaasti maaseutumatkailun saralla. Vuoden 2020 Maaseutumatkailun Kellokas on Härkäniemen Tuvat, Vesa ja Matleena Pulkkinen. Yrittäjät ovat aktiivisesti edistäneet maaseutuyrittäjyyttä ja matkailuyrittäjien yhteistyötä sekä osallistuneet lukuisiin maaseudun matkailuyritysten kasvuun tähtääviin yhteisiin kehittämishankkeisiin.