Kasvisruoka kiinnostaa koululaisia yhä enemmän – koululaistapahtuma kasvisruokateemalla Lahdessa

Suomalainen koulutus on tunnustettua ja arvostettua maailmalla. Sen erityispiirteenä on samanlaiset mahdollisuudet kaikille oppilaille asuinpaikasta tai elintasosta riippumatta. Se tarjoaa ilmaisen opetuksen, materiaalit, matkat ja jo 80 vuoden ajan kouluruokailun jokaisena koululaisen työpäivänä. Nyt koululaiset pääsevät itse tekemään ruokaa läheisilleen koulun keittiössä yhdessä alan harrastajien ja ammattilaisten kanssa.

Koululaiset valmistavat koko aterian itse

Lahden Kariston koulussa oppilaat ovat innostuneita kasvisruokateemasta ja ovat kokeilleet teemaa viime vuoden Syödään yhdessä – oppimiskokonaisuuden yhteydessä. Opettajansa Johanna Ojamon johdolla Lahden Kariston koulun viidesluokkalaiset ovat leiponeet ja suunnitelleen kasvisaterioita ottaen huomioon terveellisyyden, ravintosisällöt ja lähiruokaperiaatteen.

Nyt lauantaina 14.4.18 koululaiset käyttävät vapaan lauantaipäivänsä tarjotakseen
omille läheisilleen, perheille, sukulaisille ja tuttaville itse suunnittelemansa kolmen ruokalajin menun, joka perustuu kasvisruokateemaan. Tapahtumaan he saavat avukseen Paistinkääntäjien Lahden voutikunnan ruokaharrastajia, jotka ovat vuodesta 2003 vuosittain tukeneet näitä koululaistapahtumia ohjaamalla lasten ruuanvalmistusta ja auttamalla  arjoilussa ja esillepanossa tapahtuman aikana.

Tarvikkeet, keittiön tilat ja ammattilaisten apu saadaan lahjoituksina ja tapahtuman tuotto käytetään kokonaan luokan toimintaan, esimerkiksi kuljetuksiin tai kulttuuritilaisuuksiin.
Tänä vuonna Karistoon odotetaan jopa 180 ruokavierasta, joille tarjotaan seuraava menu

Tacosalaatti, itseleivotut sämpylät, voi

Kasvislasagne lisäkesalaatilla

Omenapiirakka ja vaniljakermavaahto

Koululaiset ruokailevat yhdessä perheidensä kanssa ja saavat nauttia onnistuneen työskentelyn herkullisesta lopputuloksesta Paistinkääntäjien huolehtiessa tarjoilusta ja loppusiivouksesta.

Näiden tapahtumien vaikutuksesta toteutuu samalla tärkeä kasvatustavoite, ruokailukulttuuriin tutustuminen ja yhteisten ruokahetkien vaaliminen. Tapahtuman toivotaan innostavan lapsia ruuanvalmistukseen, yhdistävän perheitä hyvän ruuan ääreen ja auttamaan kevään juhlien valmisteluissa. Lisäksi tapahtuman kasvisruokateema ottaa huomioon ja lisää tietoisuutta ruuantuotannon vaikutuksesta ilmaston kehitykseen.

Arja Hornborg
Lahden Paistinkääntäjät
p. 0500497078

arja.hornborg@pp.inet.fi

Koululaiset valmistavat koko aterian itse

La Confrérie de la Chaîne des Rôtisseurs Finlande, Paistinkääntäjät ryon Suomen merkittävin kansainvälinen gastronominen järjestö. Järjestön tavoitteena on kehittää Suomen ruoka-, juoma- ja ravintolakulttuuria yhteistyössä ammattilaisten ja harrastajien kanssa sekä kannustaa nuorten ammattilaiskokkien ja viiniammattilaisten kehittymistä. Kansainväliseen järjestöön kuuluu yli 25 000 jäsentä yli 80 maassa. Suomessa jäseniä on noin 2 000, joista noin 60 % on harrastajia ja 40 % ammattilaisia. www.rotisseurs.fi

Suomen suurimman gastronomisen järjestön puheenjohtajaksi Johanna Hornborg-Ojala3.4.2018 08:00Tiedote

Suomen suurimman ja merkittävimmän gastronomisen järjestön Chaîne des Rôtisseurs -Suomen Paistinkääntäjien puheenjohtajaksi eli valtavoudiksi on nimitetty Johanna Hornborg-Ojala. Suomen Paistinkääntäjien toiminnan tarkoitus on kehittää Suomen ruoka-, juoma- ja ravintolakulttuuria yhteistyössä alan ammattilaisten ja harrastajien kanssa. Hornborg-Ojala on jäsenenä harrastajataustainen.