Kasvisten osuus ostoskoreissa laskee – Prismoista ja S-marketeista hedelmiä ja vihanneksia alle eurolla

S-ryhmän myyntidatan mukaan kasvisten eli hedelmien, vihannesten, marjojen ja juuresten osuus asiakkaiden elintarvikeostoista laski loppuvuonna 2022. Alkuvuodesta 2022 elintarvikkeiden ostoista (kg) noin 17 % tuli hevi-tuotteista, elo-marraskuussa sama osuus oli noin 15 %. Alkuvuonna joka toisesta ostokuitista löytyi vihanneksia, hedelmiä, marjoja ja juureksia ja loppuvuonna niitä löytyi noin 46 prosentista ostokuiteista.
Hedelmä- ja vihannestuotteiden kulutus on vähentynyt kaikissa asiakassegmenteissä. Suurimpia hevin kuluttajia ovat ruoanlaittoa harrastavat sekä vastuullisuutta arvostavat kuluttajat, jotka noudattavat usein kasvisruokavaliota tai fleksaavat eli syövät välillä kasvisruokia ja joskus sekaruokaa. Näillä kuluttajaryhmillä hevin osuus elintarvikkeista on ollut vajaa neljännes ja on syksyn aikana laskenut noin viidennekseen.
Pienintä osuus on lapsiperheiden asiakassegmenteissä sekä kuluttajilla, joille hinnalla on suuri merkitys. Näissä segmenteissä hevin osuus elintarvikeostoista kiloissa on ollut reilusti yli kymmenesosa ja loppuvuonna osuus on vähentynyt pari prosenttiyksikköä.
– Me suomalaiset emme ole aikaisemminkaan syöneet tarpeeksi kasviksia. Niiden väheneminen ruokalautasilta syksyn aikana yhä enemmän on huono suunta ja haluamme osaltamme yrittää muuttaa tätä. Kannustamme ihmisiä lisäämään kasvisten osuutta ruokavaliossaan auttamalla heitä löytämään hevi-osaston edulliset vaihtoehdot. Suositusten mukaanhan meidän pitäisi syödä vähintään puoli kiloa kasviksia päivässä, hevi-tuotteiden myyntipäällikkö Katarina Vikman S-ryhmän päivittäistavarakaupasta kertoo.
Työtä kasvisten suosimisen eteen on S-ryhmässä tehty vuosia myös muun muassa Satokausi-konseptilla. Oman ruokakunnan hedelmien ja vihannesten kulutusta voi tarkastella S-mobiilissa. Sovelluksesta löytyy muun muassa ravintolaskuri, joka koosta ostosten ravintoarvot yhteen näkymään.
Edullisia aineksia välipaloihin ja helppoihin arkiruokiin
S-ryhmässä tahtotila on palauttaa kasvikset ihmisten ostoslistalle. Tammikuun toisella viikolla Prismoissa ja S-marketeissa alkaa Alle euron hevi -kampanja, jonka tuotteet maksavat alle euron joko kilohinnaltaan, per rasia, pussi tai kappale.
Prismoissa ja S-marketeissa nostetaan esiin esimerkiksi porkkanaa, parsakaalia, paprikaa, appelsiineja, päärynää tai kirsikkatomaatteja. Kampanjatuotteisiin on valittu monipuolisesti hedelmiä, kasviksia ja juureksia, jotka ovat suomalaisille tuttuja.
Joukosta löytyy välipalaksi sopivia tuotteita sekä aineksia edullisiin ja helppoihin arkiruokiin. Kampanjatuotteiden valintaan vaikuttaa myös se, mitä tuotteita on hyvin saatavilla.
– Tavoitteenamme on, että ihmiset huomaisivat, että hevi-osastolta voi myös sydäntalvella ja kohonneista hinnoista huolimatta löytää edullisia vaihtoehtoja. Toivon myös, että kampanja aidosti helpottaisi kasvisten valintaa ja innostaisi lisäämään niitä arkiruokaan, Vikman painottaa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Katarina Vikman, hevi-tuotteiden myyntipäällikkö, S-ryhmän päivittäistavarakauppa, katarina.vikman@sok.fi, 010 768 6020
Kuvat

Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Miljoona toimitusta takana – symppis-ruokarobotit kasvattavat kotiinkuljetuksen suosiota10.12.2025 07:45:00 EET | Tiedote
S-kaupat-palvelun ruokarobotit ovat kuljettaneet miljoona ruokatilausta vajaassa kolmessa vuodessa. Suosion kasvu on viimeisen vuoden aikana ollut huimaa: robokuljetusten osuus kaikista ruoan verkkokaupan tilauksista on peräti 20 prosenttia. Robottiyhtiö Starship Technologiesille operointi pohjoisessa on tarjonnut oppia talviolosuhteissa onnistumiseen.
ABC-ketju vastaa kuljetusalan tarpeisiin – tankkaus- ja latauspisteitä myös raskaalle ammattiliikenteelle vuoden 2026 aikana4.12.2025 08:30:00 EET | Tiedote
ABC-ketju laajentaa polttoneste- ja latausliiketoimintaansa raskaan ammattiliikenteen tarpeisiin. Ketju haluaa vahvistaa asemaansa valtakunnallisesti kattavana liikennepalveluiden tarjoajana sekä sähköisen liikenteen edistäjänä.
SOK:n hallitus vuodelle 2026 on valittu3.12.2025 11:38:50 EET | Tiedote
Suomen Osuuskauppojen Keskuskunnan hallintoneuvosto on valinnut SOK:n hallituksen vuodelle 2026. Hallituksen kokoonpanoon tuli yksi henkilövaihdos.
Suomalainen menestysresepti -ohjelman finalistit on valittu – nämä ruokainnovaatiot kilpailevat voitosta2.12.2025 21:00:00 EET | Tiedote
Suomalaisen menestysresepti -kilpailun seitsemännen tuotantokauden voitosta, ykköslanseerauksesta ja paikasta suomalaisten ruokapöydissä kilpailee kuusi toinen toistaan innovatiivisempaa reseptiä.
Itsenäisyyspäivän alla ostoskoreihin kirivät kotimaiset tuotteet1.12.2025 08:02:00 EET | Tiedote
S-ryhmän myyntidatan valossa kotimaisten tuotteiden kysyntä korostuu vuoden varrella erityisesti juhlapyhissä eikä tuleva itsenäisyyspäivä ole niiden joukossa poikkeus. Itsenäisyyspäivän alla kotimaisten tuotteiden myynti kasvaa S-ryhmän ruokakaupoissa merkittävästi.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme
