Kasvu ja investoinnit jatkuvat Kokkola Industrial Parkin alueella

Kokkola Industrial Parkin (KIP) kasvu jatkuu vahvana. Vuonna 2018 alueen tuotantolaitosten yhteenlaskettu viennin arvo oli 1,75 miljardia euroa. Investointien määrä kertoo alueen toimijoiden vahvasta uskosta tulevaisuuteen. Viime vuonna KIP:n yritykset investoivat yhteensä 103 miljoonalla eurolla. Vuodesta 2010 lähtien alueelle on investoitu yli 700 miljoonan euron edestä. Suurteollisuusalue työllistää suoraan 2 250 henkilöä.

- Jotta KIP erottuu tulevaisuudessa laadukkaalla teollisella infralla ja palvelutarjonnalla, se asettaa korkeat vaatimukset palveluiden saatavuuden lisäksi palveluiden tuottajille. Palveluntuottajat ovat saumaton osa KIP-kokonaisuutta, painottaa KIP:n markkinointipäällikkö Johanna Hylkilä.

Samalla kun palveluntuottajat huolehtivat oman toimintansa korkeasta laadusta, niiden on Hylkilän mukaan sitouduttava muiden toimijoiden tavoin suurteollisuusalueen yhteisiin turvallisuutta ja ympäristöä koskeviin käytäntöihin.

Infra ja palvelut vakuuttivat Keliberin

Johanna Hylkilän mukaan KIP:n tulevaisuus on entistä vahvemmin myös akkukemikaalien ja akkumateriaalien ympärillä. Potentiaalia löytyy varsinkin akkukemiasta.

Hyvä esimerkki on suomalainen kaivos- ja kemianteollisuuden yhtiö Keliber Oy, jonka tavoitteena on tuottaa akkulaatuista litiumhydroksidia kansainvälisten litiumakkumarkkinoiden tarpeisiin. Yhtiö ilmoitti viime vuonna sijoittavansa litiumkemiantehtaansa Kokkola Industrial Parkin alueelle.

Keliberin toimitusjohtajan Pertti Lambergin mukaan monet asiat puhuivat KIP:n puolesta.

- Alueella on meidän tarpeisiimme valmiiksi kaavoitettu alue. Saatavilla olevilla hyödykkeillä oli iso merkitys samoin kuin sillä, että satama sijaitsee tulevan tehtaan välittömässä läheisyydessä, Lamberg toteaa.

Myös suurteollisuusalueella toimivat lukuisat palveluyritykset painoivat vaakakupissa sijoituspäätöstä tehtäessä.

- Meidän ei tarvitse välttämättä investoida itse huollon palveluihin. Sen lisäksi KIP:n alueelta löytyy valmiina muun muassa laboratorio-, logistiikka- ja turvallisuuspalvelut sekä ruokapalvelut, Pertti Lamberg luettelee esimerkkejä Keliberille tarpeellisesta KIP:n palvelutarjonnasta.

Kokkola Industrial Park (KIP) on Pohjois-Euroopan suurin epäorgaanisen kemianteollisuuden keskittymä. Kokkolan suurteollisuusalueella sijaitsee 15 teollista toimijaa sekä 60 palveluyritystä. Suurteollisuusalueen välittömässä läheisyydessä sijaitsee myös Kokkolan Satama, josta on ensiluokkaiset yhteydet maailmalle.