Kasvukausikyselyllä kartoitettiin kasvukauden tilannetta ja viljelijöiden mietteitä

Suoritimme 12.-21.6. välisenä aikana verkossa julkaistun kyselylomakkeen avulla tutkimuksen kasvukauden tilanteesta Suomessa.

Suurin osa vastaajista (82 %) kertoo tilan yleisen tuotantomäärän olevan tavallinen poikkeuksellisesta keväästä huolimatta. Yli puolet vastaajista kertoo tilansa taloustilanteen olevan normaali, mutta myös merkittävä osa (32 %) vastaajista kertoo tilan taloustilanteen olevan hieman tavanomaista heikompi. Viljoja sekä valkuais- ja öljykasveja viljellään aiempaa enemmän, etenkin valkuaiskasvien kuten herneen ja härkäpavun suosio on kasvussa. Vaikka suosio onkin valkuaiskasvien osalta nousussa, on öljykasviala koko maan tasolla kuitenkin jäänyt historiallisen alhaiseksi.

Nurmisadon määrän arvioidaan olevan keskinkertainen tai hieman tavanomaista heikompi, mutta laadultaan hyvä. Yli puolella kotieläintiloista laidunnetaan. Laidunnus sujuu pääosin hyvin mutta haasteita aiheuttaa mm. petoeläimet ja laidunlohkojen heikko kunto.

Useat kyselyyn vastanneet ilmaisivat huolensa menneen talven ja kevään säätiloista. Pitkä kylmä kevät ja vähäiset sademäärät aiheuttavat ongelmia kasvustoissa ja kylvöissä. Kuivuus vaivaa kasvustoja entistä enemmän päivä päivältä ja tilanne on huonontunut huomattavasti kyselyn jälkeen. Tähän saadaan lisää valaistusta seuraavissa kyselyissä. Sadon samanaikainen kypsyminen huolestuttaa ja vähäisen sateen aiheuttama kuivuus vaivaa etenkin öljykasveja, nurmea ja viljoja. Orastuminen on ollut hidasta ja epätasaista. Osassa Suomea kylvösäät ovat kuitenkin olleet hyvät, myös kasvihuoneissa kasvukausi on ollut hyvä ja kysyntä on erittäin hyvä. Työvoiman puute on aiheuttanut haasteita monille viljelijöille.

Kyselystä käy ilmi myös se, että tilojen talouksiin vaikuttaa eniten tuotteiden markkinahinnat, tuotantopanosten hinnat sekä kasvukauden sääolot. Muita tilan talouteen vaikuttavia tekijöitä ovat esimerkiksi koronaviruksen aiheuttamat rajoitteet, (kausi)työntekijöiden saatavuus, yleinen hintojen nousu, maataloustuet ja vasikkapula.

Kyselyyn vastasi pääosin päätoimisia viljelijöitä (73 %). Lähes kaikki kyselyyn vastanneista maitotilallisista ovat päätoimisia viljelijöitä, kun taas vilja-, öljy-, ja valkuaiskasvien viljelijöistä jopa 44% viljelee sivutoimena. Kyselyyn vastanneista 13% on luomutila.

Emilia Biskop
Kesätyöntekijä
emilia.biskop@mtk.fi

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry

Sade uhkaa viljasatoa – puinnit eivät etene – laatu heikkenee11.9.2020 08:05:03 EESTTiedote

Viljojen kasvukausi on nyt sadonkorjuuvaiheessa, mutta näkymät ovat todella huonot. Suomessa koko kasvukausi on ollut kokonaisuudessaan haasteellinen. Runsaiden sateiden takia sadonkorjuu on nyt monin paikoin täysin pysähdyksissä, ja laatutappioita syntyy, kun sateet hankaloittavat puinteja. Pellot alkavat myös olla pehmeitä. Osa ohran, vehnän ja myös kauran jyvistä on alkanut itää tähkässä. Entuudestaan heikon kannattavuuden kanssa kamppaileva peltokasvisektori on erittäin huolestunut tilanteesta: onko jälleen tulossa heikko vuosi?

MTK:n Elinkeinopolitiikka- ja yrittäjyysvaliokunta huolissaan elinkeinovapaudesta28.8.2020 08:43:49 EESTTiedote

Koronakriisistä toipuminen edellyttää menestyvää yritystoimintaa. Suomen hallituksen tulee kaikin keinoin edistää yritystoiminnan toimintaedellytyksiä. Valiokunta on huolissaan ajatuksista kieltää laillisia elinkeinoja. Valiokunta edellyttää, että elinkeinovapautta puolustetaan, eikä yrittäjyyttä lakkauteta poliittisin päätöksin, sanoo valiokunnan puheenjohtaja Leena Erälinna.

Aktiivista vesiensuojelua maatiloilla27.8.2020 08:09:50 EESTTiedote

Vesiensuojelu on ollut maatalouden ympäristötyön ytimessä vuosikymmenet. Ilmastonmuutoksen arvioidaan lisäävän maataloudesta aiheutuvaa kuormitusriskiä vesiin, ja jatkossa tarvitaankin yhä tehokkaampia ja tarkemmin kohdennettuja vesiensuojelutoimenpiteitä. MTK valmistelee parhaillaan yhdessä SLC:n kanssa järjestöjen vesiohjelmaa, jossa esitetään toimintatapoja maa- ja metsätalouden haitallisten vesistövaikutusten vähentämiseksi.