Kasvun odotetaan käynnistyvän kesällä

Epidemiatilanne luo edelleen epävarmuutta Hämeen teollisuuden, rakentamisen ja palvelualojen yritysten suhdannenäkymiin. Tieto selviää Hämeen kauppakamarin ja EK:n yhteistyössä tekemästä Suhdannebarometrikyselystä. ”Hämeen vaisut tulevaisuuden näkymät yllättivät. Vaikka yritykset odottavat kasvun alkavan kesällä, niin työllisyystilanne on edelleen heikko ja työikäisten rokotukset ovat lähteneet hitaasti käyntiin erityisesti Päijät-Hämeessä. Toisin kuin muualla Suomessa, yleinen positiivisuus ei näy Hämeessä”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen (Kuva: Tarmo Valmela/Photodance Valmela)

Huhtikuussa Hämeessä vastanneista yrityksistä 61 prosenttia arvioi suhdanteiden pysyvän ennallaan ja 19 prosenttia ennakoi suhdanteiden olevan kohentumassa.

Tuotanto- ja myyntimäärät pysyivät tammi-maaliskuussa kausivaihtelu huomioon ottaen likimain ennallaan. Tuotannon ennakoidaan vauhdittuvan kesän lähestyessä. ”Vastanneista 28 prosenttia arvioi tuotannon määrän olevan suurempi seuraavan kolmen kuukauden aikana, kun tammikuussa osuus oli 11 prosenttia”, Eerikäinen kertoo.

”Tilannetta arvioitaessa on huomioitava, että rakentaminen on viimeisen vuoden aikana ollut Hämeessä vähintäänkin tyydyttävällä tasolla. Nyt ei ole kuitenkaan selkeää näkymää, miten tilanne jatkuu. Rakennusteollisuus toivoo korjausrakentamisen ja energiainvestointien laajaa käynnistymistä julkisella puolella”, toteaa Eerikäinen.

Kysynnän heikkous on edelleen kasvun esteenä

Kysyntä ei ole piristynyt ja vastaajista 40 prosenttia arvioi kysynnän vaimeaksi.

Hämeessä yritysten henkilökunnan määrä oli alkuvuoden aikana hienoisessa laskussa ja työllisyysnäkymät ovat heikot. ”Vastanneista 16 prosenttia arvioi henkilökunnan määrän olevan seuraavan kolmen kuukauden aikana pienempi, kun tammikuussa osuus oli 20 prosenttia”, sanoo Eerikäinen.

EK:n Suhdannebarometri julkaistaan neljä kertaa vuodessa. Se on osa EU:n harmonisoitua suhdannekyselyjärjestelmää. Tuloksissa on laskettu yhteen teollisuus, rakentaminen ja palvelut. Aluekatsauksen tuloksia ei ole koko maan Suhdannebarometrituloksista poiketen painotettu, eli kaikki yritykset saavat yhtä suuren painoarvon. Kysely tehtiin huhtikuussa Hämeen kauppakamarin ja EK:n jäsenyrityksille. Vastaajayrityksiä oli Hämeestä 119 ja ne työllistävät lähes 19 000 henkilöä.

Puh:040 739 9303

Hämeen kauppakamarin tehtävänä on edistää yritysten toimintaedellytyksiä ja vaikuttaa yhteiskunnalliseen päätöksentekoon yritysten kilpailukyvyn turvaamiseksi. Lisäksi Hämeen kauppakamari edistää alueensa yritysten verkostoitumista ja yhteistyötä sekä tarjoaa jäsenilleen tietoa, palveluja ja kontakteja. Hämeen kauppakamarin toiminta-alueeseen kuuluvat Päijät-Hämeen maakunta, Kanta-Hämeen maakunnasta Hämeenlinnan ja Forssan seutukunnat sekä Pirkanmaalta Kuhmoinen.

Nyt on kasvun paikka3.5.2021 00:01:00 EEST | Tiedote

Hämeen kauppakamarin alueella yritysten tulevaisuudenodotuksissa on näkyvissä orastavaa kasvua koronapandemian vallitsevassa tilanteessa. Tieto selviää kauppakamareiden viimeisimmästä pikakyselystä, joka tehtiin ennen vappua. ”Konkurssiriski on laskenut, mutta vielä yrityksissä on varovaista henkilöstöpolitiikkaa. Hämeessä toimivien yritysten maksuvalmiustilanne on positiivinen uutinen, koska vain noin 10 prosenttia kertoo maksuvalmiuden olevan välttävä tai heikko. Nyt viimeistään yrityksillä pitäisi olla korona-exit-suunnitelma, jotta ne eivät menetä markkinaosuuksiaan”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Yritysten odotuksissa ei näy kasvun merkkejä18.3.2021 10:43:34 EET | Tiedote

Hämeen kauppakamarin alueella yritysten tulevaisuudenodotukset eivät osoita kasvun merkkejä koronaepidemian vallitsevassa tilanteessa. Tieto selviää kauppakamareiden pikakyselystä, joka tehtiin tiistaina 16.3. ”Konkurssin riski on lähtenyt alueellamme jälleen nousuun ja työllisyystilanne näyttää haastavalta. Tietyillä toimialoilla menee jo paremmin, mutta erityisesti matkailu- ja ravintola-alalla menee erittäin huonosti. Liikevaihdot ovat pudonneet Hämeessä enemmän kuin Suomessa keskimäärin”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Yli 200 yritysjohtajaa ja kuntapäättäjää vetoaa nykyisen rata- ja tieverkoston puolesta10.2.2021 14:47:42 EET | Tiedote

Hämeen kauppakamari ja alueen elinkeinoelämän toimijat vaativat nykyisen rata- ja tieverkoston tason ylläpitämistä ja parantamista. ”Keräsimme muutamassa päivässä yli 230 Hämeessä toimivan yritysjohtajan ja kuntapäättäjän nimeä vetoomukseen, jossa ilmaisemme huolemme tulevista infrahankkeista. Vetoomus luovutetaan liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakalle ja vaadimme siinä liikenne- ja viestintäministeriötä panostamaan nykyisen rata- ja tieverkoston tason ylläpitämistä ja parantamista”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Epävarmuus heijastuu yritysten tulevaisuudennäkymiin5.2.2021 08:00:00 EET | Tiedote

Hämeen kauppakamarin alueella yritysten tulevaisuudennäkymät ovat edelleen epävarmoja koronaepidemian vaikutuksesta. Tieto selviää kauppakamareiden pikakyselystä, joka tehtiin tiistaina 2.2. ”Rokotusohjelman viivästyminen heijastuu yritysten tulevaisuuden odotuksiin. Edelleen henkilöstömäärän uskotaan supistuvan, kasvuodotukset ovat vaisut ja konkurssiriski on pysynyt melko korkeana. Odotamme laajaa rokoteohjelmaa Hämeeseen, jotta yrityksiin saadaan taas kasvuvauhtia ja positiivisemmat tulevaisuudennäkymät”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Rokotustodistus toisi helpotusta vientiyrityksille4.2.2021 08:00:00 EET | Tiedote

Koronarokotusohjelman viivästyminen heijastuu yritysten tulevaisuuden odotuksiin. Tieto selviää kauppakamareiden pikakyselystä, joka tehtiin tiistaina 2.2. ”Kansallinen rokotustodistus, joka olisi myös kansainvälisesti hyväksytty helpottaisi alueemme vientiyritysten tilannetta. Odotamme laajaa rokoteohjelmaa alueellamme ja olisi hyvä, jos rokotusjärjestystä mietittäisiin myös toimialoittain”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Yritysten näkymät ovat vaisut Hämeessä27.1.2021 08:02:00 EET | Tiedote

Hämeen teollisuuden, rakentamisen ja palvelualojen yritysten suhdannearviot kohentuivat hieman vuoden 2020 lopussa, mutta suhdannekuva oli yhä selvästi tavanomaista synkempi. Tieto selviää Hämeen kauppakamarin ja EK:n yhteistyössä tekemästä Suhdannebarometrikyselystä. ”Enemmistö alueemme yrityksistä näkee suhdanteet vaisuina, eivätkä huonot uutiset rokotusten saatavuudesta ja työväestön rokottamisesta ehtineet edes täysin vielä heijastua kyselyn tuloksiin. Kevät on yrityksille edelleenkin haastava”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.