Kasvunkoti Martti ja Juniori-Martti avautuvat Helsingin Alppikadulla

Rinnekodin lasten ja perheiden palvelut laajentuvat, kun uudet toimintayksiköt Kasvunkoti Martti ja Juniori-Martti avautuvat Helsingissä Alppikadulla, Töölönlahden rannalla. -Toimintamme alkoi aikanaan Alppikadulla ja nyt on hienoa palata juurillemme. Avaamme uudet toimintayksiköt, joilla vastaamme palvelujemme kasvaneeseen tarpeeseen. Lasten ja perheiden palveluillamme tuetaan ensisijaisesti erityislasten perheitä, jotta he jaksavat arjessa paremmin, kertoo palvelupäällikkö Eva Keskilammi.

Rinnekodin kehitysvammaisten lasten ja perheiden palvelut alkoivat vuonna 1927 osana Helsingin Diakonissalaitoksen toimintaa Helsingin Alppikadulla. Historia kertoo, että ensimmäiset Sisar Aino Miettisen hoitoon tulleet pojat olivat Martti ja Mauri. Toiminta laajeni kysynnän myötä ja vuonna 1957 Helsingin Diakonissalaitos antoi alkupääoman itsenäisen Rinnekoti-Säätiön perustamiseksi. Rinnekoti on tarjonnut näihin päiviin asti palvelujaan lapsille ja perheille pääasiassa Espoon Lakistossa ja Helsingin Malminkartanossa. -Uudet toimintayksikkömme avautuvat keskelle eloisaa kaupunkiyhteisöä, jossa voimme tarjota lapsille elämyksiä aivan yksikön läheisyydessä, joten voimavaroja ei mene turhaan matkustamiseen, kuvailee Keskilammi.

Lyhytaikainen hoito mahdollistaa erityislasten perheille helpotusta arkeen

Juniori-Martti on lyhytaikainen hoitopaikka erityislapselle. Tilapäishoidon tavoitteena on tukea perheen ja vanhempien jaksamista. Juniori-Martti on tarkoitettu kehitysvammaisille, autismikirjon sekä muille erityislapsille ja nuorille lyhytaikaisena ympärivuorokautisena palveluna. -Lapsi voi tulla Juniori-Marttiin hoitoon sovitusti esimerkiksi yhdeksi viikoksi kuukaudessa, viikonlopuiksi tai muutamaksi tunniksi arki-iltana tai viikonloppuna. Palvelut suunnitellaan perheen tarpeen mukaisesti, täsmentää Keskilammi. Rinnekodin palvelujen asiakkaaksi tullaan oman kotikunnan sosiaalityön (vammaispalvelu tai lastensuojelu) kautta.

Erityislapselle sijaishuolto luo mahdollisuudet onnelliseen lapsuuteen

Kasvunkoti Martti tarjoaa sijaishuollon palveluita ja on erikoistunut erityistarpeita vaativien kehitysvammaisten ja autismikirjon lasten ja nuorten hoitoon. Lapset asuvat Kasvunkoti Martissa ympärivuorokautisesti kodikkaassa ympäristössä. Toiminnan keskiössä ovat tavallisen arjen mahdollistaminen ja toiminnallisuus, kuten koulunkäynnin, vapaa-ajan ja arjen tukeminen turvallisessa kasvuympäristössä. -Kasvunkoti Martissa voidaan vastata myös kiireellisiin lastensuojelun tarpeisiin, kertoo Keskilammi.

Kaikissa lapsen arkeen, kasvatukseen, hoitoon ja kuntoutukseen liittyvissä kysymyksissä kuullaan aina lasta sekä hänen perhettään, ja tehdään tiivistä yhteistyötä lapsen kotikunnan lastensuojelun kanssa, kertoo Keskilammi. Lapsen ja perheen palvelukokonaisuudessa korostetaan lapsen yksilöllisyyttä ja lapsen osallistumista hänen oman elämänsä suunnitteluun ja hallintaan. -Lapsi on aina itse läsnä häntä koskevassa päätöksenteossa ja hänen mielipiteensä selvitetään. Jos lapsella on vaikeuksia ilmaista itseään, niin käytämme erilaisia puhetta tukevia tai korvaavia kommunikaatiomenetelmiä, jotta lapsen osallisuus mahdollistuu, jatkaa Keskilammi.

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt:

Taina Rönnqvist, viestintäpäällikkö
taina.ronnqvist@rinnekoti.fi 044 762 1992

Rinnekoti on Suomen suurin yksityinen kehitysvamma-alan toimija ja Suomen viidenneksi suurin hoiva-alan yritys. Rinnekodin palvelut on suunnattu kaikenikäisille vammaisuudesta, pitkäaikaisesta sairaudesta tai muusta syystä erityistä tukea tarvitseville sekä heidän perheille ja omaisille. Asiakkaina ovat myös palveluja ostavat tahot, kuten kunnat. Rinnekoti tarjoaa asumisen, terveydenhuollon ja kuntoutuksen sekä työn ja osallisuuden palveluita. Palveluita käyttää noin 3 500 asiakasta 60 kunnasta. Liikevaihtomme noin noin 80 miljoonaa euroa. Työllistämme yli 1100 sosiaali- ja terveysalan ammattilaista pääasiassa Uudellamaalla. Rinnekodin työtä ohjaavat arvot ovat hyvä elämä, asiantuntijuus ja lähimmäisyys.

Lue lisää julkaisijalta Rinnekoti-Säätiö

Jyri on osa meitä – oma selkeä vastuu motivoi työharjoittelijaa8.5.2018 12:35Tiedote

-Töihin on mukava tulla, kun työkaverit moikkaavat, kertoo 26-vuotias Jyri Junnikkala. Hän on työharjoittelussa Pitskun Kanttiinissa. -Mun työpäivään kuuluu vesien ja juomalasien laitto aamulla, ennen kuin lounasaika alkaa, Jyri kertoo. Työpäivä on lyhyt, vain puolitoista tuntia. Juuri sen pidempään voimavarat eivät tällä hetkellä riittäisi. Jyrin vastuulla on yksi vilkkaan lounasravintolan aamun työvaiheista. Työtehtävä on selkeä ja sen voi hoitaa omaan tahtiinsa. Pitskun Kanttiini omistaja Kirsi Lehtisellä on kokemusta osatyökykyisten palkkaamisesta sekä työharjoittelijoita että työkokeilijoista jo vuosia. -Ravintola-alalta löytyy monia sopivan kokoisia työtehtäviä ja vastuita, joita voidaan opetella työharjoittelijoiden kanssa. Kyse on pikemminkin siitä, että löytyy sopiva henkilö ja yrityksellä on halua kantaa tällä tavoin yhteiskuntavastuuta, sanoo Lehtinen. Heikommassa työmarkkina-asemassa olevan henkilön on vaikea päästä töihin, jos siitä ei ole mitään kokemusta, jatkaa Lehtinen

Rinnekodin käänteentekevä vuosi 201718.4.2018 07:02Tiedote

Rinnekoti-konsernin liikevaihto vuonna 2017 oli 79,5 miljoonaa euroa ja tilikaudelta syntyi voittoa 3,7 miljoonaa. Toimitusjohtaja Anu Kallio kuvaa vuotta käänteentekeväksi. - Ripeä tarttuminen epävakaan tilanteen tervehdyttämiseksi kantoi hedelmää. Onnistuimme kääntämään talouden kehityksen positiiviseksi. Kiitos kuuluu kaikille rinnekotilaisille. Vuoden 2017 tulos osoittaa, että Rinnekodin toiminnan menestys on turvattu muuttuvassa toimintaympäristössä. - Kykymme vastata entistä paremmin asiakkaidemme tarpeisiin ja toimialan muutoksiin on nyt varmistettu. Kallio katsoo luottavaisesti tulevaan, sillä kasvun eväät on luotu.

Ensimmäiset asukkaat ovat muuttaneet Nummelan Niittypeltoon9.4.2018 12:20Tiedote

Rinnekoti on avannut uuden asumispalveluyksikön kehitysvammaisille henkilöille Nummelaan. - Uudessa Niittypellon yksikössä on modernit, valoisat, esteettömät asunnot ja ne täyttävät kaikki kehitysvammaisille henkilöille asetetut asumisen laatusuositukset. Niittypellon asukkaat muuttavat uusiin koteihin porrastetusti pitkin kevättä, muutama koti etsii vielä uusia asukkaita. Ihanaa on ollut nähdä sitä onnea ja iloa, mitä uusi koti on kunkin kasvoille tuonut, kuvailee palvelupäällikkö Mari Pietarinen.