Kasvuyrittäjyydestä kertova tietokirja lahjoitetaan kaikille lukion kakkosluokkalaisille

Kotimaista kasvuyrittäjyyttä ja startup-kenttää käsittelevä Kutsuvat sitä pöhinäksi – Tositarinoita kasvuyrittäjyydestä -tietokirja (Otava, 2018) lahjoitetaan syksyn 2018 aikana kaikille lukion toista luokkaa käyville oppilaille. Kirjan 35 000 kappaleen erikoispainokseen on kirjoittanut alkusanat tasavallan presidentti Sauli Niinistö. Ainutlaatuisen lahjoitushankkeen yhteydessä käynnistyy myös sarja yrittäjävierailuja Suomen lukioissa, mukana mm. Risto Siilasmaa ja Ilkka Paananen.

Katariina Helaniemi, Annaleena Kuronen, Venla Väkeväinen Kuva Jussi Särkilahti

Jokainen lukion toista luokkaa käyvä oppilas saa syksyllä 2018 oman kappaleensa Katariina Helaniemen, Annaleena Kurosenja Venla Väkeväisen kirjaa Kutsuvat sitä pöhinäksi – Tositarinoita kasvuyrittäjyydestä.

“Jokaisella meistä on oma polkunsa. Kaikkien ei tarvitse ryhtyä kasvuyrittäjiksi, mutta uskon, että kirja antaa elämyksiä ja oivalluksia ihan meille jokaiselle, missä tahansa vaikutammekin”, kirjoittaa tasavallan presidentti Sauli Niinistö kirjan erikoispainoksen alkusanoissa.

Kutsuvat sitä pöhinäksion kolmen kasvuyritystapahtuma Slushin ydintiimissä vaikuttaneen nuoren kirjailijan esikoisteos. Se kertoo startupin perustamisesta ja kuvaa kasvuyritysten merkitystä yhteiskunnalle. Kirjaan on haastateltu yli 30 suomalaista kasvuyrittäjää, muun muassa Supercellin, F-Securen ja Jaikun takana.

Lahjoituksella tuetaan nuorten yrittäjyystietoutta

Lahjoituksen tarkoituksena on kasvattaa ymmärrystä kasvuyrittäjyydestä ja tarjota nuorille työkaluja tulevaisuuden rakentamiseen. Kirja soveltuu keskustelun herättäjäksi esimerkiksi yhteiskuntaopin tai äidinkielen ja kirjallisuuden kurssille.

“Kasvuyrittäjät ovat aikamme keksijöitä ja visionäärejä, ja startupit muokkaavat maailmaamme kiihtyvällä tahdilla. Siksi on tärkeää, että nuoret ympäri Suomen saavat lisää tietoa kasvuyrityksistä ja niiden kehittämistä teknologioista. Toivomme, että kirja antaa nuorille uusia näkökulmia ja rohkeutta startata omia projekteja. Meille kolmelle tähän kenttään hyppääminen on ollut käänteentekevää”, kommentoivat kirjan kirjoittajat Helaniemi, Kuronen ja Väkeväinen.

“Yrittäjyys kiinnostaa nuoria yhä enemmän ja on tärkeää, että heidän ulottuvillaan on mahdollisimman monipuolista tietoa. Olemme erittäin iloisia, että kirja lahjoitetaan yli 30 000 lukiolaiselle”, kommentoi Otavan kustannusjohtaja Eva Reenpää.

Ainutlaatuisen hankkeen takana suuri joukko suomalaisia säätiöitä ja eturivin startup-yrittäjiä

Mukana kirjalahjoitusta toteuttamassa ovat kirjailijoiden lisäksi suuri joukko suomalaisia kasvuyrityskentän vaikuttajia, yrityksiä, säätiöitä ja järjestöjä. Myös Opetushallitus on mukana tukemassa hanketta.

”Tämä on todella hieno ja lukion opetussuunnitelman tavoitteiden mukainen kontribuutio lukiolaisten yrittäjyystietoisuuden avartamiseen”, kommentoi Opetushallituksen pääjohtaja Olli-Pekka Heinonen.

Kirjan jakelun yhteydessä käynnistyy sarja kasvuyrittäjävierailuja Suomen lukioissa syksyn 2018 aikana. Jo yli 50 yrittäjää on lupautunut vierailemaan entisessä opinahjossaan kertomassa yrittäjätarinansa. Mukana ovat mm. Ilkka Paananen, Risto Siilasmaa, Maria Ritola, Maija Itkonen, Henrietta Kekäläinen, Linda Liukas, Ilkka Kivimäki, Antero Vartia ja Rudi Skogman. Lisää yrittäjiä toivotetaan mukaan vierailuille, ilmoittautua voi osoitteessa bit.ly/lukiokampanja.

Kirjalahjoituksen taustavoimia ovat Liikesivistysrahasto, Otavan kirjasäätiö, Yksityisyrittäjäin Säätiö sekä Wihurin rahasto, jotka ovat myöntäneet rahoituksen erikoispainoksen toteutukseen, painatukseen ja jakeluun. Kirjojen jakelukumppanina toimii valtakunnallinen, yrittäjyyskasvatuksen asiantuntijoista koostuva YES-verkosto. Lisäksi Suomen Ekonomit ja Tekniikan Akateemiset ovat jakamassa yhteensä 1 500 kirjaa aloittaville teknillisen ja kaupallisen alan korkeakouluopiskelijoille syksyn 2018 aikana.

Arvostelukappaleet: arvostelukappale@otava.fi
Lisätiedot ja haastattelupyynnöt: adele.couavoux@otava.fi

Katariina Helaniemi, Annaleena Kuronen, Venla Väkeväinen Kuva Jussi Särkilahti

Matematiikkako tylsää? Professori Samuli Siltasen uutuuskirja on huumorintäyteinen pläjäys arjen matemaattisista malleista20.6.2019 11:12:30 EESTTiedote

Helsingin yliopiston matematiikan professori Samuli Siltasen innostava ja yleistajuinen uutuuskirja Astu matematiikan maailmana johdattaa lukijan matematiikan saloihin. Miksi lapset kannattaa rokottaa? Korvaako tietokone taiteilijat? Kuinka tietokonepeleissä liikeradat saadaan realistisiksi? Nämä ja moni muu kysymys ratkeaa, kun astuu Samuli Siltasen mukana matemaattisten mallien mukaansatempaavaan maailmaan!

Otava julkaisee Björn Wahlroosin uuden kirjan18.6.2019 10:07:00 EESTTiedote

Otava julkaisee lokakuussa 2019 Björn Wahlroosin uuden kirjan, jossa hän tarkastelee Suomen kehitystä sodanjälkeisestä alhosta 2000-luvun vaihteen kärkimaaksi ja seurannutta vaipumista kitukasvun ikeeseen. Kirjassaan "Kuinkas tässä näin kävi? Miksi maallamme ei ole malttia vaurastua" Wahlroos varoittaa, että Suomea uhkaa juuttuminen nollakasvun noidankehään, etenkin kun ilmassa on merkkejä maailmantalouden kasvun ehtymisestä.

Maailman pakolaispäivä 20.6. nostaa esiin lapsipakolaiset17.6.2019 08:12:00 EESTTiedote

Torstaina 20.6. vietetään YK:n Maailman pakolaispäivää. Sen yhteydessä ilmestyy englantilaisen Steve Tasanen koskettava Lapsi I -romaani, joka on kaunis, kantaaottava tarina pakolaisleirin lapsista, selviytymisestä, ystävyydestä ja toivosta. Otava lahjoittaa jokaisesta kirjasta viisi euroa Pelastakaa Lapset ry:lle. Järjestön asiatuntijat ovat median haastateltavissa Maailman pakolaispäivän yhteydessä.