Katon vuosihuolto kannattaa tehdä ajoissa – hyödynnä asiantuntijan apua kuntotarkastuksessa

Katon vuosihuolto pidentää vesikatteen elinkaarta jopa vuosikymmeniä ja tuo säästöjä pitkällä aikavälillä. Kattorakenteisiin perehtynyt HTT-tavarantarkastaja Jari Mustikkamaa kertoo, mihin asioihin kannattaa kiinnittää huomiota kattohuollossa.

Keskuskauppakamarin lakimies Raisa Harju.

Vesikatteen huollon laiminlyönti voi johtaa ennenaikaiseen saneeraukseen ja pahimmillaan koko kate pitää uusia rakennevaurion takia. Huoltotarpeiden arviointi on aina asiantuntijatyötä, jonka tuloksena katteelle tehdään tarvittavat toimenpiteet.

”Kuntokartoituksen hinta saattaa tuntua korkealta ja ylimääräisen huollon tilaaminen asialle, joka ei mitenkään häiritse päivittäistä arkea, saattaa tuntua epämieluisalta tai tarpeettomalta. Säännölliset, ammattilaisen toteuttamat arviointi- ja huoltotyöt ovat kuitenkin kustannustehokkain ratkaisu”, Mustikkamaa sanoo.

Kuntotarkastus on asiantuntijan tiedon ja ammattitaidon hyödyntämistä

Kuntotarkastuksen lopputuloksena on raportti tarpeellisista toimenpiteistä eli tarkka ymmärrys katon kunnosta ja huoltotarpeista sekä niiden kustannuksista. Kuntotarkastuksessa maksetaan siis asiantuntijan tiedosta.

“Kuntokartoituksen avulla on helpompaa valita juuri oikeat toimenpiteet katon kunnon ylläpidon kannalta. Saatu tieto auttaa kohdentamaan korjaukset ja huoltotoimenpiteet kunnon kannalta oleellisiin kohtiin”, Mustikkamaa sanoo.

”Jos katon kunto vaatii kokonaisvaltaista uusimista, katteen alusrakenteiden vaurioiden estämiseksi ei aina riitä pelkkä pinnoitustyö. Kattosaneerauksen suunnittelun aloittaminen ajoissa on aina parempi vaihtoehto kuin työn pitkittäminen, jolloin ensimmäiset rakennevauriot ehtivät jo syntyä”, Mustikkamaa kertoo.

Keskuskauppakamarin lakimies Raisa Harju kertoo, että katto-ongelmat näkyvät myös tehdyissä tavarantarkastuksissa. Katon korjaustöissä kannattaa luottaa ammattilaisten apuun.

“Pahimmillaan kattotöiden laiminlyönti johtaa merkittäviin korjauskustannuksiin, jos rakennevauriot ovat päässeet jo pitkälle. Toisinaan tavarantarkastajia joudutaan käyttämään myös pieleen menneen korjaustyön syiden selvittelyissä”, Harju sanoo.

Keskuskauppakamarin lakimies Raisa Harju.

Keskuskauppakamari ja Suomen Yrittäjät: Oppisopimuskoulutus tehokkaammin käyttöön – uudistuksia koulutuksen tuki- ja korvausjärjestelmiin22.1.2021 07:00:00 EETTiedote

Keskuskauppakamari ja Suomen Yrittäjät ehdottavat uutta oppisopimustukea palkkakustannusten porrastamiseksi. Myös koulutuskorvaukset tulee uudistaa niin, että korvauksen maksaminen on velvoittavaa ja sen taso on suhteessa ohjauksen vaatimaan resurssiin. Oppisopimuskoulutusta tulee kehittää siten, että opiskelijan töihin ottaminen on yritysten näkökulmasta kannattavampaa.

Pakkanen voi tehdä hallaa putkille vanhoissa taloissa – vältä putkirikot tavarantarkastajan vinkeillä  14.1.2021 07:00:00 EETTiedote

Pakkaskeleillä on hyvä muistaa, että jo kymmenen asteen pakkaset voivat aiheuttaa ongelmia putkistoille vanhoissa taloissa ja pientaloissa. Jäätymiset alkavat kuitenkin useammin silloin, kun pakkasta on parikymmentä astetta. LVI-alaan erikoistunut, Keskuskauppakamarin hyväksymä tavarantarkastaja (HTT) Arto Krootila kertoo vinkit putkirikkojen ehkäisemiseen.