Katon vuosihuolto kannattaa tehdä ajoissa – hyödynnä asiantuntijan apua kuntotarkastuksessa

Katon vuosihuolto pidentää vesikatteen elinkaarta jopa vuosikymmeniä ja tuo säästöjä pitkällä aikavälillä. Kattorakenteisiin perehtynyt HTT-tavarantarkastaja Jari Mustikkamaa kertoo, mihin asioihin kannattaa kiinnittää huomiota kattohuollossa.

Keskuskauppakamarin lakimies Raisa Harju.

Vesikatteen huollon laiminlyönti voi johtaa ennenaikaiseen saneeraukseen ja pahimmillaan koko kate pitää uusia rakennevaurion takia. Huoltotarpeiden arviointi on aina asiantuntijatyötä, jonka tuloksena katteelle tehdään tarvittavat toimenpiteet.

”Kuntokartoituksen hinta saattaa tuntua korkealta ja ylimääräisen huollon tilaaminen asialle, joka ei mitenkään häiritse päivittäistä arkea, saattaa tuntua epämieluisalta tai tarpeettomalta. Säännölliset, ammattilaisen toteuttamat arviointi- ja huoltotyöt ovat kuitenkin kustannustehokkain ratkaisu”, Mustikkamaa sanoo.

Kuntotarkastus on asiantuntijan tiedon ja ammattitaidon hyödyntämistä

Kuntotarkastuksen lopputuloksena on raportti tarpeellisista toimenpiteistä eli tarkka ymmärrys katon kunnosta ja huoltotarpeista sekä niiden kustannuksista. Kuntotarkastuksessa maksetaan siis asiantuntijan tiedosta.

“Kuntokartoituksen avulla on helpompaa valita juuri oikeat toimenpiteet katon kunnon ylläpidon kannalta. Saatu tieto auttaa kohdentamaan korjaukset ja huoltotoimenpiteet kunnon kannalta oleellisiin kohtiin”, Mustikkamaa sanoo.

”Jos katon kunto vaatii kokonaisvaltaista uusimista, katteen alusrakenteiden vaurioiden estämiseksi ei aina riitä pelkkä pinnoitustyö. Kattosaneerauksen suunnittelun aloittaminen ajoissa on aina parempi vaihtoehto kuin työn pitkittäminen, jolloin ensimmäiset rakennevauriot ehtivät jo syntyä”, Mustikkamaa kertoo.

Keskuskauppakamarin lakimies Raisa Harju kertoo, että katto-ongelmat näkyvät myös tehdyissä tavarantarkastuksissa. Katon korjaustöissä kannattaa luottaa ammattilaisten apuun.

“Pahimmillaan kattotöiden laiminlyönti johtaa merkittäviin korjauskustannuksiin, jos rakennevauriot ovat päässeet jo pitkälle. Toisinaan tavarantarkastajia joudutaan käyttämään myös pieleen menneen korjaustyön syiden selvittelyissä”, Harju sanoo.

Keskuskauppakamarin lakimies Raisa Harju.

Viennin syöksykierre oikenemassa – EU:n suunta ratkaisee Suomen tilanteen14.7.2020 13:59:18 EESTTiedote

Kauppakamarien tänään julkistamien vientiasiakirjatilastojen perusteella Suomen tavaravienti tippui kesäkuussa enää kuusi prosenttia, kun toukokuussa pudotusta oli 20 prosenttia. Viime viikolla tulli ilmoitti Suomen viennin arvon laskeneen EU-maihin vielä toukokuussa 31,7 prosenttia ja EU:n ulkopuolellekin 30 prosenttia. Suomen viennissä saattaa olla orastavia merkkejä paremmasta, mutta ratkaisevaa on, kuinka nopeasti Eurooppa toipuu koronasta, arvioi tilannetta Keskuskauppakamarin johtaja Timo Vuori.