Katumuusikoilta toivottiin ja saatiin rockia

Ennätysmäärä musiikinharrastajia ja muusikoita kerääntyi lauantaina Helsingin ydinkeskustaan soittamaan rockia. Rock kuuluu kaduille -tapahtumaan oli ilmoittautunut kymmenittäin yhtyeitä ja yksittäistä soittajia, jotka olivat harjoitelleet muiden rock-biisien lisäksi Metallican Enter Sandman -hitin ja esittivät sitä yhdessä ja erikseen paitsi kitaroilla, myös haitarilla, viuluilla, selloilla, bassolla ja useilla muilla soittimilla.

Kotkalaiset Annemari Laine ja Iiro Mäittälä soittivat kadulla rockia Kellokoskelta saapuneen Vesa Eerolan kanssa. Yhteissoitto lähti käyntiin saumattomasti, vaikka kokoonpano kasattiin juuri ennen esitystä Helsingin Esplanadinpuistossa. Kuva: Samuel Sorainen

Radio Rockin koolle kutsuman Rock kuuluu kaduille -tapahtuman tarkoituksena oli muistuttaa, että rock on osa Suomen musiikillista peruskalliota ja sopii hyvin esitettäväksi mitä erilaisemmilla instrumenteilla myös vapaamuotoisesti yleisön keskellä. Katurock-kutsu sai muusikot ja harrastajat liikkeelle ja katusoittokonsertteja annettiin yhtaikaisesti yli 50 muusikon ja kokoonpanon voimin.

”Kaikki musiikki on hyvää, mutta rock-musiikki mielestämme erityisen hyvää. Halusimme kannustaa kaikkia soittotaitoisia jalkautumaan kadulle rokkaamaan ja toive kuultiin. Helsingissä pidettiin tänään samanaikaisesti kymmeniä konsertteja, mitkä rytmittivät sopivasti myös keskustan muita tapahtumia pyöräkilpailusta ja katuruokatapahtumasta mäkiautoralliin. Olen erityisen ilahtunut tapahtumaamme osallistuneiden soitinten ja niiden soittajien laajasta kirjosta. Ilmoittautuneita kokoonpanoja ja soittajia oli puolen sataa ja mukana oli instrumentteja haitarista bongorumpuun”, iloitsee tapahtuman organisoiman Radio Rockin toimituspäällikkö Juha Kortelainen ja jatkaa: ”Tempaukseen ennalta ilmoittautuneiden lisäksi rokkisoitantaan liittyi kadulla jo valmiiksi olevia katusoiton ammattilaisbändejä ja useita innostuneita harrastajia. Oli upeaa huomata, että myös toisilleen ennestään tuntemattomat muusikot soittivat rockia kimpassa erilaisia instrumentteja yhdistellen. Uskon, että Helsingissä koettiin myös päivän teemakappaleen, eli Metallican Enter Sandman -hitin katusoittoennätys.”

Rockia halki Suomen

Osallistujia Rock kuuluu kaduille -tapahtumaan oli tullut Oulusta saakka. Vuonna 1991 ilmestynyt Enter Sandman on valikoitunut päivän teemakappaleeksi suuren, sukupolvia yhdistävän suosionsa ja kitarariffinsä tunnettuuden takia. Yksi soitantaan osallistuneista oli haitarinsoittoa opiskeleva Onni Laine Riihimäeltä, joka saapui Helsinkiin soittamaan ensimmäistä kertaa juuri katurock-tempauksen innostamana.

Kotkasta Helsinkiin soittamaan saapuneet Iiro Mäittälä ja Annemari Laine löysivät katurock-bändiinsä Kellokoskelta saapuneen Vesa Eerolan. Kolmikko löysi nopeasti yhteisen sävelen ja heidän rock-konserttinsa ilahdutti Esplanadinpuistossa aurinkoisesta päivästä nauttinutta yleisöä.

”Tulimme tätä varten Kotkasta Helsinkiin. Yleisöä on erittäin paljon, mikä luonnollisesti ilahduttaa soittajaa. Rock kuuluu ehdottomasti kadulle ja sitä on ilo tarjoilla innostuneelle yleisölle”, kertoo Annemari Laine.

Venäjän Pietarista Helsinkiin soittamaan saapunut Mikhas Band koostuu klassisen musiikin ammattilaisista, jotka soittavat kadulla mielellään myös rockia. Heidän mielestään Helsingissä on erittäin hyvä yleisö katumuusikoille.

”Tällaiset tempaukset ovat tervetulleita ja katumusiikki ansaitsee huomionsa. Rock kuuluu ehdottomasti myös kadulle ja erityisesti Helsingin mukulakiville”, kertoo soolosellisti Ivan Mikhailovski.

Videoinsertti Rock kuuluu kaikille -tempauksesta ladattavissa linkin takaa. Kuvaus ja leikkaus Skål Helsinki.

Juha Kortelainen, Radio Rock
+358 40 7176246, juha.kortelainen@nelonenmedia.fi

Mikhas Band Pietarista. Ivan Mikhailovski, sello
Vladimir Kornilev, sello
Sergey Sidorovsky, basso
Alex Kovalev, syntetisaattori
Valeriya Ignateva, piano. Kuva: Pekka Mustonen
Mikhas Band Pietarista. Ivan Mikhailovski, sello Vladimir Kornilev, sello Sergey Sidorovsky, basso Alex Kovalev, syntetisaattori Valeriya Ignateva, piano. Kuva: Pekka Mustonen
”Metallica on mielenkiintoinen bändi myös haitaristille. Jotkut biisit ovat mahdottomia, mutta sitten löytyy taas erittäin hyvin haitarille taipuvia teoksia. Enter Sandman kuuluu ensimmäiseen ryhmään, mutta pakkohan sitäkin on kokeilla. Musiikki on kuitenkin iloinen asia ja tulen kadulle varmasti uudelleen, sillä yleisöpalaute on ollut pelkästään positiivista ja innostavaa”, kertoo Onni Laine. Kuva: Pekka Mustonen
Suomen Katusoittokeisari Juha-Pekka Tapani Heikkinen osallistui Rock kuuluu kaduille -tempaukseen ja esitti muun rockin ohella myös Enter Sandmanin – yleisön pyynnöstä useampaan otteeseen. Kuva: Pekka Mustonen
Antti saapui kadulle soittamaan Espoosta. "Palaute ollut positiivista, ainoat valitukset tulleet siitä, että soitamme rockia liian hiljaa." Kuva: Pekka Mustonen
11-vuotias Veeti Huru saapui Helsinkiin soittamaan rockia Oulusta saakka Kuva: Pekka Mustonen
Suomen kuunnelluin rock-kanava Radio Rock kannusti musiikinharrastajia ja muusikoita kaduille soittamaan rockia. Monipuolisen rock-musiikin ohella suursuosiota nauttivan Metallican Enter Sandman -hitti soi Helsingin kaduilla useiden kymmenien eri instrumenttien taitajien esittäminä versioina. Kuva: Pekka Mustonen
Pietarilainen Peter Voronov on tullut helsinkiläisyleisölle tutuksi kauniisti soivan sähköviulunsa kanssa. ”Rock-klassikot toimivat hyvin myös viululla ja niitä kuuluukin repertoaariini useita”, perusteli Voronov osallistumistaan Rock kuuluu kadulle -tempaukseen.

Jävla-hävikkitomaattikastike vastustaa ruokahävikkiä ja koulukiusaamista26.8.2019 15:25:54 EESTTiedote

Maustekastikkeita Lappeenrannassa valmistava Jävla Sås Bolag tuo markkinoille erikoiserän Suomen ensimmäistä hävikkitomaateista valmistettua ruoanlaittokastiketta. Yksilöllinen Jävla Tomaattikastike valmistetaan suomalaisista vähittäiskauppaan kelpaamattomista, standardien vastaisista tomaateista. Jävla-hävikkitomaattikastike muistuttaa konkreettisesti paitsi ruokahävikin vähentämisen tärkeydestä, ottaa yhdenvertaisuutta korostaessaan myös vahvasti kantaa koulukiusaamista vastaan. Kastikkeen tuotto lahjoitetaan Mannerheimin lastensuojeluliitolle koulukiusaamisen vastaiseen työhön.

Helsingin ydinkeskustaan uusi brasserie ja pub Alexanderplats26.8.2019 09:32:14 EESTTiedote

Etelähelsinkiläisen ravintolasuosikin Maxillin ravintoloitsija Alexander Gullichsen avaa syyskuun lopulla Helsingin ydinkeskustaan uuden Alexanderplats-ravintolan. Yksityisessä omistuksessa oleva laadukas ja valoisa brasserie sijaitsee täysin uudessa ravintolatilassa Eteläesplanadilla, palvellen asiakkaitaan kaikkina viikonpäivinä myöhäiseen iltaan saakka. Alexanderplatsin myötä ravintola-alalle tekee paluun Gullichsenin 90-luvulla perustamasta legendaarisesta ravintola Safkasta tuttu Sampo Kantele, joka on uutuusravintolan osakas ja keittiöpäällikkö.

Reaktor ja Flow Festival istuttavat lähes 12 000 puuta juomapanteilla kerätyillä lahjoituksilla13.8.2019 14:11:49 EESTTiedote

Strategia-, design- ja teknologiayritys Reaktorin kampanjassa tarjottiin kaikille festivaalivieraille helppo ja yksinkertainen keino osallistua ilmastonmuutoksen torjuntaan. Reaktor kehitti ratkaisun, jossa festivaalikävijät pystyivät automatisoiduilla palautuspisteillä lahjoittamaan juomapanttinsa Suomen Luonnonsuojeluliiton metsitysprojektiin Madagascarille. Yhdellä euron pantilla istutetaan yksi puu, joka elinaikanaan sitoo ilmakehästä yhden hiilidioksiditonnin.

Muistutuskutsu medialle: IDEO @ Reaktor, palvelumuotoilulla parempi maailma, 9.8. kl 12.005.8.2019 11:50:06 EESTTiedote

Strategia-, design- ja teknologiayhtiö Reaktorilla on ilo kutsua kansainvälisiä ja suomalaisia median edustajia kuulemaan maailman johtaviin kuuluvan palvelumuotoiluyrityksen IDEOn luovaa johtajaa Paul Bennetiä. Hän esittelee Reaktorin pääkonttorilla (Yliopistonkatu 4, 6 krs.) tämän viikon perjantaina 9. elokuuta kello 12.00 alkavalla medialounaalla näkemyksiään siitä, miten design thinking -ajattelu voidaan valjastaa merkityksellisten ja ihmiskeskeisten ratkaisuiden kehittämiseen ja kuinka muotoilun avulla voidaan ratkaista maailman monimutkaisimpia haasteita.

Flow Festival ja Reaktor sitoutuvat istuttamaan puun jokaisesta lahjoitetusta juomapantista1.8.2019 11:28:09 EESTTiedote

Tämän vuoden Flow-festivaalivieraille järjestetään helppo ja yksinkertainen keino osallistua ilmastonmuutoksen torjuntaan. Strategia-, design- ja teknologiayhtiö Reaktor on kehittänyt ratkaisun, jossa kävijät voivat automatisoiduilla palautuspisteillä lahjoittaa pullopantit Suomen luonnonsuojeluliiton metsitysprojektiin Madagascarille. Yhdellä euron pantilla istutetaan yksi puu, joka tulee elinaikanaan sitomaan ilmakehästä yhden hiilidioksiditonnin. Reaktorin tavoitteena on istuttaa festivaalin panttilahjoituksilla riittävästi puita korjaamaan koko festivaaliväen kolmen päivän hiilijalanjälki.