Katumuusikoilta toivottiin ja saatiin rockia

Ennätysmäärä musiikinharrastajia ja muusikoita kerääntyi lauantaina Helsingin ydinkeskustaan soittamaan rockia. Rock kuuluu kaduille -tapahtumaan oli ilmoittautunut kymmenittäin yhtyeitä ja yksittäistä soittajia, jotka olivat harjoitelleet muiden rock-biisien lisäksi Metallican Enter Sandman -hitin ja esittivät sitä yhdessä ja erikseen paitsi kitaroilla, myös haitarilla, viuluilla, selloilla, bassolla ja useilla muilla soittimilla.

Kotkalaiset Annemari Laine ja Iiro Mäittälä soittivat kadulla rockia Kellokoskelta saapuneen Vesa Eerolan kanssa. Yhteissoitto lähti käyntiin saumattomasti, vaikka kokoonpano kasattiin juuri ennen esitystä Helsingin Esplanadinpuistossa. Kuva: Samuel Sorainen

Radio Rockin koolle kutsuman Rock kuuluu kaduille -tapahtuman tarkoituksena oli muistuttaa, että rock on osa Suomen musiikillista peruskalliota ja sopii hyvin esitettäväksi mitä erilaisemmilla instrumenteilla myös vapaamuotoisesti yleisön keskellä. Katurock-kutsu sai muusikot ja harrastajat liikkeelle ja katusoittokonsertteja annettiin yhtaikaisesti yli 50 muusikon ja kokoonpanon voimin.

”Kaikki musiikki on hyvää, mutta rock-musiikki mielestämme erityisen hyvää. Halusimme kannustaa kaikkia soittotaitoisia jalkautumaan kadulle rokkaamaan ja toive kuultiin. Helsingissä pidettiin tänään samanaikaisesti kymmeniä konsertteja, mitkä rytmittivät sopivasti myös keskustan muita tapahtumia pyöräkilpailusta ja katuruokatapahtumasta mäkiautoralliin. Olen erityisen ilahtunut tapahtumaamme osallistuneiden soitinten ja niiden soittajien laajasta kirjosta. Ilmoittautuneita kokoonpanoja ja soittajia oli puolen sataa ja mukana oli instrumentteja haitarista bongorumpuun”, iloitsee tapahtuman organisoiman Radio Rockin toimituspäällikkö Juha Kortelainen ja jatkaa: ”Tempaukseen ennalta ilmoittautuneiden lisäksi rokkisoitantaan liittyi kadulla jo valmiiksi olevia katusoiton ammattilaisbändejä ja useita innostuneita harrastajia. Oli upeaa huomata, että myös toisilleen ennestään tuntemattomat muusikot soittivat rockia kimpassa erilaisia instrumentteja yhdistellen. Uskon, että Helsingissä koettiin myös päivän teemakappaleen, eli Metallican Enter Sandman -hitin katusoittoennätys.”

Rockia halki Suomen

Osallistujia Rock kuuluu kaduille -tapahtumaan oli tullut Oulusta saakka. Vuonna 1991 ilmestynyt Enter Sandman on valikoitunut päivän teemakappaleeksi suuren, sukupolvia yhdistävän suosionsa ja kitarariffinsä tunnettuuden takia. Yksi soitantaan osallistuneista oli haitarinsoittoa opiskeleva Onni Laine Riihimäeltä, joka saapui Helsinkiin soittamaan ensimmäistä kertaa juuri katurock-tempauksen innostamana.

Kotkasta Helsinkiin soittamaan saapuneet Iiro Mäittälä ja Annemari Laine löysivät katurock-bändiinsä Kellokoskelta saapuneen Vesa Eerolan. Kolmikko löysi nopeasti yhteisen sävelen ja heidän rock-konserttinsa ilahdutti Esplanadinpuistossa aurinkoisesta päivästä nauttinutta yleisöä.

”Tulimme tätä varten Kotkasta Helsinkiin. Yleisöä on erittäin paljon, mikä luonnollisesti ilahduttaa soittajaa. Rock kuuluu ehdottomasti kadulle ja sitä on ilo tarjoilla innostuneelle yleisölle”, kertoo Annemari Laine.

Venäjän Pietarista Helsinkiin soittamaan saapunut Mikhas Band koostuu klassisen musiikin ammattilaisista, jotka soittavat kadulla mielellään myös rockia. Heidän mielestään Helsingissä on erittäin hyvä yleisö katumuusikoille.

”Tällaiset tempaukset ovat tervetulleita ja katumusiikki ansaitsee huomionsa. Rock kuuluu ehdottomasti myös kadulle ja erityisesti Helsingin mukulakiville”, kertoo soolosellisti Ivan Mikhailovski.

Videoinsertti Rock kuuluu kaikille -tempauksesta ladattavissa linkin takaa. Kuvaus ja leikkaus Skål Helsinki.

Juha Kortelainen, Radio Rock
+358 40 7176246, juha.kortelainen@nelonenmedia.fi

Mikhas Band Pietarista. Ivan Mikhailovski, sello
Vladimir Kornilev, sello
Sergey Sidorovsky, basso
Alex Kovalev, syntetisaattori
Valeriya Ignateva, piano. Kuva: Pekka Mustonen
Mikhas Band Pietarista. Ivan Mikhailovski, sello Vladimir Kornilev, sello Sergey Sidorovsky, basso Alex Kovalev, syntetisaattori Valeriya Ignateva, piano. Kuva: Pekka Mustonen
”Metallica on mielenkiintoinen bändi myös haitaristille. Jotkut biisit ovat mahdottomia, mutta sitten löytyy taas erittäin hyvin haitarille taipuvia teoksia. Enter Sandman kuuluu ensimmäiseen ryhmään, mutta pakkohan sitäkin on kokeilla. Musiikki on kuitenkin iloinen asia ja tulen kadulle varmasti uudelleen, sillä yleisöpalaute on ollut pelkästään positiivista ja innostavaa”, kertoo Onni Laine. Kuva: Pekka Mustonen
Suomen Katusoittokeisari Juha-Pekka Tapani Heikkinen osallistui Rock kuuluu kaduille -tempaukseen ja esitti muun rockin ohella myös Enter Sandmanin – yleisön pyynnöstä useampaan otteeseen. Kuva: Pekka Mustonen
Antti saapui kadulle soittamaan Espoosta. "Palaute ollut positiivista, ainoat valitukset tulleet siitä, että soitamme rockia liian hiljaa." Kuva: Pekka Mustonen
11-vuotias Veeti Huru saapui Helsinkiin soittamaan rockia Oulusta saakka Kuva: Pekka Mustonen
Suomen kuunnelluin rock-kanava Radio Rock kannusti musiikinharrastajia ja muusikoita kaduille soittamaan rockia. Monipuolisen rock-musiikin ohella suursuosiota nauttivan Metallican Enter Sandman -hitti soi Helsingin kaduilla useiden kymmenien eri instrumenttien taitajien esittäminä versioina. Kuva: Pekka Mustonen
Pietarilainen Peter Voronov on tullut helsinkiläisyleisölle tutuksi kauniisti soivan sähköviulunsa kanssa. ”Rock-klassikot toimivat hyvin myös viululla ja niitä kuuluukin repertoaariini useita”, perusteli Voronov osallistumistaan Rock kuuluu kadulle -tempaukseen.

Suomalainen Mobal auttaa yrityksiä erottautumaan ja pysymään kartalla17.7.2020 11:57:12 EESTTiedote

Googlen karttapohjalta ja hakukoneesta löytyvät ketju- ja kivijalkayritysten toimipisteiden yritysprofiilit ovat nousseet kuluttajien suosituimmaksi tiedonlähteeksi etsittäessä palveluita läheltä. Ilmaiset Google my business -sivut keräävät kuluttajilta jo enemmän näyttöjä, kävijöitä ja suoria kontakteja kuin yritysten perinteiset kotisivut tai sosiaalisen median kanavat. Helsinkiläinen Mobal on erityisesti Googlen yritysprofiilien kehittämiseen ja ylläpitoon erikoistunut asiantuntijayritys, joka auttaa niin pienyrittäjiä kuin suuria ketjujakin pysymään ja löytymään kartalta.

Helsinkiläinen ruisviski palkittiin Saksassa parhaana kansainvälisenä viskinä9.7.2020 15:00:29 EESTTiedote

Suomalainen The Helsinki Distilling Company on voittanut Helsingissä tislatulle ruisviskilleen kultaa arvostetussa Meininger's International Spirits -kilpailussa Saksassa. Kansainväliset viskit -kategorian voitto on helsinkiläistislaamolle tärkeä apu Saksan kilpaillulla alkoholimarkkinalla menestymiseen. Toinenkin suomalainen käsityötislaamo saavutti kilpailussa menestystä, kun Pyynikin Distilling Company voitti kategoriansa ginillään. Myös Altian Koskenkorva Vodka palkittiin.

Palkittu tislaajamestari Mikko Mykkänen kehitti nimikkojuomaperheen18.6.2020 09:11:13 EESTTiedote

Suomen kansainvälisesti palkituin käsityötislaamo The Helsinki Distilling Company on tuonut markkinoille ansioituneen tislaajamestarinsa Mikko Mykkäsen nimeä kantavan kotimaisen Muteman-juomatuoteperheen. Mykkäsen itsensä kehittämä valikoima koostuu lajiensa täydellisyyttä tavoittelevista inkiväärioluesta ja tonic-vedestä sekä premium-luokan suomalaisesta käsityöginistä ja ruisviskistä. Alkoholit on tislattu kotimaisista raaka-aineista Helsingin Kalasataman Teurastamolla, inkivääriolut sekä tonic-vesi valmistetaan Iisalmessa.

Tuottajalle kiitos -stipendihaku avautui viljelijöille1.6.2020 11:35:23 EESTTiedote

Vaasan, K-ryhmä ja ProAgria käynnistävät toisen kerran Tuottajalle kiitos -stipendihaun maanviljelijöille. Stipendeillä kannustetaan viljelijöitä kehittämään suomalaista maanviljelyä ja jakamaan uutta tietoa keskenään. Kehittämistyön tuloksista tulee pitkällä aikavälillä hyötymään stipendin saajien lisäksi koko alkutuottajaporras. Stipendin rahoitus tulee K-ryhmän ja Vaasanin Tuottajalle kiitos -leipätuotteiden 15 sentin hyvitysosuuksista. Vaasan, K-ryhmän ja ProAgrian yhteistyön tavoitteena on antaa tuottajalle aito kiitos laadukkaan viljan tuottamisesta sekä vastuullisuudesta koko ketjussa.

Suomessa jalostettu silli on harventunut superruokalaji6.5.2020 11:18:38 EESTTiedote

Suomi on kansainvälisesti tunnettu sillimaa. Vaikka kaikille tuttu kalalaji elää ja kasvaa ainoastaan Atlantin valtameren pohjoisosassa, on Suomessa vuosisataiset silliperinteet. Suomalaiset olivat 1900-luvulla myös itse ahkeria sillinkalastajia usemmalla laivastolla. Runsaasti terveellisiä rasvahappoja ja D-vitamiinia omaavasta kalasta löytyy suomalaiseen makuun juurtuneita perinnereseptejä ja käyttötapoja. Nykyään kotimaista sillinvalmistusperinnettä pitää yllä vain yksi perheyhtiö, uusikaupunkilainen Suomen Sillikonttori. Se valmistaa perinteisillä resepteillä sekä omaa nimeänsä kantavat, että tutun Jalostaja-merkin sillit.

Kotimaiset vaatealan toimijat keksivät ystävämyynnin uudelleen4.5.2020 15:13:51 EESTTiedote

Suomalaiset tekstiili- ja vaatetusalan toimijat ovat koronakriisin myötä haastavassa tilanteessa. Asiakkaiden pysytellessä kotioloissa on myös vaatekauppa pysähtynyt. Tilanteen piristämiseksi kotimainen erävaatettaja Sasta ideoi yhdessä kenkiin erikoistuneen Saint Vacantin ja miestenvaatettajan Frennin kanssa ystävämyyntitempauksen, jolla kannustetaan kuluttajia ostoksille lisäarvoa tuottamalla. Tempauksen pohjana on Sastan viimevuotinen 50-vuotisjuhla, jossa korostettiin kotimaista designia ja suomalaisia laadukkaita toimijoita.