Katumuusikoilta toivottiin ja saatiin rockia

Ennätysmäärä musiikinharrastajia ja muusikoita kerääntyi lauantaina Helsingin ydinkeskustaan soittamaan rockia. Rock kuuluu kaduille -tapahtumaan oli ilmoittautunut kymmenittäin yhtyeitä ja yksittäistä soittajia, jotka olivat harjoitelleet muiden rock-biisien lisäksi Metallican Enter Sandman -hitin ja esittivät sitä yhdessä ja erikseen paitsi kitaroilla, myös haitarilla, viuluilla, selloilla, bassolla ja useilla muilla soittimilla.

Kotkalaiset Annemari Laine ja Iiro Mäittälä soittivat kadulla rockia Kellokoskelta saapuneen Vesa Eerolan kanssa. Yhteissoitto lähti käyntiin saumattomasti, vaikka kokoonpano kasattiin juuri ennen esitystä Helsingin Esplanadinpuistossa. Kuva: Samuel Sorainen

Radio Rockin koolle kutsuman Rock kuuluu kaduille -tapahtuman tarkoituksena oli muistuttaa, että rock on osa Suomen musiikillista peruskalliota ja sopii hyvin esitettäväksi mitä erilaisemmilla instrumenteilla myös vapaamuotoisesti yleisön keskellä. Katurock-kutsu sai muusikot ja harrastajat liikkeelle ja katusoittokonsertteja annettiin yhtaikaisesti yli 50 muusikon ja kokoonpanon voimin.

”Kaikki musiikki on hyvää, mutta rock-musiikki mielestämme erityisen hyvää. Halusimme kannustaa kaikkia soittotaitoisia jalkautumaan kadulle rokkaamaan ja toive kuultiin. Helsingissä pidettiin tänään samanaikaisesti kymmeniä konsertteja, mitkä rytmittivät sopivasti myös keskustan muita tapahtumia pyöräkilpailusta ja katuruokatapahtumasta mäkiautoralliin. Olen erityisen ilahtunut tapahtumaamme osallistuneiden soitinten ja niiden soittajien laajasta kirjosta. Ilmoittautuneita kokoonpanoja ja soittajia oli puolen sataa ja mukana oli instrumentteja haitarista bongorumpuun”, iloitsee tapahtuman organisoiman Radio Rockin toimituspäällikkö Juha Kortelainen ja jatkaa: ”Tempaukseen ennalta ilmoittautuneiden lisäksi rokkisoitantaan liittyi kadulla jo valmiiksi olevia katusoiton ammattilaisbändejä ja useita innostuneita harrastajia. Oli upeaa huomata, että myös toisilleen ennestään tuntemattomat muusikot soittivat rockia kimpassa erilaisia instrumentteja yhdistellen. Uskon, että Helsingissä koettiin myös päivän teemakappaleen, eli Metallican Enter Sandman -hitin katusoittoennätys.”

Rockia halki Suomen

Osallistujia Rock kuuluu kaduille -tapahtumaan oli tullut Oulusta saakka. Vuonna 1991 ilmestynyt Enter Sandman on valikoitunut päivän teemakappaleeksi suuren, sukupolvia yhdistävän suosionsa ja kitarariffinsä tunnettuuden takia. Yksi soitantaan osallistuneista oli haitarinsoittoa opiskeleva Onni Laine Riihimäeltä, joka saapui Helsinkiin soittamaan ensimmäistä kertaa juuri katurock-tempauksen innostamana.

Kotkasta Helsinkiin soittamaan saapuneet Iiro Mäittälä ja Annemari Laine löysivät katurock-bändiinsä Kellokoskelta saapuneen Vesa Eerolan. Kolmikko löysi nopeasti yhteisen sävelen ja heidän rock-konserttinsa ilahdutti Esplanadinpuistossa aurinkoisesta päivästä nauttinutta yleisöä.

”Tulimme tätä varten Kotkasta Helsinkiin. Yleisöä on erittäin paljon, mikä luonnollisesti ilahduttaa soittajaa. Rock kuuluu ehdottomasti kadulle ja sitä on ilo tarjoilla innostuneelle yleisölle”, kertoo Annemari Laine.

Venäjän Pietarista Helsinkiin soittamaan saapunut Mikhas Band koostuu klassisen musiikin ammattilaisista, jotka soittavat kadulla mielellään myös rockia. Heidän mielestään Helsingissä on erittäin hyvä yleisö katumuusikoille.

”Tällaiset tempaukset ovat tervetulleita ja katumusiikki ansaitsee huomionsa. Rock kuuluu ehdottomasti myös kadulle ja erityisesti Helsingin mukulakiville”, kertoo soolosellisti Ivan Mikhailovski.

Videoinsertti Rock kuuluu kaikille -tempauksesta ladattavissa linkin takaa. Kuvaus ja leikkaus Skål Helsinki.

Juha Kortelainen, Radio Rock
+358 40 7176246, juha.kortelainen@nelonenmedia.fi

Mikhas Band Pietarista. Ivan Mikhailovski, sello
Vladimir Kornilev, sello
Sergey Sidorovsky, basso
Alex Kovalev, syntetisaattori
Valeriya Ignateva, piano. Kuva: Pekka Mustonen
Mikhas Band Pietarista. Ivan Mikhailovski, sello Vladimir Kornilev, sello Sergey Sidorovsky, basso Alex Kovalev, syntetisaattori Valeriya Ignateva, piano. Kuva: Pekka Mustonen
”Metallica on mielenkiintoinen bändi myös haitaristille. Jotkut biisit ovat mahdottomia, mutta sitten löytyy taas erittäin hyvin haitarille taipuvia teoksia. Enter Sandman kuuluu ensimmäiseen ryhmään, mutta pakkohan sitäkin on kokeilla. Musiikki on kuitenkin iloinen asia ja tulen kadulle varmasti uudelleen, sillä yleisöpalaute on ollut pelkästään positiivista ja innostavaa”, kertoo Onni Laine. Kuva: Pekka Mustonen
Suomen Katusoittokeisari Juha-Pekka Tapani Heikkinen osallistui Rock kuuluu kaduille -tempaukseen ja esitti muun rockin ohella myös Enter Sandmanin – yleisön pyynnöstä useampaan otteeseen. Kuva: Pekka Mustonen
Antti saapui kadulle soittamaan Espoosta. "Palaute ollut positiivista, ainoat valitukset tulleet siitä, että soitamme rockia liian hiljaa." Kuva: Pekka Mustonen
11-vuotias Veeti Huru saapui Helsinkiin soittamaan rockia Oulusta saakka Kuva: Pekka Mustonen
Suomen kuunnelluin rock-kanava Radio Rock kannusti musiikinharrastajia ja muusikoita kaduille soittamaan rockia. Monipuolisen rock-musiikin ohella suursuosiota nauttivan Metallican Enter Sandman -hitti soi Helsingin kaduilla useiden kymmenien eri instrumenttien taitajien esittäminä versioina. Kuva: Pekka Mustonen
Pietarilainen Peter Voronov on tullut helsinkiläisyleisölle tutuksi kauniisti soivan sähköviulunsa kanssa. ”Rock-klassikot toimivat hyvin myös viululla ja niitä kuuluukin repertoaariini useita”, perusteli Voronov osallistumistaan Rock kuuluu kadulle -tempaukseen.

Puolet suomalaisista pk-yrityksistä sisäistänyt tietosuojalain ja sen vaatimukset7.11.2019 09:54:44 EETTiedote

EU:n yleisen GDPR tietosuoja-asetuksen tuomat velvoitteet ovat puolessatoista vuodessa sisäistetty Suomessa kohtuullisesti. Tietoturva- ja tietosuojaratkaisuihin erikoistuneen D-Fence Oy:n teettämän kyselyn mukaan valtaosa suomalaisista PK-yrityksistä (80 %) kertoo kartoittaneensa käytössään ja hallussaan olevat henkilörekisterit ja yhteystietolistat. Kuitenkin vain noin puolet (54 %) kyselyyn osallistuneista yrityksistä kertoo osaavansa huolehtia rekistereistään ja valtaosa (88 %) vastanneista myös tiedostaa, että heillä on tietosuojassaan joitain puutteita.

Maailmalla tunnettu, Suomessa leivottu Finn Crisp loi uutuuden31.10.2019 13:39:41 EETTiedote

Helsingin olympialaisissa vuonna 1952 esitelty Finn Crisp -hapankorppu on lajissaan maailman myydyin. Yli 30 maassa myytävä Finn Crisp on useilla markkinoilla yleisnimi hapankorpuille. Olympiavieraiden kanssa Suomesta maailmalle lähtenyt merkki ottaa nyt haltuunsa uuden tuotekategorian, ohuet Suomessa leivotut täysjyväruislastut. Finn Crisp tekee uutuuksien myötä paluun uudistuvalle Helsingin Olympiastadionille ja kannustaa kuluttajia parempaan valintaan myös porrasviikolla 4.-10.11.

Metsästä pöytään ja nokasta häntään - Sastan 50-vuotisjuhlat jatkuvat ravintola Nokassa1.10.2019 12:00:36 EESTTiedote

Luonnonystäviä jo puolen vuosisadan ajan pukenut suomalainen Sasta juhlistaa merkkipäiviään tekemällä yhteistyötä muiden, samat kestävät arvot jakavien kotimaisia laatumerkkien kanssa. Sastan juhlavuosijulkistusten tavoitteena on muistuttaa kuluttajia kotimaisen suunnittelun ja osaamisen jatkuvuuden tärkeydestä sekä tukea vastuullisia suomalaisia toimijoita. Vuoden kolmas kumppanijulkistus on jahtikauden avauksen kunniaksi villiin riistaruokaan ja lähituottajien kasviksiin erikoistunut palkittu helsinkiläinen ravintola Nokka, jonka syksyn nimikkomenu on Sastan inspiroima.

Ravintola Alexanderplats luottaa tyyliin ja makuun24.9.2019 14:41:02 EESTTiedote

Helsingin ydinkeskustan uudessa brasserie-pub Alexanderplatsissa korostuu funkis niin ruoassa kuin sisustuksessakin. Alexander Gullichsenin ja Sampo Kanteleen perustama klassikkoravintola on estetiikaltaan 40-lukulainen brasserie ja sen ruokalista koostuu etupäässä klassisista, ranskalaisen keittiön opein valmistetuista annoksista. Laadukas ja valoisa brasserie sijaitsee uudessa ravintolatilassa Eteläesplanadilla, palvellen asiakkaitaan kaikkina viikonpäivinä myöhäiseen iltaan saakka.

Heidi Mäkinen on uusi Master of Wine17.9.2019 15:57:01 EESTTiedote

Heidi Mäkinen on neljäntenä suomalaisena suorittanut viinialan kansainvälisesti arvostetuimman Master of Wine -tutkinnon. Kyseessä on korkein ja vaikeimmin saavutettava gastronomiaan liittyvä ammattitutkinto, jonka on suorittanut koulutuslinjan aloittamisvuodesta 1953 lähtien kaikkiaan vain 390 ihmistä 30 maasta. Heidi Mäkinen saa MW-todistuksensa marraskuussa järjestettävässä valmistujaistilaisuudessa yhdessä 13 muun vuonna 2019 tutkinnon suorittaneen viinialan huippuammattilaisen kanssa.