Kauhavan kaupungin vuokra-asuntoihin valokuituyhteyksiä - yli 600 asuntoa kuidutetaan

Valokuitunen ja Kauhavan Vuokra-Asunnot Oy ovat allekirjoittaneet sopimuksen kaupungin omistamien vuokra-asuntojen kuiduttamisesta. Sen myötä valokuituyhteys rakennetaan yli 600 vuokrahuoneistoon, ja samalla kuituverkkoon voi liittyä myös moni muu alueella asuva. ”Kaupungin elinvoiman kannalta nopeilla yhteyksillä on suuri merkitys, koska ne mahdollistavat monipaikkaisen työskentelyn ja opiskelun kotoisasti Kauhavalta käsin mihin päin maailmaa tahansa”, iloitsee kaupungin kehitysjohtaja Juha-Martti Kuoppala.
Valokuitua jakokaapissa.

Valokuitunen ja Kauhavan Vuokra-Asunnot Oy allekirjoittivat 8. marraskuuta sopimuksen, joka tuo suurimpaan osaan kaupungin vuokra-asunnoista oman valokuituyhteyden. Nyt päätetyn valokuituhankkeen piirissä on kolmellakymmenellä asuntoalueella yhteensä 662 huoneistoa. Nyt vuokra-asuntojen sopimuksen myötä rakennuspäätöksen saaneiden verkkojen arvo on 1,5 miljoonaa euroa. Tästä osa koostuu Kauhavan Vuokra-Asunnot Oy:n huoneistokohtaisista yhteyksistä.

- Olemme todella iloisia, että meillä on mahdollisuus tarjota asukkaillemme parempia valmiuksia etätyöskentelyyn ja yleensäkin valokuituyhteyttä. Uskon, että asunnoissa valmiina oleva valokuituyhteys edistää kaupungin vuokra-asuntojen houkuttelevuutta, toteaa Kauhavan Vuokra-Asunnot Oy:n toimitusjohtaja Hannu Ristaniemi.

- Jatkamme tämän sopimuksen jälkeenkin kartoitusta sekä Valokuitunen Oy:n että muiden toimijoiden kanssa mahdollisuuksista lisätä kiinteiden kuituyhteyksien rakentamista asuinalueillamme, Ristaniemi jatkaa.

Päätetty valokuituhanke on koko Kauhavan kaupungille ja lähialueille merkittävä ja elinvoimaisuutta edistävä hanke. Kauhavalla kiinteän verkon laajakaistasaatavuus esimerkiksi yli 100Mbit/s nopeuksissa on ollut 18 prosenttia. Kaupunki on tehnyt paljon erilaisia toimia laajakaistarakentamisen edistämiseksi. Nyt tämän kaupan myötä kunta mahdollistaa valokuituverkon rakentumisen mahdollisimman laajalle alueelle Kauhavalla.

- Pelkästään tämä Valokuitusen ja Kauhavan Vuokra-Asunnot Oy:n yhteistyöhanke parantaa nopeiden yhteyksien saatavuutta merkittävästi, koska niin moni talous pääsee nopean valokuituyhteyden piiriin. Kauhavalla on 7 300 asuntokuntaa, joten tämä hanke tarkoittaa lähes kymmenen prosentin lisäystä saatavuuteen. Kaupungin elinvoiman kannalta nopeilla yhteyksillä on suuri merkitys, sillä ne mahdollistavat monipaikkaisen työskentelyn ja opiskelun kotoisasti Kauhavalta käsin mihin päin maailmaa tahansa, kertoo Kauhavan kaupungin kehitysjohtaja Juha-Martti Kuoppala.

Kuitu yhtä tärkeä kuin sähkö ja vesi

Hankkeessa kaikkiin mukana oleviin huoneistoihin tuodaan oma valokuitukaapeli, jolloin yhteys on toimintavarma, eikä yhteys pätki verkon mahdollisen kuormittumisen takia. Valokuitunen kytkee huoneistot avoimeen valokuituverkkoon, johon asukas voi hankkia tarvitsemansa nettipalvelut itse avoimessa verkossa mukana olevilta palveluntarjoajilta.

Kyseessä on niin kutsuttu käyttöoikeussopimus, jossa Valokuitunen Oy rakentaa kustannuksellaan valokuituyhteydet. Kiinteistön omistaja maksaa kaikista yhteyksistä kuukausimaksun ja asunnon vuokralainen päättää itse, haluaako käyttää nettiä. Jos asukas päättää ottaa nettipalvelut käyttöönsä, hän huolehtii itse netin kustannuksista.

- Monet ovat havahtuneet luotettavan nettiyhteyden tarpeeseen, ja valokuitua pidetään yhtä tärkeänä asiana kuin esimerkiksi vettä ja sähköä. Monen elämä ei onnistu ilman kunnon nettiyhteyttä. On todella hienoa, että pääsemme edistämään hyvää ja toimivaa asumista kauhavalaisissa kodeissa, Valokuitusen toimitusjohtaja Heikki Kaunisto toteaa.

Valokuitusella on myös aiempaa kokemusta kuntien vuokra-asuntojen kuiduttamisesta, mutta nyt solmittu sopimus on tähänastisista kuntien vuokra-asuntohankkeista suurin. Verkon rakennustyöt pääsevät alkamaan ensi keväänä roudan sulamisen jälkeen. Rakentamisen aikataulusta tiedotetaan tarkemmin verkon alueella, kun suunnitelmat valmistuvat. Valokuituverkkoon on mahdollisuus liittyä lähialueilta, ja nyt päätettyjä verkkoja laajennetaan kysynnän mukaan.

Valokuitua jakokaapissa.
Sopimuksen allekirjoitus. Oikealla alhaalla Valokuitusen toimitusjohtaja Heikki Kaunisto, ylhäällä aluepäällikkö Jukka Harju, vasemmalla Kauhavan Vuokra-Asunnot Oy:n toimitusjohtaja Hannu Ristaniemi, ylhäällä Kauhavan kehitysjohtaja Juha-Martti Kuoppala.
Valokuidun asennustöitä pihalla.
Valokuidun suunnittelua pihalla.
Runkoverkon rakentamista kadulla.

Valokuitunen Oy rakentaa avointa valokuituverkkoa valtakunnallisesti Suomen kattavimmalla runkoverkolla. Valokuitua tarvitaan, koska datan määrä kasvaa eksponentiaalisesti niin yhteiskunnassa kuin suomalaisissa kodeissa. Valokuitunen investoi lähivuosina 300 miljoonaa euroa taajamien nopeisiin ja varmoihin nettiyhteyksiin. Valokuidulla kotitaloudet saavat tiedonsiirtoyhteydet kerralla kuntoon seuraavaksi 50 vuodeksi. Valokuitusen omistavat CapMan Infra ja Telia Company.

Valtion valokuitutuen jatkumisesta ei tietoa – nyt on aika edistää haja-asutusalueiden valokuituyhteyksiä21.3.2024 07:45:00 EET | Tiedote

Tutkimus: Valokuidun suosio on kasvanut suomalaisten pientalojen nettiliittymänä, mobiililaajakaista vielä käytetyin26.2.2024 07:16:00 EET | Tiedote

Suomalaiset pientaloasujat kertovat edelleen käyttävänsä kotinsa nettiliittymänä eniten 4G -mobiililaajakaistaa, selviää tuoreesta tutkimuksesta. Toiseksi eniten omistusasujat ovat valinneet kodin yhteydeksi valokuidun, joka on jo lähes yhtä suosittu kuin 4G -mobiililaajakaista. Sen suosio on selkeästi kasvanut viime vuosina ja yli puolet pientaloasujista kertookin harkitsevansa nyt valokuituyhteyttä. Ani harva käyttää enää puhelinverkon kautta tulevaa nettiä.