Kaukolämmön kustannukset nousussa, sähkön hinta jatkaa laskuaan

Tammi–maaliskuussa Vaasan Sähkö -konsernin liikevaihto oli 63,4 miljoonaa euroa (62,3 M€). Liikevoitto nousi viime vuoden vastaavasta ajanjaksosta, mutta jäi edelleen tappiolliseksi ollen -1,2 miljoonaa euroa (-3,3 M€). Omavaraisuusaste nousi 46,4 prosenttiin (45,1 %). Kaukolämmön jo viime vuonna kohonneet kustannukset näkyivät tappiollisena lämpöliiketoimintana.

Kaukolämmön alkuvuosi tappiollinen

Vuoden 2022 syksyllä yhtiö teki päätöksen toistaiseksi olla siirtämättä kaukolämmön kohonneita hankinta-, tuotanto- ja jakelukustannuksia asiakashintaan.

- Viime vuoden loppupuolisko oli sähkönkäyttäjille todella hankala hurjasti nousseen sähkön hinnan vuoksi. Emme voineet kuvitellakaan nostavamme myös kaukolämmön hintaa siinä kohtaa, kertaa toimitusjohtaja Stefan Damlin vuoden 2022 tilannetta.

Moni kaukolämpöyhtiö päätyi hintakriisistä huolimatta tekemään korotuksia jo viime vuonna tai tämän vuoden alusta.

Kaukolämpöliiketoiminta on tehnyt tappiota, mikä tarkoittaa muutoksia hintaan alkukesästä. Kaukolämmön omakotiasiakkaille muutos merkitsee keskimäärin noin 11 euron korotusta kuukaudessa. Vaasan Sähkön kaukolämpö on valtakunnallisesta näkökulmasta edelleen halvimpien joukossa. Asiasta tiedotetaan tarkemmin asiakaskirjeellä.

- Tänä vuonna on tärkeää saada sekä sähkön että lämmön myynnistä kannattavaa, Damlin painottaa.

Sähkön hinta jatkaa laskuaan

Damlin muistuttaa, että korkeat sähkön markkinahinnat tarkoittavat yhtiölle suurempia riskejä.

- Nyt näemme hinnoissa laskevan trendin, ja se on hyödyksi paitsi asiakkaille, myös meille. Kalliit tunnit ja suuresti vaihteleva hinta sähköpörssissä lisäävät sähkönmyyjän hintariskiä, siksi matalammat hinnat palvelevat myös Vaasan Sähköä.

Olkiluoto 3:n kaupallisen tuotannon alkaminen on merkittävä virstanpylväs hintakehityksen ja Suomen sähköomavaraisuuden osalta. Jo aikaisemmin etenkin Euroopan kaasuvarastojen hyvä tilanne ja leuto talvi rauhoitti markkinoita, mikä vuoden vaihteen jälkeen näkyi laskevassa sähkön hinnassa niin pörssissä kuin johdannaismarkkinoilla.

- Tämänhetkiset näkymät kertovat edelleen laskevista sähkön hinnoista, kun kesää kohti mennään, toteaa Damlin.
- Tämä on hyvä asia.

Yhtiö määrittelee suositun Perussähkö-tuotteensa hinnan vuoden kolmannelle kvartaalille toukokuun loppuun mennessä. Tuotteen hinta muuttuu neljästi vuodessa.

Sähkön säästötalkoot näkyvät laskevissa kulutusmäärissä. Toinen selkeä muutos viime vuoden alkuun verrattuna on ollut pörssisähkön houkuttelevuus.

1–3/2023

1–3/2022

63,4

62,3

1,8

22,2

- 1,2

- 3,3

- 1,9

- 5,2

3,4

4,8

46,4

45,1

Sähkön myynti asiakkaille GWh *)

Sähkön tuotanto *)

*) Raportointitapa muuttunut

Vaasan Sähkön yhtiökokous: osinkoa jaetaan noin 3 miljoonaa euroa

Vaasan Sähkön varsinainen yhtiökokous päätti tänään 24.4.2023, että osinkoa jaetaan 3 000 375 euroa.

Yhtiökokous päätti myös, että Vaasan Sähkö Oy:n hallituksen kokoonpano säilyy ennallaan:

Joakim Strand
Marianne Munkki