Kaukolämmön päästöt laskevat Turun seudulla valtakunnallista tasoa nopeammin

Kaukolämmön tuotantoon on Turun seudulla tehty viime vuosina sekä Turku Energian että Turun Seudun Energiantuotanto Oy:n toimesta määrätietoisesti investointeja, joiden myötä kaukolämmön päästöt ovat laskeneet seudulla merkittävästi. Turun seudulla päästöt ovat pienentyneet ja tulevat pienentymään valtakunnalliseen tasoon verrattuna nopeammin. Investointien ansioista Turun seudulla voidaan lähivuosien aikana siirtyä fossiilisista polttoaineista lähes kokonaan uusiutuvilla energiantuotantomuodoilla tuotettuun kaukolämpöön.

Kuva 1. Turun seudun hiilidioksidipäästöjen kehitys vuosien 2015-2035 aikana suhteessa valtakunnalliseen päästökehitykseen.

Kaukolämmöstä oli vuoden 2020 loppuun mennessä tuotettu jo 80 prosenttia uusiutuvilla energianlähteillä Turun seudulla. Turku Energian tavoitteena on luopua kivihiilestä perustuotannon osalta kokonaan vuoden 2022 loppuun mennessä. Tavoitteena on myös lisätä muihin kuin polttamiseen perustuvien energianlähteiden määrää tulevina vuosina entisestään mm. hyödyntämällä sektori-integraatiota. Sektori-integraation kuten kaukolämmön sähköistämishankkeiden kautta on tämän hetkisen arvion mukaan mahdollista tuottaa kaukolämpöä Turun seudulla noin 300 GWh:n verran vuoteen 2029 mennessä. Lisäksi lämmön varastointiratkaisut sekä Turku Energian osakkuusyhtiön Turun Seudun Energiatuotanto Oy:n tekemät investoinnit Naantalin voimalaitokseen vähentävät tulevina vuosina kaukolämmön päästöjä entisestään.

− Kaukolämmön ominaispäästöt Turun seudulla ovat viime vuosien aikana laskeneet merkittävästi meidän ja osakkuusyhtiömme Turun Seudun Energiantuotanto Oy:n tekemien investointien ansiosta. Olemme tehneet määrätietoisesti siirtymää fossiilisista polttoaineista kohti päästöttömiä tuotantomuotoja kahden edellisen vuosikymmenen aikana ja nämä tehdyt investoinnit näkyvät nyt merkittävästi pienentyneinä ominaispäästöinä, ympäristöystävällisempänä kaukolämpönä sekä myös laskevana kaukolämmön hintana asiakkaillemme. Tulevina vuosina keskitymme sektori-integraation, hukkalämmön talteenoton ja energian varastoinnin mahdollistamiin keinoihin päästöjemme edelleen vähentämiseksi, sanoo Lämpö-yksikön johtaja Jari Kuivanen Turku Energiasta.

Energiateollisuus julkaisi 6.5.2021 tiedotteen valtakunnallisesti kaukolämmön päästöjen kehityksestä: Kaukolämmön päästöt vähenevät, energian vähähiilisyystiekartta piti kirjoittaa uusiksi vuodessa

Kuva 2. (ks. tiedotteen liitteet) Turku Energian kaukolämmön tiekartta kohti hiilineutraalia Turkua 2029. Kahden edellisen vuosikymmenen aikana tehdyt investoinnit mm. Naantalin monipolttoainelaitokseen ja sen yhteyteen rakennettuun savukaasulauhduttimeen, Kakolan lämpöpumppuihin, Luolavuoren pellettilaitokseen ja aikanaan Orikedon biolämpökeskukseen ovat laskevan päästökehityksen taustalla. Tulevina vuosina keskitytään mm. sektori-integraatio-, energian varastointi - ja hukkalämpöjen hyödyntämishankkeisiin.

Turku Energian asiakkaat arvostavat yhtiön kestävän kehityksen indeksin ykköseksi22.11.2021 09:44:32 EET | Tiedote

Turku Energia on saavuttanut asiakkaidensa arvioimana ykkössijan kestävää kehitystä mittaavassa indeksissä osana EPSI Ratingin tekemiä asiakastyytyväisyystutkimuksia. Lisäksi Turku Energian kuluttaja-asiakkaat arvioivat Turku Energian tutkimuksen ykköseksi asiakastyytyväisyyttä mitattaessa ja kaukolämmön yksityis- ja yritysasiakkaat Turku Energian tutkimuksen kärkeen kakkossijalle. Tutkimuksen tuloksissa korostuu voimakas paikallisuuden merkitys asiakkaille. Tutkimuksen kärkisijoille Turku Energian vei mm. yhtiön korkealle arvostettu imago ja asiakkaiden kokemus saada vastinetta rahalle.

Turku Energia rakennuttaa yli 1100 aurinkopaneelin voimalan Salo IoT Campukselle Saloon8.11.2021 10:01:28 EET | Tiedote

Turku Energia rakennuttaa Salo IoT Campuksen alueelle 1134 aurinkopaneelista koostuvan aurinkovoimalan. Aurinkovoimalan tuottama sähkö toimitetaan pitkäaikaisella sähköntoimitussopimuksella Salo IoT Campuksen käyttöön. Voimalan arvioitu tuotantomäärä on 374 megawattituntia (MWh) vuodessa. Määrä vastaa noin 180 kerrostaloasunnon vuotuista sähköntarvetta ja vähentää hiilidioksidipäästöjä noin 50 tonnilla vuodessa. Voimalaan asennetaan Salossa valmistettavat Salo Solarin kotimaiset paneelit.

Turku Energian ja Turun kaupungin yhteinen metsityshanke kasvattaa hiilinielua sekä tukee metsien virkistyskäyttöä ja luonnon monimuotoisuutta19.8.2021 08:02:57 EEST | Tiedote

Turku Energia on yhteistyössä Turun kaupungin kanssa toteuttanut metsittämishankkeen, jonka myötä kesä-heinäkuussa istutettiin yhteensä 5000 puuntainta Turun lentokentän pohjoispuolella sijaitsevalle vanhalle maankaatopaikalle. Metsityshanke on osa Turun kaupungin uutta metsäsuunnitelmaa, jonka tavoitteena on lisätä ja turvata Turun luonnon monimuotoisuutta, metsien virkistyskäyttöä ja päästöjen kompensointia metsien hiilinieluja kasvattamalla.

Kaukolämpöverkon vika aiheuttaa keskeytyksen lämmön ja lämpimän veden jakeluun osassa Turun keskustaa5.7.2021 10:19:24 EEST | Tiedote

Kaukolämpövuodon korjaus aiheuttaa maanantaina 5.7. keskeytyksiä lämmön ja lämpimän käyttöveden jakeluun osassa Turun keskustan aluetta (Länsiranta). Tarkka alue keskeytyskartassamme. Vikaa korjataan parhaillaan. Korjauksen arvioidaan päättyvän maanantaina puoleen yöhön mennessä. Korjaus voi päättyä ilmoitettua aiemmin. Vian piirissä on 11 kaukolämmön asiakasta. Kaukolämpöputken vuodosta johtuen kaukolämpövettä purkautui Turussa ravintola Nooan edustalla Aurajokeen sadevesikanavaa pitkin sunnuntai-iltana. Vuoto värjäsi Aurajoen veden paikoitellen vihreäksi. Kaukolämpöveteen lisätty väriaine eli pyraniini on hajuton, myrkytön ja terveydelle vaaraton eikä aiheuta ympäristölle vahinkoa. Väriainetta lisätään kaukolämpöveteen vuotokohtien paikantamiseksi. Pahoittelemme häiriöstä mahdollisesti aiheutuvaa haittaa! Lisätietoja Sanna Perttunen, käyttöinsinööri, Turku Energia puh. 050 5573 783 sanna.perttunen@turkuenergia.fi

Arkea Turku Energian henkilöstöravintolaksi Itäharjun toimitiloihin ja Naantalin voimalaitokselle29.6.2021 13:00:00 EEST | Tiedote

Turku Energia kilpailutti kevään 2021 aikana ravintolatarjoajan uusiin tuleviin toimitiloihinsa Itäharjulle sekä Turun Seudun Energiantuotanto Oy:n tiloissa toimivaan henkilöstöravintolaan Naantalin voimalaitokselle. Ravintoloitsijaksi valittiin Arkea, joka toteuttaa molemmat ravintoloista uudella Mood-konseptillaan. Itäharjulle Turku Energian uusiin toimitiloihin keväällä 2022 avautuva ravintola täydentää alueen ravintolatarjontaa ja on avoinna kaikille.

Turku Energian ja Turun Seudun Veden lämmöntalteenottohankkeen esiselvitys on valmistunut7.6.2021 11:02:06 EEST | Tiedote

Turku Energia ja Turun Seudun Vesi Oy ovat yhteistyössä selvittäneet lämmöntalteenottojärjestelmän käyttömahdollisuutta osana juomavedentuotanto- ja jakelujärjestelmää kevään 2021 aikana. Selvityksen päämääränä oli selvittää teknis-taloudelliset toteutusmahdollisuudet juomaveden lämmöntalteenottohankkeelle. Lopputuloksena saatiin arvokasta tietoa investoinnin kannalta keskeisistä parametreistä, jotka määrittävät hankkeen kannattavuutta. Selvityksestä saatua tietoa hyödynnetään selvityksen seuraavassa vaiheessa koskien lämmöntalteenottojärjestelmän sijoittamista Halisten varavesilaitokseen.