Kaupalla työ on ”maistelua ja testailua”, joillekin myös ”lastenleikkiä”

– Kyllä se on hyvä, että olette tuoneet lapsia tänne katsomaan, mistä se raha oikein tulee, kommentoi 86-vuotias Prisma Koivistonkylän asiakas aamuostoksilla 22. marraskuuta.

Rahan alkuperän lisäksi moni lapsi pohtii, millaisia tehtäviä omat vanhemmat työssään tekevät. Perjantain aikana kurkistuksen kaupan arkeen ja työtehtäviin sai lähes sata pirkanmaalaista lasta, jotka lähtivät vanhempansa mukaan töihin Pirkanmaan Osuuskaupan eri toimipisteisiin. Lapsi mukaan töihin -päivän viettoon kannustettiin tänä vuonna ensimmäistä kertaa koko Osuuskaupan väkeä.

Kaupan arjen maukkaimpia paloja

Uteliaita junioreja nähtiin Pirkanmaan jokaisessa Prismassa sekä Food Market Herkussa, S-market Sääksjärvellä, Lempäälässä ja Virroilla sekä Nattarin ja Karvian Salessa.

Koivistonkylässä pieniä vieraita oli odotettu innolla mutta myös jännityksellä. Kaikki 36 lasta pysyivät kuitenkin aisoissa ja osallistuivat rohkeasti keskusteluun ja päivän tehtäviin. Lapset tutustuivat ruokakaupan arkiaskareisiin ja kuulivat Osuuskaupan ruoan kehitystiimin työstä. Lounaaksi he pääsivät maistelemaan koekeittiö Makupajalla valmistettuja eri värisiä ranskalaisia ja kokoamaan kukin omanlaisensa hampurilaisen pinkkien sämpylöiden väliin.

Lasten ajatuksia kuuli päivän aikana toisen polven osuuskauppalainen ja Pirkanmaan Osuuskaupan ”johtaja, joka tekee toimituksia”, Timo Mäki-Ullakko, joka jutteli lasten kanssa muun muassa terveellisestä ruoasta.

– Työn ja vapaa-ajan sujuva yhteensovittaminen on Osuuskaupalle tärkeää. Halusimme tänä vuonna kutsua lapsia toimipaikkoihimme, jotta he näkisivät, millaista työtä heidän vanhempansa tekevät ja oppisivat ylipäätään siitä, mitä työnteko oikeastaan on. Päivän päätteeksi aika moni lapsista sanoi tulevansa meille isona töihin, Timo peukuttaa.

Työtä elämäntilanne huomioiden

Osuuskaupalla on tällä hetkellä yli 2 700 työntekijää, ja eri ammattinimikkeitä on jopa 120. Suurin osa henkilökunnasta työskentelee vuorotyössä myyjinä ja erilaisissa ravintola-alan tehtävissä. Epäsäännöllinen työ on etenkin perheelliselle työntekijälle haaste. Vt. henkilöstöjohtaja Rebekka Puro myöntää, että työn ja vapaa-ajan yhteensovittaminen on aikaisemmin ollut Osuuskaupassa pienoisena kompastuskivenä.

– Olemme halunneet olla kaikille työntekijöille tasapuolisia, mutta se on samalla tarkoittanut sitä, että erilaisia elämäntilanteita ei ole voitu huomioida riittävän hyvin, Rebekka kertoo.

Ongelmaan on tartuttu syksyn aikana esimerkiksi työvuorosuunnittelun keinoin.

– Huomioimme nyt paremmin vapaatoiveet ja haluamme tarjota työntekijöillemme riittävän pitkiä vapaajaksoja. Työputket halutaan pitää sopivan mittaisina. Jos kehitettävää ilmenee, olemme valmiit muuttamaan toimintaamme ketterästi, Rebekka jatkaa.

– Työ on elämän tie, ajattelivat Osuuskaupalla vierailleet lapset. Ajatuksessa piileekin melkoinen viisaus: työnteko ja työnantaja on tavalla tai toisella mukana ihmisen kaikissa elämänvaiheissa, ja työn ja vapaa-ajan sujuva yhteensovittaminen on niin työntekijän kuin työnantajankin etu.

Pirkanmaan Osuuskauppa, toimitusjohtaja Timo Mäki-Ullakko, timo.maki-ullakko@sok.fi, 010 76 70070

Pirkanmaan Osuuskauppa, vt. henkilöstöjohtaja Rebekka Puro, rebekka.puro@sok.fi. 010 76 70097

Vuoreslaiset tekevät ensi vuonna omannäköisensä S-marketin15.6.2020 12:00:00 EESTTiedote

Vuoreksesta on kasvanut viimeisen vuosikymmenen aikana hiljalleen alue, jollaiseksi se suunniteltiinkin: oikea pikkukaupunki luonnon kainalossa. Asukasluvun kasvaessa Vuoreksen päivittäistavaratarjonta on kuitenkin jäänyt kehityksen jalkoihin, ja asukkaiden unelmana on jo pitkään ollut ruokakauppa, josta isommat ostokset saisi tehtyä kerralla. Toiveeseen päästään vastaamaan, kun Salesta aletaan loppuvuonna remontoida vuoreslaista S-marketia.

Sastamalassa voi olla pian kaikkea – paikka Prismalle on löytymässä3.6.2020 11:59:00 EESTTiedote

Sastamalalaisten asiakaspalautteissa eräs teema on pitkään ollut ylitse muiden: kaupunkiin pitäisi saada oma Prisma. Pirkanmaan Osuuskauppa on vuosien varrella selvittänyt Prisman perustamista alueelle useaan otteeseen, mutta sopivaa yhtälöä sijainnin, kokoluokan ja kannattavuuden suhteen ei ole aikaisemmin ollut tarjolla. Viimeisen vuoden aikana pulmaan on kuitenkin löydetty ratkaisu, ja hanketta ryhdytään edistämään niin ripeästi kuin mahdollista. Kaavoituksen edetessä suotuisasti Sastamalan Prismaan voidaan tämänhetkisen arvion mukaan päästä asioimaan keväällä 2022.

Pirkanmaan Osuuskauppa työllistää ennätysmäärän kesätyöntekijöitä28.5.2020 10:11:44 EESTTiedote

Koronapandemian edetessä kesätyöntekijöiden kohtalo on häilynyt Osuuskaupalla isona kysymysmerkkinä. Pandemiasta huolimatta arki jatkuu kaupalla ja pian myös ravintoloissa niin normaalina kuin mahdollista: vakituiset työntekijät pitävät kesälomia, ja kaupalle keväällä siirtyneistä ravintolapuolen ammattilaisista suurin osa palaa rajoitusten purkamisen myötä takaisin ravintola-alan töihin. Kesän korvalla tilanne näyttää kesätyöntekijöiden kannalta hyvältä. Kevään aikana sovittuja kesätyöpaikkoja ei ole jouduttu perumaan, vaan paikkoja on pystytty tarjoamaan jopa enemmän kuin edellisvuonna.

Korona kasvatti ruoan verkkokaupan kapasiteetin kolminkertaiseksi ja synnytti ketteriä kokeiluja uusista keräily- ja noutopalveluista11.5.2020 12:50:07 EESTTiedote

Maaliskuussa Suomeen levinnyt koronavirus aikaisti Pirkanmaan Osuuskaupalla ruoan verkkokaupan alkuperäisiä laajentamisaikatauluja, ja alle kahdeksassa viikossa kapasiteetti saatiin kolminkertaistettua. Uusien Prisma Kauppakassi -noutopisteiden lisäksi perustettiin ripeästi myös kokonaan uusia, parhaillaan testivaiheessa olevia ruoan keräily- ja kotiinkuljetuspalveluita.

Yli 45 000 äänesti Pirkanmaan Osuuskaupan edustajiston vaaleissa – verkkoäänestäminen kasvoi hurjasti17.4.2020 19:37:23 EESTTiedote

Pirkanmaan Osuuskaupan vaaleissa annettiin 45 204 ääntä, mikä on 18 873 enemmän kuin edellisissä vaaleissa. Äänestysaktiivisuus nousi 14,4 prosentista 22,5 prosenttiin. Edustajistoon valittiin yhteensä 60 ehdokasta, joiden tehtävänä on toimia äänitorvena osuuskaupan johdon suuntaan ja huolehtia, että osuuskaupan palveluita ja etuja kehitetään omistajien toiveita kuunnellen.

Pirkanmaan Osuuskaupassa sopeutetaan toimintaa koronaviruksen vaikutusten vuoksi24.3.2020 16:24:11 EETTiedote

COVID-19-koronaviruspandemia vaikuttaa tällä hetkellä erityisesti matkailu- ja ravitsemistoimialaan Suomessa. Kysyntä ja asiakasmäärät ovat hotelleissa ja ravintoloissa vähentyneet merkittävästi, ja arvio on, että tilanne tulee vaikeutumaan edelleen. Pirkanmaan Osuuskauppa on tästä johtuen päättänyt sopeuttamistoimenpiteenä sulkea toistaiseksi ravintola Puiston sekä anniskeluravintolat Hovipojan, Public Cornerin, Kivenheiton ja Tiikerihain keskiviikosta 25.3. alkaen. Ravintoloiden uudelleenavaamisen edellytyksiä tarkastellaan koronavirusepidemian vaikutusten selkiytyessä. Suljettavien ravintoloiden työntekijöille pyritään tarjoamaan töitä Osuuskaupan muista toimipisteistä. Ravintoloiden tuoretuotteet lahjoitetaan ViaDian ruoka-aputyöhön. − Ravintolatyön vähenemisestä huolimatta esimerkiksi ruokakaupoissamme saattaa esiintyä enenevässä määrin työvoimapulaa. Tämä voisi johtua tilanteesta, jossa iso osa henkilöstöä joutuisi karanteeniin, sairastuisi yhtäaikaisesti tai jäisi kotiin esimerk