Kauppa käy taas messuilla – loppusyksyn aikana yrityksille tarjolla noin 20 messutapahtumaa myynnin ja markkinoinnin vauhdittamiseen

Kuluttaja- ja ammattimessut ovat pitkän koronatauon jälkeen pyörähtäneet käyntiin isoissa messukeskuksissa Helsingissä, Tampereella ja Turussa sekä muissa tapahtumatiloissa eri puolilla maata. Alkusyksyn tilaisuuksista etenkin Turun Kirjamessut ja Lahdessa järjestetyt Raksa-messut saivat yritykset hyvin liikkeelle näytteilleasettajina.
”Korona-aika katkaisi hyvän kehityksen, mutta ensi vuoteen pääsemme jälleen suuntaamaan kasvuodotuksin. Sekä kävijöillä että näytteilleasettajilla on patoutuneita tarpeita, jotka voidaan nyt täyttää turvallisesti”, Messu- ja tapahtumajärjestäjät ry:n hallituksen puheenjohtaja Marja Pekkanen arvioi.
Messuilla lanseerataan uutuudet, tehdään kauppaa ja solmitaan merkittäviä sopimuksia. Uusia asiakaskontakteja syntyy merkittäviä määriä, sillä kuluttajamessut houkuttelevat muutamassa päivässä tuhansia, parhaimmillaan kymmeniätuhansia kävijöitä.
Tärkeä myynti- ja markkinointikanava
Elektroniikan vähittäismyyjä Power on osallistunut tänä syksynä neljille eri rakennus- ja sisustusmessuille. Power pitää messuja tärkeänä markkinointi- ja myyntikanavana, kun asiakkaat pääsevät tutustumaan tuotteisiin fyysisesti, keskustelemaan asiantuntijoiden kanssa ja tekemään hankintoja.
”Lahden Raksa-messuilla myynti ylitti kaikki odotuksemme. Messuilla näkyi selkeästi korona-aikana lisääntynyt rakentaminen ja remontoiminen ja sitä kautta kasvanut kysyntä”, Powerin tuotepäällikkö Eero Virtanen kertoo.
Vuoden alussa järjestettävät Matkamessut kokoaa matkailualan yritykset ja matkustamisesta kiinnostuneet ihmiset yhteen. Pandemian aikana konserniaan uudistanut Elämys Group aikoo lanseerata laajentuneen tarjontansa tammikuun Matkamessuilla.
”Koemme, että Matkamessut on paras paikka lanseerata koko uusi kokonaisuus isolle yleisölle, koska paikan päällä käy paljon kuluttajia ja tapahtuma saa mediassa näkyvyyttä. Samalla tapaamme kohdemaiden edustajia ja sovimme tulevaisuuden tuotannoista. Odotamme laajaa näkyvyyttä, myyntiä ja verkostoitumista”,Elämys Groupin toimitusjohtaja Pasi Latva kertoo.
Merkittävät paikalliset talousvaikutukset
Messuilla on merkittävä paikallinen taloudellinen jalanjälki. Tutkimusten mukaan normaalina messuvuonna messut tuovat järjestämispaikkakunnilleen vuosittain liki puolen miljardin tulovirran. Tapahtumien työllisyysvaikutus on yli 6 000 henkilötyövuotta.
Loppuvuonna luvassa on noin 20 messutapahtumaa. Kirjamessujen lisäksi eri puolilla maata järjestetään hyvinvointiin, kauneuteen ja liikuntaan liittyviä tapahtumia sekä esimerkiksi käsitöihin liittyviä messuja. Messuja pidetään messukeskuksissa ja muissa tapahtumatiloissa 8 paikkakunnalla: Helsingissä, Turussa, Tampereella, Lahdessa, Jyväskylässä, Seinäjoella, Kalajoella ja Kokkolassa.
Messu- ja tapahtumajärjestäjät ry kattaa ammattimaisen messujärjestämisen Suomessa. Jäseniä ovat Suomen Messut Osuuskunta, Tampereen Messut Oy, Turun Messukeskus Oy, Lahden Messut, Jyväskylän Messut Oy, Pohjois-SuomenMessut ry, Pohjanmaan Expo Oy, Suomen Asuntomessut Osuuskunta, Mediapro Messut Oy, Riihimäen Messut Oy ja KPK Events. Messut ja muut messukeskuksissa järjestetyt tapahtumat toivat Suomessa vuonna 2019 järjestämispaikkakunnilleen yli puolen miljardin euron tulovirran (Taloustutkimus 4/2021). Normaalivuosina eri puolilla Suomea järjestetään noin 150 erilaista messutapahtumaa ja niihin osallistuu yli 1,5 miljoonaa kävijää. www.messutsuomessa.fi
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Messu- ja tapahtumajärjestäjät ry:n puheenjohtaja Marja Pekkanen, marja.pekkanen@turunmessukeskus.fi, puh. 040 545 7766
Kuvat

Linkit
Tietoja julkaisijasta
Helsingin Messukeskus on Suomen elämyksellisin tapahtumakortteli ja vaikuttavin kohtaamismedia. Suomen suurin tapahtumajärjestäjä tuottaa laadukkaita tapahtumia sekä vuokraa tilojaan ja palvelujaan erilaisten tapahtumien areenaksi. Messukeskuksen itse tuottamia tapahtumia ovat mm. Habitare, Helsingin Kirjamessut, Educa, FinnBuild, Matkamessut ja Vene Båt. Vierastapahtumina Messukeskuksen tiloissa järjestetään mm. Slush, Nordic Business Forum, Assembly, Kennelliiton Koiramessut sekä lukuisia kansainvälisiä kongresseja ja yritystapahtumia vuosittain.
Tilat käsittävät 7 hallia, 40 muuntuvaa kokoustilaa, 21 ravintolaa ja oman tapahtumahotellin. Messukeskus toi vuonna 2024 pääkaupunkiseudulle 245 miljoonan euron tulovirran ja toiminnan työllisyysvaikutus oli 3335 henkilötyövuotta. Omistajayritys Suomen Messut perustettiin vuonna 1919. | Messukeskus. The realsocial media. www.messukeskus.com @messukeskus
Helsinki Expo and Convention Centre (brand name Messukeskus) hosts Finland’s most inspiring events and exciting encounters. As Finland’s premier experience provider, we organise high-quality events and rent out our facilities for a wide variety of occasions. Events produced by Messukeskus include, among others, Habitare, the Helsinki Book Fair, Educa, Finnbuild, Matka Travel Fair, and Helsinki International Boat Show. Messukeskus also hosts guest events such as Slush, Nordic Business Forum, Assembly, International Dog Fair, as well as many international congresses and business events every year.
Our premises include 7 halls, 40 convertible meeting rooms, 21 restaurants, and our own hotel. The events held at the Helsinki Exhibition and Convention Centre last year brought in a revenue stream of 245 million euros to the Helsinki metropolitan area and created the equivalent of 3,335 full-time jobs. The Finnish Fair Corporation was founded in 1919. | Messukeskus. The real social media | www.messukeskus.com @messukeskus
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Messukeskus
Helsingin Kirjamessut kutsuu 2000 ammattikoululaista kirjamessuille18.9.2025 12:46:58 EEST | Tiedote
Helsingin Kirjamessut tarjoaa 25-vuotisjuhlavuoden kunniaksi 2000 ammattikoululaiselle veloituksettoman sisäänpääsyn kirjamessuille. Liput jaetaan ammattikoululaisten opiskelijajärjestöjen SAKKI ry:n ja OSKU ry:n kautta. Helsingin Kirjamessut järjestetään 23. – 26.10.2025 Helsingin Messukeskuksessa.
MEDIAKUTSU: Vuoden nuori suunnittelija 2025 -kilpailun voittajan julkistustilaisuus tiistaina 30.9. klo 1518.9.2025 10:14:48 EEST | Kutsu
Suomen pitkäaikaisimmassa ja arvostetuimmassa vaatesuunnittelukilpailussa etsitään alan nousevia kykyjä. Kilpailun teemana oli Fantasia. Vaatesuunnittelun opiskelijoille suunnattu kilpailu järjestettiin 31. kerran. Voittaja saa Suomen Messusäätiön lahjoittaman 5000 euron palkinnon.
Habitare toi yhteen muotoilun ystävät ja alan yritykset – kauneuden ystävien kohtaamispaikassa tehtiin hankintoja kotiin, tutustuttiin brändeihin ja ilmiöihin14.9.2025 19:01:02 EEST | Tiedote
Habitare 2025 toi yhteen 43 000 muotoilun ystävää, alan ammattilaista ja kodin sisustajaa sekä yli 500 yritystä. Pohjoismaiden johtava huonekalu- muotoilu- ja sisustustapahtuma on paikka tutustua laajasti alan yrityksiin, tehdä hankintoja kotiin ja löytää inspiraatiota. Habitaren Koskettaa/Touch-teema muistutti inhimillisestä tarpeestamme koskea, tunnustella ja tuntea asioita. Habitare järjestetään seuraavan kerran Helsingin Messukeskuksessa 2.–6.9.2026.
Habitare näyttää miten designkatsomo muuntuu perjantai-iltana Susijengin Saksa-ottelua seuraavaksi urheilukatsomoksi12.9.2025 15:37:45 EEST | Tiedote
Helsingin Messukeskus elää tapahtumien mukana, ja parhaillaan käynnissä oleva Habitare tekee peliliikkeen perjantai-iltana näyttäen, miten Suomen suurimman huonekalu- ja sisustustapahtuman designkatsomo muuttuu hetkessä kisakatsomoksi. Susijengin kello 17 alkavan Saksaa vastaan pelattavan ottelun suoraa lähetystä voi seurata yllättävässä paikassa Habitaren päälavalla kisaeväitä nauttien. Pohjoismaiden johtava huonekalu-, muotoilu- ja sisustustapahtuma Habitare järjestetään Helsingin Messukeskuksessa 10.–14.9.2025.
Habitaren valinnat 2025 – paras osasto, tuote ja kiinnostava ilmiö11.9.2025 12:30:00 EEST | Tiedote
Habitaren valinnat 2025 tehtiin tapahtuman avajaispäivänä kolmessa kategoriassa. Tapahtuman parhaan tuotteen, osaston ja kiinnostavan ilmiön valitsivat KOKO3:n luova johtaja ja perustaja Jukka Halminen, sisustustoimittaja ja Bo Living -lehden toimituspäällikkö Piia Kalliomäki sekä Marimekon kodintuotteiden ja kuviosuunnittelun muotoilujohtaja Minna Kemell-Kutvonen. Pohjoismaiden johtava huonekalu-, muotoilu- ja sisustustapahtuma järjestetään Helsingin Messukeskuksessa 10.–14.9.2025.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme