Kauppakamarikysely: Käänne on tapahtunut - tulevaisuus näyttää yrityksissä paremmalta kuin nykyhetki

Kauppakamareiden kyselyn perusteella yritysten tulevaisuuden näkymissä nykyhetkeen verrattuna on tapahtunut kesäkuun aikana käänne. Yrityksissä uskotaan, että koronan aiheuttama syvin aallonpohja on takana. Vielä kesäkuun alussa tehdyssä kyselyssä tulevaisuus nähtiin huonompana kuin nykyhetki.

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi. Kuva: Roni Rekomaa.

”Olemme eräänlaisessa käännepisteessä: ensimmäistä kertaa maaliskuun jälkeen lähitulevaisuus näyttää nykyhetkeä ruusuisemmalta. Luvut eivät ole olleet näin päin sitten maaliskuun, aina aiemmin tulevaisuus on näyttänyt nykyhetkeä heikommalta”, Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi sanoo.

Muutos näkyy selvimmin yritysten odotuksissa liikevaihdon ja henkilöstön lomautusten tai irtisanomisten suhteen. Myös yritysten konkurssiriski on selvästi laskenut.

Noin 20 prosenttia yrityksistä kertoo, että koronavirusepidemian aikana liikevaihto on pysynyt ennallaan tai kasvanut. Seuraavan kahden kuukauden aikana kuitenkin jo 26 prosenttia yrityksistä odottaa liikevaihtonsa pysyvän ennallaan tai kasvavan

Tuoreimmassa kyselyssä näkyy myös työmarkkinoiden asteittain parantuva tilanne. Maaliskuussa yli 60 prosenttia yrityksistä arveli lomauttavansa tai irtisanovansa henkilöstöään. Uusimmassa kyselyssä vastaava luku oli enää 40 prosenttia.

Uusimman kyselyn mukaan 23 prosenttia yrityksistä koki konkurssiriskin nousseen merkittävästi, kun maaliskuussa konkurssiriskin koki suureksi 33 prosenttia.

“Trendi on kaiken kaikkiaan positiivinen ja odotus on asteittain parantunut, vaikka syvällä edelleen olemme. On myös hyviä syitä uskoa, että positiivinen trendi jatkuu. Syksymmällä nähdään, kuinka esimerkiksi Suomelle tärkeä vientimarkkina kehittyy ja tuleeko mahdollista pandemian toista aaltoa. Riskit ovat olemassa, että näistä voi tulla toinen negatiivinen shokki talouteen”, Romakkaniemi sanoo.

Kyselyyn vastasi yli 2400 kauppakamarien jäsenyritystä useilta eri toimialoilta ympäri Suomen. Vastanneista noin kahdeksan prosenttia oli yksinyrittäjiä, loput eli reilut 2200 olivat työnantajayrityksiä. Kauppakamarien kyselyjä on tehty maaliskuun puolesta välistä alkaen eli vastauksista on muodostunut uskottava aikasarja.

Vaikka tilanne yrityksissä on kyselyn perusteella aavistuksen valoisampi, on se edelleen huono. Tiistaina tehdyssä kyselyssä 74 prosenttia yrityksistä odotti koronavirusepidemian vaikuttavan liikevaihtoonsa negatiivisesti seuraavan kahden kuukauden aikana. Tilanne ei kuitenkaan ole niin synkkä kuin maaliskuun puolivälissä, jolloin 94 prosenttia yrityksistä odotti koronaviruksen vaikuttavan liikevaihtoon negatiivisesti.

”Näemme selvästi, kuinka yritysten mieliala on muuttunut maaliskuun tappiomielialasta positiivisempaan suuntaan.  Tilanne on trendinomaisesti kysely kyselyn perään hieman parantunut. Edelleen odotus liikevaihdon alentumisesta on koholla, mutta tilanne on kuitenkin eri”, Keskuskauppakamarin pääekonomisti Mauri Kotamäki sanoo.

Tuloksissa on nähtävillä myös suurta vaihtelua toimialoittain. Toimialat ovat hyvin erilaisissa tilanteissa keskenään.

Suomelle tärkeän teollisuuden toimialan kohdalla 22 prosenttia yrityksistä odottaa liikevaihdon pysyvän ennallaan tai kasvavan. Suurimmalla osalla eli 54 prosentilla liikevaihdon odotetaan vähenevän 1-25 prosentilla. Sen sijaan majoitus- ja ravintolatoimialalla vain 8 prosenttia odottaa liikevaihdon pysyvän ennallaan tai kasvavan ja yli 40 prosenttia yrityksistä odottaa liikevaihdon vähenevän yli 50 prosenttia, Kotamäki sanoo.

Kotamäki muistuttaa, että vaikka julkinen keskustelu on jo siirtymässä elvytykseen ja rakenteellisiin toimiin, niin monelle yritykselle koronashokista selviäminen on edelleen akuutti.

Nyt pitäisi saada kuluttajien ja investoijien raha liikkeelle. Toki sellaisia toimenpiteitä on tehtykin, joskaan ei kauhean paljon suoraan kuluttajilleLiiketoiminnan palautumisen kautta pystyttäisiin parhaiten pelastamaan tarpeettomat hyvinvoinnin menetykset työttömyyden tai konkurssien nimissä”, Kotamäki sanoo.

Kauppakamarien kysely tehtiin 23.6.2020. Kyselyyn vastasi 2403 kauppakamarien jäsenyritystä. Vastauksia kertyi kaikilta toimialoilta ympäri Suomen sekä kaiken kokoisista yrityksistä.  Aiemmat vastaavanlaiset kyselyt on toteutettu 16-17.3, 30.3, 20.4, 4.518.5 ja 1.6.

Liitteet:

Kysely koronavirustilanteesta 23.6.

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi. Kuva: Roni Rekomaa.

Viennin syöksykierre oikenemassa – EU:n suunta ratkaisee Suomen tilanteen14.7.2020 13:59:18 EESTTiedote

Kauppakamarien tänään julkistamien vientiasiakirjatilastojen perusteella Suomen tavaravienti tippui kesäkuussa enää kuusi prosenttia, kun toukokuussa pudotusta oli 20 prosenttia. Viime viikolla tulli ilmoitti Suomen viennin arvon laskeneen EU-maihin vielä toukokuussa 31,7 prosenttia ja EU:n ulkopuolellekin 30 prosenttia. Suomen viennissä saattaa olla orastavia merkkejä paremmasta, mutta ratkaisevaa on, kuinka nopeasti Eurooppa toipuu koronasta, arvioi tilannetta Keskuskauppakamarin johtaja Timo Vuori.

Keskuskauppakamari: Suomen oleskelulupamaksut on asetettava kilpailukykyiselle tasolle13.7.2020 07:00:00 EESTTiedote

Suomen perimät maksut oleskelulupahakemuksista ovat naapurimaihin verrattuna kalliit ja haittaavat osaajien houkuttelua maahan. Keskuskauppakamari esittää, että oleskelulupamaksut uudistetaan pikavauhtia ja uudet maksut asetetaan kilpailukykyiselle tasolle keskeisiin kilpailijamaihin nähden. Samalla pitää käydä tarkasti läpi myös muut osaajien maahanmuuton byrokratiaan liittyvät maksut ja huolehdittava niiden kilpailukykyisestä tasosta.

Varma kesän merkki ei ole vain västäräkki, vaan myös erilaiset huijausyritykset - Keskuskauppakamari kehottaa tarkkuuteen9.7.2020 07:00:00 EESTTiedote

Yrityksiin kohdistuvat huijausyritykset ovat muuttuneet arkipäiväiseksi ilmiöksi, jotka lisääntyvät kesäisin. Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Anne Horttanainen kehottaa olemaan tarkkana niin laskujen maksatuksen kuin salasanojen suhteen kesän aikana sekä perehdyttämään kesätyöntekijät huijausyritysten varalta.