Kauppakamarikysely: Yritykset eivät usko oleskelulupien käsittelyn nopeutumiseen – tarvitaan rohkea ulkomaalaislain uudistus

Kauppakamareiden kyselyyn vastanneet yritykset eivät usko, että hallituksen toimet oleskelulupaprosessin nopeuttamiseksi toetutuvat. Puolet kyselyyn vastanneista yrityksistä epäilee tätä tavoitetta ja vain 12,5 prosenttia yrityksistä uskoo oleskelulupaprosessien nopeutuvan. Hallitus on asettanut tavoitteeksi, että työhön ja opiskeluun perustuvat oleskeluluvat saataisiin käsiteltyä yhden kuukauden määräajassa. Keskuskauppakamari vaatii, että juuri lausuntokierrokselle tullutta hallituksen esitystä ulkomaalaislain muuttamisesta korjataan lausuntokierroksen jälkeen vielä rohkeampaan suuntaan.

Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Mikko Valtonen. Kuva: Liisa Takala.

Työhön ja opiskeluun perustuvien oleskelulupien käsittely kestää nykyisellään aivan liian kauan. Tällä hetkellä työperäisen oleskeluluvan käsittely kestää maahanmuuttoviraston omien tietojen mukaan keskimäärin kolme kuukautta, mutta käsittely voi kestää huomattavasti pidempäänkin.

Keskuskauppakamari painottaa, että osaavan työvoiman tarpeeseen vastaaminen vaatii nykyisen oleskelulupaprosessin muuttamista huomattavasti nopeammaksi ja työperäiset oleskeluluvat tulisi käsitellä keskimäärin muutamassa viikossa, maksimissaan kuukaudessa.Pelkkien virallisten käsittelyaikojen lisäksi on olennaista pystyä nopeuttamaan maahantuloon kuluvaan kokonaisaikaa eli sitä, joka kuluu rekrytointipäätöksestä töiden aloittamiseen.

Väestökehityksen suunnan kääntäminen ja osaajapulasta selviytyminen vaativat lisää vauhtia kansainvälisten osaajien maahanmuuttoon. Ilman osaavaa työvoimaa sakkaa myös Suomen talouskasvu.Suomella on monia vetovoimaa haittaavia tekijöitä, joille emme mahda mitään. Sen sijaan voimme huolehtia siitä, että meidän oleskelulupajärjestelmämme tunnetaan maailmalla toimivana, yksinkertaisena ja nopeana”, sanoo Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Mikko Valtonen.

Hallituksen esitys ulkomaalaislain muuttamisesta on juuri lähetetty lausuntokierrokselle.
Keskuskauppakamarin mukaan esitys tekee laista aiempaa selkeämmän. Se ohjaa vahvasti jättämään oleskelulupahakemukset sähköisenä, yhdenmukaistaa eri lupatyyppejä, helpottaa ulkopuolisen palveluntuottajan käyttämistä ja tuo järjestelmään kokonaan uuden sertifioitujen työnantajien mallin.

Kriteerit luotetun työnantajan statukselle liian korkeat

Sertifioitujen työnantajien malli on ollut pitkään Keskuskauppakamarin tavoitteena. Mallissa tietyt kriteerit täyttävät työnantajat saavat ns. luotetun työantajan statuksen ja pääsevät kevennetyn oleskelulupaprosessin piiriin.Sertifioinnin saamiseksi esitetään vaatimuksena muun muassa sitä, ettäkolmen vuoden sisällä oma pääoma ja vahvistettu tulos ovat pysyneet positiivisina ja liikevaihto on ollut vähintään keskimäärin 2 miljoonaa euroa vuodessa ja palvelukseen on myönnetty vähintään 10 oleskelulupaa työnteon perusteella.

”Sertifioitujen työnantajien malli on erittäin tervetullut esitys. On kuitenkin selvää, että esitetyssä muodossa kriteerit luotetun työnantajan statuksen saamiseksi on asetettu liian korkealle. Kriteerejä on syytä keventääainakin vaaditun liikevaihdon ja aiemmin myönnettyjen oleskelulupien osalta mallin joustavoittamiseksi”, sanoo Valtonen.

Vain 6 prosenttia yrityksistä pitää oleskelulupaprosessia sujuvana

Kauppakamareiden kyselyn mukaan vain noin 6 prosenttia vastanneista yrityksistä pitäätyöperäistä oleskelulupaprosessia sujuvana. Kyselystä käy myös ilmi, että yritykset tarvitsevat osaajia nimenomaan ns. duunaritöihin. 67,4 prosenttia niistä yrityksistä, jotka aikovat jatkossakin rekrytoida ulkomaalaisia osaajia, tarvitsevat osaajia nimenomaan työntekijätehtäviin.

”Hallituksen toimet maahanmuuton edistämiseksi eivät saa rajoittua vain asiantuntijoihin ja erityisasiantuntijoihin.Myös duunareiden maahanmuuton pitää olla sujuvaa ilman toimimattoman saatavuusharkintajärjestelmän tuomaa byrokratiaa.Yritysten tarve työntekijätehtäviin tuleville ulkomaalaisille osaajille pitää tunnistaa ja sen pitää näkyä vahvemmin toimenpiteissä”, sanoo Valtonen.

Keskuskauppakamari painottaa, että vaikka esityksessä on paljon hyvää, pitää sen olla vieläkin rohkeampi.

”Ulkomaalaislain uudistuksen yhteydessä olisi oiva mahdollisuus luopua työntekijöiden maahanmuuttoa merkittävästi haittaavasta saatavuusharkinnasta.Valitettavasti hallituksen esityksessä tätä ei ole tehty, vaan saatavuusharkinta aiotaan pitää käytännössä entisellään. Ulkomaalaislakia uudistaessa olisi mahdollisuus tehdä vaikuttava muutos ja siihen pitää hallitukselta löytyä rohkeutta”, sanoo Valtonen.

Kauppakamarien kysely tehtiin 8.-13.12.2021. Kyselyyn vastasi 1184 kauppakamarien jäsenyritystä. Vastauksia kertyi kaikilta toimialoilta ympäri Suomen sekä kaiken kokoisista yrityksistä. Suurin osa yrityksistä on työnantajayrityksiä, yksinyrittäjiä oli 6,4 % vastanneista

Liite 1: Kooste kyselyn tuloksista

Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Mikko Valtonen. Kuva: Liisa Takala.

Keskuskauppakamari: Kiinan vientikauppa vaikeutuu, riskit logistisen kriisin eskaloitumiselle - ongelmat jääneet sodan varjoon16.5.2022 14:05:30 EEST | Tiedote

Kiinan kasvaneet ongelmat ovat jääneet osin Ukrainan sodan varjoon. Keskuskauppakamari varoittaa, että ongelmat ovat valtavia ja ne vaikeuttavat merkittävästi vientikauppaa ja uhkaavat pahentaa jo ennestään vakavaa logistista kriisiä. Maassa on äärimmäisen tiukat koronatoimet ja osa tehtaista on suljettu tai puoliteholla sulkujen ja toimitusvaikeuksien vuoksi. Sulkujen alettua huhtikuussa vientiyritysten tarvitsemien alkuperätodistusten määrä Kiinaan putosi 47 prosenttia verrattuna vastaavaan ajankohtaan 2021.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti: Palkkojen nousu ajaisi kierteeseen, jossa palkat ja kuluttajahinnat nousevat rinta rinnan – ”tilanne ei hyödyttäisi ketään”13.5.2022 10:13:31 EEST | Tiedote

Suomen inflaatio eli kuluttajahintojen vuosimuutos oli huhtikuussa 5,7 prosenttia. Maaliskuussa inflaatio oli 5,8 prosenttia eli inflaatiovauhti hidastui hieman. Inflaatiota hillitsi bensan hinnan pieni aleneminen suhteessa maaliskuun ennätyksellisen korkeaan tasoon, eikä odotettavissa ole polttoaineiden hinnannousua nykytasolta. Pikaista helpotusta inflaatioon ei kuitenkaan ole luvassa ja hinnankorotukset nakertavat ostovoimaa, erityisesti ruuan osalta. Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist kannustaa tähtäämään tasaiseen ostovoiman nousuun pitkällä aikavälillä tilapäisten palkankorotusten sijaan, jotka uhkaavat kroonistaa inflaation.

Keskuskauppakamari: Nato-jäsenyys toteutuu nopeammin kuin kuvitellaan11.5.2022 06:00:00 EEST | Tiedote

Päätös Suomen Nato-jäsenyydestä etenee tällä viikolla nopeaan tahtiin. Presidentti ja valtioneuvosto antavat täydennyksen eduskunnassa käsittelyssä olevaan turvallisuuspoliittiseen ajankohtaisselontekoon. Siinä todetaan Suomen hakevan jäsenyyttä Pohjois-Atlantin liitossa Natossa. Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi pitää todennäköisenä, että Naton jäsenmaissa prosessi etenee paljon nopeammin kuin on arvioitu. Suomi ja Ruotsi saattavat liittyä Naton jäseniksi jo Madridin kesäkuun lopussa olevaan huippukokoukseen mennessä.

Keskuskauppakamari: EU:lla ei ole varaa olla heikko suurvaltojen rinnalla - riippuvuudet Venäjästä on katkaistava9.5.2022 06:00:00 EEST | Tiedote

Euroopan unioni synnytettiin takaamaan rauhaa Eurooppaan. Yhteisten taloudellisten intressien avulla haluttiin turvata, etteivät valtiot kävisi asein toistensa kimppuun. Tänä vuonna Eurooppa-päivää varjostaa kuitenkin Venäjän raaka hyökkäyssota Ukrainaan. Keskuskauppakamarin johtavan asiantuntijan Päivi Woodin mukaan parasta EU:n ulkopolitiikkaa on katkaista riippuvuudet Venäjästä. EU:n sisäpolitiikassa Suomella tulisi olla selkeämpi näkemys siitä, mihin suuntaan EU:ta tulevaisuudessa kehitetään ja mitä Suomi haluaa unionilta.

Keskuskauppakamari: Sota romahdutti vientiasiakirjojen määrän Venäjälle ja Ukrainalle – kauppa on jäissä kauan4.5.2022 06:00:00 EEST | Tiedote

Kauppakamarien asiakirjatilastot kertovat, että Venäjän Ukrainaan kohdistaman hyökkäyssodan myötä vientiasiakirjojen määrä on pudonnut merkittävästi. Sodan alettua alkuperätodistusten määrä Venäjälle on pudonnut 74 prosenttia ja Ukrainalle 79 prosenttia verrattuna vastaavaan ajankohtaan vuonna 2021. Viimeisen kuukauden aikana, kun pakotteita on edelleen kiristetty, asiakirjojen määrä Venäjälle on jatkanut voimakasta vähentymistä. Huhtikuussa alkuperätodistusten määrä Venäjälle putosi 82% verrattuna viime vuoden vastaavaan ajankohtaan.