Kauppakamarikysely: Yrityspäättäjät kannattavat Suomen Nato-jäsenyyttä – komponenttien ja raaka-aineiden toimitusvaikeudet ja kohonneet hinnat aiheuttavat vaikeuksia

Suomalaisista yrityspäättäjistä 73,5 prosenttia haluaisi Suomen liittyvän puolustusliitto Naton jäseneksi, selviää kauppakamarien jäsenyrityksilleen tekemästä kyselystä. Kyselyyn vastanneista yrityspäättäjistä jäsenyyttä vastustaa 7,1 prosenttia ja 19,4 prosenttia ei osaa sanoa. Yrityspäättäjien tuki Nato-jäsenyydelle on siis vielä suurempi kuin tuoreiden mielipidemittausten mukaan kansalaisten tuki Nato-jäsenyydelle.

”Ideaalitilanteessa yritysten ja elinkeinoelämän ei tarvitsisi olla huolissaan ulko- ja turvallisuuspolitiikasta. Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan on kuitenkin muuttanut ihan kaiken. Kyselyn viesti on hyvin selvä: yrityksissä koetaan, että Nato-jäsenyys loisi turvaa ja vakautta myös yrityksille ja elinkeinoelämälle ja sitä myöten kaikille meille suomalaisille”, sanoo Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi.

Kysely tehtiin 15.-17.3. ja siihen vastasi lähes 2000 kauppakamarien jäsenyritystä ympäri Suomen kaikilta eri toimialoilta.

Kyselystä selviää myös, että raaka-aineiden ja komponenttien toimitusvaikeudet ja hinnannousu aiheuttavat yrityksille enenevässä määrin vaikeuksia. 40,1 prosenttia kyselyyn vastanneista yrityksistä kertoi, että raaka-aineiden ja komponenttien hintojen nousu rajoittaa yrityksen toimintaa ja 32,6 prosenttia vastasi, että raaka-aineiden ja komponenttien toimitusvaikeudet haittaavat toimintaa. Vastaajista 31 prosenttia kertoi, että myös logistiikkavaikeudet ja siihen liittyvät kohonneet kustannukset vaikeuttavat toimintaa.

”Nämä ovat ongelmia, jotka näkyvät nyt normaalia enemmän eli ovat ainakin osin sodan aiheuttamia. Nämä ongelmat haittaavat nyt yrityksiä ja vääjäämättä näkyvät myös kuluttajille pian esimerkiksi tietynlaisten tuotteiden saatavuusongelmina”, Romakkaniemi sanoo.

Lisäksi yrityksiä vaivaa edelleen pula osaavasta työvoimasta. 41 prosenttia kyselyyn vastanneista yrityksistä kertoi ammattitaitoisen työvoiman puutteen rajoittavan toimintaa.

Venäjän sodalla ja pakotteilla vaikutuksia lähes kahdelle kolmasosalle yrityksistä

Kyselyyn vastanneista yrityksistä 62 prosenttia sanookin, että Venäjän sota ja pakotteet vaikuttavat yrityksen toimintaan joko merkittävästi tai jonkin verran. Yrityksistä 25 prosenttia vastaa, etteivät sota ja pakotteet vaikuta yrityksen toimintaan millään lailla. Reilu 12 prosenttia ei vielä osaa sanoa, onko sodalla ja pakotteilla merkitystä yrityksen toimintaan.

”Yritykset ymmärtävät hyvin pakotteiden tarpeellisuuden, eivätkä vastusta niitä. On kuitenkin hyvä ymmärtää, että niistä aiheutuu monille yrityksille merkittäviä vaikeuksia, kuten on jo nähty. Tämä vaatii yrityksiltä monenlaisia sopeutuksia sekä strategian uudistamista. Suomalaisella osaamisella on onneksi kysyntää maailmalla”, sanoo Romakkaniemi.

Etelä-Savossa Venäjän sodan vaikutukset tuntuvat jo yritysten toiminnassa

Etelä-Savossa sodan vaikutukset alkavat näkyä. Yli puolet kyselyyn vastanneista yrityksistä ilmoittaa että sota ja pakotteet vaikutta merkittävästi (8,3 %) tai jonkin verran (48,3 %) yrityksen toimintaan. Toisaalta noin kolmanneksella vaikutuksia ei ainakaan vielä ole (31,7 %). Tilanteen epävarmuudesta kertoo, että kymmenen prosenttia ei osaa sanoa.

”Ukrainan sota on nopeasti tuonut yritykset jälleen uudenlaisen tilanteen eteen. Venäjä on ollut monelle perinteinen vientimaa Etelä-Savossa. Myös työvoimaa ja raaka-aineita on tullut sekä Venäjältä että Ukrainasta. Kasvavat raaka-aine ja energiakustannukset sekä logistiikan kustannukset tuovat paljon epävarmuutta lähitulevaisuuteen. Sodan vaikutuksista raportoivien yritysten määrä on Etelä-Savossa hieman koko maan vastauksia korkeampi, toteaa Etelä-Saovon kauppakamarin toimitusjohtaja Teppo Leinonen.

Nato-jäsenyys saa tukea yrityksiltä.

Kyselyyn vastanneista yrityksistä 69,5 % kannatti natojäsenyyttä. Selkeä ei vastaus tuli ainoastaan 5,1 % vastaajista.

Kysely tehtiin 15.-17.3. ja siihen vastasi 1926 kauppakamarien jäsenyritystä kaikilta eri toimialoilta ja eri kokoisista yrityksistä.

Etelä-Savon kauppakamari on merkittävä alueellinen vaikuttaja ja yritysten edunvalvoja. Me edustamme kattavasti alueen elinkeinoelämää, sillä meillä on useita satoja yritysjäseniä sekä alueen kuntia/kaupunkeja sekä useita yhteisöjä jäseninä. Yhdessä jäsentemme kanssa teemme aktiivista vaikuttamistyötä elinkeinoelämän kehittämiseksi.

Kauppakamarikysely: Sodan vaikutukset jakavat yritykset voittajiin ja häviäjiin – joka kolmannes ilmoitti kannattavuutensa heikkenevän tänä vuonna21.6.2022 00:01:00 EEST | Tiedote

Ukrainassa käytävä sota nostaa yritysten kustannuksia ja heikentää kannattavuutta, mutta keskimäärin tunnelmat ovat säilyneet kohtalaisen vireinä, selviää kauppakamarien talouskyselystä. Inflaatiopaineet jatkuvat, sillä yli 72 prosenttia vastanneista yrityksistä suunnittelee nostavansa myyntihintojaan seuraavan neljän kuukauden aikana. Palkansaajien ostovoiman supistuminen näyttää väistämättömältä. Vaikka keskimäärin yritysten näkymät ovat jopa parantuneet verrattuna maaliskuussa tehtyyn kauppakamarikyselyyn, vaihtelevat arviot ratkaisevasti eri toimialoilla. Rakennusalalla peräti 40 prosenttia luonnehtii tunnelmia pessimistiseksi. Sen sijaan palveluloimialoilla näkymät ovat tuntuvasti valoisammat koronarajoituksien jäätyä taakse.

Kauppakamarien kysely: Jopa 72 prosenttia yrityksistä suunnittelee nostavansa myyntihintoja – energiaintensiiviset yritykset heikoimmassa asemassa17.6.2022 07:00:00 EEST | Tiedote

Sodan vaikutukset näkyvät suomalaisissa yrityksissä kustannusten nousuna ja kallistuvina myyntihintoina. Peräti 72 prosenttia yrityksistä suunnittelee myyntihintojen nostamista jonkin verran tai merkittävästi tulevan neljän kuukauden aikana, selviää kauppakamarien kyselystä. Haavoittuvimmassa asemassa ovat energiaintensiiviset yritykset ja yritykset, jotka ovat jollain tapaa Venäjään kytköksissä. Kiihtyvä inflaatio ja epävarmuus toimintaympäristössä vaikuttavat yrityksiin laajasti, mutta yrityksissä vallitsevat myös positiiviset tulevaisuudennäkymät - noin 63 prosenttia yrityksistä arvioi, ettei sota vaikuta suunniteltuihin investointeihin lainkaan.

Kauppakamarit: Puolet yrityksistä ennakoi tutkimus- ja kehitystoiminnan kasvua verokannustimen myötä16.6.2022 07:00:00 EEST | Tiedote

Kauppakamarien jäsenyrityksille tehdyn kyselyn mukaan noin puolet vastaajayrityksistä arvioi tutkimus- ja kehitystoimintansa kasvavan hallituksen valmistelussa olevan tutkimus- ja kehitystoiminnan verokannustimen myötä. Kyselyn mukaan keskisuurista yrityksistä yli puolet ja suurista yrityksistä yli 60 prosenttia aikovat lisätä T&K-toimintaansa verokannustimen myötä. Positiivisimman vastaanoton verokannustin saa teollisuusyrityksissä. Keskuskauppakamarin johtava veroasiantuntija muistuttaa, että verokannustin on säädettävä yksityiskohdiltaan selkeäksi ja neutraaliksi, jotta se olisi laajasti yritysten hyödynnettävissä.

Kauppakamarit aloittavat yhteistyön Startup Refugeesin kanssa ukrainalaisten työllistämiseksi11.4.2022 07:00:00 EEST | Tiedote

Kauppakamarit ympäri Suomen aloittavat yhteistyön maahanmuuttajia, turvapaikanhakijoita ja pakolaisia työllistymään auttavan Startup Refugeesin kanssa. Suomeen on tullut lyhyessä ajassa kymmeniä tuhansia ukrainalaisia, jotka haluavat työllistyä mahdollisimman pian. Kauppakamarit saattavat yhteen työvoimaa kaipaavia jäsenyrityksiään, työpaikkoja välittävän Startup Refugeesin palvelut sekä työtä kaipaavat ukrainalaiset.