Kauppakamarin ansioristit myönnettiin ansioituneille elinkeinoelämän vaikuttajille

Keskuskauppakamari on myöntänyt viisi arvostettua Kauppakamarin ansioristiä 26.11.2020 järjestetyssä Hämeen kauppakamarin 80-vuotisjuhlakokouksessa Lahdessa. Ansioristit myönnettiin maan elinkeinoelämän tunnustuksena ansiokkaasta toiminnasta Hämeen kauppakamarin toiminta-alueen ja koko Suomen elinkeinoelämän toimintaedellytysten kehittämisestä. Koronaviruksen leviämisen ehkäisemiseksi syyskokous järjestettiin striimattuna Hämeen kauppakamarin studiosta.

Kauppakamarin ansioristit myönnettiin Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäiselle, Raute Oyj:n toimitusjohtaja Tapani Kiiskille, kauppaneuvos Timo Laineelle, Kultakeskus Oy:n hallituksen puheenjohtaja, yrittäjäneuvos Ilkka Ruoholalle ja Vanajanlinna Group Oy:n osakas, hallituksen jäsen Pekka Vihmalle.

”Jussi Eerikäinen, Tapani Kiiski, Timo Laine, Ilkka Ruohola ja Pekka Vihma ovat tehneet sitoutuneesti ja pitkäjänteisesti työtä Hämeen elinkeinoelämän puolesta toimien aktiivisina vaikuttajina useiden vuosien ajan”, korosti Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi ansioristien myöntämisen yhteydessä.

Kauppakamarin ansioristit luovutetaan turvallisesti myöhemmin koronaepidemian niin salliessa.

Keskuskauppakamarin ansiomerkki on vuodesta 1929 asti jatkunut arvostettu ja näkyvä tapa palkita työntekijät ansioistaan. Keskuskauppakamari myöntää ansiomerkkejä Suomen elinkeinoelämän tunnustuksena kauppakamarilaissa (878/2002) säädetyn mukaisesti. Keskuskauppakamarin ansiomerkkilautakunta käsittelee ja päättää ansiomerkkien myöntämistä koskevat asiat. Lautakunnan jäsenet edustavat elinkeinoelämän eri aloja.

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi, p. 040 050 5269

Kauppakamarin ansioristi (Kuva: Keskuskauppakamari)
Toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen, Hämeen kauppakamari (Kuva: Tarmo Valmela/ Photodance Valmela)
Toimitusjohtaja Tapani Kiiski, Raute Oyj (Kuva: Raute Oyj)
Kauppaneuvos Timo Laine  (Kuva: Etelä-Suomen Sanomat)
Kauppaneuvos Timo Laine (Kuva: Etelä-Suomen Sanomat)
Yrittäjäneuvos Ilkka Ruohola, Kultakeskus Oy
Osakas, hallituksen jäsen Pekka Vihma, Vanajanlinna Group Oy (Kuva: Sam Jamsen)

Hämeen kauppakamari lahjoitti kirjoja lapsipotilaille17.12.2020 10:27:46 EETTiedote

Hämeen kauppakamari hankki 80 lastenkirjaa lapsipotilaita varten pieneltä paikalliselta kustantamolta. ”Halusimme 80-vuotisjuhlavuotemme kunniaksi muistaa Kanta-Hämeen keskussairaalan ja Päijät-Hämeen keskussairaalan lapsipotilaita, ja päätimme lahjoittaa molemmille sairaaloille 40 lastenkirjaa luettavaksi lasten kanssa hoitojakson aikana. Hoitaja voi myös luovuttaa kirjan lapselle kotiutumispäivän iloksi”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeeseen 18 uutta hallitusammattilaista8.12.2020 10:34:15 EETTiedote

Yrityksen hallitustyöskentelyn osaamista mittaavaan HHJ-tutkintoon osallistui marraskuussa 284 henkilöä, joista 258 läpäisi kokeen. ”Koronan vuoksi Hyväksytty hallituksen jäsen HHJ-tutkinto järjestettiin toista kertaa etänä. Hämeen kauppakamarin alueelta HHJ-tutkinnon läpäisi 18 henkilöä, joista Päijät-Hämeestä on 12 ja Kanta-Hämeestä kuusi henkilöä”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen. Kauppakamari onnittelee tutkinnon suorittaneita.

Hämeen alueelle uusi HTT-tavarantarkastaja4.12.2020 14:04:26 EETTiedote

Keskuskauppakamarin vuosittain järjestämästä hyväksyttyjen tavarantarkastajien (HTT) kokeesta saatiin Hämeen alueelle uusi HTT-tarkastaja. Yhteensä Suomeen hyväksyttiin 17 uutta tavarantarkastajaa. Koetilaisuus toteutettiin tiukoin koronajärjestelyin lokakuussa. ”HTT-kokeen läpäisi alueeltamme OP Koti Päijät-Häme Oy LKV:n kiinteistönvälittäjänä toimiva Mika Nyman, joka on myös meidän Aluesuunnittelu- ja logistiikkavaliokunnan jäsen”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Tulevaisuus huolestuttaa Hämeessä3.12.2020 08:49:30 EETTiedote

Hämeen kauppakamarin alueella yritysten tulevaisuudennäkymät ovat edelleen huolestuneita koronaepidemian vaikutuksesta. Tieto selviää kauppakamareiden pikakyselystä, joka tehtiin tiistaina 1.12. ”Viimeaikaiset konkurssiuutiset kuvaavat tilanteen synkkyyttä siitä huolimatta, että hallitus muutti konkurssilakia väliaikaisesti niin, että velallisen asettamista konkurssiin velkojan hakemuksesta rajoitettiin. Myös yritysten liikevaihtoennusteet ovat laskussa ja henkilöstötilanne heikkenee”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Suhdannearviot edelleen laskusuunnassa Hämeessä27.10.2020 08:00:00 EETTiedote

Hämeen teollisuuden, rakentamisen ja palvelualojen yritysten suhdannenäkymät toipuivat hieman kesällä, mutta syksyllä odotukset heikkenivät uudelleen. Tieto selviää Hämeen kauppakamarin ja EK:n yhteistyössä tekemästä Suhdannebarometrikyselystä. ”Alueemme yritysten lähikuukausien suhdannenäkymät ovat notkahtaneet syksyn aikana ja suhdannearviot kääntyivät laskuun voimistuneen koronan myötä. Toisaalta Hämeen yritysten arviot vastaavat hyvin koko maan keskiarvoa”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.