Kauppakamarin EU-katsaus: Nyt on Euroopan jälleenrakennuksen aika

Euroopan unionin taloudellinen jälleenrakennus koronakriisin seurauksena on keskeisin asia heinäkuussa alkavalla Saksan EU-puheenjohtajuuskaudella, sanoo Keskuskauppakamarin johtaja Timo Vuori tänään julkaistussa kauppakamarin EU-katsauksessa. Suomen ja suomalaisten yritysten kannalta on olennaista, minkälaisen muodon Euroopan jälleenrakennus saa ja kuinka nopeasti se tervehdyttää koronakriisin runtelemat vientimarkkinamme.

Timo Vuori / Kuvaaja: Pasi Murto

HUOM. EMBARGO 1.7.2020 KLO 00:01

”Rahoituskehys ja elpymispaketti ovat jälleenrakennuksen osalta järeimmät työkalut. Mitä nopeammin päätökset saadaan aikaan, sitä nopeammin rakennetaan luottamusta ja ennakoitavuutta yritysten toiminnalle”, Vuori sanoo.  Samalla on syytä varmistaa, että eri EU-maat jaksavat pitkällä aikavälillä modernisoida ja tervehdyttävät velkaantuneita talouksiaan, korostaa Vuori.

Vuoren mukaan vihreä elpyminen ja digitalisaatio säilyvät edelleen EU:n asialistalla korkealla. Näillä alueilla suomalaisilla yrityksillä on myös osaamista.

”Saksan puheenjohtajuuskausi tarjoaa oivallisen tilaisuuden rohkeutta lähteä viemään näitä ratkaisuja entistä voimakkaammin unionin sisämarkkinoille ja sitä kautta laajemmille markkinoille.”

Saksan puheenjohtajuuskaudella tuodaan neuvostoon hyväksyttäväksi komission maakohtaiset suositukset kasvun ja työllisyyden edistämiseksi sekä julkisen talouden vakauttamiseksi. Komissio on suositellut Suomelle työllisyyttä tukevien toimenpiteiden vahvistamista, pk-yritysten maksuvalmiuden lisäämistä, toteuttamisvalmiiden julkisten investointihankkeiden aikaistamista ja yksityisten investointien edistämistä talouden elvyttämiseksi. Vuoren arvion mukaan komissio viesti Suomelle tulee olemaan sama – kilpailukyky parempaan kuntoon koronakriisistä huolimatta.

”Sisämarkkinoiden toimintaan oman lisänsä tuo Brexit ja EU:n ja Iso-Britannian väliset suhteet. Suomalaisyritysten on varauduttava siihen, ettei kauppasopimusta saada aikaan määräajassa. Kauppaa brittien kanssa käytäneen 1.1.2021 jälkeen WTO-säännöillä, mikä tuo tullit ja byrokratiaa vientiin ja tuontiin”, Vuori sanoo.

Keskuskauppakamarin tuoreessa EU-katsauksessa tarkastellaan tiiviissä muodossa EU-elvytystä ja toimenpiteitä, joilla koronakriisin jälkeistä Eurooppaa voidaan rakentaa. Katsauksen on koonnut Keskuskauppakamarin kansainvälisistä asioista vastaava johtaja ja Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) maajohtaja Timo Vuori yhdessä Keskuskauppakamarin muiden asiantuntijoiden kanssa ja se julkaistaan noin neljä kertaa vuodessa.

Liitteet:

Kauppakamarin EU-katsaus: Jälleenrakennettu Eurooppa

Timo Vuori / Kuvaaja: Pasi Murto

Keskuskauppakamari: Suomen oleskelulupamaksut on asetettava kilpailukykyiselle tasolle13.7.2020 07:00:00 EESTTiedote

Suomen perimät maksut oleskelulupahakemuksista ovat naapurimaihin verrattuna kalliit ja haittaavat osaajien houkuttelua maahan. Keskuskauppakamari esittää, että oleskelulupamaksut uudistetaan pikavauhtia ja uudet maksut asetetaan kilpailukykyiselle tasolle keskeisiin kilpailijamaihin nähden. Samalla pitää käydä tarkasti läpi myös muut osaajien maahanmuuton byrokratiaan liittyvät maksut ja huolehdittava niiden kilpailukykyisestä tasosta.

Varma kesän merkki ei ole vain västäräkki, vaan myös erilaiset huijausyritykset - Keskuskauppakamari kehottaa tarkkuuteen9.7.2020 07:00:00 EESTTiedote

Yrityksiin kohdistuvat huijausyritykset ovat muuttuneet arkipäiväiseksi ilmiöksi, jotka lisääntyvät kesäisin. Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Anne Horttanainen kehottaa olemaan tarkkana niin laskujen maksatuksen kuin salasanojen suhteen kesän aikana sekä perehdyttämään kesätyöntekijät huijausyritysten varalta.

Koronakysely: Puolet yrityksistä vähensi investointejaan koronakriisin takia30.6.2020 00:01:00 EESTTiedote

Puolet kauppakamareiden kyselyyn vastanneista yrityksistä kertoo koronakriisin vähentäneen yrityksen investointikykyä. Reilu viidesosa, 22 prosenttia, näistä yrityksistä kertoo investointien vähentyneen peräti 75-100 prosenttia ajasta ennen koronapandemian puhkeamista. Suurimmalla osalla näistä yrityksistä, noin 47 prosentilla, investoinnit ovat vähentyneet 1-25 prosenttia.