Kauppakamarit julkistivat hallitusohjelmatavoitteensa - Ratkaisuja ilmastonmuutokseen ja työllisyyden pullonkauloihin

Kauppakamarit vaativat seuraavan hallituksen ottavan asialistalleen ilmastonmuutoksen torjunnan.

“Ratkaisuja Suomelle” -ohjelma tarjoaa kauppakamariryhmän panoksen Suomen tulevien vuosien haasteiden ratkaisemiseksi. Kauppakamariryhmä esittää uudistuksia muun muassa osaavan työvoiman, työllisyyden ja kestävän julkisen talouden ja sujuvamman sääntelyn edistämiseksi. Lisäksi ohjelmassa esitetään itsesääntelyyn perustuvia ratkaisuja ilmastonmuutoksen torjuntaan sekä liikenteen ja infrastruktuurin rahoitukseen.

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemen mukaan talouden matalaliitoisen vuosikymmenen jälkeen Suomella on olemassa kaikki edellytykset uuteen kukoistukseen viennin vetäessä, työllisyyden kohentuessa ja valtion velanoton ollessa päättymäisillään. Tyytyväisyyteen ei hänen mukaansa silti pidä tuudittautua.

“Talouden noususuhdanne kääntyy ennemmin tai myöhemmin laskuun. Väestö ikääntyy, teknologia kehittyy, ilmastonmuutoksen pysäyttäminen vaatii yhä vaikuttavampia keinoja ja kaupungistuminen etenee. Siksi päätöksenteolta ensi vaalikaudella vaaditaan rohkeutta tarttua ratkaisuihin. Tämä hallitus ei ole tarpeeksi kyennyt uudistuksiin, vaikka suunta onkin ollut oikea. Siksi me kauppakamariryhmänä haluamme tarjota seuraavan hallituksen eteen tuleviin haasteisiin ratkaisuja”, hän sanoo.

Fossiilisten energianlähteiden käyttö lopetettava vuoteen 2040 mennessä

Erityiseksi asiaksi hallitusohjelmatavoitteista Romakkaniemi nostaa ilmastonmuutoksen torjunnan. Sen painoarvon hän soisi olevan seuraavassa hallitusohjelmassa suuri.

“Tarvitsemme toimia globaalilla, eurooppalaisella ja kansallisella tasolla, sekä välineitä kuluttajille tehdä ilmastoystävällisiä valintoja. Kauppakamarit, elinkeinoelämä ja yritykset haluavat olla keskeinen osa tuota ratkaisua. Ilmastonmuutoksen hillitseminen vaatii toimia ensisijaisesti maailmanlaajuisella tasolla, mutta myös Suomen kansallisen strategian on oltava etunojassa”, hän sanoo.

Kauppakamarien mukaan ilmastotyön punaisena lankana pitää olla vaikuttavuus ja kustannustehokkuus. Eniten pitää panostaa niihin toimenpiteisiin, joilla päästöjä voidaan vähentää eniten ja edullisimmin. Siksi markkinoita pitää luoda ja joustavaa hintaohjausta hyödyntää keinona aina kuin mahdollista. Poliittisen ohjauksen on perustuttava vaikutuksiin, eikä yksittäisten teknologioiden tai energianlähteiden tukiin.

Lisäksi kauppakamarit haluavat ohjelmassaan kiinnittää erityistä huomiota siihen, että työllisyysastetta on tulevaisuudessa nostettava, jotta suomalaisesta työstä ja yrittämisestä kerättyjen verojen maksu ei jää liian kapeille harteille. Väestön ikääntyminen tulee asettamaan valtion rahoituksen kestävyyden koetukselle.

“Työllisyysastetta nostamalla julkinen talous voidaan saada kestävälle pohjalle. Muiden Pohjoismaiden esimerkki osoittaa että tämä työllisyysaste on mahdollista saada 75 prosentin tasolle ja ensi vuosikymmenellä vielä korkeammalle 80 prosentin tasolle. Tämä on välttämätöntä hyvinvointivaltion ja nykyisen etuustason säilyttämiseksi. Etelä-Savossa on jo nyt tietyillä aloilla vaikeuksia saada avoimia työpaikkoja täytettyä. Maakunnan vetovoima, osaamisen parantaminen ja työelämän ulkopuolella olevien mahdollisimman kattava saaminen palkkatyöhön ovat välttämättömiä tavoitteiden saavuttamiseksi”, sanoo toimitusjohtaja Teppo Leinonen Etelä-Savon kauppakamarista.

Juho Romakkaniemi, toimitusjohtaja, Keskuskauppakamari, 040 050 5269
Teppo Leinonen, toimitusjohtaja, Etelä-Savon kauppakamari, 044 770 0592

044 732 1180http://www.eskauppakamari.fi/

PK-yritykset haluavat kasvaa ja investoida – luvitukseen tarvitaan sujuvoittamista29.3.2019 09:26:07 EETTiedote

PK-yrityksillä on kasvuhaluja, mutta kaavoituksen ja rakennuslupien sujuvoittamista kaivataan. Viranomaislupiin liittyvä byrokratia on viivästyttänyt investointeja lähes kahdeksalla prosentilla PK-yrityksistä viime ja tämän vuoden aikana, selviää kauppakamarien PK-hallitusbarometrista. Vastaajayrityksiltä on viivästynyt hankkeita yli 200 miljoonan euron arvosta. Yleisimmin viivästys on liittynyt kaavoitukseen ja rakennuslupiin. Tulevaan hallitusohjelmaan tarvitaan selkeät lupaukset kaavoituksen ja luvituksen sujuvoittamisesta yhden luvan ja luukun periaatteella.