Kauppakamarit vaativat liikenteelle uutta rahoitusmallia

Kauppakamareiden mukaan pelkkä budjettirahoitus ei ole riittävä kattamaan liikenteen korjaus- ja investointivelkaa.

Suomi tarvitsee liikenteelle uuden kokonaisvaltaisen rahoitusmallin, jonka avulla on mahdollista tavoitella Ruotsin tasoa infran rahoituksessa sekä käynnistää uusia infrahankkeita etupainotteisesti. Kauppakamarit ovat julkaisseet yhteisen vaaliohjelman, jossa ne asettavat lähtökohdat uudelle rahoitusmallille.

Kauppakamareiden mukaan uuden rahoitusmallin pitää pystyä vähentämään korjaus- ja investointivelkaa Suomen eri osissa. Uusi rahoitusmalli ei kuitenkaan saa nostaa teiden käytön nettokustannuksia. Lisäksi hankeyhtiöiden käyttöä yksittäisissä uusissa hankkeissa tulee niiden mukaan edistää.

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi korostaa, että väyläverkon kokonaisuuden sujuvuus on kriittinen asia talouskasvun, yritysten toimintaedellytysten sekä kilpailukyvyn kannalta.

“Suomi on eurooppalaisittain pullonpohja ja saari, mikä takaa sen, että meillä on logistisesti huonot lähtökohdat kilpailijamaihimme verrattuna. Maantieteelle emme voi mitään, mutta sitä vastoin meidän tulisi tehdä kaikkemme, jotta voimme taata kilpailukykyisen asemamme”, hän sanoo.

”Kuten useat Itä-Suomen alueen yritysjohtajat totesivat yhteisessä kannanotossaan, Itä-Suomen liikenneyhteydet ovat jääneet jälkeen muun Suomen kehityksestä ja tämä näkyy matka-aikojen lisäksi esimerkiksi väestöliikkeessä. Muutamien kaupunkien kasvusta huolimatta Itä-Suomi menettää huolestuttavalla tavalla asukkaita, mikä heijastuu jo nyt yritysten osaavan työvoiman saatavuuteen. Panostamalla Itä-Suomen liikenneinfraan valtio voi luoda edellytyksiä Itä-Suomen elinvoimalle ja vetovoimaisuudelle – seuraavalta eduskunnalta tarvitaan merkittäviä toimia, joilla Itä-Suomen tilannekuva käännetään. Samalla luodaan edellytyksiä yritysten toiminnalle ja tulevaisuuden investoinneille Itä-Suomessa. Näistä panostuksista hyötyy koko Suomi.”, toteaa Etelä-Savon kauppakamarin toimitusjohtaja Teppo Leinonen.

Kauppakamarit haluavat kiinnittää ohjelmassaan huomiota myös siihen, että Suomen on myös paremmin hyödynnettävä EU:n rahoitusmahdollisuudet liikenteelle. EU-rahoitusmahdollisuuksien osalta erityisen tärkeää on vaikuttaa liikenteen TEN-T-ydinverkkokäytävän laajentamiseen, koska Suomen mahdollisuudet kehittää olemassa olevaa liikenneinfrastruktuuria paranisivat.

Kauppakamareiden “Ratkaisuja Suomelle” -ohjelma tarjoaa kauppakamariryhmän panoksen Suomen tulevien vuosien haasteiden ratkaisemiseksi. Kauppakamariryhmä esittää uudistuksia muun muassa osaavan työvoiman, työllisyyden ja kestävän julkisen talouden ja sujuvamman sääntelyn kehittämiseksi. Lisäksi ohjelmassa esitetään itsesääntelyyn perustuvia ratkaisuja ilmastonmuutoksen torjuntaan sekä liikenteen ja infrastruktuurin rahoitukseen.

Juho Romakkaniemi, toimitusjohtaja, Keskuskauppakamari, puh. 040 050 5269
Teppo Leinonen, toimitusjohtaja, Etelä-Savon kauppakamari, puh. 044 7700 592

Kauppakamarikysely: Ulkomaalaisia osaajia tarvitaan myös duunaritöihin - kokemukset ulkomaalaisista osaajista enimmäkseen positiivisia12.1.2022 08:30:00 EET | Tiedote

Kauppakamareiden kyselyn mukaan ulkomailta rekrytoivat yritykset tarvitsevat osaajia erityisesti ns. duunaritöihin. Noin 70 prosenttia niistä yrityksistä, jotka aikovat jatkossa rekrytoida ulkomailta kertoivat hakevansa ulkomaalaisia osaajia nimenomaan työntekijätehtäviin. Keskuskauppakamari on huolissaan siitä, että maahanmuuton vauhdittamiseen tähtäävät toimet keskittyvät liikaa vain asiantuntijoihin ja erityisasiantuntijoihin.

Etelä-Savon kauppakamarin syyskokous: Yritykset tiiviisti mukaan soteuudistuksen valmisteluun1.12.2021 16:30:18 EET | Tiedote

Suomen historian suurimpiin lukeutuva hallinnollinen uudistus etenee kohti tammikuussa 2022 käytäviä aluevaaleja. Maaliskuussa 2022 aloittavat valtuustot ovat keskeisessä päättävässä roolissa uudistuksen toimeenpanossa. Oleellisena tehtävänä valittavilla valtuustoilla on muun muassa tehdä päätöksiä hyvinvointialueiden ostopalveluiden periaatteista ja strategisista tavoitteista.

Kauppakamarin vientijohtajakysely: Yli 73 prosenttia yrityksistä uskoo viennin kasvuun ensi vuonna – osaajapula myös viennin esteenä4.10.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Yli 73 prosenttia yrityksistä arvioi vientinsä kasvavan ensi vuonna, osoittaa kauppakamarien vientijohtajakysely. Pahimpina viennin esteinä yritykset pitävät logistiikkaan, hankintaan ja liikkuvuuteen liittyviä häiriöitä. Pula osaavasta työvoimasta on myös viennin esteenä. Peräti 72 prosenttia kokee osaajien saatavuudessa olevan ongelmia.