Kauppakamarit vaativat liikenteelle uutta rahoitusmallia

Kauppakamareiden mukaan pelkkä budjettirahoitus ei ole riittävä kattamaan liikenteen korjaus- ja investointivelkaa.

Suomi tarvitsee liikenteelle uuden kokonaisvaltaisen rahoitusmallin, jonka avulla on mahdollista tavoitella Ruotsin tasoa infran rahoituksessa sekä käynnistää uusia infrahankkeita etupainotteisesti. Kauppakamarit ovat julkaisseet yhteisen vaaliohjelman, jossa ne asettavat lähtökohdat uudelle rahoitusmallille.

Kauppakamareiden mukaan uuden rahoitusmallin pitää pystyä vähentämään korjaus- ja investointivelkaa Suomen eri osissa. Uusi rahoitusmalli ei kuitenkaan saa nostaa teiden käytön nettokustannuksia. Lisäksi hankeyhtiöiden käyttöä yksittäisissä uusissa hankkeissa tulee niiden mukaan edistää.

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi korostaa, että väyläverkon kokonaisuuden sujuvuus on kriittinen asia talouskasvun, yritysten toimintaedellytysten sekä kilpailukyvyn kannalta.

“Suomi on eurooppalaisittain pullonpohja ja saari, mikä takaa sen, että meillä on logistisesti huonot lähtökohdat kilpailijamaihimme verrattuna. Maantieteelle emme voi mitään, mutta sitä vastoin meidän tulisi tehdä kaikkemme, jotta voimme taata kilpailukykyisen asemamme”, hän sanoo.

”Kuten useat Itä-Suomen alueen yritysjohtajat totesivat yhteisessä kannanotossaan, Itä-Suomen liikenneyhteydet ovat jääneet jälkeen muun Suomen kehityksestä ja tämä näkyy matka-aikojen lisäksi esimerkiksi väestöliikkeessä. Muutamien kaupunkien kasvusta huolimatta Itä-Suomi menettää huolestuttavalla tavalla asukkaita, mikä heijastuu jo nyt yritysten osaavan työvoiman saatavuuteen. Panostamalla Itä-Suomen liikenneinfraan valtio voi luoda edellytyksiä Itä-Suomen elinvoimalle ja vetovoimaisuudelle – seuraavalta eduskunnalta tarvitaan merkittäviä toimia, joilla Itä-Suomen tilannekuva käännetään. Samalla luodaan edellytyksiä yritysten toiminnalle ja tulevaisuuden investoinneille Itä-Suomessa. Näistä panostuksista hyötyy koko Suomi.”, toteaa Etelä-Savon kauppakamarin toimitusjohtaja Teppo Leinonen.

Kauppakamarit haluavat kiinnittää ohjelmassaan huomiota myös siihen, että Suomen on myös paremmin hyödynnettävä EU:n rahoitusmahdollisuudet liikenteelle. EU-rahoitusmahdollisuuksien osalta erityisen tärkeää on vaikuttaa liikenteen TEN-T-ydinverkkokäytävän laajentamiseen, koska Suomen mahdollisuudet kehittää olemassa olevaa liikenneinfrastruktuuria paranisivat.

Kauppakamareiden “Ratkaisuja Suomelle” -ohjelma tarjoaa kauppakamariryhmän panoksen Suomen tulevien vuosien haasteiden ratkaisemiseksi. Kauppakamariryhmä esittää uudistuksia muun muassa osaavan työvoiman, työllisyyden ja kestävän julkisen talouden ja sujuvamman sääntelyn kehittämiseksi. Lisäksi ohjelmassa esitetään itsesääntelyyn perustuvia ratkaisuja ilmastonmuutoksen torjuntaan sekä liikenteen ja infrastruktuurin rahoitukseen.

Juho Romakkaniemi, toimitusjohtaja, Keskuskauppakamari, puh. 040 050 5269
Teppo Leinonen, toimitusjohtaja, Etelä-Savon kauppakamari, puh. 044 7700 592

044 732 1180http://www.eskauppakamari.fi/

Syyskokoustiedote: Etelä-Savosta nopeiden tietoverkkojen kärkimaakunta12.12.2019 13:41:26 EETTiedote

PK-yritykset haluavat kasvaa ja investoida – luvitukseen tarvitaan sujuvoittamista29.3.2019 09:26:07 EETTiedote

PK-yrityksillä on kasvuhaluja, mutta kaavoituksen ja rakennuslupien sujuvoittamista kaivataan. Viranomaislupiin liittyvä byrokratia on viivästyttänyt investointeja lähes kahdeksalla prosentilla PK-yrityksistä viime ja tämän vuoden aikana, selviää kauppakamarien PK-hallitusbarometrista. Vastaajayrityksiltä on viivästynyt hankkeita yli 200 miljoonan euron arvosta. Yleisimmin viivästys on liittynyt kaavoitukseen ja rakennuslupiin. Tulevaan hallitusohjelmaan tarvitaan selkeät lupaukset kaavoituksen ja luvituksen sujuvoittamisesta yhden luvan ja luukun periaatteella.