Kauppakamarit: Vienti, tuonti ja työmatkat turvattava poikkeusoloissakin

”Yritykset eivät halua, että avaintyöntekijät tai asennusammattilaiset jäävät rajalle jumiin tai joutuvat karanteeniin”, korostaa Keskuskauppakamarin johtaja Timo Vuori.
”On elintärkeätä, että EU-maat ovat sopineet tavaraliikenteen toimivuudesta, sillä Suomenkin suorasta viennistä ja tuonnista EU:n osuus on lähes 60 prosenttia”, sanoo Vuori.
Seuraava haaste voi tulla vastaan EU:n ulkopuolisilla vientimarkkinoilla, jos Kiina, USA tai joku muu Suomelle keskeinen vientimaa päättää rajoittaa henkilöiden matkustamisen ohella tavaroiden tuontia Euroopasta koronauhkaan vedoten, pohtii Vuori.
Ylivoimaiset esteet supistuvan viennin riesana
Vuoren mukaan Suomen vienti ehti alkuvuonna kehittyä erittäin suotuisasti EU:n ulkopuolelle, mutta nyt maaliskuussa se on alkanut hyytyä. Kauppakamareiden myöntämien, tiettyjen maiden viennissä tarpeellisten alkuperätodistusten määrä on maaliskuun kahden ensimmäisen viikon aikana laskenut jo yhdeksän prosenttia.
Sen sijaan yritykset ovat kaivanneet kauppakamareilta todistuksia koronaviruksen aiheuttamista viranomaisrajoituksista ja ylivoimaisesta esteestä ulkomaisia kauppakumppaneitaan varten. Vuori korostaakin, että viennin ja tuonnin toimivuus tavaraliikenne mukaan lukien on turvattava, vaikka henkilöiden liikkuvuutta rajoitetaan. Muutoin yhteiskuntamme moottori, talous leikkaa lopullisesti kiinni.
Välttämättömät työmatkat sallittava – selkeät ohjeet tarpeen
Viranomaisohjeiden mukaan välttämätön työmatkaliikenne on edelleen mahdollista ja jatkuu EU:n sisärajoilla. Näin turvataan päivittäistavaroiden ja lääkkeiden saanti, eikä pysäytetä koko yhteiskuntaa taloudellisesti. Samoin sallitaan muu välttämätön ja perusteltu liikenne, kuten esimerkiksi merkittävä huoltotyö, jonka toteuttaminen edellyttää toisesta maasta saapuvan huoltotiimin tai huoltomiehen suoritusta eikä työ siedä viivästystä.
Keskuskauppakamarin johtajan Timo Vuoren mukaan tämä lähtökohta on hyvä, mutta tulee käytännössä aiheuttamaan paljon epäselvyyttä siitä, voiko virolainen rakennusmies tai puolalainen asentajaryhmä tulla Suomeen töihin ja millä ehdoilla. Millainen työmatkaliikenne sallitaan Ruotsin ja Norjan rajoilla, alueilla, jotka ovat muutamassa kohdin yhtä ja samaa talousaluetta rajan molemmin puolin.
”Viranomaisilta kaivataan nyt selkeitä ohjeita sekä neuvontapalveluita yrityksille ja työntekijöille, jotka joutuvat arjessaan tätä miettimään. Kukaan ei halua jäädä rajalle jumiin tai joutua karanteeniin”, korostaa Vuori.
EU on aikaisemmin linjannut, että säännöllinen työmatkailu EU-maiden kesken pitää sallia.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Timo VuoriJohtaja, kansainväliset asiat; Maajohtaja, Kansainvälinen kauppakamari ICC
Puh:050 553 5319timo.vuori@chamber.fiKuvat

Tietoja julkaisijasta
Keskuskauppakamari edustaa yli 22 000 suomalaista yritystä, jotka työllistävät yhteensä noin miljoona työntekijää. Haluamme helpottaa yritysten toimintaedellytyksiä verotuksen, liikenteen ja lainsäädännön saralla sekä kansainvälisessä kaupassa. Edistämme yritysten itsesääntelyä sekä tarjoamme monipuolisia asiantuntijapalveluja elinkeinoelämän tarpeisiin.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Keskuskauppakamari
IMO:n kansainvälisen meriliikenteen päästömaksun lykkääntyminen hidastaa meriliikenteen energiamurrosta17.10.2025 18:45:42 EEST | Tiedote
Kansainvälisessä merenkulkujärjestö (International Maritime Organization IMO) perjantaina päättyneessä ympäristökomitean kokouksessa ei päästy sopuun meriliikenteen kasvihuonekaasupäästöjen vähentämisestä, vaan lopullinen päätös päästömaksuista siirrettiin ensi vuoden syksyyn. Pitkään valmistellun päästömaksujärjestelmän lykkääntyminen on Keskuskauppakamarin ja Suomen Satamat ry:n mukaan harmillista, sillä mekanismi olisi merkittävä askel meriliikenteen päästöjen vähentämisessä. Kansainvälisen meriliikenteen hiilidioksidipäästöt ovat 2000-luvulla kasvaneet noin 500 megatonnista yli 700 megatonniin ja yli 70 prosenttia kansainvälisestä kaupasta kulkee merirahtina.
Keskuskauppakamari: Velkakonversiomahdollisuus vahvistaa Suomen pääomamarkkinoiden kilpailukykyä16.10.2025 13:52:02 EEST | Tiedote
Keskuskauppakamari kannattaa torstaina annettua hallituksen esitystä, jolla velkakonversio ehdotetaan lisättäväksi yrityssaneerauslain saneerauskeinoihin. Velkakonversiossa on mahdollista muuntaa velkasaamisia velallisyhtiön osakkeiksi ja mitätöidä yhtiön vanhoja osakkeita. Maksunsaantijärjestyksen tuominen lähemmäksi konkurssin maksunsaantijärjestystä on Keskuskauppakamarin johtavan asiantuntija Ville Kajalan mukaan erinomainen muutos.
Keskuskauppakamari: Ajokorttisääntelyn uudistus vauhdittaa sähkö- ja kaasukäyttöisten jakeluautojen yleistymistä10.10.2025 10:14:11 EEST | Tiedote
Keskuskauppakamari pitää liikenne- ja viestintäministeriön valmistelemaa ajokorttisääntelyn muutosta elinkeinoelämälle merkittävänä ja pitkään odotettuna edistysaskeleena. Uudistus nopeuttaa siirtymää sähkö- ja kaasukäyttöisiin ajoneuvoihin jakelu- ja taksiliikenteessä sekä huolto- ja asennuspalveluissa.
Kiinteistömarkkinoilla tasaista – kolmannes auktorisoiduista kiinteistöarvioitsijoista kertoo tilanteen pysyneen vuoden aikana ennallaan9.10.2025 06:55:00 EEST | Tiedote
Keskuskauppakamarin syksyllä toteuttama kysely paljastaa kiinteistömarkkinoiden tilanteen vakiintuneen, vaikkei odotettua vilkastumista ole juurikaan tapahtunut. Markkinakyselyyn vastasi 123 auktorisoitua kiinteistöarvioijaa. Vastauksista käy ilmi, että asuntomarkkinoilla suurin kiinnostus kohdistuu kohtuuhintaisiin, vain vähäistä remonttitarvetta vaativiin uudehkoihin perheasuntoihin.
Kauppakamarikysely: Yritysten suhdannearviot ottivat takapakkia keväästä - ensi vuodesta ennakoidaan tuntuvasti parempaa2.10.2025 06:55:00 EEST | Tiedote
Yritysten arviot suhdannetilanteesta ottivat kauppamarien tuoreessa talouskyselyssä takapakkia verrattuna kevääseen. Heikkeneminen ei ole suuruudeltaan valtavaa, mutta se koskee laaja-alaisesti vastauksia niin liikevaihdon, tilauskantojen, viennin kuin henkilöstömäärienkin suhteen. Omalla toimialalla vallitsevia yleistunnelmia luonnehditaan pessimistisesti. Keskuskauppakamarin pääekonomistin Jukka Appelqvistin mukaan yrityksissä riittää silti edelleen uskoa kasvuun ja erityisesti siihen, että pidemmällä aikavälillä suhdanne on kirkastumassa. Ensi vuodesta ennakoidaan tuntuvasti kuluvaa vuotta parempaa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme