Kauppakeskus Mylly on Suomen hyvämaineisin kauppakeskus

Koronatilanne ei vaikuttanut suuren yleisön luottamukseen, kesällä tehtiin jopa myyntiennätyksiä.

Kauppakeskusten Luottamus&Maine-tutkimuksen tavoitteena oli selvittää Suomessa toimivien kauppakeskusten mainetta kansalaisten keskuudessa. Tutkimukseen valittiin mukaan 10 suurinta kauppakeskusta sekä myynnin määrällä että liikepinta-alalla mitattuna, eli yhteensä 13 kauppakeskusta. Tutkimuksen tiedonkeruu toteutettiin internet-paneelissa marraskuussa 2020. Tutkimukseen vastasi yhteensä 1 815 suomalaista. Kauppakeskus Mylly sijoittui tutkimuksessa ensimmäiselle sijalle.

- Halusimme tuottaa kauppakeskuksille ymmärrystä niistä tekijöistä, jotka ohjaavat ihmisten valintoja kauppakeskusten suhteen. Tutkimuksen avulla pystymme löytämään ne asiat, joihin kauppakeskusten kannattaa erityisesti kiinnittää huomiota ihmisten luottamuksen ja viihtymisen lisäämiseksi sekä toki myös kauppakeskuksen liiketoiminnan vahvistamiseksi, kertoo T-Median vanhempi asiantuntija Hanna-Mari Aula.

- Olemme luonnollisesti erittäin ylpeitä siitä, että Mylly sijoittui ensimmäiseksi tutkimuksessa. Tämä osoittaa, että Myllyä on rakennettu pitkäjänteisesti ja vastuullisesti, kohta jo 20 vuoden ajan, iloitsee Kauppakeskus Myllyn toimitusjohtaja Mari Hantula.

Korkeimmat arvosanat Mylly sai tutkimuksessa vastuullisuudesta, asioinnin helppoudesta ja mukavuudesta, tilojen viihtyisyydestä ja turvallisuudesta sekä liikevalikoimasta.

Kesällä tehtiin myyntiennätyksiä

Myllyssä tehtiin viime vuonna kauppaa lähes 210 miljoonalla eurolla, joka on 10% vähemmän kuin toissa vuonna. Keskiostos oli joulukuussa ennätyksellisesti yli 50 euroa. Kävijämäärässä jäätiin luonnollisesti, mutta kuitenkin vain 15%

- Olemme tyytyväisiä viime vuoteen kokonaisuutena. Näyttää siltä että Mylly kesti koronapandemian tuomat haasteet keskimääräistä paremmin, kertoo Hantula.

Myyntiennätyksiä rikottiin kesän aikana, kesäkuussa myynti kasvoi 5% ja heinäkuussa 5,5%. Heinäkuun myynti oli ensimmäistä kertaa koko Myllyn historiassa yli 20 miljoonaa euroa.

- Odotamme mielenkiinnolla KTI Kiinteistötieto Oy:n julkaisemaa vuoden 2020 myynti- ja kävijäindeksiraporttia, joka valmistuu yleensä helmikuun loppupuolella. Sitten näemme miten Myllyn luvut vertautuvat koko vuoden osalta kauppakeskusmarkkinaan, lisää Hantula.

Uusia liikkeitä ja elämyksiä

Haastavan vuoden aikana Myllyyn saatiin uusia liikkeitä, kun TempurSuperdry ja Skechers avasivat liikkeensä Myllyyn. Myös ravintolapuolella nähtiin uusia avauksia, Naantalin Aurinkoinen ja Kotipizza avasivat toimipisteet Myllyyn loppuvuodesta. Vuoden isoimpana julkistuksena voi ehkä pitää Finnkinon 6-salisen elokuvateatterin rakentamisen aloitusta. Finnkinon teatteri avautuu Myllyyn vuonna 2022.

- Tälle vuodelle on tulossa myös uusia avauksia. Maaliskuun alussa Myllyyn aukeaa uusi sisustusliike Lempi Lifestyle, jonka valikoima tarjoaa sekoituksen välimeren lämpöä, skandinaavista raikkautta, rönsyilevää boho-fiilistä. Muista avauksista tiedotetaan myöhemmin, kun sen aika on, kertoo Hantula.

Finnkinon teatterin tulo Myllyyn aiheuttaa hieman muutoksia nykyisten liikkeiden sijaintiin. Clas Ohlson siirtyi Synsamia vastapäätä olevaan liiketilaan ja Stadium siirtyy toukokuussa Clas Ohlsonin vanhaan liiketilaan. Stadiumin nykyinen tila tulee osaksi Finnkinon elokuvateatteria.

- On aina hienoa päästä kertomaan uusista avauksista. Julkistukset kertovat osaltaan siitä, että Myllyyn uskotaan, siihen investoidaan ja sitä kehitetään jatkuvasti. Mylly täyttää tänä vuonna 20-vuotta, toivomme että pääsemme juhlimaan sitä syksyllä yhdessä asiakkaidemme ja liikkeidemme kanssa, lisää Hantula.

Kauppakeskus Mylly sijaitsee Raisiossa ja on Varsinais-Suomen suurin kauppakeskus. Myllyssä on lähes 150 liikettä ja palvelua. Kävijöitä Myllyssä on vuosittain 5 miljoonaa ja kokonaismyynti vuodessa on noin 200 milj. euroa.

T-Media on maineen mittaamiseen ja analysoimiseen erikoistunut tutkimusyhtiö. T-Media käyttää liikkeenjohtamisen teoriaan ja tilastotieteeseen perustuvia työkaluja, jotka todentavat maineen liiketoimintavaikutukset.

Luottamus&Maine on T-Median kehittämä tutkimusmalli, joka auttaa luottamuksen ja maineen mittaamisessa, kehittämisessä ja ylläpitämisessä. Tutkimusmalli selvittää organisaation maineen ja luottamuksen tason sekä tunnistaa organisaation tärkeimmät vahvuudet ja kehityskohteet.