Kauppakeskusjätti Citycon palkittiin nuorisolähtöisestä toiminnastaan SOSTE -palkinnolla

Citycon Oyj on saanut tunnustuksen nuorten mukaan ottamisesta ja huomioimisesta kauppakeskustoiminnassa. Vuosittain jaettava SOSTE -palkinto myönnetään hyvinvointitalouden edistämisestä.

Kuva: Citycon, kuva Myyrmannin ostoskeskuksesta

Citycon Oyj:n nuoret huomioiva ja nuoria osallistava toiminta kauppakeskuksissa palkittiin vuoden SOSTE -palkinnolla. Palkinnolla haluttiin antaa tunnustusta Cityconin aktiiviselle otteelle nuorten hyvinvointia edistävässä toiminnassa ja panostuksiin nuorten kauppakeskuskävijöiden viihtyvyydessä.

”On esimerkillistä, että nuorten osallistumismahdollisuudet ja viihtyvyys otetaan huomioon ostoskeskuksen monimuotoisuuden kehittämisessä. Cityconin toiminnassa korostuvat nuorten osallisuuden vahvistaminen, nuorille turvallisten ja viihtyisien tilojen tärkeyden ymmärtäminen sekä pitkäjänteinen sitoutuminen hyvinvointia lisäävään kehittämistyöhön yhdessä järjestöjen kanssa”, kiteyttää palkintoraadin perustelut raadin puheenjohtajana toiminut Jukka Tahvanainen.

Citycon on ollut edelläkävijä nuorten mukaan ottamisessa ja huomioimisessa kauppakeskustoiminnassa. Yritys on huomioinut nuorten tarpeita jo ostoskeskuksia suunniteltaessa ja esimerkiksi nuorten oma järjestyksenvalvoja (NOJA) tekevät ostoskeskuksista paremmin nuorten hyvinvointia tukevia tiloja.

”Yhteiset pelisäännöt ja turvalliset aikuiset rauhoittavat koko kauppakeskuksen arkea, näin kaikilla asiakkailla on viihtyisä asiointiympäristö ja varsinaisia häiriötilanteita on vähemmän. Olemme vastuullisuusstrategiassamme ottaneet tavoitteeksi tuoda nuoria osallistavia toimintoja kaikkiin kohteisiimme vuoden 2020 loppuun mennessä”, kertoo Cityconin liiketoimintajohtaja Sanna Yliniemi.

SOSTE -palkinto myönnettiin tänä vuonna viidettä kertaa. Palkinto on jaettu vuodesta 2014 tunnustuksena hyvinvointitalouden edistämisestä ja sen myöntää sosiaali- ja terveysalan kattojärjestö SOSTE.

Tämänvuotiseen palkintoraatiin kuuluivat valtiovarainministeriön alivaltiosihteeri Päivi Nerg, THL:n pääjohtaja Juhani Eskola, Finlaysonin luova johtaja Jukka Kurttila, Taloustoimittajat ry:n puheenjohtaja Kirsi Turkki sekä SOSTEn hallituksen puheenjohtaja Jukka Tahvanainen, Näkövammaisten liitto. Raati valitsi Cityconin palkinnonsaajaksi yhdeksän ehdotuksen joukosta.

Vuoden 2018 SOSTE-palkinto luovutetaan M/S SOSTE -tapahtuman avajaisissa Tennispalatsin Finnkinossa (Salomonkatu 15, Helsinki) ti 9.10.2018 klo 13.20.

SOSTE-palkinnon myöntämisen tarkoituksena on kiinnittää myönteisellä tavalla huomiota hyvinvoinnin ja talouden tasavertaisen suhteen rakentumiseen sekä hyvinvointi-investointien merkitykseen.

Lisätietoa kauppakeskusten nuorisotoiminnasta:
Citycon Sanna Yliniemi, sanna.yliniemi@citycon.com ja 040 0712072

Kuva: Citycon, kuva Myyrmannin ostoskeskuksesta

SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry on valtakunnallinen kattojärjestö, joka kokoaa yhteen yli 300 sosiaali- ja terveysalan järjestöä ja yhteisöä. SOSTEn tavoitteena on sosiaalisesti eheä, terve ja aidosti osallistuva yhteiskunta, jossa järjestöillä on vahva rooli. Sosiaali- ja terveysjärjestöissä toimii 1,3 miljoonaa jäsentä, 0,5 miljoonaa vapaaehtoista, 260 000 vertaistukijaa ja 50 000 ammattilaista.

Sosiaalibarometri 2019: uudistuksen lähtökohdaksi monia palveluja tarvitsevat – ilman integraatiota ei hillitä kustannuksia14.5.2019 11:57:25 EESTTiedote

70 prosenttia sote-johtajista piti hallinnon selkeyttä, kustannusten nousun hillintää sekä integraatiota niin sosiaali- ja terveydenhuollon kuin perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidonkin kesken erityisen keskeisenä sote-uudistuksen onnistumiselle. Näiden toteutumiseen valmistellussa sote-uudistuksessa ei kuitenkaan luotettu.

Sosiaalibarometri 2019: Vanhat työkalut eivät poista kaikkien työttömyyttä – asiantuntijat toivovat joustavaa järjestelmää ja tukea osatyökykyisille29.4.2019 11:08:20 EESTTiedote

Työ- ja elinkeinotoimistojen johto pitää viimeaikaisia toimenpiteitä työttömyyden vähentämiseen tehottomina, selviää tuoreesta Sosiaalibarometrin osajulkaisusta. TE-johdosta yli puolet on sitä mieltä, että aktiivimalli, koeajan pidentäminen ja työkokeilun käyttötarkoituksen laajentaminen eivät ole juurikaan vähentäneet työttömyyttä