Kauppaneuvos Otto A. Malmin lahjoitusrahasto jakoi yhteensä 887.105 € apurahoina kansansivistystä edistäviin ja yleishyödyllisiin tarkoituksiin

Apurahoja myönnettiin kaikkiaan 887.105 € yhteensä 281 hankkeelle kansansivistystä edistäviin ja yleishyödyllisiin tarkoituksiin. Apurahoja haettiin kaikkiaan 6.998.962 € yhteensä 1301 hankkeelle. Yhteensä 22 % hakemuksista sai myönteisen päätöksen. Myönnetty apuraha oli keskimäärin 3.157 €.

Suurimmat yksittäiset apurahat myönnettiin kymmenelle hakijalle (aakkosjärjestyksessä):

• Baltic Circle ry. (8.000 €; Baltic Circle -festivaalin järjestämiseen kestävästi itsenäisenä yhdistyksenä)
  • Historian rf./Taina ry. (7.500 €; Pietarsaaressa sijaitsevien paikkojen dokumentointi 3D teknologiaa hyödyntäen osana suurempaa paikallishistoriaan pohjautuvaa kokonaisuutta peruskoulun opetukseen liittyen)
  • Kalsi Jaakko (10.000 €: Suomalaisia perinnetaitoja esittelevän ja opettavan digitaalisen palvelun konseptisuunnittelu ja -testaus)
  • Koko Jazzin Kannatusyhdistys ry. (18.000 €; Kontrabasson ja rumpusetin hankintaan Suomi-palkitulle Koko Jazz Clubille)
  • Meri-Helsingin musiikkiopiston kannatusyhdistys ry. (8.000 €; Rytmimajakka, matalan kynnyksen musiikkkiharrastushanke, jonka tavoitteena on saada mukaan lapset, joille se ei muuten olisi mahdollista)
  • Pakolaisneuvonta ry. (8.000 €; Pakolaisneuvonnan työ turvapaikanhakijoiden ja muiden haavoittuvassa asemassa olevien ulkomaalaisten oikeusturvan vahvistamiseksi)
  • Suomen Meriarkeologinen seura ry. (8.000 €; Saaristomeren Hylkypuiston perustaminen)
  • Vega-säätiö sr. (36.000 €; Osarahoitus Aktion Österbotten/EU Leader -toiminnan esihankkeeseen – rahoituksen hankkiminen laivahallin rakentamiseen sotakorvauskuunari Vegaa varten)
  • Villa Karon ystävät ry. (7.000 €; Villa Karon vaikuttavuusselvitys)
  • Ålands fågelskyddsförening r.f. (20.000 €; Lågskärissä sijaitsevan majanvartjjan taloon sisältyvien kaakeliuunien ja puuliesien entisöinti ja kunnostus sekä räystäiden uusiminen ja savupiippujen vieressä olevien reikien paikkaus)

Apurahan saajat julkistettiin 1.7.2023. Katso kaikki myönnetyt apurahat www.ottomalm.fi

- ”Tänä vuonna hakemusten määrä oli noussut merkittävästi aiempaan verrattuna. Saimme paljon kiinnostavia ja hyviä hakemuksia aivan uusilta hakijaryhmiltä, mm. entisöintiä ja kunnostusta sekä sosiaalista työtä ja osallisuutta varten.”, sanoo professori Mirjam Kalland, joka toimii Kauppaneuvos Otto A. Malmin lahjoitusrahaston hallituksen puheenjohtajana.

Riitta Heinämaa
säätiön sihteeri,
050 4145302,
riittaheinamaa@gmail.com

Lisätietoja säätiöstä

Kauppaneuvos Otto A. Malmin lahjoitusrahasto perustettiin vuonna 1898. Rahaston mottona on ”kanssaihmisten hyödyksi ja yhteiskunnan parantamiseksi”. Vuonna 2024 Kauppaneuvos Otto A. Malmin lahjoitusrahaston apurahat jaetaan tieteelliseen tutkimukseen.

Muut kielet

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Kauppaneuvos Otto A. Malmin lahjoitusrahasto - Kommerserådet Otto A. Malms donationsfond