Kauppaprosessit kunnossa: navigointi onnistunut myös korona-ajan keskellä

Yritykset ovat olleet kuluneen kevään aikana erilaisten haasteiden edessä vienti- ja tuontikaupassa koronan vaikuttaessa niin hankintaketjuihin, logistiikkaan kuin kaupan toteuttamisen hallintaan. Hyvin hoidetut Trade compliance -prosessit (kauppaprosessit) ovat auttaneet yrityksiä selviytymään poikkeusoloissa taaten turvallisen ja sujuvan kaupan, samalla riskit minimoiden.

Keskuskauppakamarin kansainvälisen kaupan asiantuntija Hannele Visuri.

Keskuskauppakamarissa toimii kauppaprosessiryhmä, jossa on edustajia kahdestatoista vienti- ja tuontiyrityksestä.

”On hienoa, että voimme tarjota foorumin Trade compliance ammattilaisille, jotka toimivat ulkomaankaupan mahdollistajina. Neljä kertaa vuodessa järjestettävissä kokouksissa meillä on ajankohtaisia alustuksia ja ideoiden vaihtoa parhaista käytännöistä kauppaprosesseissa,” sanoo ryhmän sihteeri ja Keskuskauppakamarin kansainvälisen kaupan asiantuntija Hannele Visuri.

Kilpailukyky muodostuu nyt koronaikaan mitä enenevissä määrin riskienhallinnasta (riskikilpailukyvystä), jossa korostuu kauppaprosessien hyvä osaaminen niin myynnissä kuin hankintaketjuissa. Esimerkiksi Know Your Customer -asioita ei voida ohittaa: niin myynnin kuin hankinnan pitää tietää yhteistyökumppaninsa nykytilanne kysymällä ja jopa googlettamalla ja seuraamalla tiiviisti mediaa. Lisäksi vienti- tai hankintamaan poliittinen ja ekonominen tilanne sekä laajempi yhteiskunnan toimivuus on huomioitava jopa päivätasolla.

Yrityksien päivittäisissä sisäisissä prosesseissa etätyö on lisännyt kekseliäisyyttä sekä parantanut tiedonjakoa ja asioiden virtaviivaistumista. Digitalisuuden tarpeellisuus muun muassa dokumentoinneissa, esimerkiksi sähköisissä allekirjoituksissa ja arkistoissa sekä kaupan rahoituksessa on entisestään korostunut.

”Kun trade compliance vaateiden hallinta on yrityksessä kunnossa ja kun ne on viety osaksi yrityksen muiden prosessien hallintaa, mahdollistaa se luovan uusien toimintatapojen käyttöönoton nopeastikin. Samalla opitaan paljon uutta tulevaa ajatellen,” sanoo Kauppaprosessityöryhmän puheenjohtaja, Päivi Pietarinen, Vaisala Oyj.

”Muuttuneissa olosuhteissakin Trade compliance’n hallinta on osa kaikenkokoisten vienti- ja tuontiyritysten perustoimintaa: esimerkiksi kauppalaskun tietojen tulee olla kauppasopimuksen ja toteutuksen mukaisia. Esimerkiksi tuotteen jakelukanavan muutos ei ole pelkkä toimitusosoitteen muutos vaan se voi vaikuttaa samalla myös vienti- ja tuontivelvollisuuksien hoitamiseen,” sanoo Pietarinen.

Navigointi siis onnistuu paremmin, kun pohja on rakennettu kunnolla.

”Haluamme tuoda pk-yrityksille Trade compliance asioiden tärkeyttä esille, ja syksyllä tiivistämme oppimme ja tietämyksemme yhteen julkaisemalla Kauppaprosessien hallinta TOP 5 -julkaisun”, sanoo Hannele Visuri.

Keskuskauppakamarin kansainvälisen kaupan asiantuntija Hannele Visuri.

Keskuskauppakamari ja Metsäteollisuus: Suomen kilpailukyky tarvitsee selkeitä ratkaisuja EU:n merenkulun päästökaupassa14.7.2021 16:52:52 EEST | Tiedote

Euroopan komission tänään osana Fit for 55-pakettia antama lainsäädäntöesitys merenkulun ulottamisesta päästökauppaan tuo markkinaehtoisen mekanismin keinovalikoimaan meriliikenteen päästöjen vähentämiseksi. Meriliikenteestä erittäin riippuvaisen Suomen kannalta on kuitenkin ehdottoman tärkeää, että Suomi huolehtii päästövähennysten lisäksi vientialojen kilpailukyvystä, kun merenkulun päästökaupan yksityiskohdista sovitaan EU:ssa.

Suomen vienti jatkaa 8 prosentin kasvussa – matkustusrajoitukset jarruttavat kasvua, arvioi Keskuskauppakamarin johtaja Timo Vuori9.7.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Kesäkuussa Suomen vienti jatkoi kasvuaan. Kauppakamarien tuoreiden vientiasiakirjatilastojen mukaan alkuperätodistusten kysyntä kasvoi maalis-kesäkuussa peräti 8 prosenttia verrattuna edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon. EU:n ulkopuolelle suuntautuvaa vientiä varten yritykset hakivat kesäkuussa kauppakamareista yhteensä 6226 alkuperätodistusta, mikä on jopa enemmän kuin viennin ennätysvuonna 2019, jolloin määrä oli 6217.

Kauppakamarikysely: Alkushokin jälkeen yritykset pärjäsivät koronapandemiassa ennakoimaansa paremmin – toimialakohtaiset erot kuitenkin suuria30.6.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Koronapandemian vaikutukset ja jäljet yritysten toimintaan ovat suuret, mutta eivät ihan niin suuret kuin mitä yritykset itse pandemian alussa arvioivat, selviää kauppakamareiden maaliskuun 2020 ja kesäkuun 2021 välillä tekemistä koronakyselyistä. Toiset toimialat, kuten teollisuus, ovat selvinneet kohtalaisen vähin vaurioin, kun taas majoitus- ja ravintola-ala sekä kulttuuri ovat olleet suurkärsijöitä.

Kauppakamarien PK-hallitusbarometri: Yrityksen ulkopuoliset hallituksen jäsenet tuovat lisäarvoa hallitustyöskentelyyn28.6.2021 00:01:00 EEST | Tiedote

PK-yritysten hallituksen jäsenille maksetaan palkkioita todennäköisimmin niissä yrityksissä, joiden hallituksissa on yrityksen ulkopuolisia jäseniä. Hallitukset, joissa on ns. ulkopuolisia eli riippumattomia jäseniä, tuovat myös selvästi enemmän lisäarvoa yrityksen toimintaan ja ulkopuolisia jäseniä arvostetaan. Ulkopuolisia hallituksen jäseniä on kahdella viidestä PK-yrityksestä. Tiedot käyvät ilmi kauppakamarien joka toinen vuosi toteutettavasta PK-hallitusbarometristä, johon vastasi 804 yritysjohtajaa.