Helsingin kaupunki, kaupunginkanslia

Kaupunginhallitus päättää hankesuunnittelun aloittamisesta sähkölautan saamiseksi Kruunuvuorenrannan ja kantakaupungin välille – liikenne olisi mahdollista aloittaa kesällä 2023

Jaa

Uudenlainen sähkölautta liikennöisi Meritullintorin ja Kruunuvuorenrannan välillä alkaen kesällä 2023. Lautan liikennöinnistä vastaisi HKL ja sillä voisi matkustaa HSL:n matkalipuilla. Kaupunginhallitus päättää hankesuunnittelun aloittamisesta maanantaina 24.5.2021. Tänä kesänä vesiliikennettä kokeillaan Kruunuvuorenrannan ja kantakaupungin välillä pienimuotoisesti yhdellä lähdöllä päivässä suuntaansa ja lisäksi Kruunuvuorenranta on pysäkkinä uudella vesibussireitillä Vallisaaren ja Hakaniemen välillä.

Lautan reitti Kruunuvuorenrannasta Meritullintorille. Kuva: Tietoa
Lautan reitti Kruunuvuorenrannasta Meritullintorille. Kuva: Tietoa

Lautan ensimmäinen käyttökohde Meritullintorin ja Kruunuvuorenrannan välisellä reitillä täydentäisi osaltaan rakentuvan Kruunuvuorenrannan asukkaiden liikkumisvaihtoehtoja ennen Kruunusillat-raitiotien valmistumista. Arvioiden mukaan reitillä olisi 1 000–1 500 matkustajaa päivässä.

Reittiä liikennöitäisiin kahdella vähintään 150 matkustajaa ja 20–30 polkupyörää kuljettavalla sähkökäyttöisellä aluksella, jotka pystyvät liikennöimään ympärivuotisesti siten, että molemmista päistä lähdöt olisivat puolen tunnin välein kello 6.30–21.30 välillä. Matka-aika olisi 15 minuuttia.

Laiturit olisivat siirrettäviä ponttonilaitureita, joihin lauttojen latauslaitteistot voidaan sijoittaa. Latausjärjestelmä tarvitaan vain reitin toiseen päähän Kruunuvuorenrantaan, jonne se on myös helpommin toteutettavissa.

Sähkölautta olisi osa HSL:n joukkoliikenne-ja lippujärjestelmää, kuten Suomenlinnan lauttakin ja HSL:n matkaliput kelpaisivat reitillä. Liikenteen toteuttajana olisi HKL ja sen tytäryhtiö Suomenlinnan Liikenne Oy.

Alustavan aikataulun mukaan liikennöinti reitillä voisi alkaa kesällä 2023.

”Sähkölauttapilotoinnissa on kyse täysin uudenlaisesta päästöttömästä akkukäyttöisestä jäissä kulkevasta lautasta. Hanke olisi ensimmäinen suomalainen sähkökäyttöinen kaupunkien sisäiseen liikenteeseen tarkoitettu ympäri vuoden liikennöivä lauttayhteys”, toteaa Suomenlinnan Liikenteen toimitusjohtaja Kari Noroviita.

Sähkölautta on mahdollista siirtää myöhemmin uudelle reitille

Alustavat investointikustannukset muodostuvat kahdesta aluksesta sekä laituri- ja sähköistyskustannuksista. Kokonaisinvestoinnit ovat noin 8–9 miljoonaa euroa.

Alusten miehitys edellyttäisi 14 työntekijää. Henkilöstökulut, muut käyttökulut sekä poistot huomioiden liikennöinnin käyttökustannukset ovat noin 1,4 miljoonaa euroa vuodessa. Helsingin kaupungin nettokustannus sähkölautan liikennöinnistä olisi matkustajaennusteesta riippuen noin 900 000–1 000 000 euroa vuodessa.

Käyttö- ja investointikustannukset ovat arvioita suuruusluokasta. Tehtävää hankintapäätöstä varten lukuja tarkennetaan.

Tulevaisuudessa lautat voisivat ajaa Kruunuvuorenrannan sijasta muillakin reiteillä, esimerkiksi myös Hernesaaren, Jätkäsaaren, Lauttasaaren sekä Ruoholahden välillä tai Meritullintorilta Kalasataman Nihtiin. Myös näillä reiteillä voisi olla kysyntää suoralle vesiyhteydelle, sillä niilläkin on rannalle ulottuvaa tiivistä rakentamista.

Kruunuvuorenrannasta Kauppatorille sekä saaristoon tänä kesänä

Kruunuvuorenrannan ja kantakaupungin välille on tulossa jo tulevaksi kevääksi ja alkukesäksi pienimuotoinen vesiliikennekokeilu, jonka kautta kerätään tietoa mm. reitin kysynnästä ja matkustajien tarpeista. Kokeilussa liikennöidään 17.5.–18.6.2021 välisenä aikana maanantaista perjantaihin reitillä Kruunuvuorenranta–Kauppatori, Kauppatori–Kruunuvuorenranta kerran päivässä kumpaankin suuntaan.

Lähtöajat ovat alustavasti klo 08:00 Kruunuvuorenrannasta ja paluu klo 17:15 Kauppatorilta Kruunuvuorenrantaan. Aamulähtö saattaa vielä tarkentua kruunuvuorelaisten tarpeisiin perustuen. Alukseen mahtuu 49 matkustajaa. Lastenvaunuja ja polkupyöriä voidaan ottaa kyytiin tapauskohtaisesti turvallisuus huomioiden.

”Sekä sähkölautta, että sitä edeltävät vesiliikennekokeilut ovat osa Helsingin merellisen strategian toteuttamista. Tavoitteena on kehittää Helsingin merellisten kohteiden saavutettavuutta sekä myös vesiliikenteen ilmastokestävyyttä ja hiilineutraaleja ratkaisuja, minkä puolestaan uskomme mahdollistavan uudentyyppistä liiketoimintaa ja tuoteinnovaatioita. On myös hienoa, että Kruunuvuorenrannan kaltainen merellinen asuinalue on heti yhteydessä saaristoon ja sieltä voi ensi kesänä hypätä suoraan saaristoristeilylle”, Helsingin merellisen strategian projektipäällikkö Minttu Perttula sanoo.

Kruunuvuorenranta on myös pysäkkinä kesän 2021 uudella Hakaniemen Island Hopping -saaristoreitillä, jonka pysäkit ovat Hakaniemi > Kruunuvuorenranta > Vasikkasaari > Vallisaari Luotsipiha > Vallisaari Torpedolahti > Lonna > Kruunuvuorenranta > Hakaniemi. Vallisaaressa järjestetään tulevana kesänä taidetapahtuma Helsinki Biennaali, jonka avajaiset ovat Helsinki-päivänä 12.6.2021. Reitin liikennöintikausi on 12.6.–15.8.2021. Lähtöjä Hakaniemestä on viisi päivässä. Lisätietoja liikennöitsijän JT-Linen kotisivuilla: https://www.jt-line.fi/hakaniemi-vallisaari-helsinki-biennaali-lonna/

Helsingin saariston vesiliikenteen aikataulut löytyvät myös HSL:n reittioppaasta.

Linkkejä:

Helsingin merellinen strategia

Kruunuvuorenranta Uutta Helsinkiä -sivustolla

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Suomenlinnan Liikenne
toimitusjohtaja
Kari Noroviita
kari.noroviita@hel.fi
09 310 33510

Helsingin merellinen strategia
projektipäällikkö
Minttu Perttula
minttu.perttula@hel.fi
09 310 36171

Kruunuvuorenranta
projektinjohtaja
Ulla Loukkaanhuhta
ulla.loukkaanhuhta@hel.fi
09 310 36038

Viestintä, kaupunginkanslia
viestintäasiantuntija
Liisa Leeve
liisa.leeve@hel.fi
09 310 20433

Kuvat

Lautan reitti Kruunuvuorenrannasta Meritullintorille. Kuva: Tietoa
Lautan reitti Kruunuvuorenrannasta Meritullintorille. Kuva: Tietoa
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Helsingin kaupunki, kaupunginkanslia
Helsingin kaupunki, kaupunginkanslia

PL 1,00099 Helsingin kaupunki

09 310 1641https://www.hel.fi

Kaupunginkanslia on Helsingin kaupungin keskushallintovirasto. Päämäärämme on kaupunki, joka tarjoaa parastaan kaupunkilaisille ja menestyy kiihtyvässä kilpailussa. Uudistamme kaupunkia strategian mukaisesti yhdessä toimialojen kanssa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kaupunginkanslia

Helsinki-päivänä palkittiin ansioituneita Helsingin tekijöitä12.6.2021 17:30:00 EEST | Tiedote

Tänään 12. kesäkuuta on vietetty perinteistä Helsinki-päivää eli Helsingin "syntymäpäivää". Kuningas Kustaa Vaasa perusti kaupungin 12.6.1550, eli tänä vuonna juhlitaan jo 471-vuotiasta Helsinkiä. Helsinki-päivänä kaupunki jakaa tunnustuksia ansioituneille helsinkiläisille. Kaupungintalon virtuaalisessa Helsinki-päivän juhlassa jaettiin Helsinki-mitalit, urheilu-, kulttuuri-, taide- ja tiedepalkinnot sekä Helsingin kaupungin tutkimusapurahat. Tänä vuonna palkitsemistilaisuutta pystyi ensimmäistä kertaa seuraamaan suorana Helsinki-kanavalta.

Maailman tarkinta ilmanlaatudataa kehitetään Helsingissä uuden sukupolven sensoriverkoston ja tietomallinnuksen avulla – Kaupunkilaiset mukana kehitystyössä11.6.2021 10:00:00 EEST | Tiedote

Helsingin kaupungin johtamassa Healthy Outdoor Premises for Everyone HOPE -hankkeessa on kehitetty uudenlaista tapaa mitata paikallisia ilmansaasteita kaupunkilaisten mukanaan kantamilla mittalaitteilla. Hanke on osa Helsingin yliopiston Megasense-ohjelmaa, ja taustalla on kokenut kumppaniverkosto, joka tuo yhteen Helsingin yliopiston, Helsingin kaupungin, Ilmatieteen laitoksen sekä Helsingin seudun ympäristöpalvelujen (HSY) osaamisen.

Pääkaupunkiseutu palasi alemmalle epidemiatasolle eli kiihtymisvaiheeseen10.6.2021 14:15:40 EEST | Tiedote

Pääkaupunkiseudun koronakoordinaatioryhmä linjasi kokouksessaan torstaina 10.6.2021, että pääkaupunkiseutu on palannut alemmalle epidemiatasolle, eli kiihtymisvaiheeseen. Linjaus perustuu epidemiologiseen tilanteeseen ja tehtyyn kokonaisarvioon. Ryhmä on valmistellut päätöstä ja sen käytännön toimeenpanoa viime viikon kokouksesta lähtien, jolloin ryhmä ennakoi tilanteen todennäköisesti siirtyvän kohti kiihtymisvaihetta. Tuolloin epävarmuutta loivat muun muassa uusien tartuntojen odotettua hitaampi väheneminen, koulujen päätösviikonlopun mahdollinen vaikutus tartuntamääriin ja virusvarianttien merkitys epidemian hallinnassa. Tilanteen kehittymiseen liittyy edelleen epävarmuuksia. Koronakoordinaatioryhmällä on valmius linjata asiasta nopeastikin uudelleen, mikäli tilanne kääntyy huonompaan suuntaan.

Helsingin seudulla on korkea osaamistaso ja hyvät innovaatiotoiminnan edellytykset10.6.2021 11:51:49 EEST | Tiedote

Helsingin seudun elinvoimaisuus ja talouden kestävä kasvu pohjautuvat seudun innovatiivisuuteen. Alueella on vahva koulutus- ja tutkimussektori sekä korkean osaamistason omaava väestö, jotka takaavat edellytykset uusien ideoiden syntymiselle ja kehittämiselle. Patenttihakemusten kasvu Helsingin seudulla osoittaa, että innovaatiotoiminta tuottaa myös tulosta. Euroopan komission alueellisen innovatiivisuuden raportin mukaan Helsinki/Uusimaa oli Euroopan Unionin innovatiivisin alue vuonna 2019.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme