Kaupunginhallitus päättää hankesuunnittelun aloittamisesta sähkölautan saamiseksi Kruunuvuorenrannan ja kantakaupungin välille – liikenne olisi mahdollista aloittaa kesällä 2023
Lautan ensimmäinen käyttökohde Meritullintorin ja Kruunuvuorenrannan välisellä reitillä täydentäisi osaltaan rakentuvan Kruunuvuorenrannan asukkaiden liikkumisvaihtoehtoja ennen Kruunusillat-raitiotien valmistumista. Arvioiden mukaan reitillä olisi 1 000–1 500 matkustajaa päivässä.
Reittiä liikennöitäisiin kahdella vähintään 150 matkustajaa ja 20–30 polkupyörää kuljettavalla sähkökäyttöisellä aluksella, jotka pystyvät liikennöimään ympärivuotisesti siten, että molemmista päistä lähdöt olisivat puolen tunnin välein kello 6.30–21.30 välillä. Matka-aika olisi 15 minuuttia.
Laiturit olisivat siirrettäviä ponttonilaitureita, joihin lauttojen latauslaitteistot voidaan sijoittaa. Latausjärjestelmä tarvitaan vain reitin toiseen päähän Kruunuvuorenrantaan, jonne se on myös helpommin toteutettavissa.
Sähkölautta olisi osa HSL:n joukkoliikenne-ja lippujärjestelmää, kuten Suomenlinnan lauttakin ja HSL:n matkaliput kelpaisivat reitillä. Liikenteen toteuttajana olisi HKL ja sen tytäryhtiö Suomenlinnan Liikenne Oy.
Alustavan aikataulun mukaan liikennöinti reitillä voisi alkaa kesällä 2023.
”Sähkölauttapilotoinnissa on kyse täysin uudenlaisesta päästöttömästä akkukäyttöisestä jäissä kulkevasta lautasta. Hanke olisi ensimmäinen suomalainen sähkökäyttöinen kaupunkien sisäiseen liikenteeseen tarkoitettu ympäri vuoden liikennöivä lauttayhteys”, toteaa Suomenlinnan Liikenteen toimitusjohtaja Kari Noroviita.
Sähkölautta on mahdollista siirtää myöhemmin uudelle reitille
Alustavat investointikustannukset muodostuvat kahdesta aluksesta sekä laituri- ja sähköistyskustannuksista. Kokonaisinvestoinnit ovat noin 8–9 miljoonaa euroa.
Alusten miehitys edellyttäisi 14 työntekijää. Henkilöstökulut, muut käyttökulut sekä poistot huomioiden liikennöinnin käyttökustannukset ovat noin 1,4 miljoonaa euroa vuodessa. Helsingin kaupungin nettokustannus sähkölautan liikennöinnistä olisi matkustajaennusteesta riippuen noin 900 000–1 000 000 euroa vuodessa.
Käyttö- ja investointikustannukset ovat arvioita suuruusluokasta. Tehtävää hankintapäätöstä varten lukuja tarkennetaan.
Tulevaisuudessa lautat voisivat ajaa Kruunuvuorenrannan sijasta muillakin reiteillä, esimerkiksi myös Hernesaaren, Jätkäsaaren, Lauttasaaren sekä Ruoholahden välillä tai Meritullintorilta Kalasataman Nihtiin. Myös näillä reiteillä voisi olla kysyntää suoralle vesiyhteydelle, sillä niilläkin on rannalle ulottuvaa tiivistä rakentamista.
Kruunuvuorenrannasta Kauppatorille sekä saaristoon tänä kesänä
Kruunuvuorenrannan ja kantakaupungin välille on tulossa jo tulevaksi kevääksi ja alkukesäksi pienimuotoinen vesiliikennekokeilu, jonka kautta kerätään tietoa mm. reitin kysynnästä ja matkustajien tarpeista. Kokeilussa liikennöidään 17.5.–18.6.2021 välisenä aikana maanantaista perjantaihin reitillä Kruunuvuorenranta–Kauppatori, Kauppatori–Kruunuvuorenranta kerran päivässä kumpaankin suuntaan.
Lähtöajat ovat alustavasti klo 08:00 Kruunuvuorenrannasta ja paluu klo 17:15 Kauppatorilta Kruunuvuorenrantaan. Aamulähtö saattaa vielä tarkentua kruunuvuorelaisten tarpeisiin perustuen. Alukseen mahtuu 49 matkustajaa. Lastenvaunuja ja polkupyöriä voidaan ottaa kyytiin tapauskohtaisesti turvallisuus huomioiden.
”Sekä sähkölautta, että sitä edeltävät vesiliikennekokeilut ovat osa Helsingin merellisen strategian toteuttamista. Tavoitteena on kehittää Helsingin merellisten kohteiden saavutettavuutta sekä myös vesiliikenteen ilmastokestävyyttä ja hiilineutraaleja ratkaisuja, minkä puolestaan uskomme mahdollistavan uudentyyppistä liiketoimintaa ja tuoteinnovaatioita. On myös hienoa, että Kruunuvuorenrannan kaltainen merellinen asuinalue on heti yhteydessä saaristoon ja sieltä voi ensi kesänä hypätä suoraan saaristoristeilylle”, Helsingin merellisen strategian projektipäällikkö Minttu Perttula sanoo.
Kruunuvuorenranta on myös pysäkkinä kesän 2021 uudella Hakaniemen Island Hopping -saaristoreitillä, jonka pysäkit ovat Hakaniemi > Kruunuvuorenranta > Vasikkasaari > Vallisaari Luotsipiha > Vallisaari Torpedolahti > Lonna > Kruunuvuorenranta > Hakaniemi. Vallisaaressa järjestetään tulevana kesänä taidetapahtuma Helsinki Biennaali, jonka avajaiset ovat Helsinki-päivänä 12.6.2021. Reitin liikennöintikausi on 12.6.–15.8.2021. Lähtöjä Hakaniemestä on viisi päivässä. Lisätietoja liikennöitsijän JT-Linen kotisivuilla: https://www.jt-line.fi/hakaniemi-vallisaari-helsinki-biennaali-lonna/
Helsingin saariston vesiliikenteen aikataulut löytyvät myös HSL:n reittioppaasta.
Linkkejä:
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Suomenlinnan Liikenne
toimitusjohtaja
Kari Noroviita
kari.noroviita@hel.fi
09 310 33510
Helsingin merellinen strategia
projektipäällikkö
Minttu Perttula
minttu.perttula@hel.fi
09 310 36171
Kruunuvuorenranta
projektinjohtaja
Ulla Loukkaanhuhta
ulla.loukkaanhuhta@hel.fi
09 310 36038
Viestintä, kaupunginkanslia
viestintäasiantuntija
Liisa Leeve
liisa.leeve@hel.fi
09 310 20433
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Kaupunginkanslia on Helsingin kaupungin keskushallintovirasto. Päämäärämme on kaupunki, joka tarjoaa parastaan kaupunkilaisille ja menestyy kiihtyvässä kilpailussa. Uudistamme kaupunkia strategian mukaisesti yhdessä toimialojen kanssa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kaupunginkanslia
Kaupunginhallitus esittää Ramsinniemen lehdon luonnonsuojelualueen laajentamista22.4.2024 17:33:07 EEST | Tiedote
Helsingin kaupunginhallitus päätti kokouksessaan 22. huhtikuuta esittää Uudenmaan ELY-keskukselle Vuosaaren Meri-Rastilassa sijaitsevan Ramsinniemen lehdon luonnonsuojelualueen laajentamista, alueen rauhoitusmääräysten muuttamista sekä hoito- ja käyttösuunnitelman hyväksymistä.
Helsingin kaupungin työterveys siirtyy Mehiläiselle vuoden lopulla18.4.2024 10:00:00 EEST | Tiedote
Kaupunki kilpailutti uuden työterveystoimijan kaupunginvaltuuston päätöksellä ja uusi työterveyskumppani on Mehiläinen. Kansliapäällikkö Jukka-Pekka Ujula on tehnyt asiasta hankintapäätöksen 18. huhtikuuta. Alustavan aikataulun mukaan kaupungin henkilöstön työterveyspalvelut siirtyvät Mehiläiselle vuoden 2024 lopulla.
Smakernas Helsingfors tar över staden i maj och juni17.4.2024 09:30:00 EEST | Tiedote
Matveckorna Smakernas Helsingfors, som nu ordnas för första gången, bjuder in besökarna att ta del av Helsingfors mångsidiga utbud av mat och dryck 24.5–16.6.2024. Genom samarbete med lokala aktörer inom restaurang-, turism- och evenemangsbranschen har fåtts ihop nästan hundra evenemang, där man kan ta del av allt från fine dining till burgare, traditionella och etniska smaker samt olika drycker.
Syötävä Helsinki valtaa kaupungin touko-kesäkuussa17.4.2024 09:30:00 EEST | Tiedote
Ensimmäistä kertaa järjestettävät Syötävä Helsinki -ruokaviikot kutsuvat tutustumaan Helsingin monipuoliseen ruoka- ja juomatarjontaan 24.5.–16.6.2024. Paikallisten ravintola-, matkailu- ja tapahtuma-alojen toimijoiden yhteistyöllä on saatu kokoon lähes sadan tapahtuman kattaus, josta löytyy herkullisia maistiaisia niin fine diningin, burgereiden, perinteisten ja etnisten makujen kuin juomakulttuurinkin ystäville.
Feast Helsinki to shine a light on local food scene in May and June17.4.2024 09:30:00 EEST | Press release
This summer, the City of Helsinki is joining operators in the local restaurant, tourism and event sectors to arrange a celebration of the capital’s unique culinary culture. Scheduled for 24 May to 16 June 2024, the Feast Helsinki food festival will showcase the city’s eclectic range of delicious food and beverages. A programme of close to 100 events has been put together offering taste experiences for lovers of fine dining and burgers as well as traditional and ethnic dishes.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme