Kaupungistuminen, radikalisoituminen ja kestävä kehitys puhuttavat Maailma kylässä -festivaalilla

Suomen suurin ilmaisfestivaali tuo sadat päättäjät, asiantuntijat ja mielipidevaikuttajat keskustelemaan yhteiskunnallisista ajankohtaisista aiheista Helsingin keskustaan 26.–27. toukokuuta. Kehitysyhteistyön kattojärjestö Kepan järjestämän tapahtuman teemoja ovat muun muassa kestävän kehityksen ohjelma Agenda 2030 – Kestävä kehitys, kestävä talous, ilmasto, ympäristö ja ihmisoikeudet. Lisäksi festareilla nousevat esiin aiheina radikalisoituminen, kaupungistuminen, huumesota ja afrikkalainen muoti.

Festivaalin keskusteluissa käsitellään muun muassa naisten ja tyttöjen oikeuksia. Kuva: Narendra Shrestha / UN Women

Maailma kylässä -festivaali tarjoaa monipuolisen kirjon yhteiskunnallista, ajankohtaista keskustelua ja kokoaa puhujavieraita Helsinkiin ympäri maailmaa. Keskustelutilaisuuksien lisäksi luvassa on myös elokuvia, kirjallisuusohjelmaa ja konsertteja. Puhujina keskusteluohjelmissa ovat muun muassa presidentti Tarja Halonen, Suomen vastarintaliikkeen perustaja Esa Holappa, näyttelijä Aku Hirviniemi ja pitkän linjan vaikuttaja Elisabeth Rehn.

Kestävä kehitys jokaisen arjessa

Festivaalin pääteemaa, YK:n koko maailmaa kattavaa kestävän kehityksen ohjelmaa Agenda 2030:ta käsitellään useissa eri ohjelmanumeroissa. Sitran järjestämä Fiksu arki – Voiko kuluttaminen olla kestävää? -paneeli ja Ulkoministeriön Miten Agenda 2030 -tavoitteista tulee totta? -paneeliruotivatarjen valintoja samoin kuin Aku Hirviniemi, joka avaa ostokassinsa yleisölle ja paljastaa omat eettiset ruokavalintansa.

Myös KepanMaailma muuttuu kaupunki kerrallaan-keskustelu kertoo, miten pienistä teoista muutos rakentuu. Toimittaja Reetta Räty moderoi kaksi paneelikeskustelua, joissa käsitellään EU:n kunnianhimoisia energia- ja ilmastotavoitteita vuoteen 2030 mennessä. Missä mennään tavoitteiden osalta ja miltä tulevaisuus näyttää?

"Kestävä kehitys näkyy monipuolisesti kansalaisjärjestöjen ja muiden kansalaistoimijoiden tuottamissa keskusteluissa. Agenda 2030 on myös monen festivaalilla esittäytyvän kansalaisjärjestön toiminnan keskiössä. Festivaali panostaa kestävään kehitykseen muun muassa Ekokompassi-ympäristöjärjestelmän avulla", festivaalin ohjelmapäällikkö Johanna Eurakoski sanoo.

Yhtenä kantavana teemana festivaaleilla on ihmisoikeudet. Nigerialainen entinen ihmiskaupan uhri Itohan Okundaye on perustanut ihmiskauppaa ehkäisevän Toisenlaisia tarinoita -kampanjan. Hän kertoo, miten kaikki alkoi ja mitä tuloksia on saatu aikaan.

Suomenvastarintaliikkeen perustaja Esa Holappa osallistuu keskusteluunturvallisuudentunteen merkityksestä yhteiskuntarauhaan ja pohtii radikalisoitumisen syitä.

Tansanialaispäätoimittaja Ansbert Ngurumo pakeni Suomeen sen jälkeen, kun hänen lehtensä suljettiin. Ngurumon tarina ilmentää hyvin Tansanian kaventunutta sananvapaustilannetta, jossa vääränlaisen Facebook-viestin kirjoittaminen voi johtaa vankilatuomioon.

Hetemaj'n perheen tarina ja muita keskusteluja elokuvista

Maailman ensi-illan festivaalilla saavan Kotimaa Kosovo-Suomi -dokumenttielokuvan jälkeen politiikan ja jalkapallon kentiltä tutun sisarusryhmän Fatlume, Fatbardhe, Perparim ja Mehmet Hetemaj kertovat, mikä on ollut Suomeen sopeutumisen salaisuus ja hinta.

BurkinabèRising -dokumenttia seuraavassa keskustelutilaisuudessa pohditaan naisten asemaa ja sitä, mitä afrikkalainen yhteisö voi saada aikaan poliittisen muutoksen kulttuurin avulla.

Kolumbialaisen sissikomentaja Carlos Pizarron (1951–1990) leski Myriam Rodríquez kertoo Maailman Kuvalehden päätoimittajan Anni Valtosen haastattelussa, miten rauha saavutetaan yli viisikymmentä vuotta sotaa käyneessä maassa.

Ohjelmanumeroita juontavat muun muassa toimittajat Maryan Abdulkarim, Piia Pasanen, Bettina Sågbom, Janne Hopsu, Kukka Ranta, Ronja Salmi ja Tuomas Peltomäki

Kansalaisjärjestöjen suurtapahtuma keskellä Helsinkiä

Maailma kylässä -festivaali järjestetään 26.–27. toukokuuta Helsingin Kaisaniemen puistossa ja Rautatientorilla lauantaina kello 11–21 ja sunnuntaina kello 11–19. Tapahtumaan on ilmainen sisäänpääsy.

Festivaalin toteuttaa kehitysyhteistyön kattojärjestö Kepa ry, joka on yli 300 suomalaisen kansalaisjärjestön kattojärjestö ja globaalien kehityskysymysten asiantuntija. Festivaalin pääyhteistyökumppaneita ovat ulkoasiainministeriö, Euroopan unioni, Eko Lumme,Ben & Jerry’s ja Maailman Kuvalehti.

Keskusteluohjelmien lisäksi festivaalilla on runsaasti konsertteja, elokuvia ja lastenohjelmaa.Festivaalilla kuullaan musiikkia muun muassa Etelä-Afrikasta, Malista,Ghanastaja Norsuunluunrannikolta.

Tutustu koko ohjelmaan osoitteessa www.maailmakylassa.fi/ohjelma

Pressikuvat Flickrissä.

Viestintä- ja varainhankintapäällikkö

Johanna Virmavirta

johanna.virmavirta@kepa.fi

Kuvat

Uutuuskirja kertoo suomalaisjärjestöjen työstä sodan ja konfliktien keskellä5.6.2018 13:13Kutsu

TIEDOTE/MEDIAKUTSU julkistamistilaisuuteen 11.6. kello 16.30 Kaisa-talon Kirja & Kahvi (Vuorikatu 7). Miten tehdä töitä ja rakentaa rauhaa maailman haastavimmissa maissa ja kaikkein hankalimmissa olosuhteissa? Esimerkiksi Somaliassa, Syyriassa ja Afganistanissa tilanne vaikuttaa loputtomalta sodan ja inhimillisen kärsimyksen kierteeltä. Tänään ilmestyvä uutuuskirja Rauhaa rakentamassa valaisee, kuinka suomalaiset kansalaisjärjestöt tekevät pitkäjänteistä työtä rauhan puolesta sotien runtelemissa maissa.