Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala

Kaupunki suunnittelee Ruoholahdensillan uusimista ja uutta ramppia Mechelininkadulta

Jaa

Helsingin kaupunki suunnittelee Länsilinkin ympäristöön Ruoholahteen ja Kamppiin liikennettä merkittävästi sujuvoittavia liikennejärjestelyjä. Tavoitteena on sujuvoittaa kasvavan Etelä-Helsingin ja Länsisataman autoliikennettä sekä varmistaa joukkoliikenteen häiriötön kulku alueella. Alueen kaupunkikuvaa kohotetaan korkeatasoisella silta-arkkitehtuurilla. Suunnitelmaluonnoksista voi antaa palautetta 11. syyskuuta asti.

Visualisointi uusitusta Ruoholahdensillasta ja Länsilinkin alueesta. Kuva: Tietoa Finland Oy
Visualisointi uusitusta Ruoholahdensillasta ja Länsilinkin alueesta. Kuva: Tietoa Finland Oy

Uusilla järjestelyillä vähennettäisiin autoliikenteen ruuhkautumista etenkin Mechelininkadun ja Porkkalankadun risteyksessä sekä Jätkäsaarenlaiturin ja Hietalahdenrannan risteyksessä.

Suunnitelman mukaan peruskorjausikää lähestyvä Ruoholahdensilta on tarkoitus purkaa ja uusia. Lisäksi Mechelininkadulta rakennettaisiin kokonaan uusi ramppiyhteys Ruoholahdensillalle.

Uudelle ramppiyhteydelle ohjattaisiin kaikki autoliikenne, joka tulee etelän suunnasta Mechelininkatua kohti Länsiväylää. Tämä sujuvoittaisi Länsiväylälle suuntaavaa autoliikennettä myös pohjoisen suunnasta. Samalla saataisiin oma ajokaista raitiolinjalle 8. Tällä hetkellä raitioliikenne kulkee eteläisellä Mechelininkadulla sekaliikenteessä ja on altis häiriöille.

Suunnitelmana on, että Porkkalankadulta poistetaan bussikaistat siltaremontin yhteydessä. Tämä on rakentamisaikana mahdollista, koska bussiliikenteen tarve Porkkalankadulla on vähentynyt, kun Länsimetron jatke Kivenlahteen valmistuu. Muutos selkeyttää liikenneympäristöä.

Jätkäsaarenlaiturille ja Hietalahdenrantaan lisätään uudet ajokaistat autoliikenteelle. Lisäksi Ruoholahdenrannan ja Kalevankadun risteyksessä on tarkoitus sulkea nykyinen ajoyhteys ns. Tullaajankujalta Mechelininkadulle. Näin liikkuminen nopeutuu risteysalueen muista suunnista.

Suunnitelma ottaa huomioon kävelijöiden ja pyöräilijöiden sujuvan ja turvallisen kulun alueella. Pyöräteitä aiotaan parantaa etenkin Porkkalankadulla ja Ruoholahdensillalla muuttamalla ne yksisuuntaisiksi.

Kolme vaihtoehtoa raitiovaunujen reitiksi

Liikennesuunnitelmasta on tehty kolme luonnosta, jotka poikkeavat toisistaan raitioliikenteen reitin osalta. Vaihtoehtoiset reitit vaikuttavat Länsilinkin ympäristössä olevan pysäkin sijaintiin. Reiteillä on myös erilainen vaikutus autoliikenteen sujuvuuteen Jätkäsaarenlaiturin liittymässä sekä jalankulun ja pyöräliikenteen järjestelyihin.

Yhdessä vaihtoehdossa raitiolinjat 7 ja 9 pysäkkeineen pysyisivät nykyisillä paikoillaan. Reitti kulkisi entiseen tapaan Tullaajankujan ja Ruoholahdenrannan kautta Helsingin keskustaan.

Toisessa ja kolmannessa vaihtoehdossa raitiovaunut kääntyisivät Jätkäsaarenlaiturin ja Hietalahdenrannan liittymästä vasemmalle Mechelininkadulle. Raitiotiereitti kääntyisi keskustaan päin joko Itämerenkadun liittymästä tai Ruoholahdensillan kohdalta.

Kolmannessa vaihtoehdossa raitiotie risteäisi Baanan kanssa, joten kävelijöille ja pyöräilijöille rakennettaisiin uusi alikulku.

Luonnoksista voi antaa palautetta 11.9.2019 asti

Liikennejärjestelyjen vaihtoehdoista voi antaa palautetta 11.9.2019 asti kaupungin Kerrokantasi-palvelussa (kerrokantasi.hel.fi/lansilinkki).

Kaupungin liikennesuunnittelijat esittelevät suunnitelmaa Jätkäsaaren asukasillassa torstaina 29. elokuuta. Tilaisuus järjestetään kello 17.00–19.00 Jätkäsaaren pelastuslaitoksen auditoriossa (os. Tyynenmerenkatu 1).

Suunnittelun jatkamisesta päätetään vuoden lopulla

Palautteen avulla kaupunki tekee liikennejärjestelyistä yleissuunnitelman, joka esitellään kaupunkiympäristölautakunnalle vuoden 2019 lopulla. Tavoitteena on aloittaa toteutussuunnittelu, aikatauluttaa hanke kaupungin kymmenvuotiseen investointiohjelmaan ja valmistella hankepäätös kaupunginvaltuustolle.

Alustavan arvion mukaan hankkeen kustannukset olisivat 35–43 miljoonaa euroa. Ruoholahdensillan välttämättömän peruskorjauksen osuus kustannuksista on noin 15 miljoonaa euroa.

Ennusteen mukaan vuonna 2030 Mechelininkadulla Länsilinkin kohdalla kulkee iltahuipputunnin aikaan noin 2 000 ajoneuvoa tunnissa. Suunnitelman toteuttaminen lyhentäisi autoilijoiden matka-aikoja alueella jopa puoleen. Ennusteen mukaan iltaruuhkan aikaan matka Rionkadulta Länsiväylälle kestäisi keskimäärin 6–7 minuuttia, kun nykyisillä järjestelyillä matka-aika on keskimäärin 11 minuuttia. Hietalahdenrannasta Länsiväylälle pääsisi 4,5 minuutin sijaan 2,5 minuutissa.

Kaupunki on kartoittanut myös pidemmän aikavälin keinoja eteläisen Helsingin liikennejärjestelyjen sujuvoittamiseen. Tänä syksynä päätöksentekoon on tulossa kävelykeskustan laajentamisen ja maanalaisen kokoojakadun rakentamisedellytyksiä koskeva selvitys.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Liikennesuunnittelu:
Reetta Putkonen, liikenne- ja katusuunnittelupäällikkö
Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Puh. 09 310 37079 ja 050 68 633
reetta.putkonen@hel.fi

Länsisataman aluerakentamisprojekti:
Outi Säntti, projektinjohtaja
Helsingin kaupunki, kaupunginkanslia
Puh. 09 310 25976 ja 040 596 9353
outi.santti@hel.fi

Tiedotteen lähetti:
Virve Kuusi, kaupunkiympäristön toimialan viestintäpalvelut
Puh. 09 310 79528
virve.kuusi@hel.fi

Kuvat

Visualisointi uusitusta Ruoholahdensillasta ja Länsilinkin alueesta. Kuva: Tietoa Finland Oy
Visualisointi uusitusta Ruoholahdensillasta ja Länsilinkin alueesta. Kuva: Tietoa Finland Oy
Lataa
Ilmakuva suunnittelualueesta nykyisellään. Kuva: Helsingin kaupunki
Ilmakuva suunnittelualueesta nykyisellään. Kuva: Helsingin kaupunki
Lataa
Näkymä uusitulta Ruoholahdensillalta. Kuva: Tietoa Finland Oy
Näkymä uusitulta Ruoholahdensillalta. Kuva: Tietoa Finland Oy
Lataa
Kuva: Tietoa Finland Oy
Kuva: Tietoa Finland Oy
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala

PL 58200, 00099 Helsingin kaupunki

09 310 2611http://www.hel.fi/kaupunkiymparisto

Kaupunkiympäristön toimiala huolehtii Helsingin kaupunkiympäristön suunnittelusta, rakentamisesta ja ylläpidosta, rakennusvalvonnasta sekä ympäristöön liittyvistä palveluista.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala

Helsingin kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston päätökset 13.9.20113.9.2019 15:38:31 EESTTiedote

Kokouksen päätöstiedote on luettavissa osoitteessa: https://www.hel.fi/static/public/hela/Kaupunkiymparistolautakunnan_ymparisto-_ja_lupajao/Suomi/Paatostiedote/2019/Kymp_2019-09-13_Ylja_13_Pt/index.html Jaosto kokoontuu seuraavan kerran 26.9.2019. Lisää tietoa ympäristö- ja lupajaoston toiminnasta: https://www.hel.fi/kaupunkiymparisto/fi/paatoksenteko/Ymparisto-ja-lupajaosto/

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme