Kaupunkien vuokramarkkinat ovat eriytymässä

Tilastokeskus on tänään julkistanut tuoreet tiedot heinä-syyskuun 2020 vuokrista. Vapaarahoitteisten vuokra-asuntojen vuokrat nousivat vuodessa koko maassa 1,2 prosentilla. Tilastokeskuksen tiedot kertovat jälleen vuokramarkkinoiden eriytymisestä: Kuudessa suurimmassa kaupungissa vuokrat nousivat 1,5-1,8 prosenttia. Monissa keskisuurissa kaupungeissa vuokrien nousu on puolestaan käytännössä pysähtynyt.

Tilastokeskus on tänään julkistanut tuoreet tiedot heinä-syyskuun 2020 vuokrista. Vapaarahoitteisten vuokra-asuntojen vuokrat nousivat vuodessa koko maassa 1,2 prosentilla. Vuokrien nousu asettui kuudessa suurimmassa kaupungissa Helsingin 1,5 prosentin ja Vantaan 1,8 prosentin väliin. Keskisuurissa kaupungeissa vuokrakehitys on puolestaan ollut hyvin maltillista. Esimerkiksi Jyväskylässä (+0,2 %) ja Lahdessa (+0,1 %) vuokrien nousu on Tilastokeskuksen tietojen mukaan käytännössä pysähtynyt.

”Suomessa kaupunkien vuokramarkkinoiden kehitys on selkeästi eriytymässä. Vuokrakehitys on voimakkaasti hidastunut monessa keskisuuressa kaupungissa suuriin kaupunkeihin verrattuna. Eriytyminen näkyy myös keskisuurten kaupunkien sisällä. Asuntokuntien pienentyessä yksiöiden vuokrat jatkavat maltillista kasvua, kun taas suuremmissa asunnoissa vuokrakehitys on jopa negatiivista”, Suomen Vuokranantajien ekonomisti Sakari Rokkanen arvio Tilastokeskuksen vuokratilastoja.

Rokkasen mukaan viime vuosien voimakas rakentaminen ja asuntotarjonnan kasvu monissa kaupungeissa on hillinnyt vuokrien nousua. Keskisuurissa kaupungeissa vuokra-asuntojen tarjonta on kehittynyt paikoitellen kysyntää nopeammin. Monessa suuressa kaupungissa taas pieniä asuntoja syntyy edelleen liian vähän kysyntään nähden.

Eriytyminen näkyy myös Suomen Vuokranantajien kyselyissä

Vuokramarkkinoiden eriytymiskehitys näkyi myös Suomen Vuokranantajien Vuokranantaja-barometrissa. Barometrissa kartoitettiin syyskuun lopussa kaupunkien vuokranantajilta arvioita eri kaupunkien vuokramarkkinoiden kehityksestä. Kyselyyn vastasi 2058 yksityistä vuokranantajaa.

Vuokranantajilta, jotka olivat vuokranneet asuntoansa viimeisen kolmen kuukauden aikana, kysyttiin arvioita vuokralaisen löytymisestä viime vuosien vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Kuudessa suurimmassa kaupungissa vuokranantajien selkeä enemmistö ei ollut kokenut tilanteen muuttuneen aiempiin vuosiin verrattuna. Keskisuurissa kaupungeissa vaikeuksia kohdattiin enemmän. Vuokralaisen löytymisen koettiin vaikeutuneen erityisesti Jyväskylässä, Lahdessa ja Porissa.

”Kun eri kaupunkien vuokranantajilta kysyttiin arviota kaupunkien tulevasta kehityksestä vuokranantajan näkökulmasta, kaupunkien vuokramarkkinoiden eriytyminen kahteen sarjaan näkyi selvästi. Suurissa kaupungeissa näkymät olivat selkeästi keskisuuria ja pieniä kaupunkeja positiivisemmat. Suurten kaupunkien kehitys tosin myös avittaa naapureitaan: pienten kaupunkien joukossa näkymät ovat valoisemmat suurten kaupunkiseutujen liepeillä sijaitsevissa kaupungeissa, esimerkiksi Keravalla ja Järvenpäässä. Näiden vuokrakehitys seuraa pääkaupunkiseudun kehitystä”, Rokkanen kertoo.

Suomen Vuokranantajat ry on valtakunnallinen yksityisten vuokranantajien järjestö. Edustamme Suomen yksityisiä vuokranantajia, jotka vuokraavat yli 300 000 asuntoa. Nämä asunnot ovat noin kolmasosa kaikista vuokra-asunnoista ja niissä asuu noin 440 000 asukasta. Suomen Vuokranantajat tarjoaa asiantuntijatietoa vuokrauksesta ja asuntosijoittamisesta ja valvoo jäsentensä etua vuokrasuhteisiin liittyvissä asioissa. Pyrimme jatkuvasti kehittämään analyysi- ja tutkimustoimintaamme, jotta pystymme tarjoamaan entistä parempaa ajankohtaista tilannetietoa ja syvällisempää analyysia vuokra- ja asuntomarkkinoista, asuntosijoittamisesta ja asuntopolitiikasta.

Vuokralainen - milloin viimeksi tarkastit palovaroittimen toiminnan?1.12.2020 08:09:38 EETTiedote

Pimeänä vuodenaikana ja erityisesti joulun aikaan kynttilöiden polttaminen asunnoissa lisääntyy. Tällöin on syytä kiinnittää erityistä huomiota myös paloturvallisuuteen. Kynttilöitä poltettaessa on huolehdittava, että niiden alusta on paloturvallinen eikä niiden läheisyydessä ole muuten herkästi syttyviä materiaaleja. Lisäksi on syytä huomioida, että kynttilöitä ei koskaan pidä jättää palamaan valvomatta.

Vuokranantaja-barometri: Oulun vuokramarkkinoilla vakaa nykytilanne, mutta tulevaisuus jakaa vuokranantajien mielipiteitä15.10.2020 13:15:00 EESTTiedote

Suomen Vuokranantajat on julkaissut historian ensimmäisen Vuokranantaja-barometrin. Kyselyn tarkoituksena oli kartoittaa yksityisten vuokranantajien ajankohtaisia ja alueellisia näkemyksiä vuokramarkkinoista. Oulussa toimivat vuokranantajat pitävät vuokramarkkinoiden nykytilannetta vakaana, mutta tuleva kehitys jakaa mielipiteitä voimakkaasti.