Kaupunkien vuokramarkkinat ovat eriytymässä

Tilastokeskus on tänään julkistanut tuoreet tiedot heinä-syyskuun 2020 vuokrista. Vapaarahoitteisten vuokra-asuntojen vuokrat nousivat vuodessa koko maassa 1,2 prosentilla. Tilastokeskuksen tiedot kertovat jälleen vuokramarkkinoiden eriytymisestä: Kuudessa suurimmassa kaupungissa vuokrat nousivat 1,5-1,8 prosenttia. Monissa keskisuurissa kaupungeissa vuokrien nousu on puolestaan käytännössä pysähtynyt.

Tilastokeskus on tänään julkistanut tuoreet tiedot heinä-syyskuun 2020 vuokrista. Vapaarahoitteisten vuokra-asuntojen vuokrat nousivat vuodessa koko maassa 1,2 prosentilla. Vuokrien nousu asettui kuudessa suurimmassa kaupungissa Helsingin 1,5 prosentin ja Vantaan 1,8 prosentin väliin. Keskisuurissa kaupungeissa vuokrakehitys on puolestaan ollut hyvin maltillista. Esimerkiksi Jyväskylässä (+0,2 %) ja Lahdessa (+0,1 %) vuokrien nousu on Tilastokeskuksen tietojen mukaan käytännössä pysähtynyt.

”Suomessa kaupunkien vuokramarkkinoiden kehitys on selkeästi eriytymässä. Vuokrakehitys on voimakkaasti hidastunut monessa keskisuuressa kaupungissa suuriin kaupunkeihin verrattuna. Eriytyminen näkyy myös keskisuurten kaupunkien sisällä. Asuntokuntien pienentyessä yksiöiden vuokrat jatkavat maltillista kasvua, kun taas suuremmissa asunnoissa vuokrakehitys on jopa negatiivista”, Suomen Vuokranantajien ekonomisti Sakari Rokkanen arvio Tilastokeskuksen vuokratilastoja.

Rokkasen mukaan viime vuosien voimakas rakentaminen ja asuntotarjonnan kasvu monissa kaupungeissa on hillinnyt vuokrien nousua. Keskisuurissa kaupungeissa vuokra-asuntojen tarjonta on kehittynyt paikoitellen kysyntää nopeammin. Monessa suuressa kaupungissa taas pieniä asuntoja syntyy edelleen liian vähän kysyntään nähden.

Eriytyminen näkyy myös Suomen Vuokranantajien kyselyissä

Vuokramarkkinoiden eriytymiskehitys näkyi myös Suomen Vuokranantajien Vuokranantaja-barometrissa. Barometrissa kartoitettiin syyskuun lopussa kaupunkien vuokranantajilta arvioita eri kaupunkien vuokramarkkinoiden kehityksestä. Kyselyyn vastasi 2058 yksityistä vuokranantajaa.

Vuokranantajilta, jotka olivat vuokranneet asuntoansa viimeisen kolmen kuukauden aikana, kysyttiin arvioita vuokralaisen löytymisestä viime vuosien vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Kuudessa suurimmassa kaupungissa vuokranantajien selkeä enemmistö ei ollut kokenut tilanteen muuttuneen aiempiin vuosiin verrattuna. Keskisuurissa kaupungeissa vaikeuksia kohdattiin enemmän. Vuokralaisen löytymisen koettiin vaikeutuneen erityisesti Jyväskylässä, Lahdessa ja Porissa.

”Kun eri kaupunkien vuokranantajilta kysyttiin arviota kaupunkien tulevasta kehityksestä vuokranantajan näkökulmasta, kaupunkien vuokramarkkinoiden eriytyminen kahteen sarjaan näkyi selvästi. Suurissa kaupungeissa näkymät olivat selkeästi keskisuuria ja pieniä kaupunkeja positiivisemmat. Suurten kaupunkien kehitys tosin myös avittaa naapureitaan: pienten kaupunkien joukossa näkymät ovat valoisemmat suurten kaupunkiseutujen liepeillä sijaitsevissa kaupungeissa, esimerkiksi Keravalla ja Järvenpäässä. Näiden vuokrakehitys seuraa pääkaupunkiseudun kehitystä”, Rokkanen kertoo.

Suomen Vuokranantajat ry on valtakunnallinen yksityisten vuokranantajien järjestö. Edustamme Suomen yksityisiä vuokranantajia, jotka vuokraavat yli 300 000 asuntoa. Nämä asunnot ovat noin kolmasosa kaikista vuokra-asunnoista ja niissä asuu noin 440 000 asukasta. Suomen Vuokranantajat tarjoaa asiantuntijatietoa vuokrauksesta ja asuntosijoittamisesta ja valvoo jäsentensä etua vuokrasuhteisiin liittyvissä asioissa. Pyrimme jatkuvasti kehittämään analyysi- ja tutkimustoimintaamme, jotta pystymme tarjoamaan entistä parempaa ajankohtaista tilannetietoa ja syvällisempää analyysia vuokra- ja asuntomarkkinoista, asuntosijoittamisesta ja asuntopolitiikasta.

Opiskelijoiden vuokrakysyntä normalisoitumassa – korkeakoulut palaamassa varovaisesti lähiopetukseen syksyllä20.7.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

Suomen Vuokranantajien tekemän selvityksen mukaan korkeakoulut ovat varovaisesti palaamassa lähiopetukseen syksyllä, mikäli koronatilanne säilyy rauhallisena. Lähes kaikki yliopistot ja ammattikorkeakoulut tavoittelevat syyslukukaudelle jo lähiopetukseen tai etä- ja lähiopetusta yhdistelevään hybridimalliin siirtymistä, kun korona-epidemian aikana opiskelu on pyritty järjestämään etäopintoina.

Porvoo keskisuorittaja vuokranantajien kaupunkivertailussa – päihittää Kotkan ja Lahden, jäi Keravan matkasta19.7.2021 10:08:41 EEST | Tiedote

Porvoo sijoittui 27 kaupungin joukosta kuudenneksitoista Suomen Vuokranantajien uudistetussa kaupunkirankingissa. Porvoo pärjäsi hyvin erityisesti asuntojen arvonnousun sekä vuokrakehityksen takia, mutta notkahti heikon vuokratuoton ja vuokralla asuvien vähäisen osuuden vuoksi. Vuokramarkkinoilla odotetaan yleisesti asuntojen kysynnän elpyvän loppuvuoden aikana rokotusten edetessä ja kaupunkien avautuessa.

Lappeenranta tasainen pärjääjä vuokranantajien kaupunkivertailussa – päihittää Kotkan, Mikkelin ja Kouvolan19.7.2021 09:36:48 EEST | Tiedote

Lappeenranta sijoittui 27 kaupungin joukosta neljänneksitoista Suomen Vuokranantajien uudistetussa kaupunkirankingissa. Lappeenranta pärjäsi tasaisesti kaikilla vertailun osa-alueilla, mutta notkahti hieman valjun väestöennusteen vuoksi. Vuokramarkkinoilla odotetaan yleisesti asuntojen kysynnän elpyvän loppuvuoden aikana rokotusten edetessä ja kaupunkien avautuessa.

Riihimäki ensimmäistä kertaa mukana Suomen Vuokranantajien kaupunkirankingissa – päihitti niukasti Hämeenlinnan10.7.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

Riihimäki on ensimmäistä kertaa mukana Suomen Vuokranantajien uudistetussa kaupunkirankingissa. Kaupunki päihitti niukasti Kanta-Hämeen keskuskaupungin Hämeenlinnan. Molemmat Kanta-Hämeen kaupungit jäivät vertailun häntäpäähän. Riihimäki oli sijalla 22 ja Hämeenlinna sijalla 23 vertailussa mukana olleiden 27 kaupungin joukossa. Vuokramarkkinoilla odotetaan asuntojen kysynnän elpyvän loppuvuoden aikana rokotusten edetessä ja kaupunkien avautuessa.