Kaupunkiliikenne mukana valtakunnallisella pyöräilyviikolla 5.–14.5.

Valtakunnallista Pyöräilyviikkoa vietetään 5.–14.5.2023. Sen tavoitteena on kannustaa ihmisiä pyöräilemään sekä tarjota hyödyllisiä pyöräilyyn liittyviä vinkkejä ja tapahtumia. Myös me Kaupunkiliikenne Oy:llä olemme osaltamme mukana rakentamassa parempaa pyöräilykaupunkia.

Helsingin kaupungin tavoitteena on lisätä pyöräilyn osuutta liikkumismuotona 20 % vuoteen 2035 mennessä ja tämän kasvun mahdollistamisessa pyöräilijöille suunnattujen palvelujen rooli on merkittävä.

Pyöräilyviikkoa poljetaan tänä vuonna pääteemalla ’’Pyöräpysäköinti - oikea ratkaisu oikeaan paikkaan’’. Pääteemalla kiinnitetään huomio pyöräpysäköintiin, sen laatuun, määrään, sijoitteluun ja käytettävyyteen.

Olemme Kaupunkiliikenne Oy:ssa omalta osaltamme, yhdessä yhteistyökumppaneiden kanssa, varmistamassa, että pyöräpysäköintipaikkojen ja -palveluiden määrä vastaa kysyntää sekä käyttäjien tarpeita. Liityntäpyöräpysäköinnin kehittämisen ja ylläpidon lisäksi vastuullamme ovat Helsingin kaupunkipyöräpalvelu, Pyöräkeskuspalvelu sekä muut pyöräliikennettä tukevat palvelut.

Vastaamme pyörien liityntäpysäköinnistä ja kehittämisestä

Pyörän voi jättää parkkiin raideliikenteen asemien yhteydessä ja jatkaa matkaa joukkoliikennevälineellä. Lisäämällä ja kehittämällä liityntäpyöräpysäköintiä voidaan edistää kestävän liikkumisen matkaketjuja sekä helpottaa joukkoliikenteen käyttöä.

Tulevina vuosina Kaupunkiliikenne parantaa vaiheittain pyöräpysäköinnin laatua ja määrää raideliikenteen asemien yhteydessä. Tällä hetkellä uusien liityntäpyöräpysäköintipaikkojen rakentaminen on käynnissä Kannelmäen, Käpylän ja Tapanilan juna-asemien sekä Ruoholahden, Siilitien ja Vuosaaren metroasemien yhteydessä.

Kaisantunnelin pyöräpysäköintikeskus -kyselyn tulokset

Helmikuussa 2023 Kaupunkiliikenne toteutti kaikille kaupunkilaisille avoimen kyselyn koskien Kaisantunnelin pyöräpysäköintikeskukseen tulevia palveluita. Kyselyllä kartoitettiin pyörällä liikkuvien tarpeita ja odotuksia Kaisantunnelin pyöräpysäköintikeskukseen liittyen. Kyselyyn vastasi ilahduttavan paljon kaupunkilaisia, yli 400 henkilöä.

Yli puolet vastaajista pysäköi pyöräänsä nykyisin Helsingin keskustassa ainakin kerran viikossa. 17 % jopa päivittäin tai lähes päivittäin. Suosituimmiksi palveluiksi, joita vastaajat haluaisivat tulevasta pyöräpysäköintikeskuksesta löytyvän pyöräpysäköinnin lisäksi, olivat pyöränhuolto, pyörän pesumahdollisuus, vartiointi sekä juomapullon täyttöpiste. Vapaissa kommenteissa tärkeäksi teemaksi nousi etenkin pyöräpysäköinnin turvallisuus.

Kyselyn tulokset hyödynnetään palvelukonseptin ja suunnitelmien viimeistelyssä.

Kaupunkiliikenne mukana pyöräilytapahtumissa

Pyöräilyviikolla järjestetään pääkaupunkiseudulla erilaisia pyöräilytapahtumia. Pyöräilyviikkoa pääkaupunkiseudulla koordinoi Helsingin seudun pyöräilijät (Hepo) ry. Kaupunkiliikenne Oy:n tuottamat pyöräilypalvelut ovat mukana mm. seuraavissa tapahtumissa:

• lauantai 6.5. Pyörien koeajotilaisuus Kansalaistorilla klo 12–17. Koeajettavana myös Helsingin ja Espoon kaupunkipyöriä
  • keskiviikko 10.5. Aamupalaa pyöräilijöille klo 7–9. Aamupala tarjolla Porkkalankadun sillan alla Pyöräkeskuksen ulkopuolella. Pyöräkeskus avautuu kyseisenä päivänä poikkeuksellisesti jo klo 7.

Suosittu Kaupunkiliikenteen järjestämä pyöräliikenteen palvelu Pyöräkeskus palvelee Baanan loppupäässä Ruoholahdessa ja on avoinna arkisin pitkälle syksyyn: ma klo 10–18, ti-pe klo 9–17. Pyöräkeskuksesta saa pyörän kunnossapitoon liittyviä käytännön neuvoja ja sieltä voi lainata ilmaiseksi työkaluja. Paikalla onnistuvat pyörien pikahuollot ja keskus tarjoaa mahdollisuuden omatoimiseen pyörän huoltamiseen neuvovan ammattilaisen opastuksella.

Lisätietoa Pyöräilyviikon tapahtumista pääkaupunkiseudulla: www.hepo.fi/pyorailyviikko

Lue lisää pyöräilypalveluistamme: https://kaupunkiliikenne.fi/liikennointi/pyoralla

Palveluasiantuntija Eva Lodenius
eva.lodenius@kaupunkiliikenne.fi

Kaupunkiliikenne Oy jatkaa HKL:n työtä ja hallinnoi Helsingin joukkoliikenneinfraa ja omistaa raitiovaunukaluston. Vastaamme joukkoliikenteen kokonaisuuden kehittämisestä ja kunnossapidosta. Liikennöimme raitiovaunua ja tuotamme metron liikennöintiä palveluna. Hoidamme lisäksi Suomenlinnan lautan liikenteen sekä järjestämme Helsingin kaupunkipyöräpalvelun.