Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy

Kaupunkiliikenne Oy rakentaa uusia liityntäpyöräpysäköintipaikkoja

Uusia liityntäpyöräpysäköintipaikkoja valmistuu tänä kesänä Pukinmäen juna-aseman sekä Rastilan, Puotilan ja Mellunmäen metroasemien yhteyteen.

Suurin osa helsinkiläisistä asuu muutaman kilometrin säteellä jostain juna- tai metroasemasta. Asemien yhteydessä on tarjolla liityntäpyöräpysäköintipalvelu, johon pyörän voi jättää parkkiin ja jatkaa matkaa kätevästi junalla, metrolla tai bussilla. Polkupyörän jättäminen liityntäpysäköintiin ei maksa mitään eikä polkupyörän pysäköimisellä ole yleensä aikarajaa.

Rakennushankkeen aikana on laajennettu liityntäpyöräpysäköintialueita, uusittu asemien sisäänkäyntien yhteydessä olevia pysäköintikalusteita sekä tiemerkintöjä, rakennettu pyöräkatoksia ja parannettu opastusta.

Näillä toimenpiteillä parannetaan pyöräpysäköinnin laatua ja saavutettavuutta, mikä nostaa liityntäpyöräpysäköinnin käyttökokemusta merkittävästi.

”Alkukevään lumitilanne vaikeutti rakennustöitä. Onneksi työt ovat kuitenkin päässeet nyt etenemään, ja pyöräilijät pääsevät käyttämään suurinta osaa uusista paikoista heti kesän alusta alkaen. Loputkin näistä uusista liityntäpyöräpysäköinneistä saadaan kesän lopussa valmiiksi, ja uudet laadukkaammat pyöräpalvelut ovat käytettävissä” kertoo Kaupunkiliikenne Oy Projektipäällikkö Rebeca Romero.

Liityntäpyöräpysäköintimäärät asemittain uudistusten myötä:

• Mellunmäen metroasema 397 pyöräparkkipaikkaa
  • Puotilan metroasema 232 pyöräparkkipaikkaa
  • Rastilan metroasema 180 pyöräparkkipaikkaa
  • Pukinmäen asema 140 pyöräparkkipaikkaa

Pyörien liityntäpysäköinnin kehittäminen toteuttaa valtakunnallisen kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelman toteutumista. Vuosien 2022-24 aikana tulemme vaiheittain uusimaan kaikki vastuullamme olevat liityntäpyöräpysäkit sekä lisäämään vuosittain runkolukittavien pyörätelineiden määrää.

Lisätietoja pyörien liityntäpysäköinnistä Kaupunkiliikenteen sivuilla osoitteessa: https://kaupunkiliikenne.fi/liikennointi/pyoralla/liityntapysakointi/

Lisätietoa liityntäpysäköinnistä ja pysäköintiin varattujen alueiden sijoittumisesta Helsingissä saat HSL:n sivuilta: https://www.hsl.fi/liityntäpysäköinti

Kaupunkiliikenne, palveluasiantuntija Eva Lodenius, 040 7570961

Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy
00099 Helsingin kaupunki

(09) 310 1071https://kaupunkiliikenne.fi/

Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy jatkaa HKL:n työtä joukkoliikenneinfran ja kaluston ylläpitäjänä ja kehittäjänä sekä metron ja raitiovaunujen liikennöijänä. Vastaamme myös Suomenlinnan lautan liikennöinnistä sekä Helsingin kaupunkipyöräpalvelusta.

Lue lisää julkaisijalta Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy

Metro täyttää neljäkymmentä vuotta tiistaina 2.8.1.8.2022 11:13:38 EEST | Tiedote

Metro on kuljettanut pääkaupunkiseudun matkustajia jo 40 vuotta. Maan alla kulkeva liikenneväline herätti suunnitteluvaiheessaan paljon epäilyjä ja vastustusta. Metro kuitenkin vakiinnutti muutamassa vuodessa paikkansa matkustajille mieluisimpana joukkoliikennevälineenä ja tuo paikka sillä on edelleen. Juhlajuna Metro 40 v ajaa sunnuntaina 7.8. Itäkeskuksen ja Ruoholahden välillä kolme kertaa. Kyytiin voi nousta kaikilta asemilta Itäkeskus – Ruoholahti välillä.

Runeberginkadulla uusitaan raitiotiekiskoja6.5.2022 10:23:14 EEST | Tiedote

Kaupunkiliikenne Oy uusii raitiotiekiskoja Runeberginkadulla Pohjoisen Hesperiankadun risteyksen läheisyydessä. Raitiotiekiskoja uusitaan noin 25 metrin matkalta. Ratatyö valmistuu toukokuun lopulla. Risteysaluetta ei töiden aikana suljeta liikenteeltä. Raitiotiekiskot ovat elinkaarensa päässä, ja ne on uusittava. Työssä hyödynnetään Runeberginkadun raitioliikennekatkoa. Lisätietoa Runeberginkadun liikennekatkosta HSL:n sivuilla.