Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy

Kaupunkiliikenne Oy tavoittelee hiilineutraaliutta vuoteen 2030 mennessä

Kaupunkiliikenne Oy on asettanut tavoitteekseen olla hiilineutraali vuonna 2030, mutta jo vuonna 2025 tavoittelemme oman toimintamme suorien ja ostoenergian päästöjen nollaamista. Julkaisimme Hilkka-hiilineutraaliusohjelman, jonka avulla varmistamme tavoitteen toteutumisen.

Tuotamme kestävän liikkumisen palveluja, jotka vähentävät liikenteen päästöjä ja mahdollistavat tiiviin, raideliikenteeseen perustuvan kaupunkirakenteen muodostumisen. Raitiovaunumme ja metromme kulkevat päästöttömällä vesi- ja tuulivoimalla. Keväällä 2021 laskimme toimintamme päästöt, ja laskelman mukaan valtaosa Kaupunkiliikenteen kasvihuonekaasupäästöistä syntyy kuitenkin uuden ratainfran ja varikoiden rakentamisesta sekä kalustohankinnoista. Siksi Hilkka-ohjelmassa keskitytään nimenomaan näiden päästöjen vähentämiseen.

Raideliikenteen laajentaminen on tärkeää liikenteen päästöjen ja kaupunkikehityksen kannalta, mutta sillä on kääntöpuolensa. Rakentaminen aiheuttaa valtavan hiilipiikin, jota täytyy madaltaa kunnianhimoisin toimenpitein, jotta kansalliset ja pääkaupunkiseudun kaupunkien ilmastotavoitteet voivat toteutua. Toimenpiteet nostavat investointien kustannuksia, ja hiilen hinta tulee jatkossa huomioida investoinneista päätettäessä.

Hiilineutraaliustavoite vaatii toimintatapojen muutoksia ja uuden opettelua. Haluamme tehdä sen yhdessä kumppaneidemme kanssa. Pääkaupunkiseudulla merkittävänä infrahankkeiden tilaajana kiritämme koko alan kehittymistä asettamalla hankkeillemme ilmastotavoitteita ja vaatimalla kumppaneiltamme uusimman teknologian käyttöönottoa ja innovatiivisuutta. Hilkka-ohjelman myötä panostamme esimerkiksi betonin ja teräksen päästöjen vähentämiseen, kiinteistöjen energiatehokkuuteen ja uusiutuvan energian pientuotantoon, työkoneiden päästöjen vähentämiseen sekä liikennöintikaluston energiatehokkuuteen ja tuotannon päästöjen vähentämiseen.

Ekosankarimme Hilkka viestii kuukausittain käytännön hiilineutraaliusteoistamme. Kuukauden Hilkkaa voi seurata Kaupunkiliikenteen somekanavissa ja osoitteessa kaupunkiliikenne.fi/vastuullisuus/hiilineutraali-kaupunkiliikenne/

Laatu ja ympäristöpäällikkö Maija Sarpo
maija.sarpo@kaupunkiliikenne.fi

Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy
00099 Helsingin kaupunki

(09) 310 1071https://kaupunkiliikenne.fi/

Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy hallinnoi Helsingin joukkoliikenneinfraa ja omistaa raitiovaunukaluston. Vastaamme joukkoliikenteen kokonaisuuden kehittämisestä ja kunnossapidosta. Liikennöimme raitiovaunua ja tuotamme metron liikennöintiä palveluna. Järjestämme lisäksi Suomenlinnan lautan liikenteen sekä Helsingin kaupunkipyöräpalvelun.

Lue lisää julkaisijalta Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy

Metro täyttää neljäkymmentä vuotta tiistaina 2.8.1.8.2022 11:13:38 EEST | Tiedote

Metro on kuljettanut pääkaupunkiseudun matkustajia jo 40 vuotta. Maan alla kulkeva liikenneväline herätti suunnitteluvaiheessaan paljon epäilyjä ja vastustusta. Metro kuitenkin vakiinnutti muutamassa vuodessa paikkansa matkustajille mieluisimpana joukkoliikennevälineenä ja tuo paikka sillä on edelleen. Juhlajuna Metro 40 v ajaa sunnuntaina 7.8. Itäkeskuksen ja Ruoholahden välillä kolme kertaa. Kyytiin voi nousta kaikilta asemilta Itäkeskus – Ruoholahti välillä.