Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy

Kaupunkiliikenteen uusi metrotunnelin pesulaite parantaa asemien ilmanlaatua

Jaa
Metrotunnelin kilometrimäärän nelinkertaistumisen myötä Kaupunkiliikenne Oy on panostanut tehokkaampaan kunnossapitokalustoon. Uuden tunnelipesukoneen hankinnassa lähtökohtana oli vastuullisuus; laite on ympäristöystävällinen, sillä se on rakennettu kierrätetyn rungon päälle, ja pesussa käytetään pelkästään biohajoavaa ekopesuaineita.

Uuden tunnelipesukoneen Kaupunkiliikenteelle toimitti VR FleetCare.

Pölyn kertyminen vääriin paikkoihin vaikuttaa ilmanlaatuun, mutta voi aiheuttaa myös oikosulun riskin, sillä metrotunneleissa on teknisiä laitteita, kuten liikenteenohjauslaitteita, sensoreita ja kameroita. Tunnelin huolellinen puhtaanapito parantaa siten myös turvallisuutta sekä radan ja kaluston kestävyyttä.

Tunnelipesulaitteella pestään kaikki metron tunneliosuudet. Laitteella pystytään pesemään kaikki kiinteät tunnelipinnat, kuten seinät, palo-ovet, katot, raiteet, vaihdevirtapiirikotelo ja pelastustasot.

- Metrotunnelit pestään molempiin suuntiin kerran vuodessa. Työ kestää noin kaksi kuukautta. Uudella koneella voidaan pestä tunnelia yhden yövuoron aikana parhaimmillaan noin kaksi kilometriä, kertoo hankintainsinööri Jaakko Laurila Kaupunkiliikenteen kunnossapitoyksiköstä.

Pieksämäen konepajalla osataan tavaravaunujen ja erikoiserien valmistus

VR FleetCaren tehtävänä oli suunnitella metrotunneleiden pesuun tarkoitettu laite, jossa yhdistyy kiertotalous, ympäristöystävällisyys sekä käyttäjäergonomia. Mukana suunnittelussa olivat yhteistyökumppanit Citec ja Suomen Ekopesu. Nyt käyttöönotettu tunnelinpesulaitteisto on rakennettu 2-akselisen tavaravaunun päälle. Rakennustyöt tehtiin VR FleetCaren Pieksämäen konepajalla, missä tehdään myös muuta tavaravaunuvalmistusta.

- Suunnittelimme ja toteutimme Kaupunkiliikenteelle heidän toiveidensa mukaisesti ympäristöystävällisen ratkaisun metrotunneleiden puhdistamiseen sekä asemalaiturien ilmanlaadun ja yleisen operointiympäristön parantamiseksi. Pieksämäellä sijaitseva tuotantolinjamme soveltuu erinomaisesti juuri tällaiseen raiteilla kulkevien erikoislaitteiden ja tavaravaunujen piensarjatuotantoon, VR FleetCaren kaupallinen johtaja Peter Guldbrand kertoo.

Metrotunnelin pesulaitteen runko perustuu modifioituun tavaravaunuun, ja pesulaitetta operoidaan kameroilla varustetusta hytistä. Laite on varustettu paloposteista täytettävällä 11 kuution vesisäiliöllä ja jopa kuuden metrin korkeuteen yltävällä pesusuuttimella, jonka pumput toimivat dieselgeneraattorilla. Lisäksi vaunuun on asennettu virtakiskojen suojakoteloiden pesuun soveltuvat etuharjakset.

Kaupunkiliikenteen hankintainsinööri Jaakko Laurila on tyytyväinen laiteeseen.

- Aiemmasta pesulaitteesta poiketen laitteen käyttäjällä on nyt umpikoppi, joka on valaistu hyvin, ja seisomisen sijaan ajaessa istutaan. Uusi pesulaite on toiminnaltaan myös luotettavampi ja kustannustehokkaampi: pesukärsä liikkuu 360 astetta, pesut ovat tehokkaampia ja vesitankkia joutuu täyttämään harvemmin. Lisäksi virtakiskokotelon pesuaineen levittää nyt kone, kun se ennen tapahtui käsin ruiskuttamalla. 

Katsoaksesi videon lähteestä www.youtube.com, anna hyväksyntä sivun yläosasta.Tunnelipesukone työssään.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kaupunkiliikenne Oy:
Jaakko Laurila
Hankintainsinööri
jaakko.laurila@kaupunkiliikenne.fi
puh. 040 151 2286


VR Mediadesk:
viestinta@vr.fi
puh. 029 434 7123

Kuvat

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy
Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy
PL 100
01022 Kaupunkiliikenne

(09) 310 1071https://kaupunkiliikenne.fi/

Kaupunkiliikenne Oy jatkaa HKL:n työtä ja hallinnoi Helsingin joukkoliikenneinfraa ja omistaa raitiovaunukaluston. Vastaamme joukkoliikenteen kokonaisuuden kehittämisestä ja kunnossapidosta. Liikennöimme raitiovaunua ja tuotamme metron liikennöintiä palveluna. Hoidamme lisäksi Suomenlinnan lautan liikenteen sekä järjestämme Helsingin kaupunkipyöräpalvelun.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy

Kulkureitit muuttuvat Kontulan metroasemalla – itäinen sisäänkäynti suljetaan ja läntinen avataan 2.6.8.5.2025 14:21:52 EEST | Tiedote

Kontulan metroaseman vuonna 2024 alkanut perusparannus jatkuu, ja seuraavat muutokset koskevat metroaseman sisäänkäyntejä. Kaupunkiliikenne Oy sulkee metroaseman kauppakeskuksen päädyn pääsisäänkäynnin eli itäisen sisäänkäynnin korjaustöiden vuoksi kesän ajaksi 2.6. alkaen. Samalla avataan edellisessä työvaiheessa uudelleen rakennettu aseman länsipäädyn sisäänkäynti. Aseman kolmas, keskimmäinen sisäänkäynti on lisäksi käytössä normaalisti.

Vantaan ratikan Vaaralan varikon ratainfran suunnittelusta tehty sopimus6.5.2025 07:51:18 EEST | Tiedote

Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne on solminut Vantaan ratikan itäallianssin palveluntuottajien kanssa allianssisopimuksen Vantaan ratikkaa palvelevan Vaaralan varikon ratainfran suunnittelusta. Allianssin osapuolet ovat Kaupunkiliikenne, Kreate, GRK Suomi, AFRY Finland, SWECO Finland ja WSP Finland. Nyt solmittu sopimus aloittaa varikon ratainfran suunnittelun kehitysvaiheen huhtikuussa 2025. Toteutusvaiheeseen siirrytään varikon investointipäätöksen jälkeen. Nyt alkavan kehitysvaiheen alustava tavoitekustannus on 1,9 M€.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye